2024-03-28T21:06:34Z
https://cer.qom.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=214
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
بررسی تحلیلی ظرفیت برشی پانچ دالهای تخت بتن مسلح با بازشو تقویتشده با صفحات فولادی و گلمیخ
سید محمد
عبداللهی
امیر
توانا املشی
ملک محمد
رنجبر
استفاده از دالهای تخت بتن مسلح که بهطور مستقیم بر روی ستون قرار میگیرند، در سیستمهای سازهای بسیار رایج است. اتصال ستون- دال تخت، همواره در معرض ترکیب لنگر خمشی و تنش برشی قرار میگیرد که سوراخ شدگی (پانچ) و شکست برشی را به دنبال خواهد داشت. از آنجاکه در دالهای تخت، بار کف مستقیماً از دال به ستون منتقل میشود، تنشهای برشی قابلملاحظهای در دال بهوجود میآید و پدیده برش پانچ در محل اتصال دال به ستون رخ میدهد که در صورت وجود بازشو در دال، احتمال وقوع پدیده پانچ بیشتر میشود. این پژوهش، مطالعه عددی اثر تقویت دالهای تخت بتن مسلح دارای بازشو با صفحات فولادی خارجی و گلمیخ بر روی ظرفیت برشی پانچ آن میباشد. به این منظور، چند نمونه دال تخت بتن مسلح دارای بازشو تقویتشده با صفحات فولادی خارجی با ابعاد و ضخامت مختلف و همچنین قطر، طول، تعداد و آرایش متفاوت گلمیخها با استفاده از روش اجزای محدود تحلیل و نتایج حاصل از نمونههای مختلف با یکدیگر مقایسه گردید. ملاحظه میشود که تقویت دالهای مورد بررسی، باعث بهبود وضعیت سختی و افزایش ظرفیت برشی پانچ گردیده است. همچنین بررسیها نشان میدهد که میزان این بهبود وضعیت وابسته به ابعاد و ضخامت ورق و قطر، طول، تعداد و آرایش گلمیخها میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در صورت استفاده از مدلهای رفتاری مناسب در فرآیند شبیهسازی، روش اجزای محدود میتواند ابزار مناسبی جهت تحلیل و طراحی ایمن و بهینه دالهای بتن مسلح باشد. استفاده از دالهای تخت بتن مسلح که بهطور مستقیم بر روی ستون قرار میگیرند، در سیستمهای سازهای بسیار رایج است. اتصال ستون- دال تخت، همواره در معرض ترکیب لنگر خمشی و تنش برشی قرار میگیرد که سوراخ شدگی (پانچ) و شکست برشی را به دنبال خواهد داشت. از آنجاکه در دالهای تخت، بار کف مستقیماً از دال به ستون منتقل میشود، تنشهای برشی قابلملاحظهای در دال بهوجود میآید و پدیده برش پانچ در محل اتصال دال به ستون رخ میدهد که در صورت وجود بازشو در دال، احتمال وقوع پدیده پانچ بیشتر میشود. این پژوهش، مطالعه عددی اثر تقویت دالهای تخت بتن مسلح دارای بازشو با صفحات فولادی خارجی و گلمیخ بر روی ظرفیت برشی پانچ آن میباشد. به این منظور، چند نمونه دال تخت بتن مسلح دارای بازشو تقویتشده با صفحات فولادی خارجی با ابعاد و ضخامت مختلف و همچنین قطر، طول، تعداد و آرایش متفاوت گلمیخها با استفاده از روش اجزای محدود تحلیل و نتایج حاصل از نمونههای مختلف با یکدیگر مقایسه گردید. ملاحظه میشود که تقویت دالهای مورد بررسی، باعث بهبود وضعیت سختی و افزایش ظرفیت برشی پانچ گردیده است. همچنین بررسیها نشان میدهد که میزان این بهبود وضعیت وابسته به ابعاد و ضخامت ورق و قطر، طول، تعداد و آرایش گلمیخها میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در صورت استفاده از مدلهای رفتاری مناسب در فرآیند شبیهسازی، روش اجزای محدود میتواند ابزار مناسبی جهت تحلیل و طراحی ایمن و بهینه دالهای بتن مسلح باشد.
