دانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Identification and Presentation of Asphalt Pavement Construction Quality Control Algorithm by Data Classification Method and Artificial Neural Networkشناسایی و ارائه الگوریتم کنترل کیفیت اجراء روسازی آسفالتی به روش طبقهبندی دادهها وشبکه عصبی مصنوعی116149610.22091/cer.2020.4923.1181FAمحمدحمیدی نیاپردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد.محمدمهدیخبیریدانشیار، پردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد.0000-0003-3434-7603مهدیمخبریدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه استهبان.Journal Article20191027Asphalt construction is one of the most important parameters of asphalt pavement quality that should always be carefully considered in any asphalt pavement project. The purpose of this study was to evaluate the performance of the decision tree algorithm and artificial neural network in predicting mixture and field design parameters affecting pavement compaction in order to identify and control these parameters to control the compaction parameter value. In this study, we used data collected from relative asphalt compaction determination report, grain curve report and results of hot asphalt experiments and asphalt mix design report recovered from soil mechanics laboratory and using decision tree and artificial neural network algorithm have been proposed to predict the parameters affecting compaction. The results show that data with a distribution temperature between 126 and 155°C, fracture rates in two sides greater than 95.5%, strength (Marshall Resistance) less than 1417.5 kg-force, and Asphalt Void less than 5.45 had a good compaction rate (more than 97%). Also, three parameters of thickness, distribution temperature, and void were introduced as influence variables affecting compaction in the software.اجرای آسفالت یکی از مهمترین پارامترهای کیفیت روسازی آسفالت بوده که همواره در هر پروژه پخش آسفالت باید به آن دقت نمود. هدف از این پژوهش، بررسی عملکرد شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم درخت تصمیم و پیشبینی پارامترهای طرح اختلاط و میدانی مؤثر بر تراکم روسازی بوده تا با شناسایی و کنترل این پارامترها بتوان مقدار پارامتر تراکم را کنترل نمود. در این تحقیق، با استفاده از دادههای جمعآوری شده از گزارش تعیین تراکم نسبی آسفالت، گزارش منحنی دانهبندی و نتایج آزمایشهای آسفالت گرم و گزارش طرح اختلاط آسفالت همچنین با بهکارگیری الگوریتم درخت تصمیم و شبکه عصبی مصنوعی به پیشبینی پارامترهای مؤثر بر تراکم پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد دادههایی که دارای دمای پخش بین 126 تا 155 درجه سانتیگراد، درصد شکستگی در دو جبهه بیشتر از 95.5%، استحکام (مقاومت مارشال) کمتر از 1417.5 کیلوگرم- نیرو و فضای خالی کمتر از 5.45% بودند، تراکم در آنها دارای مقدار مناسب (بیشتراز 97%) بود. در نتیجه، این پارامترها مؤثرترین پارامترها در طرح اختلاط آسفالت معرفی شد.https://cer.qom.ac.ir/article_1496_1e250a1b3d4f1d7d985227a097c254eb.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Analysis of Behavior of Spatial Structures in Bridges Deck With Changes in Diameter and Length of Membersتحلیل رفتار سازه های فضاکار در عرشه پل ها با تغییرات قطر و طول اعضا1728157510.22091/cer.2020.5328.1197FAمحمد حسینتقی زاده ولدیگروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانhttps://orcid.org/00مهدیهپورهادی گوابریگروه معماری، موسسه آموزش عالی مهرآیین بندرانزلی، انزلی، ایرانJournal Article20200311The use of spatial structures despite the ease and speed of execution is always limited to covering the roofs with long spans. While these types of structures, which by their mechanism of load distribution to all members, have acceptable resistance to incoming loads, both dead and live, can be a good alternative for use in bridges deck. Therefore, in this paper, numerical modeling of a two-layered lattice spatial deck with different diameters and lengths of members, its behavior against dead and live loads caused by moving motor vehicles according to the AASHTO Code is investigated. The geometrical forming of the different topologies was performed using Formex algebra by Formian 2.0 software and numerical modeling of spatial decks using SAP2000 finite element software with linear static analysis. The results showed that with increasing the diameter of the members of the double-layered lattice deck from 13.94 to 19.37 cm, the cross-sectional area and consequently the stiffness of the members increase, which leads to an increase in the stiffness of the whole structure and as a result it leads to an increase in its resistance to dead loads due to the weight of the structure and to the moving loads due to the passage of motor vehicles. Also, with increasing the length of the members of the double-layered lattice deck from 1.5 to 4.5 meters, the distance between the nodes has increased and the number of nodes and members of the two layers, and their between which most of the elements of the whole structure are located at this distance has decreased, and consequently, it leads to a reduction in the dead loads of the structure and deflection due to these loads. On the other hand, because these nodes are selected from the joint type, which has freedom of movement in all directions, the reduction in the number of nodes leads to a relative decrease due to moving loads.