دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
ارزیابی تأثیر پیرشدگی بر عملکرد بلندمدت مخلوطهای آسفالت گرم حاوی مقادیر زیاد تراشه آسفالت بر پایه نتایج آزمایش خمش نیمدایرهای (SCB) در دمای میانی
1
20
FA
محمود رضا
کی منش
استادیار، گروه عمران، دانشگاه پیام نور تهران- شمال.
mrkeymanesh@pnu.ac.ir
محمد
محمد کریمی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس.
mohammad.karimi@modares.ac.ir
علی
تقی نژاد عمران
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور تهران- شمال.
aliomran@student.pnu.ac.ir
10.22091/cer.2021.7526.1320
با توجه به افزایش سختی آسفالت برای مخلوط حاوی تراشه آسفالت (RAP)، بهبود خرابی شیارشدگی، قابل پیشبینی است، اما با افزایش سطح پیرشدگی و افزایش سختی در مخلوطهای حاوی درصدهای بالای تراشه آسفالت، مشکلاتی نظیر ترکخوردگی در دمای پایین و دمای میانی (کاهش مقاومت در برابر ترکخوردگی) در بلندمدت شکل میگیرد. در این پژوهش، تأثیر پیرشدگی بر عملکرد شکست مخلوطهای آسفالتی گرم (WMA) حاوی درصد بالای تراشه آسفالت در بلندمدت در دمای میانی (℃25)، با استفاده از آزمایش خمش نیمدایرهای، مورد ارزیابی قرار گرفت. برای انجام تحقیق از مقادیر مختلفی از تراشه آسفالت (صفر، 50، 75 و 100 درصد)، روغن گیاهی به عنوان عامل جوانساز، زایکوترم به عنوان افزودنی مخلوط آسفالتی گرم و قیر 100/85 به عنوان قیر جدید استفاده شد. برای اعمال سطوح مختلف پیرشدگی، نمونهها مطابق با مطالعات پیشین به مدت 3، 5، 7 و 9 روز و در دمای ℃85، درگرمخانه نگهداری شدند. نتایج نشان داد با افزایش مقدار تراشه آسفالتی و افزایش سطح پیرشدگی نمونهها، حداکثر نیروی لازم برای شکست و ضریب بحرانی شدت تنش KIC، افزایش ولی انرژی کرنشی U کاهش یافت. همچنین، به منظور مقایسه عملکرد بلندمدت مخلوطهای آسفالتی حاوی درصدهای مختلف تراشه آسفالت، سطح زیر منحنی انرژی کرنشی رها سازی شده (Jc)- پیرشدگی، تعیین و نتیجه گرفته شد که نمونههای بدون تراشه آسفالت 8، 34 و 52 درصد مقاومت بیشتری در برابر ترکخوردگی نسبت به نمونههای حاوی 50، 75 و 100 درصد تراشه آسفالت از خود نشان میدهند.
آسفالتگرم,تراشهآسفالت,شکست,پیرشدگی,آزمایش خمش نیم دایرهای
https://cer.qom.ac.ir/article_2040.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2040_04d6670a9458964c60f306b81e3345bd.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
بررسی رفتار کمانشی مخزن فولادی استوانهای زمینی تحت اثر بارگذاری لرزهای
21
34
FA
محمد سعید
سبحان
دانشکده مهندسی، مرکز آموزش عالی محلات، محلات، ایران.
sobhan@mahallat.ac.ir
پدرام
حسینی
0000-0002-3573-6339
استادیار، دانشکده مهندسی،مرکز آموزش عالی محلات، محلات، ایران.
p.hosseini@mahallat.ac.ir
10.22091/cer.2021.7560.1324
در این پژوهش، پاسخ لرزهای و کمانش دینامیکی مخزن فولادی استوانهای زمینی ذخیره سیال، تحت اثر مجموعهای از مؤلفههای افقی زلزله با استفاده از تحلیل دینامیکی افزایشی مطالعه شده است. یک مخزن ذخیره سیال عریض به قطر 30 متر و با نسبت ارتفاع به قطر 0.40 براساس استاندارد API 650 طراحی شده است. تحلیلهای دینامیکی افزایشی برای هفت رکورد زلزله، که هر رکورد برای PGAهای مختلف از 0.05g تا 0.50g مقیاس شده، انجام شده است. برای صحتسنجی مدلسازی اجزای محدود سیستم مخزن- سیال، نتایج تحلیل اجزای محدود با نتایج تحلیلی و نتایج عددی موجود در ادبیات فنی، مقایسه شده است. مقادیر پریود مودهای ضربانی و نوسانی حاصل از تحلیل مودال، تطابق نزدیکی با نتایج تحلیلی و نتایج عددی دارد. با استفاده از مدل مکانیکی جرم و فنر مخزن، پاسخ لرزهای مخزن شامل حداکثر برش پایه و حداکثر لنگر واژگونی تخمین زده شده و با نتایج تحلیلهای دینامیکی مقایسه شده است. نتایج نشان داد که به ازای تحریک افقی با PGA کوچکتر مساوی 0.20g، متوسط حداکثر برش پایه و متوسط حداکثر لنگر واژگونی مخزن ناشی از تحلیل اجزای محدود بیشتر از نتایج مدل جرم و فنر و برعکس برای PGA بزرگتر مساوی 0.30g تا 0.50g، کمتر است. نتایج تحلیلهای دینامیکی مخزن نشان داد که کمانش در پایین ارتفاع جداره (در ارتفاع 2.8 متر بالای کف مخزن) ایجاد شده است. همچنین با استفاده از معیار کمانش دینامیکی، متوسط حداکثر شتاب افقی زمین و متوسط نیروی برش پایه دینامیکی بحرانی که باعث وقوع کمانش پوسته مخزن شده، تخمین زده شده است.