دال تخت
برش پانچ
صفحه فولادی
بازشو
گلمیخ
2019
08
23
1
20
https://cer.qom.ac.ir/article_1437_97f196ffa1f7d5f655dad656648500bf.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
مدلسازی دیوارهای برشی کوتاه در دو مقیاس کوچک و بزرگ برای شبیهسازی رفتار چرخهای آنها
پریسا
سرتاجی
عبدالرضا
سروقدمقدم
دیوارهای برشی بتنی مسلح کوتاه با نسبت ارتفاع به طول کوچکتر از 2، در ساختمانهای کوتاه یا در طبقات پایین ساختمانهای بلند یا در نیروگاههای هستهای رایجاند. دیوارها با این تناسب هندسی، تغییرشکل برشی زیادی در مقایسه با تغییرشکل خمشی دارند. لذا در طراحی این دیوارها معمولاً مقاومت برشی حاکم خواهد بود. بههمین ترتیب، پیشبینی پاسخ لرزهای و به دنبال آن، دستیابی به طراحی این سازه نیاز به یک مدلسازی صحیح، کارا و جامع دارد که بتواند رفتار مشابه با واقعیت را از خود نشان دهد. در این تحقیق، پارامترهای تأثیرگذار در مدلسازی دیوارهای برشی کوتاه تحت بارهای جانبی در دو مقیاس کوچک و بزرگ براساس نتایج آزمایشات، راستیآزمایی و معرفی شده است. ابتدا مدلسازی با استفاده از یک نرمافزار اجزای محدود غیرخطی در مقیاس کوچک (نرمافزار Vector2) و سپس مدلسازی با نرمافزار کاربردی دیگری با توانمندی مدلسازی با مقیاس بزرگ (اپنسیس) صورت گرفته است. در نهایت، نتایج حاصل از این دو نرمافزار با نتایج آزمایشگاهی راستیآزمایی شده است. نتایج حاصل از بررسیهای این مقاله نشان میدهد که نرمافزار اجزای محدود غیرخطی Vector2 دارای دقت بالایی در مدلسازی پاسخ دیوارهای برشی کوتاه میباشد؛ ولی در صورتیکه نیاز به مدلسازی دیوار برشی کوتاه در مقیاس بزرگ و در کنار یک سازه سهبعدی باشد، به شرط نسبت هندسی مناسب ارتفاع به طول دیوار، توصیه به استفاده از نرمافزار اپنسیس میشود.
دیوارهای برشی کوتاه
مدلسازی با مقیاس کوچک
مدلسازی با مقیاس بزرگ
اجزای محدود غیرخطی
2019
08
23
21
33
https://cer.qom.ac.ir/article_1436_06e0ecbc2425e47fd2d9542d69df8c01.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
بررسی اثر ارتفاع سازه در دقت روشهای تحلیل استاتیکی غیرخطی در سازههای فولادی همراه با جداسازهای لاستیکی با هسته سربی
پدرام
حسینی
محمود
حسینی
سید محمد
عمرانیزاده
در این تحقیق، بررسی مقایسهای بین روشهای استاتیکی غیرخطی با روش تاریخچه زمانی برای سازههای مهاربندی شده از نوع شورون (بههمراه جداساز لرزهای لاستیکی با هسته سربی در تراز پایه) انجام شده است. با توجه به تأثیر ارتفاع در پاسخهای لرزهای سازه جداسازی شده در این مقاله، 3 سازه ساختمانی جداسازی شده با جداساز لاستیکی با هسته سربی در 3 تراز ارتفاعی مختلف 4، 7 و 10 طبقه، در منطقهای با خطر لرزهخیزی خیلی زیاد با فرض نوع خاک C بهصورت سهبعدی مدلسازی شده است. روشهای تحلیل استاتیکی غیرخطی بار افزون، با تغییرمکان هدف آییننامه ASCE41-13 و با الگوهایی بار جانبی مود اول سازه، یکنواخت، مثلثی، دینامیکی طیفی و PSC بههمراه تحلیل تاریخچه زمانی برای رکورد زلزلههای حوزه دوره انتخابی، بر روی مدلهای مورد نظر اعمال گردیده است. نتایج نشان میدهد که برآورد جابهجایی حداکثر این جداساز و برش پایه در روشهای بار افزون ASCE41-13، دارای دقت بالایی در سازههای با تراز ارتفاعی مختلف بودهاند. در برآورد جابهجایی حداکثر طبقات، روشهای مود اول، یکنواخت، دینامیکی طیفی، PSC دارای دقت کافی در تمام ترازهای ارتفاعی مورد بحث بوده و با افزایش ارتفاع سازه، دقت الگوی بار مثلثی کاهش پیدا کرده است و در مقایسه با آن، روش PSC دارای دقت بالایی میباشد.