کاربرد سازههای فضاکار، علیرغم سهولت و سرعت اجرا همواره محدود به پوشش سقفهای با دهانههای طولانی است. در حالی که این نوع سازهها که با مکانیزم پخش بار در کلیه اعضا، از مقاومت قابل قبولی در برابر بارهای وارده اعم از مرده و زنده برخوردار هستند، میتوانند جایگزین مناسبی جهت بهکارگیری در عرشه پلها محسوب شوند. بنابراین در این مقاله، با مدلسازی عددی یک عرشه مشبک فضاکار دو لایه با قطر و طول مختلف اعضا، رفتار آن در برابر بارهای مرده و متحرک ناشی از حرکت وسایل نقلیه موتوری مطابق آییننامه آشتو، مورد بررسی قرار گرفت. فرمیابی هندسی، با استفاده از جبر فرمکسی توسط نرمافزار Formian 2.0 و مدلسازی عددی عرشههای فضاکار با استفاده از نرمافزار اجزای محدود SAP2000 و با تحلیل استاتیکی خطی صورت گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش قطر اعضای عرشه مشبک فضاکار دولایه از 94/13 به 37/19 سانتیمتر، سطح مقطع و در نتیجه سختی اعضا افزایش مییابد که این امر منجر به افزایش سختی کل سازه و مقاومت آن در برابر خیز ناشی از بارهای مرده در اثر وزن سازه و خیز ناشی از بارهای متحرک در اثر عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری میگردد. همچنین با افزایش طول اعضای عرشه مشبک فضاکار دولایه از 5/1 به 5/4 متر، فاصله بین گرهها افزایش یافته و تعداد گرهها و اعضای دو لایه و مابین آن که قسمت عمده المانهای کل سازه در این فاصله قرار دارد، کاهش مییابد و به تبع آن منجر به کاهش بارهای مرده سازه و خیز ناشی از این بار میشود. از طرفی، چون این گرهها از نوع مفصلی انتخاب شده است که دارای آزادی حرکت در تمام جهات میباشند، بنابراین کاهش تعداد گرهها، کاهش نسبی خیز ناشی از بارهای متحرک را به دنبال دارد.https://cer.qom.ac.ir/article_1575_81dd2aa9c7afa01298a2d2c54be25a8d.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Behavior of Building With Eccentrically Braced Frame and Infill Wall in the Sarpol-E Zahab Earthquakeمطالعه رفتار ساختمان با سیستم مهاربند برون محور و دیوار پرکننده در زلزله سرپل ذهاب2940159310.22091/cer.2020.5409.1201FAمحمدرضاتابش پوردانشیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف.آزادهنوری فرداستاد مدعو دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20200410The Behavior of eccentrically braced frame (EBF) in terms of stiffness and ductility is between moment resisting frame and concentrically braced frame. EBF should be designed in such a way that yielding is only concentrated in the link beam at the non-linear stage. Field survey after the Sarpol-e Zahab earthquake shows that despite several defects in structural design and construction of EBFs, they have remained stable. In this study, one of the damaged buildings in the Sarpol-e Zahab earthquake, in the form of a three-story four-bay frame was modeled in Etabs and its seismic behavior in two cases; with and without infill walls was studied. The results of the analyses show that the presence of diagonal struts of infill walls reduces the axial force of the braces, the shear force, and the bending moment of the link beams. Infill walls also reduce lateral displacement and period of EBF, and they increase the lateral stiffness. Therefore, in the condition that there are several defects in the design and construction of link beams and braces, connecting the infill walls to the structure has a positive achievement. In this condition, if there were not infill walls, there would be a possibility of structural collapse.قابهای مهاربندی شده برونمحور از لحاظ سختی و شکلپذیری رفتاری بینابین قاب خمشی و مهاربند هممحور دارند. به این منظور لازم است طراحی مهاربند و تیر پیوند به نحوی انجام گیرد که در مرحله غیرخطی، تنها تیر پیوند جاری شود. بررسیهای میدانی صورت گرفته پس از زلزله سرپل ذهاب نشان میدهد علی رغم اینکه قابهای دارای مهاربند برونمحور طراحی نشده و اشکالات اجرایی زیادی دارند، سازه پایداری خود را حفظ کرده است. در این پژوهش با استفاده از مدلسازی یکی از ساختمانهای آسیب دیده در زلزله سرپل ذهاب به صورت یک قاب سه طبقه چهار دهانه در نرم افزار ایتبس، رفتار سازه در دو حالت با و بدون دیوار پرکننده مطالعه شده است. نتایج تحلیلها نشان میدهد وجود دستک قطری دیوار پرکننده موجب کاهش نیروی محوری مهاربندها و کاهش نیروی برشی و لنگر خمشی تیر پیوند میشود. دیوار پرکننده همچنین موجب کاهش تغییرمکان، افزایش سختی و کاهش پریود قاب با مهاربند برونمحور میگردد. لذا در چنین شرایطی که اشکالات متعددی در طراحی و اجرای تیر پیوند و مهاربند وجود دارد، اتصال دیوار پر کننده به سازه در حفظ پایداری قاب با مهاربندهای برونمحور در زلزله سرپل ذهاب نقش مهمی را ایفا کرده است. در این شرایط اگر دیوار پرکننده وجود نمیداشت، رفتار لرزهای سازه بحرانیتر میشد و حتی احتمال فروریزش سازه وجود میداشت. بنابراین برای قاب با مهاربند برونمحوری که به درستی برای بار زلزله طراحی شده است، چسباندن دیوار پرکننده به قاب باعث اختلال در رفتار شکلپذیر مطلوب این سیستم سازهای میشود.https://cer.qom.ac.ir/article_1593_f1dd323bf6b638ba3c5fd31d0f9a29d7.