TY - JOUR ID - 901 TI - بررسی عددی تأثیر ایجاد حفره در پایه پل بر خصوصیات جریان پیرامون پایه JO - پژوهش های زیرساخت های عمرانی JA - CER LA - fa SN - AU - جباری, احسان AU - کرمی, حجت AU - مولایی فرد, مینا AD - استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم. AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 1 SP - 17 EP - 29 KW - کاهش آبشستگی KW - الگوی جریان KW - حفره KW - مدل‌سازی عددی KW - Flow3D DO - 10.22091/cer.2017.1930.1073 N2 - در این تحقیق برای درک بهتر ساز و کار عملکرد حفره و تأثیر آن بر هیدرودینامیک جریان پیرامون پایه، مدلسازی عددی جریان اطراف پایه پل با مقطع دایرهای دارای حفره و بدون حفره، در شرایط بستر صلب صورت گرفته است. با استفاده از اطلاعات آزمایشگاهی در دسترس و به کمک مدل سه بعدیFlow3D ، در ارتفاع‌های مشخص در امتداد مسیر جریان و عمود بر آن در پایه حفره با مقطع دایره ایجاد شده و خصوصیات جریان اطراف پایه پل با حفره و بدون حفره مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان دادند که ایجاد حفره در پایه باعث گستردهتر شدن گردابههای ایجاد شده بعد از پایه شده و انتظار میرود عمق آبشستگی در اطراف پایه کاهش یابد. طبق نتایج حاصل این تحقیق، میتوان با ایجاد حفره میزان انرژی آشفتگی را 20% و تنش برشی بستر را 56% کاهش داد و با توجه به نتایج تنش برشی بستر و مقایسه آن با تنش برشی بحرانی پیشبینی می‌شود که میزان آبشستگی اطراف پایه پل در زمانی که حفره در پایه ایجاد شدهاست نسبت به زمانی که پایه بدون حفره است کاهش یابد. همچنین با ایجاد حفره جدایی جریان و تشکیل گرداب برگشتی کمتر دیده می‌شود و جریان چرخشی تشکیل شده در پایین‌دست پایه، کشیده‌تر شده و از حالت گردابی خارج می‌گردد. UR - https://cer.qom.ac.ir/article_901.html L1 - https://cer.qom.ac.ir/article_901_acc0d070a14a6f24daedbc79d5ec3697.pdf ER -