سازه جداسازی شده
جداساز لاستیکی با هسته سربی (LRB)
روشهای تحلیل غیرخطی
تاثیر ارتفاع در دقت تحلیل استاتیکی غیر خطی بار افزون
2019
08
23
35
49
https://cer.qom.ac.ir/article_1445_6c389e2b0d8d67c972e5bfd49045e0eb.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
منحنی شکنندگی مخازن ذخیرهسازی فولادی اتمسفریک متکی بر شمع
مهدی
شریفی
ابولقاسم
معزی
نسیم
ثباتی
مخازن ذخیره سیال بهویژه مخازن روزمینی، ازجمله سازههای مهم و حیاتی در زیرساختهای انرژی بهشمار میآیند. این مخازن بیشتر برای ذخیره فرآوردههای سیالات نفتی و ذخیره آب آتشنشانی استفاده میشود و لذا بهرهبرداری از مخازن پس از وقوع زمینلرزه دارای اهمیت بسزایی است. منحنی شکنندگی یا آسیبپذیری یکی از ابزارهای مؤثر جهت تخمین خسارتهای وارده ناشی از رخداد زلزله است. در این تحقیق، هدف تهیه منحنی شکنندگی لرزهای مخازن روزمینی متکی بر شمع میباشد. این منحنی شکنندگی بدون در نظر گرفتن آسیبدیدگیهای بدنه مخزن و تنها با تمرکز بر رفتار سازهای فونداسیون بهدستآمده است. این تیپ مخازن عمدتا در زمینهای با ظرفیت باربری پایین ساخته میشوند. در این تحقیق، دو تیپ مخزن که مطابق با API650-13 در یک پروژه عملی طراحی شده است، بهعنوان مطالعه موردی تحت بررسی قرار گرفته است. به همین منظور، نخست با استفاده از روش تحلیل غیرخطی استاتیکی، منحنی ظرفیت سازهای مخازن استخراج شده است. سپس عملکرد لرزهای سازهای این مخازن برای 12 طیف از رکوردهای مختلف در شتابهای متفاوت بهدستآمده است. در ادامه با در نظر گرفتن شاخصهای خرابی سازه و انتخاب توزیع آماری مناسب برای معیارهای خرابی انتخاب شده، احتمال خرابی در سطوح مختلف محاسبه و منحنی شکنندگی سازهای برای مخازن موردنظر بهدستآمد. نتایج بهدست آمده با منحنی شکنندگی مخازن که با در نظر گرفتن آسیبدیدگیهای اجزای مکانیکی تهیه شده است، مقایسه گردیده است. این مقایسه نشان میدهد خرابیهای اجزای مکانیکی زودتر از خرابیهای سازهای حادث میشود و رفتار لرزهای مخازن عمدتا با این خرابیها کنترل میگردد.
مخازن فولادی اتمسفریک
منحنی شکنندگی
شمع
خرابی
2019
08
23
51
60
https://cer.qom.ac.ir/article_1435_a3c30660ce5202a2d1f272575d21f2f8.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
بررسی اثرات سازه زیر زمینی بر جابجایی های سطح زمین تحت بارگذاری یکنواخت و غیر یکنواخت
محسن
ایثاری
رضا
تاری نژاد
سید کاظم
رضوی
مطالعات محققین اثبات میکند که رکوردهای مربوط به یک زلزله که در نقاط مختلف زمین ثبت میشوند، بهدلیل عواملی چون محدود بودن سرعت انتشار امواج زلزله، تفرق امواج از نظر دامنه و فاز، تفاوتهایی دارند. این امر، لزوم کاربرد مفهوم تغییرات مکانی حرکت زمین در زمان زلزله را برای بهکارگیری در آنالیزهای دینامیکی سازهها نشان میدهد. در پژوهش حاضر، با استفاده از نرمافزار تفاضل محدود FLAC مدل ایستگاه مترو دایکای تهیه و در دو وضعیت بارگذاری لرزهای یکنواخت و غیریکنواخت مورد بررسی قرار گرفت. پدیده بزرگنمایی ناشی از تفرق امواج لرزهای با حضور سازه مترو و بدون آن، شتابهای حداکثر روی سطح زمین و بین لایههای تشکیل دهنده اطراف ایستگاه، تغییرمکان نسبی سازه و همچنین طیف ارتباط بین زوج نقاط در دو وضعیت بارگذاری ارزیابی شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بیشترین مقدار بزرگنمایی به مقدار 75/1 در نقطه نزدیک سازه و در وضعیت بارگذاری غیریکنواخت اتفاق افتاده است. همچنین برای افزایش دقت در تخمین شتابهای سطح زمین، علاوهبر وجود سازه، وضعیت بارگذاری غیریکنواخت نیز باید در نظر گرفته شود.