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Evaluation and Management of Geotechnical Risk in Tunneling Projects Using Fault Tree Analysisارزیابی و مدیریت ریسک پروژه های تونلزنی از دیدگاه مخاطرات ژئوتکنیکی با استفاده از روش تحلیل درخت خطا: مطالعه موردی4153165710.22091/cer.2020.5388.1200FAرضامیکائیلدانشیار، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی ارومیه.یاورجلیلی کشتیباندانشجوی کارشناسی ارشد استخراج معدن، دانشگاه صنعتی امیرکبیرکوروششهریاراستاد، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.امیرجعفرپوردانشجوی دکتری مهندسی استخراج معدن، دانشگاه یزد.Journal Article20200409One of the important steps in designing and implementation of tunneling projects is analyzing and managing the risks from the viewpoint of geotechnical risks. Second part of the Emamzadeh Hashem tunnel is one of the greatest civil projects in Iran that has faced with serious and important challenges in design because of the poor geological structure and geotechnical condition in excavation track. In this research, try to be after the geological studying in the tunnel excavation track, the overall risk amount be assessed by fault tree analysis. During this study, 4 important event including damage to the personnel, damage to the TBM, damage to the restraint system and deflection from the excavation track was identified and studied by using the geotechnical hazards like: encounter to fault and comminuted areas, squeezing, water inrush and tunnel instability. Results of the analysis show that reasons of the higher risk in this project are damage to the TBM and damage to restraint system. So, the higher risk should be reduced by doing some reducer proceedings like concrete injection. After these proceedings, the overall risk came to the poor area in the risk classification. According to the results, in this project, damage to the TBM and damage to restraint system have the highest risks and their risks should be reduced by doing some reducer proceedings like concrete injection. After these proceedings, the overall risk came to the poor area in the risk classification.ارزیابی و مدیریت ریسک پروژههای تونلزنی از دیدگاه مخاطرات ژئوتکنیکی، یکی از گامهای مهم و ضروری در طراحی و اجرا میباشد. قطعه دوم تونل امامزاده هاشم، یکی از طرحهای بزرگ عمرانی در کشور محسوب میشود که به دلیل ساختار بد زمینشناسی و شرایط نامناسب ژئوتکنیکی در مسیر حفر تونل، طراحی این پروژه را با چالشهای جدی روبهرو کرده است. در پژوهش حاضر، تلاش شده است تا پس از بررسی و انجام مطالعات زمینشناسی و ژئوتکنیکی در طول مسیر حفر تونل، میزان ریسک کلی طرح با استفاده از تحلیل درخت خطا مورد بررسی قرار گیرد. در طول انجام پژوهش، چهار مخاطره شامل آسیب به پرسنل، سیستم نگهداری، ماشین حفاری و انحراف از مسیر حفر با توجه مخاطرات ژئوتکنیکی محتمل در مسیر حفاری شامل برخورد با نواحی گسله و خردشده، مچالهشوندگی، هجوم آب و ناپایداری تونل مورد بررسی قرار گرفت. آسیب به دستگاه حفاری و آسیب به سیستم نگهداری با اعداد ریسک ۵۳۰۴ و ۵۲۳۰ بهعنوان حوادث پرخطر بهوجودآورنده ریسک کلی پروژه شناسایی شدند. مخاطرات ناشی از حضور گسل در منطقه و مچالهشوندگی دارای بیشترین احتمال وقوع برابر با 20 درصد هستند. نتایج حاصل از بررسیها حاکی از ریسک بالای پروژه، نشانگر این واقعیت است که نیاز به انجام اقدامات کنترلی و کاهنده به منظور کاهش ریسک، ضروری میباشد. پس از انجام اقدامات کاهنده و کاهش احتمال وقوع مخاطرات، مقدار ریسک کلی پروژه از محدوده ریسک به محدوده بیخطر (برابر با ۲۷۱) تقلیل پیدا کرد.https://cer.qom.ac.ir/article_1657_5f20f0689aa09068b1fc8c86aa875135.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Sensitivity Analysis of Progressive Collapse in Steel Moment Frames and Braced Rectangular and L-Shaped Planتحلیل حساسیت خرابی پیشرونده در قاب های خمشی و مهاربندی شده ی هم محور فولادی با پلان های مستطیلی و L شکل5571171210.22091/cer.2020.5767.1208FAحمزهروحیدانشجوی دکتری سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان.مجیدقلهکیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان.Journal Article20200723The progressive collapse because it can be sustained the whole structure and the safety of the lives of residents threatens that has been the focus of scientific circles over the past few years. In the progressive collapse determining the key element that most potential for failure is of great importance. Four structural steel structures with two frames and dual systems are sensitivity analyzed with two structural systems in rectangular and L- shaped planes. Based on the results of the pushdown analysis in steel moment frame with rectangular and L-shaped planes and the dual system with middle braces, the corners column and the dual system (middle and corner braces) with a rectangular plan and in the dual system (corner braces) with the L- plan the internal column has the most potential for collapse. The results show that higher-heightened structures have a better performance against progressive collapse, and the increase in the height of the models in the dual system does not have much effect on reducing progressive collapse.پدیده خرابی پیشرونده بهدلیل اینکه میتواند پایداری کل سازه و ایمنی جانی ساکنین آن را تهدید نماید، طی چند سال اخیر، مورد توجه محافل علمی قرار گرفته است. در خرابی پیشرونده تعیین المان کلیدی که بیشترین پتانسیل ایجاد خرابی را دارد، اهمیت زیادی دارد. چهار مدل سازه فولادی با دو سیستم سازهای قاب خمشی و دوگانه مهاربندی شده با پلانهای مستطیلی و L شکل تحلیل حساسیت شده است. براساس تحلیل فزاینده قائم، در سیستم قاب خمشی فولادی با پلانهای مستطیلی و L شکل و در سیستم دوگانه با مهاربندهای میانی، ستونهای گوشه و در سیستم دوگانه (مهاربندهای میانی و کناری) با پلان مستطیلی و در سیستم دوگانه (مهاربندهای کناری) با پلان L شکل، ستون داخلی بیشترین پتانسیل خرابی را دارد. نتایج تحقیق نشان میدهد سازههای بلند، عملکرد بهتری در برابر خرابی پیشرونده داشته و افزایش ارتفاع مدلها در سیستم دوگانه، تأثیر زیادی در کاهش خرابی پیشرونده ندارد.https://cer.qom.ac.ir/article_1712_328117d584afccbfa40ade28b288554b.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Prediction of Compressive and Tensile Strength of Clayey Subgrade Soil Stabilized With Portland Cement and Iron Ore Mine Tailing Using Computational Intelligence Methodsپیشبینی مقاومت فشاری و کششی بستر رسی تثبیتشده با سیمان و باطله سنگآهن با استفاده از روشهای هوش محاسباتی7388172810.22091/cer.2020.5950.1213FAطوباحیدری دزفولیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان.علیرضاغنی زادهدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران0000-0002-6618-1049Journal Article20200914One of the Practical solutions for improving subgrade soil is the utilization of additives for soil stabilization. Generally, the unconfined compressive strength (UCS) and indirect tensile strength (ITS) tests are employed for quality control of stabilized materials. These tests are time- consuming due to the time needs for curing of samples, and can also be costly if the number of samples increases. In this study, we have employed two methods including artificial neural network (ANN) and adaptive neuro-fuzzy inference system (ANFIS) to predict UCS and ITS of clayey subgrade soil stabilized with Portland cement and iron ore mine tailing (IOMT). To this end, cement content, IOMT content, optimum moisture, and curing time were considered as input parameters, and unconfined compressive strength, as well as indirect tensile strength, were considered as output parameters and in each case a dataset consisting of 100 data points were used for developing computational intelligence models. Modeling by means of these three methods confirmsthe superiority of the artificial neural network model over ANFIS model. Also, the sensitivity analysis showed that the Portland cement content and IOMT Content have the greatest and lowest effect on the predicted compressive and tensile strength, respectively.یکی از روشهای بهسازی خاک بستر روسازی، استفاده از مواد افزودنی جهت تثبیت خاک است. برای ارزیابی کیفیت مصالح از آزمایشهای مقاومت فشاری تکمحوری و مقاومت کششی غیرمستقیم استفاده میشود. بهرهگیری از این آزمایشها با توجه به زمانبر بودن عملآوری نمونهها وقتگیر است .همچنین در صورت افزایش تعداد نمونهها میتواند هزینهبر نیز باشد. در این تحقیق، از دو روش مدلسازی شبکه عصبی مصنوعی (ANN) و سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی (ANFIS) جهت پیشبینی مقاومت فشاری و کششی خاک رس تثبیتشده با سیمان و باطله سنگآهن استفاده شده است. برای این منظور، پارامترهای درصد سیمان، درصد باطله، رطوبت بهینه و مدت زمان عملآوری، به عنوان ورودی و پارامترهای مقاومت فشاری تکمحوری و مقاومت کششی غیرمستقیم، به عنوان خروجی در نظر گرفته شده است و در هر مورد پایگاه دادهای متشکل از 100 داده مورد استفاده قرار گرفته است. مدلسازی با استفاده از این سه روش، برتری مدل شبکه عصبی مصنوعی نسبت به سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی را نشان میدهد. همچنین تحلیل حساسیت نشان میدهد که پارامترهای درصد سیمان و درصد باطله بهترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر مقاومت فشاری و مقاومت کششی پیشبینی شده دارند.https://cer.qom.ac.ir/article_1728_da6305ae77441c9f652d5d8dba4872dc.