بررسی آزمایشگاهی تأثیر حرارت بر مشخصات مکانیکی بتن‌های سبک حاوی الیاف فولادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران.

10.22091/cer.2025.12611.1613

چکیده

امروزه، رشد ساخت و ساز ساختمان و نیاز به مصالح سبک‌تر اما با عملکرد بهتر مورد توجه محققین می باشد. آتش‌سوزی های رخ داده در دهه های اخیر نیز کمبود اطلاعات لازم در مورد خواص مصالح پس از آتش‌سوزی را برجسته می‌کند. بتن باید برای نقصان خواص مکانیکی کمتر زمانی که در معرض دمای بالا قرار می گیرد، آماده شود. بنابراین این پژوهش تأثیر دمای بالا بر ویژگی‌های مکانیکی بتن سبک حاوی الیاف فولادی با درصدهای حجمی مختلف را بررسی می‌کند. نمونه‌ها در معرض دمای محیط (۲۵ درجه سلسیوس)، ۳۰۰ و ۶۰۰ درجه سلسیوس قرار گرفتند و مشخصات مکانیکی آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افزایش دما تا ۳۰۰ درجه سلسیوس منجر به بهبود نسبی در مقاومت فشاری و کششی شد. با این حال، در ۶۰۰ درجه سلسیوس، تخریب قابل توجهی در خواص مکانیکی مشاهده گردید. در دمای ۳۰۰ درجه سلسیوس، مقاومت فشاری و کششی به ترتیب ۱۲ و ۸ درصد افزایش یافت. در مقابل، در دمای ۶۰۰ درجه سلسیوس، مقاومت فشاری ۴۵%، مدول الاستیسیته ۵۰ درصد و سرعت پالس فراصوت ۳۵ درصد کاهش یافت. نمونه‌های حاوی ۱% الیاف فولادی در دمای ۳۰۰ درجه سلسیوس عملکرد بهینه‌ای از خود نشان دادند. این یافته‌ها بر ضرورت بهینه‌سازی مخلوط‌های بتن با الیاف مقاوم به حرارت برای افزایش دوام در شرایط دمای بالا تأکید می‌کنند. دستاوردهای این تحقیق نه تنها ایمنی سازه‌ها در برابر آتش را افزایش می‌دهد، بلکه با ترویج جایگزینی مواد متراکم متعارف با بتن سبک، گامی مهم در جهت توسعه پایدار محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental Investigation of the Effect of Temperature on the Mechanical Properties of Lightweight Concrete Containing Steel Fibers

نویسندگان [English]

  • Seyed Komeil Hashemi
  • Seyed Reza Mirbozorgi
Faculty of Civil Engineering, Babol Noshirvani University of Technology, Babol, Iran.
چکیده [English]