تحریک یکنواخت
بزرگنمایی
سازه زیر زمینی
تفاضل محدود
تحریک غیر یکنواخت
2019
08
23
61
75
https://cer.qom.ac.ir/article_1448_71c973abfc64c9bd357e58ccf59538aa.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
تحلیل و بررسی پتانسیل زمین لغزش به کمک مدلسازی عددی (مطالعه موردی: محور قائن - افین در استان خراسان جنوبی)
حسین
نوفرستی
علی
ویسکرمی
محمدجواد
رحیم دل
زمینلغزش یکی از مخربترین حوادث طبیعی در زمینهای شیبدار بوده که هرساله منجر به خسارتهای جانی و مالی فراوانی میشود. دامنههای شیبدار که در زمینهای سست چه بهصورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد شدهاند، مستعد پدیده زمینلغزش هستند. در زمستان 1390 در حین فعالیتهای راهسازی برای توسعه و احداث جاده جدید قائن- افین در استان خراسان جنوبی و در مجاورت روستای روشک، رانش ناگهانی زمین منجر به تخریب پل سنگی جدیدالاحداثی در مسیر جاده گردید. در این مقاله، به بررسی این زمینلغزش و علت وقوع آن پرداخته شده است. برای این منظور، از تصاویر ماهوارهای، و تجربیات بهدست آمده در بازدیدهای محلی استفاده شد و تحلیل پایداری دامنه و بررسی نوع زمینلغزش با بهرهگیری از روشهای تعادل حدی ساده شده بیشاپ و روش عددی المانمحدود انجام گردید. با توجه به نتایج، عدم توجه به حرکات اولیه دامنه و ادامه کارهای ساختمانی در محدوده توده لغزشی از عوامل اصلی وقوع این زمینلغزش بوده و بارندگی نقش چندانی در بروز این پدیده نداشته است. ضریب ایمنی دامنه قبل از انجام خاکریزی جدید حدود 7/1 بهدست آمد که پس از خاکریزی به ضخامت 4 متر به 90/0 کاهش یافته است.
زمینلغزش
روش تعادل حدی
روش المان محدود
روستای روشک
خراسان جنوبی
2019
08
23
77
88
https://cer.qom.ac.ir/article_1444_a5a1f17299ce620b5601f89434e86b68.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
تحلیل عددی حفر تونلهای بزرگمقطع و ارزیابی اثرات زیستمحیطی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی (مطالعه موردی: تونل راهآهن کوهین محور قزوین- رشت)
رضا
میکائیل
محمد
عطایی
فرهنگ
سرشکی
امیر
جعفرپور
امروزه یکی از چالشهای مدیریت ایمنی فضاهای زیرزمینی در حال ساخت، جریان یافتن آب به داخل این تونل است. این موضوع یکی از مهمترین مسائلی محسوب میشود که آثار مخربی بر روند عملیات حفر تونل و فعالیتهای جنبی بعد از آن (نصب سامانه نگهداری) دارد؛ بنابراین محاسبه میزان نرخ نفوذ آب به داخل تونل بهمنظور پیشبینی تمهیدات ایمنی، قبل از شروع عملیات تونلزنی اهمیت بسزایی دارد. علاوهبر اثرات نامطلوب زیستمحیطی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی، رخ دادن پدیده نشست در سطح بالای تونل و سطح ایستابی و تغییر روند جریان آب زیرزمینی در منطقه، از جمله مواردی است که در صورت عدم توجه به آنها، حوادث و سوانح غیرقابل جبرانی اتفاق میافتد. بنابراین باید تمهیدات لازم برای کاهش وقوع این حوادث در نظر گرفته شود. در این پژوهش، اثرات نامطلوب زیستمحیطی ایجاد شده در اثر حفر تونل راهآهن کوهین مورد بررسی قرار گرفته است که شامل نشست زمین در سطح ایستابی و تغییر در روند جریان آب زیرزمینی در منطقه میشود. راهکارهایی برای کاهش این اثرات ارائه شده است که میتوان به بازیابی سطح آب زیرزمینی با استفاده از پوشش بتنی آببند بدون انجام عملیات زهکشی و بهکارگیری همزمان روش فورپولینگ اشاره کرد. بهکارگیری این موارد، مستلزم استفاده از پوشش بتنی با خصوصیات مقاومتی بالا جهت تحمل فشار هیدرواستاتیکی آب جمع شده در پشت پوشش است.