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Seismic Vulnerability Assessment of Derrick-Supported Flare-Stacks Using Fragility Curvesارزیابی آسیبپذیری لرزهای سازههای خرپایی بلند (مشعل) با استفاده از منحنیهای شکنندگی89102176110.22091/cer.2021.6244.1218FAسعیدهکوهستانیگروه مهندسی عمران ، دانشکده فنی ، دانشگاه قم0000-0003-4696-2523بیژنسیاف زادهگروه مهندسی عمران ، دانشکده فنی ، دانشگاه قم0000-0002-1647-9541مهدیشریفیگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0001-8166-1668Journal Article20201129Risk reduction and management of oil, gas, and petrochemical plants are important in terms of energy supply, financial implications, life loss, and repairs. Probabilistic analysis and reliability methods are effective approaches for calculating the risk and cost to such plants, which are composed of units with different types of equipment and structures that have different responses and consequences. One major piece of equipment in a plant that has been shut down is the flare. Depending on the height, the flares can be self-supported, guy-supported, or derrick-supported. The current study investigated the seismic probability behavior of a derrick-supported flare. An existing flare was investigated using the finite element method and incremental dynamic analysis as a case study. The different limit states of the structures were considered when calculating the fragility curves using the results of incremental dynamic analysis. The results showed that the seismic demand on the main structure of the flare stack in the ordinary seismic intensity range was not significant due to the flexible behavior of the structure.در حال حاضر، کاهش ریسک لرزهای مجتمعهای صنعتی بهویژه زیرساختهای تأمین انرژی مورد توجه قرار گرفته است. تحلیلهای احتمالاتی و قابلیت اعتماد ابزار توانمندی در محاسبه ریسک و هزینه پیدا کرده است. یکی از مهمترین مجتمعها و کارخانههایی که به لحاظ تأمین انرژی، پیامدهای مالی، جانی و تعمیرات مورد توجه است، کارخانجات نفت، گاز و پتروشیمی میباشد. این مجتمعها عمدتاً از واحدهای مختلفی تشکیل شده است و هر واحد دارای تجهیزات و سازههای متنوعی با رفتارها و پیامدهای خاص خود میباشد. بررسی رفتار لرزهای احتمالاتی کارخانه نیازمند درک صحیح رفتار اجزا و تجهیزات تشکیل دهنده آن میباشد. یکی از تجهیزاتی که در هنگام توقف بهرهبرداری پلنتها و همچنین جلوگیری از آلودگی محیطزیست در آنها کاربرد دارد، تجهیز فلر میباشد. فلرها بسته به ارتفاع دارای سه نوع خود ایستا، مهار شده با کابل و مهار شده با سازه پشتیبان (دریک) میباشند. در این تحقیق، رفتار لرزهای احتمالاتی تجهیز فلر مهار شده با سازه پشتیبان مورد ارزیابی قرار گرفته است. به همین منظور، مطالعه موردی از فلر طراحی و ساخته شده با استفاده از روش اجزای محدود مدلسازی و مورد تحلیلهای دینامیکی افزاینده قرار گرفته است. سپس با در نظر گرفتن حالتهای مختلف خرابی سازه و براساس نتایج تحلیل منحنیهای شکنندگی استخراج شده است. نتایج نشان میدهد در سازههای فلر بلند و نسبتاً بلند، به دلیل رفتار انعطافپذیر سازه، در حالت کلی، مقدار نیازهای لرزهای وارد شده به سازه اصلی قابل ملاحظه نمیباشند و رفتار کلی سازه نگهدارنده فلر، بیشتر توسط اجزای سازهای تعیین میگردد. نتیجه حاصل شده در زلزلههای مشابه تجربه شده است.https://cer.qom.ac.ir/article_1761_4f2c23c66ee78d4bd03e6da07f19e66f.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Determination of modulus of deformation using engineering geology studies and in situ tests (Case study)تعیین مدول تغییرشکل پذیری با استفاده از مطالعات زمینشناسی مهندسی و آزمایشهای برجا (مطالعه موردی)103113176210.22091/cer.2020.6117.1217FAاکبرچشمیدانشکده زمینشناسی، پردیس علوم، دانشگاه تهران.0000-0002-0024-6161علیبرهانیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر.رضاحسینیدانشکده زمینشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20201025The engineering properties of geomaterials are determined by laboratory and In-situ testing. Problems associated with sampling, especially in coarse-grained soils, limit the laboratory testing applications to determine the engineering properties of these types of soils. Engineering geological studies would help in-situ test selection as well as managing of the coast and the validity of test results. To increase the height of the Gotvand regulatory dam, determining deformation modules of subsurface material is needed, so a multistage method has been suggested and done. For this purpose, a multi-step method was proposed and performed. In the first stage, the engineering geological properties of subsurface materials have been investigated by using geological study and exploration borehole data. The subsurface materials are gravel with some sand, silt, and clay. At this stage, to determine the modulus of deformability, pressuremeter (PMT), downhole and crosshole tests were performed. Due to the coarse texture and, heterogeneity of the materials, good results were not obtained from the pressurmeter test. in the second stage and with reference to data in first stage, the extension of same strata beneath the dam has specified in river’s left bank and the measurement of deformation modules has done by plate loading test (PLT) using circular plates of 60 cm diameter. In the last stage, to investigate the effect of plate dimensions and particle size, PLT using circular plates of 120 cm diameter has been done. By changing the loading plate diameter from 60 to 120 cm, the average measured modulus decreases from 2868 to 1075 kg/cm2. In this paper, while expressing the importance of engineering geology studies in selecting suitable in situ tests, the results obtained from various tests have been reviewed.