Nowadays, the growth of building construction and the need of lighter but more performance materials are of interest. Adding to, fire incidents highlight the insufficient knowledge of the post fire material properties. Concrete should maintained to resist more and lost less mechanical properties when subjected to high temperatures. Hence, this study investigates the effects of elevated temperatures on the mechanical properties of lightweight concrete containing different volumetric percentage of steel fibers. Specimens were exposed to ambient temperature (25°C), 300°C, and 600°C. Results indicated that increasing the temperature to 300°C led to a relative improvement in compressive and tensile strength. However, at 600°C, a significant degradation in mechanical properties was observed. At 300°C, compressive and tensile strength increased by 12% and 8%, respectively. Conversely, at 600°C, compressive strength decreased by 45%, elastic modulus by 50%, and ultrasonic pulse velocity by 35%. Specimens with 1% steel fibers exhibited optimal performance at 300°C. These findings underscore the necessity of optimizing concrete mixtures with heat-resistant fibers to enhance durability under high-temperature conditions. The achievements of this research not only enhance structural fire safety but are also considered a significant step towards sustainable development by promoting the replacement of conventional dense materials with lightweight concrete.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Light-weight concrete
  • Steel Fiber
  • LECA
  • Fire
  • Mechanical properties
[1] Bremner TW. Lightweight Concrete [dissertation]. Fredericton, NB: University of New Brunswick; 1980.
[2] Newman J, Owens P. Properties of Lightweight Concrete. 1st ed. London: Longman; 1977. 
[3] British Standards Institution. *BS 1881: Part 113: Method for Making and Curing No-Fines Test Cubes*. London: BSI; 1983.
[4] Norwegian Council for Building Standardisation. NS 3473: Concrete Structures. Oslo: NCBS; 1989.
[5] American Concrete Institute. *ACI 318-89: Building Code Requirements for Structural Concrete*. Detroit, MI: ACI; 1989.
[6] Bremner TW, Newman JB. Microstructure of low-density concrete aggregate. In: Proceedings of the 9th Congress of the International Federation for Prestressing (FIP). Vol. 3. Stockholm: FIP; 1992. 
[7] Newman JB. Properties of structural lightweight aggregate concrete. In: Clarke JL, editor. Structural Lightweight Aggregate Concrete. 1st ed. London: Blackie Academic & Professional; 1993. p. 19–44.
[8] Dolby PG. Production and properties of Lytag™ aggregate. In: Holand I, editor. Proceedings of the International Symposium on Structural Lightweight Aggregate Concrete. Sandefjord, Norway: Norwegian Concrete Association; 1995. p. 326–336.
[9] Abbass W, Khan MI, Mourad S. Evaluation of mechanical properties of steel fiber reinforced concrete. Constr Build Mater. 2018;168:556–569. doi:10.1016/j.conbuildmat.2018.02.135
[10] Altun F, Aktas B. Investigation of reinforced concrete beams behavior of steel fiber added lightweight concrete. Constr Build Mater. 2013;38:575–581. doi:10.1016/j.conbuildmat.2012.08.045
[11] Caratelli A, Meda A, Rinaldi Z. Monotonic and cyclic behaviour of lightweight concrete beams. Constr Build Mater. 2016;122:23–35. doi:10.1016/j.conbuildmat.2016.06.042
[12] Du H, Du S, Liu X. Effect of nano-silica on the mechanical and transport properties of lightweight concrete. Constr Build Mater. 2015;82:114–122. doi:10.1016/j.conbuildmat.2015.02.054
[13] Kaveh A. The use of artificial neural networks to optimize compressive strength of concrete. In: Intelligent Optimization in Sustainable Environments. Cham: Springer; 2024. p. [Chapter 3]. doi:10.1007/978-3-031-66051-1_3
[14] Hosseini P, Kaveh A, Naghian A, Abedi A. Eco-friendly building solutions: integrating Mahallat's travertine sludge. Int J Optim Civil Eng. 2024;14:229–252
[15] Hosseini P, Kaveh A, Naghian A. Development and optimization of self-compacting concrete mixes. Int J Optim Civil Eng. 2023;13:457–476.
[16] Hosseini P, Kaveh A, Naghian A, Abedi A. Optimization of artificial stone mix design using microsilica. Int J Optim Civil Eng. 2024;14:445–460. doi:10.22068/ijoce.2024.14.3.602
[17] Wang XF, Huang YJ, Wu GY, Fang C, Li DW, Han NX, et al. Effect of nano-SiO₂ on lightweight aggregate concrete. Constr Build Mater. 2018;175:115–125. doi:10.1016/j.conbuildmat.2018.04.185
[18] Hertz K. Concrete strength for fire safety design. Mag Concr Res. 2005; 57(8): 445–453. doi:10.1680/macr.2005.57.8.445
[19] Janotka I, Nürnbergerová T. Effect of temperature on structural quality of cement paste. Nucl Eng Des. 2005; 235(17–18): 2019–2032. doi:10.1016/j.nucengdes.2005.05.011
[20] Yüzer N, Aköz F, Öztürk L. Compressive strength–color change relation in mortars. Cem Concr Res. 2004; 34(10): 1803–1807. doi:10.1016/j.cemconres.2004.01.015
[21] Malik M, Bhattacharyya SK, Barai SV. Thermal and mechanical properties of concrete at elevated temperatures. Constr Build Mater. 2021;270:121398. doi:10.1016/j.conbuildmat.2020.121398
[22] Mashshay AF, Hashemi SK, Tavakoli H. Post-fire mechanical degradation of lightweight concretes. Sustainability. 2023;15(9):7463. doi:10.3390/su15097463
[23] Altalib F, Tavakoli H, Hashemi SK. Static and dynamic behavior of structural lightweight concrete. Civil Infrastructure Researches. 2024;10(1):85–107. doi:10.22091/cer.2023.9673.1497.
[24] Saadatkhosh M, Arezoumandi M, Pour Hosseini SH. Verification of mechanical properties provisions for lightweight concrete. Civil Infrastructure Researches. 2018;4(1):41–55. doi:10.22091/cer.2018.2951.1109 
[25] Shamsi AR, Mousavi SY, Tabarsa AR. Effects of NaOH concentration on self-compacted geopolymer concrete. Civil Infrastructure Researches. 2025. doi:10.22091/cer.2025.11254.1570
[26] Arabyarmohammadi H, Sharbatdar MK, Naderpour H. Effect of non-steel fibers on RCCP. Civil Infrastructure Researches. 2023;9(2):17–33. doi:10.22091/cer.2023.8714.1435
[27] Shahhoseini MR, Sharbatdar MK, Kheyroddin A. Strength and durability of concretes with heated zeolite. Civil Infrastructure Researches. 2024;10(2):35–50. doi:10.22091/cer.2024.10381.1540
[28] Altalib F, Tavakoli HR, Hashemi SK. Post-fire behavior of lightweight structural concrete. Int J Eng. 2023;36(11):1942–1960. doi:10.5829/ije.2023.36.11b.01
CAPTCHA Image