مدیریت ایمنی
نشست زمین
سطح آب زیرزمینی
FLAC2D
2019
08
23
89
103
https://cer.qom.ac.ir/article_1441_958230acd0d405346c3ace4b595e2352.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
ارزیابی آزمایشگاهی وتحلیل عددی اثر استفاده از باطلههای معدنی سیلیمانیت به عنوان درشتدانه بر مقاومت لغزشی و سختی مخلوط آسفالتی
حسن
محمدی انائی
محمدمهدی
خبیری
حامد
خانی سانیج
فاطمه
متین قهفرخی
سیلیمانیت یک ماده معدنی ارزانقیمت با ترکیباتی شامل اکسید آهن، سیلیسیم اکسید و آلومینیوم اکسید میباشد. استفاده از آهن، سیلیس و آلومینیوم در صنعت روسازی بهعنوان مصالح سنگی درشتدانه تأثیر قابلملاحظهای بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی داشته است. در این تحقیق، اثر استفاده از مصالح سنگی سیلیمانیتی بهعنوان جایگزین مصالح آهکی درشتدانه بر روی پارامترهای مدول برجهندگی، مقاومت مارشال و مقاومت لغزندگی در دماهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، مدلسازی با تکیه بر رفتار ویسکوالاستیک لایهها و با استفاده از نرمافزار المان محدود انجام شد، تا تأثیر در تغییرات مدول الاستیسیته ناشی از تغییر جنس مصالح سنگی بر واکنش روسازی تعیین شود. نتایج نشان داد که استفاده از مصالح سنگی سیلیمانیتی در مخلوط آسفالتی، درصد قیر بهینه کمتری نسبت به مصالح آهکی دارد؛ و همچنین مقاومت مارشال مخلوط آسفالتی ساختهشده با مصالح سنگی سیلیمانیتی در درصد قیر بهینه 15% و مدول برجهندگی 25% نسبت به مخلوط آسفالتی ساخته شده با مصالح آهکی افزایش داشته است. استفاده از مصالح سیلیمانیتی در مخلوط آسفالتی بهدلیل سختی زیاد نسبت به مصالح آهکی میتواند باعث افزایش مقاومت اصطکاکی رویه آسفالتی در برابر سایش ناشی از عبور بارهای ترافیکی شود. نتایج تحلیل عددی نشان میدهد که استفاده از سنگدانه سیلیمانیتی بهعنوان درشتدانه تأثیر قابلملاحظهای بر کرنش کششی بحرانی زیر لایه رویه ندارد.
