TY - JOUR ID - 2101 TI - شبیه‌سازی المان محدود مشخصات ناپیوستگی سطحی در عملکرد روسازی انعطاف‌پذیر ترک‌خورده در اثر بارگذاری دینامیکی JO - پژوهش های زیرساخت های عمرانی JA - CER LA - fa SN - AU - عطایی, میلادحسین AU - خبیری, محمدمهدی AU - غفوری فرد, زهره AD - پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 1 SP - 115 EP - 130 KW - بارگذاری دینامیکی KW - روسازی انعطاف‌پذیر KW - روسازی ترک‌خورده KW - مدل‌سازی عددی KW - ناپیوستگی سطحی DO - 10.22091/cer.2022.7706.1341 N2 - وجود ترک روی آسفالت یکی از متداول­ترین عوامل خرابی در روسازی‌های آسفالتی است. از این‌رو، مدل‌سازی عوامل مؤثر بر آن و همچنین بررسی تأثیر درزگیری بر بهبود عملکرد آسفالت می‌تواند در مدیریت منابع مالی و بهره­وری هرچه بیشتر مؤثر باشد. این پژوهش با هدف بررسی عددی مشخصات ناپیوستگی سطحی در عملکرد روسازی آسفالتی ترک‌خورده در اثر بارگذاری دینامیکی انجام شد. در این تحقیق ابتدا نمونه‌های آسفالتی با ناپیوستگی تعمیرشده و تعمیرنشده در نرم‌افزار آباکوس مدل‌سازی و سپس آزمایش‌ خزش دینامیکی و آزمایش‌ خستگی در این نـرم‌افزار شبیه‌سازی شدند. برای اعتبارسنجی شبیه‌سازی انجام‌شده، آزمایش خزش دینامیکی و خستگی بر روی نمونه­های آسفالتی ساخته­شده، انجام گرفت. سپس نتایج آزمایش‌ها با نتایج شبیه‌سازی نرم‌افزار مقایسه گردید. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که شبیه‌سازی آزمایش خزش دینامیکی نتایج بزرگ‌تری را به نسبت آزمایش در واقعیت به دست داده است. از طرفی، نتایج شبیه‌سازی نمونه‌های تعمیرنشده تفاوت بیشتری با نتایج آزمایش، نسبت به نمونه‌های تعمیرشده، داشته است. علاوه بر این در نتایج شبیه‌سازی آزمایش خستگی مشاهده می‌شود که جواب‌های به‌دست ‌آمده از بارگذاری مستطیلی به ‌اندازه %۳۵ بیشتر از شبیه‌سازی با بارگذاری نیمه‌سینوسی است. همچنین نتایج بیانگر این است که اثر درزگیری بر رفتار شیارشدگی و خستگی بتن آسفالتی، با توجه به ابعاد ترک و ترکیب دانه‌بندی می‌تواند مطلوب یا غیرمطلوب باشد. حسن مدل‌سازی، امکان‌پذیر شدن بررسی حالات و اثر عوامل مختلف بر عملکرد روسازی، بدون نیاز به ساخت نمونه و آزمایش در شرایط آزمایشگاهی است، زیرا به کمک آن می‌توان به نتایج تقریبی دست یافت. UR - https://cer.qom.ac.ir/article_2101.html L1 - https://cer.qom.ac.ir/article_2101_1329b8aed53e4507a53344f249757309.pdf ER -