تعیین مدول تغییرشکلپذیری مصالح با آزمایشهای برجا و آزمایشگاهی امکانپذیر است. مشکلات مربوط به تهیه نمونه، بهخصوص در مصالح درشتدانه، کاربرد آزمایشهای آزمایشگاهی در تعیین ویژگیهای مهندسی مصالح را محدود نموده است. بررسیهای زمینشناسی مهندسی ضمن کمک به انتخاب آزمایش برجای مناسب، باعث مدیریت هزینه و افزایش اعتبار نتایج آزمایشها میگردد. به منظور افزایش ارتفاع سد تنظیمی گتوند نیاز به تعیین مدول تغییرشکلپذیری خاک زیر پی سد میباشد، بدین منظور روشی چند مرحلهای پیشنهاد و انجام شد. در مرحله اول با تلفیق مطالعات زمینشناسی، محدوده مورد مطالعه و اطلاعات بهدست آمده از حفر چند گمانه اکتشافی، از روی تاج سد، مشخصات زمینشناسی مهندسی لایههای زیرسطحی زیر پی سد تعیین شد. مصالح زیرسطحی شن همراه با مقادیری ماسه، سیلت و رس است. در این مرحله برای تعیین مدول تغییرشکلپذیری، آزمایش پرسیومتری، دانهول و کراسهول در داخل گمانهها انجام شد. بهدلیل بافت درشتدانه، ناهمگنی و ریزشی بودن مصالح، نتایج مناسبی از آزمایش پرسیومتری بهدست نیامد. در مرحله دوم با بررسیهای میدانی در مصالح حاشیه رودخانه، تلاش شد لایههای نظیر قرار گرفته در زیر سد در ساحل رودخانه شناسایی و آزمایش بارگذاری صفحه با صفحه دایرهای به قطر 60 سانتیمتر انجام و مدول تغییرشکلپذیری مصالح در کرنشهای بالا تعیین شد. با توجه به بافت درشتدانه مصالح به منظور در نظر گرفتن اثر ابعاد صفحه بارگذاری و اندازه دانهها، در مرحله سوم آزمایش بارگذاری صفحه با صفحه دایرهای به قطر 120 سانتیمتر انجام و مشخص گردید که با تغییر قطر صفحه بارگذاری از 60 به 120 سانتیمتر، میانگین مدول اندازهگیری شده از 2868 به 1075 کیلوگرم بر سانتیمترمربع کاهش مییابد. در این مقاله، ضمن بیان اهمیت مطالعات زمینشناسی مهندسی در انتخاب آزمایشهای برجای مناسب، نتایج بهدست آمده از آزمایشهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.https://cer.qom.ac.ir/article_1762_0e08e5ca5bd1beedeb8c6d8a161f897f.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822A fuzzy decision support system for selecting the roof and the type of structure of the buildingsیک سیستم تصمیم یار فازی برای انتخاب سقف و اسکلت بنا115126176310.22091/cer.2021.6321.1219FAپدرامحسینیدانشکده مهندسی،مرکز آموزش عالی محلات، محلات، ایران0000-0002-3573-6339محمدخلیلی درمنیاستادیار، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایرانJournal Article20201205Designing structures with sufficient resistance to loads with minimal human and financial losses are the duties of structural designers. However, various diaphragm systems have been proposed to cover the roofs of structures, and each of these types of roofs is suitable for one type of structure. Therefore, choosing the type of structure and roof of the structure is very important. The main purpose of this study is to use the decision support systems to provide a model for structural designers, contractors and other construction experts to select the roof and structure of the building. In this paper, hierarchical analysis and fuzzy Vickor techniques are used to solve this problem. The data collection tool in this research is a questionnaire and the results show that for conventional The results of this study show that buildings with reinforced concrete joist and reinforcement concrete frame structures are the most suitable and the masonry building with jack Arch roofs are the worst choice from the point of view of experts to choose the roof and the type of the frame structure. One of the most important reasons for this result is the ease of implementation and reasonable cost of Reinforcement Concrete joist and Reinforcement Concrete frame structures.طراحی سازههای با مقاومت کافی در برابر بارهای وارده با کمترین خسارات جانی و مالی از وظایف طراحان سازه است. تا به حال سیستمهای دیافراگم متفاوتی برای پوشش سقف سازهها ارائه شدهاند و هرکدام از این نوع سقفها برای یک نوع اسکلت سازهای مناسب هستند. بنابراین انتخاب نوع اسکلت و سقف سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف اصلی از پژوهش حاضر، استفاده از سیستم تصمیمیار به منظور ارائه مدلی برای طراحان سازه، پیمانکاران و سایر کارشناسان ساختمانی برای انتخاب سقف و اسکلت بنا است. در این مقاله، از تکنیکهای تحلیل سلسلهمراتبی و ویکور فازی برای حل این مساله استفاده شده است. ابزار گردآوری داده در این تحقیق پرسشنامه است و نتایج نشان میدهد که برای ساختمانهای متعارف استفاده از سقف تیرچه بتنی به همراه اسکلت بتنی گزینه با اولویت بالاتر است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ساختمانهای با سقف تیرچه و بلوک و اسکلت بتن آرمه مناسبترین و سقف تیرچه و بلوک با اسکلت آجری و سقف طاق ضربی بدترین انتخاب از دید افراد خبره برای انتخاب سقف و اسکلت بنا هستند. از جمله مهمترین دلایل این نتیجه سهولت اجرا و هزینه مناسب ساختمانهای با سقف تیرچه و بلوک و اسکلت بتن آرمه میباشد.https://cer.qom.ac.ir/article_1763_d9bc5a6204c76609e31e9d3d5d4fc515.