مخلوط آسفالت گرم
مقاومت لغزندگی
مدول برجهندگی
تحلیلعددی
سیلیمانیت
2019
08
23
105
119
https://cer.qom.ac.ir/article_1442_49a6bbeb6eea820c8b0616ae5feaee60.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
شبیهسازی عددی جریان هوا و انتقال ذرات از سطح پشتههای انباشت مواد اولیه و مقایسة اثرات تغییرشکل و سرعت بر میزان بادبردگی
محمدکاظم
مؤیدی
علی
بشردوست
ذخیرهسازی مواد مصرفی یا تولیدی در فضای آزاد و در معرض جریان هوا موضوع مهم و قابل بررسی از نظر مسائل زیستمحیطی است. همچنین بادبردگی مواد از پشتههای ذخیره مواد اولیه در صنایع، سبب مشکلات زیستمحیطی و تبعات اقتصادی میشود. مواد مورد نظر به شکلهای حجمی مختلف که معمولا هرمی و مخروطی میباشند، در محیط اتمسفر انباشته میشوند. موضوع مورد بررسی، میزان بادبردگی از سطح پشته و شدت بادبردگی ذرات موجود در سطح آن در اثر جریان هوای آزاد عبوری از روی پشته و نقاط مختلف سطح آن میباشد. در این پژوهش، موضوع بادبردگی یا بهعبارت دیگر، جابهجایی و پخش ذرات موجود از سطح مواد انباشته شده و مقایسه اثرات تغییرشکل پشته در کاهش بادبردگی مورد بررسی قرار گرفته است. برای حل این مسأله از شبیهسازی عددی سهبعدی بهکمک روش حجم محدود استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش، مقایسه میزان بادبردگی در قسمتهای مختلف پشته را به تفکیک در هر حالت مشخص میکند. بر مبنای نتایج حاصل، نقاط بحرانی از نظر بادبردگی برروی پشته در حالتهای مختلف شناسایی شده است.
نرخ بادبردگی
پشته مخروطی
پشته هرمی
الگوی اویلری-لاگرانژی
دینامیک سیالات محیط زیستی
2019
08
23
121
134
https://cer.qom.ac.ir/article_1438_6f3d68005e7115a904dcb962fc78bba9.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
بررسی عددی جریان و ضریب دبی جریان بر روی سرریزهای نوک اردکی و مایل
سمیه
امامی
جواد
پارسا
در یک عرض مشخص سرریزهای نوکاردکی و مایل دارای طول مؤثر بیشتری میباشندکه این مسئله میتواند بر ضریب دبی و راندمان این نوع سرریزها تأثیرگذار باشد. در این تحقیق، تلاش شد تا نقش برخی از پارامترهای هیدرولیکی و هندسی سرریزهای ذکر شده و ارتفاع آنها بر روی ضریب دبی جریان در داخل کانال با استفاده از مدل عددی فلوئنت مورد بررسی قرار گیرد و نتایج حاصل از این مدل با نتایج مدل Flow-3D و اطلاعات آزمایشگاهی مقایسه شود. فشار، سرعت و سطح آزاد جریان با استفاده از مدل آشفتگی RNG ɛk- و مدل چند فازی (VOF) با حل عددی تعیین گردیدند. معیار نرمال میانگین مجذور مربعات خطا (RMSE) مدل فلوئنت در شبیهسازی ضریب دبی جریان 0565/0 بهدست آمد که نشاندهنده دقت بالای این مدل میباشد. بررسی نتایج حاصله نشان میدهد که در هر دو سرریز، ضریب دبی با افزایش انرژی بالادست سرریز (Hd)، کاهش مییابد. حداکثر مقدار ضریب دبی در محدوده 35/0≥ (Hd/P) در هر دو سرریز نوکاردکی و مایل مشاهده شد. نتایج حاکی از آن بود که سرریزهای مایل در مقایسه با سرریزهای نوکاردکی دارای ضریب دبی بیشتری بوده (5/0 برابر ضریب دبی سرریزهای نوکاردکی) و در نتیجه از ظرفیت دبی عبوری (افزایش 33 درصدی) بالاتری نسبت به سرریزهای نوکاردکی برخوردار میباشند.
