TY - JOUR ID - 572 TI - ارزیابی اعمال محدودیت ترافیک جاده‌ای با استفاده از نتایج ترددشمارهای هوشمند (مطالعه موردی: محور تهران- قم) JO - پژوهش های زیرساخت های عمرانی JA - CER LA - fa SN - AU - دهناد, سید محمد حسین AU - اسکندری, علی اکبر AU - زند, حسین AD - بورسیه هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم AD - کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه جامع علمی کاربردی، قم AD - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 1 IS - 1 (ویژه نامه راه و ترابری) SP - 21 EP - 27 KW - برنامه ریزی حمل و نقل KW - مدیریت تقاضا KW - اعمال محدودیت KW - ترددشماری هوشمند DO - 10.22091/cer.2014.572 N2 - امروزه با توجه به رشد روز­افزون خودرو و افزایش سفرها و همچنین محدودیتهای مالی جهت توسعه راه­ها، متولیان شبکه­های حمل و نقل بدنبال مدیریت تقاضای سفر هستند. اعمال محدودیت­های ترافیکی از جمله روش هایی است که با کاهش در عرضه و تقاضای سفر به مدیریت تقاضای سفر می­پردازد. در این مقاله بمنظور بررسی اثرات اعمال محدودیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین، محور جاده قدیم قم-تهران و محورهای جایگزین آن در ایامی که برای وسایل سنگین محدودیت تردد وجود داشت، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات تردد خودروها در سه بازه زمانی (الف) زمان اعمال محدودیت، (ب) بازه زمانی مشابه با آن در هفته قبل و (ج) بازه زمانی مشابه با آن پس از اعمال محدودیت، از ترددشمارهای نصب شده در هر یک از محورها استخراج گردید. بر اساس نتایج مشاهده گردید که طی زمان اعمال محدودیت علاوه بر کاهش تعداد وسایل نقلیه سنگین، تردد وسایل نقلیه سبک نیز کاهش قابل توجهی داشته­اند و هدفی که از پیش تصور شده بود مبنی بر ممنوعیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین در جاده قدیم قم-تهران و انتقال بخشی از ترافیک وسایل نقلیه سبک از آزادراه به جاده قدیم محقق نشده است. همچنین بر اساس داده­های ثبت شده در محورهای جایگزین، تغییر چندانی در حجم تردد وسایل نقلیه سنگین نسبت به بازه­های زمانی دیگر مشاهده نمی­شود. UR - https://cer.qom.ac.ir/article_572.html L1 - https://cer.qom.ac.ir/article_572_b58e830d2a32d74265d44df8ad69ac43.pdf ER -