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Numerical Simulation of Cavitation Phenomenon in the Stepped Spillway with Fluent Softwareشبیه سازی عددی پدیدهی کاویتاسیون در سرریز پلکانی به کمک نرم افزار Fluent127140178310.22091/cer.2021.6104.1216FAفریدهکریمی پیرموسائیکارشناس ارشد گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران.علیرضامردوخ پوراستادیار گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران.0000-0001-8054-8209Journal Article20201021In the present research, the effects of different turbulence models and cavitation phenomenon in the stepped spillway of Siah Bisheh dam was investigated using the FLUENT model. Three standard K-Epsilon, Renormalization Group (RNG) K-Epsilon, and K-Omega turbulence models were employed for minimum, maximum, and flood discharge flows of 150, 170, and 203 cm3/s, respectively. The numerical method was validated by simulating a laboratory spillway, by which an appropriate consistency was observed. Also, the results showed that the probability of the cavitation phenomenon was more likely for a discharge flow of 203 cm3/s downstream of the stepped spillway area of the Siah Bisheh dam. Therefore, an appropriate aeration system can be utilized in suitable locations to reduce the probability of cavitation by decreasing velocity in the desired areas. Moreover, the cavitation index changed at each point of the spillway by changing the turbulence model type. Therefore, choosing the turbulence model to investigate the cavitation is of great importance. For example, the maximum velocities created in the investigated models with a discharge flow of 150 cm3/s for standard K-Epsilon, RNG K-Epsilon, and K-Omega turbulence models were 1.34, 2.32, and 1.32 m/s, respectively. The standard K-Epsilon and K-Omega models were very similar in all discharge flows and the results of the RNG K-Epsilon turbulence model were different from the other two models.در مطالعهی حاضر به بررسی تأثیر انواع مدلهای آشفتگی و پدیده کاویتاسیون در سرریز پلکانی سد سیاه بیشه با نرمافزار Fluent پرداخته شده است. سه مدل آشفتگی ε-K با مدلهای استاندارد و RNG و ω-K و سه دبی (دبی حداقل و حداکثر به ترتیب معادل 150 و 170 مترمکعب بر ثانیه و دبی سیلاب معادل 203 مترمکعب بر ثانیه) در نظر گرفته شدند. اعتبار سنجی روش عددی با شبیهسازی یک سرریز آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت و تطابق مناسبی مشاهده شد. نتایج نشان داد که در سرریز سد سیاه بیشه با دبی 203 مترمکعب بر ثانیه در ناحیهی پایین دست سرریز پلکانی، احتمال وقوع پدیده کاویتاسیون محتملتر است. از این رو میتوان در مکانهای مناسب، از سیستم هوادهی مناسب استفاده کرد تا با کاهش سرعت در نواحی مورد نظر، احتمال وقوع کاویتاسیون کاهش یابد. همچنین با تغییر در نوع مدل آشفتگی، شاخص کاویتاسیون در هر نقطه از سرریز دچار تغییر میشود، بنابراین انتخاب مدل آشفتگی به منظور بررسی کاویتاسیون از اهمیت ویژهای برخوردار است. به طوریکه به عنوان مثال مقدار بیشینه سرعت ایجاد شده در مدلهای مورد بررسی با دبی 150 مترمکعب بر ثانیه برای مدل آشفتگی ε-K با مدل استاندارد برابر 1.34 متر بر ثانیه، برای مدل آشفتگی K-ε و مدل RNG برابر 2.32 متر بر ثانیه و برای مدل آشفتگی K-ω برابر 1.32 متر بر ثانیه شد. مدلهای K-ε استاندارد و K-ω در تمامی دبیها بسیار نزدیک به هم بوده و استفاده از مدل آشفتگی K-ε و مدل RNG نسبت به دو مدل دیگر تفاوت داشته است.https://cer.qom.ac.ir/article_1783_bae30967152f046669e964fae8c4f8f2.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Numerical Study of Local Scour Under the Jet Discharging From the Power Plants
(Case Study: Neka Power Plant)مطالعه عددی آبشستگی محلی تحت جت آبگرم خروجی از نیروگاهها (مطالعه موردی: خروجی نیروگاه نکا)141151177410.22091/cer.2021.6541.1225FAزهرامهرابیگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایرانرضاکمالیانگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایرانمحمدباباییمدیرگروه اندازهگیری میدانی، مؤسسه تحقیقات آب، وزارت نیرو، تهران، ایران.احسانجباریگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-6345-8567Journal Article20200620In this paper, the mechanism of scouring caused by turbulent jet out of deep drainage of power plants has been investigated. The flow velocity and discharge flow from these drains are high for fast mixing in the near field area, hence the size of these scours is also vast. Since local sediment may lead to the destruction of coastal structures, as well as the effect of spawning in the near field area, the prediction of a suitable method for estimating the location and depth of these scours in the seabed is very important. The case study is the Neka power plant located in Mazandaran near Neka city. Three-dimensional FLOW-3D model is used for simulation. Comparing and analyzing the results of numerical simulation and field data indicate that the horizontal distance of the deepest scour hole from the discharger is acceptable with a precision of 94% and the maximum depth of the scour hole with a precision of 58% compared to the bathymetry of the Neka substrate.