ضریب دبی
سرریز نوک اردکی
سرریز مایل
جزء حجم سیال
مدل آشفتگی
2019
08
23
135
145
https://cer.qom.ac.ir/article_1439_e529efde68224601c247e488c9e04667.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
شبیهسازی عددی تأثیر هندسه شمع و فونداسیون بر روی آبشستگی موضعی در اطراف گروهپایه کج
رامتین
صبح خیز
علیرضا
مردوخ پور
با پیشرفت فناوری طراحی و ساخت سازهها، شاهد ساخت پلها با اشکال مدرنی میباشیم که از جمله آنها میتوان به پلهای با گروهپایههای کج اشاره کرد. با توجه به اهمیت شناخت مکانیزمهای مؤثر بر آبشستگی این نوع از پایههای پل، در پژوهش حاضر به بررسی و شبیهسازی عددی تأثیر هندسه شمع و فونداسیون بر روی آبشستگی موضعی در اطراف گروهپایه کج با استفاده از نرمافزار Flow-3D پرداخته شده است. از طریق بررسی الگوی جریان اطراف گروهپایهها مشخص گردید با تغییر تراز کارگذاری سرشمع در بستر رسوبی گردابههای تشکیل شده در بین پایه اول و دوم گروهپایه متفاوت بوده و هرچه تراز کارگذاری نزدیک به بستر و یا بالاتر از آن قرار گیرد، گردابههای تشکیل شده با قدرت بیشتری بر روی بستر اطراف گروهپایه کج تأثیر میگذارد. با بررسی پروفیل طولی آبشستگی اطراف گروهپایه کج مشاهده گردید که شمع دوکیشکل نسبت به سایر شکل شمعها اثر بهتری در کاهش آبشستگی از خود نشان میدهد. بهطوریکه، حداکثر عمق آبشستگی ایجاد شده در اطراف گروهپایه کج با حضور شکل دوکی شمع، مستطیلی و مستطیلی گردگوشه 61/19، 11/14 و 45/6 درصد نسبت به شکل استوانهای شمع کاهش پیدا میکند. نکته قابلتوجه اینکه، هرچه دماغه شمع آئرودینامیکی و تیز باشد، کنترل گردابهای نعلاسبی بهتر عمل میکند و این امر باعث کاهش عمق آبشستگی در اطراف گروهپایه کج میگردد.
پل ها
اثرات آبشستگی
شمع
نرم افزار Flow-3D
شبیه سازی عددی
2019
08
23
147
164
https://cer.qom.ac.ir/article_1440_61e75e11fa86f5c6b2655a3254e1d136.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
1
مدلسازی عددی اثر تغییر هندسه سازه راهماهی بر جریان عبوری از بازشدگی قائم آن
محمد
شکرالهی
خسرو
حسینی
سید فرهاد
موسوی
در پژوهش حاضر، ویژگیهای جریان عبوری از بازشدگی قائم راهماهی با استفاده از مدل عددی Flow-3D شبیهسازی شده و نتایج آن با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی گردیده است. نتایج بررسی نشان داد که مدل آشفتگی k-ε، دقت خوبی در مدلسازی عددی ماهیرو نسبت به دیگر مدلهای آشفتگی دارد. در ادامه، الگوی سرعت، حجم محدوده استراحت ماهیان و تلاطم جریان در راهماهی تحلیل گردیده است تا بتوان عملکرد راهماهی را با هندسههای مختلف مورد ارزیابی قرار داد. در این رابطه، نسبت طول دیواره بزرگ به دیواره کوچک هر سلول، زاویه انتهایی دیواره و نسبت عرض خالص ورودی به عرض حوضچه، بهعنوان پارامترهای بیبعد تأثیرگذار در عملکرد حوضچه بررسی شدند. نتایج نشان داد که با کاهش نسبت طول دیواره بزرگ به دیواره کوچک، مؤلفه طولی سرعت جریان بهطور متوسط 11/25 درصد کاهش یافته است. با افزایش زاویه انتهایی دیواره بزرگ نسبت به دیواره حوضچه، حجم استراحت حدود 3% افزایش داشته است. همچنین، با افزایش پارامتر زاویه انتهایی دیواره بزرگ، انرژی آشفتگی بهطور متوسط 66/30 درصد افزایش یافته است. بهطور کلی، نسبت طول دیواره بزرگ به دیواره کوچک تأثیر بیشتری بر روند کاهش سرعت جریان برای عبور ماهیان از ماهیرو داشته و همچنین با افزایش زاویه انتهایی دیواره بزرگ نسبت به دیواره حوضچه، محیط استراحت ماهیان و انرژی آشفتگی افزایش یافته است.
: راهماهی
پروفیل سرعت
آشفتگی
ناحیه استراحت
Flow-3D
2019
08
23
165
176
https://cer.qom.ac.ir/article_1446_69891b03378e36fa95a2cbe04cfd1907.pdf