از آنجاییکه سرعت جریان و دبی خروجی از تخلیه کنندههای عمقی، جهت ایجاد اختلاط سریع در ناحیه میدان نزدیک، زیاد است در نتیجه ابعاد این آبشستگیها نیز می تواند وسیع باشد و از طرفی رسوب محلی ممکن است منجر به تخریب سازههای ساحلی شود و همچنین بر نحوه گردش آبگرم در ناحیه میدان نزدیک بسیار تأثیرگذار است، پیشبینی یک روش مناسب جهت تخمین محل و عمق این آبشستگیها در بستر دریا بسیار حائز اهمیت میباشد. مطالعه موردی این تحقیق خروجی نیروگاه نکا است که با استفاده از مدل عددی سه بعدی FLOW-3D مورد شبیهسازی قرار گرفته است. همچنین نمودارهای توسعه مکانی و زمانی آبشستگی و دما استخراج گردید. مقایسه و تحلیل نتایج حاصل از شبیهسازی عددی و دادههای میدانی نشان میدهد که فاصله افقی عمیقترین نقطه حفره آبشستگی از تخلیه کننده با دقت 94 درصد و حداکثر عمق حفره آبشستگی با دقت 58 درصد نسبت به هیدروگرافی بستر نکا بدست آمده است.https://cer.qom.ac.ir/article_1774_f6613a7117adffe8ce5043eb41339545.pdfدانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X6120200822Analysis of Quality Factor Evaluation Methods in Optimization Time-Cost Trade-off Problem in Construction Projectsتحلیل روش های ارزیابی عامل کیفیت در بهینه سازی مسئله موازنه زمان-هزینه در صنعت ساخت وساز153173177210.22091/cer.2021.6061.1215FAسید علیبنی هاشمیگروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نورعلیرضاشهرکیدانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20201007The purpose of optimizing the time-cost trade-off problem is to analyze the reduction of the original project time with the lowest cost. In these issues, the impact of project implementation quality on various activities has not been taken into account. Attention to the quality factor goes back to the midnineties. Many articles have been published since then. In the equilibrium discussion, the three objectives of time, cost and quality of the project are to perform a cost-sensitivity analysis of the variations in the duration of activities to obtain the best combination of reduction in activities. This is to minimize total project costs and maximize overall project quality. This paper classifies the issues of time, cost and quality trade-off and examines how to calculate the quality factor in research as well as the relationship between the three objectives of time, cost and quality in projects and project activities. The results of the analysis of the articles show that the evaluation of the quality factor in equilibrium problems can be divided into four categories. In the first case, quality is implicitly assessed through the tasks needed to modify the non-coordinated activities. In the latter case, the quality of each activity is expressed as a function of its duration and cost. In the third case, the quality of an activity in each of its possible execution modes is estimated by experts, and in the latter case, the quality of an activity is assessed by the set of indicators.مسائل موازنه زمان و هزینه توجه ویژهای را در ادبیات مسائل زمانبندی به خود اختصاص داده است. هدف از مسئله بهینهسازی موازنه زمان- هزینه، تجزیهوتحلیل کاهش زمان اصلی پروژه با کمترین هزینه است. در این مسائل، تأثیر کیفیت اجرای پروژه برای فعالیتهای مختلف لحاظ نشده است. توجه به عامل کیفیت در این بین به اواسط دهه 90 میلادی باز میگردد. از آن زمان تاکنون مقالات بسیاری در این زمینه منتشر گردیده است. در بحث تعادل و موازنه، بین سه تابع هدف زمان، هزینه و کیفیت پروژه نسبت به انجام تحلیل حساسیت هزینه نسبت به تغییرات مدت زمان انجام فعالیتها اقدام میشود که هدف آن بهدست آوردن بهترین ترکیب کاهش زمانی فعالیتها است، بهگونهای که مجموع هزینههای پروژه، کمینه و کیفیت کل پروژه، بیشینه شود. مقاله حاضر، به طبقهبندی مسائل موازنه زمان، هزینه و کیفیت و بررسی نحوه محاسبه عامل کیفیت در پژوهشها و همچنین رابطه بین سه هدف زمان، هزینه و کیفیت در پروژهها و فعالیتهای پروژه میپردازد. نتایج تحلیل مقالات نشان میدهد که ارزیابی عامل کیفیت در مسائل موازنه را میتوان به چهار دسته تقسیمبندی نمود. در مورد اول، کیفیت از طریق کارهایی که برای اصلاح فعالیتهای غیرهماهنگ موردنیاز است بهطور ضمنی ارزیابی میشود. در مورد دوم، کیفیت هر فعالیت بهعنوان تابعی از مدت زمان و هزینه آن بیان شده است. در مورد سوم، کیفیت یک فعالیت در هریک از حالتهای اجرایی احتمالی آن، بهصورت تخمینی براساس نظر خبرگان برآورد میگردد و در آخرین مورد نیز کیفیت یک فعالیت توسط شاخصهای تعیین شده مورد ارزیابی قرار میگیرد.https://cer.qom.ac.ir/article_1772_25b30cbd0030dc71945b34a29c579486.pdf