مخزن فولادی,تحلیل دینامیکی افزایشی,اندرکنش سیال- سازه,کمانش دینامیکی,کمانش پافیلی
https://cer.qom.ac.ir/article_2045.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2045_4846bc5356dfda9e3a81464eb438fe9e.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
بومیسازی و ارائه چارچوب ارزیابی پایداری پروژههای زیرساختی در ایران برمبنای چارچوب Envision
35
59
FA
گلاره
طاهریان
0000-0001-9630-6351
دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
gelare.taherian@ut.ac.ir
حسین
حسینی نورزاد
استادیار، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
hnourzad@ut.ac.ir
10.22091/cer.2021.7248.1286
زیرساختهای عمرانی بنیان اصلی رشد و توسعه اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی جوامع هستند که امروزه در نتیجه افزایش جمعیت و تغییرات اقلیمی با چالشهای فراوانی مانند بهرهمندی بهینه از منابع طبیعی مواجه شدهاند. از اینرو، استانداردها و روشهای گذشته پاسخگوی نیازهای آینده نخواهد بود و پایداری پروژههای زیرساختی یک مسأله اساسی برای جوامع درحال توسعه محسوب میشود که ایران نیز از این شرایط مستثنی نیست. پژوهش حاضر براساس نیاز به افزایش طول عمر و ارتقای عملکرد زیرساختها، با هدف معرفی ابزار مناسب ارزیابی پایداری، به بازنگری و بومیسازی سیستم رتبهبندی پایداری زیرساختها (Envision) مطابق شرایط ایران پرداخته است. پس از بررسی ساختار چارچوب Envision مطابق نظرات کارشناسان، ضرورت معیارها در آن با طیف لیکرت ارزیابی شد و در نهایت سطوح مختلف با تکنیک مقایسه زوجی وزندهی و اولویتبندی شدند. ضمن اضافه شدن پنج معیار به چارچوب بومیسازی شده، درصد وزنهای بهدست آمده برای گروههای اصلی شامل کیفیتزندگی (29.19)، محیططبیعی (22.89)، تخصیصمنابع (17.48)، اقلیم و تابآوری (15.41) و مدیریتپروژه (15.02) لزوم توجه بیشتر به بعد اجتماعی را در ایران نسبت به کشور توسعهدهنده چارچوب مبنا نشان میدهد. چارچوب بومیسازی شده دارای پنج گروه اصلی، 14 زیرگروه و 69 معیار است که امتیازهایی متفاوت از چارچوب مبنا دارند. نتایج این پژوهش و چارچوب بومیسازی شده ضمن ارائه راهکاری مناسب برای توسعه و ارتقای عملکرد پایدار زیرساختها، می تواند در بهبود فرآیندهای تصمیمسازی نیز مؤثر باشد. بنابراین ضمن لزوم بررسی ابعاد مختلف پیادهسازی آن در پروژههای زیرساختی در پژوهشهای آتی، استفاده از آن برای سیاستگذاران، برنامهریزان و سایر ذینفعان پیشنهاد می شود.
ارزیابی پایداری,چارچوب بومی,پروژههای زیرساختی ایران,کشورهای درحال توسعه,Envision
https://cer.qom.ac.ir/article_2046.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2046_f422cf2063fd517cbd3fc85420e215b7.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
بررسی تاثیر بار انفجار بر مقدار عمق لازم در شناساییهای ژئوتکنیکی
61
76
FA
حسین
مقتدائی
گروه مهندسی عمران، دانشگاه قم، قم، ایران
h.moghtadaee@gmail.com
مهدی
خداپرست
گروه مهندسی عمران، دانشگاه قم، قم، ایران
mahdikhodaparast@yahoo.com
10.22091/cer.2022.7558.1323
در طراحی یک سازه، کسب اطلاعات لازم از رفتار خاک زیر محل احداث آن از طریق مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی، ضروری میباشد. در همین راستا لازم است تا در ابتدا مقدار عمق لازم جهت حفر گمانهها در شناساییهای ژئوتکنیکی و همچنین تشخیص تیپ زمین، تعیین شود. درنظر گرفتن بار دینامیکی انفجار به همراه دیگر بارهای وارده با توجه به احتمال گسترش روزافزون حملات نظامی، انفجار خطوط انتقال گاز و غیره از نیازهای ضروری در احداث سازههای امن است. بنابراین درنظر گرفتن بار دینامیکی مربوط به انفجار احتمالی در تعیین عمق گمانهها ضروری به نظر میرسد. به همین منظور در این پژوهش مدلسازی عددی دو نوع خاک ماسهای و رسی در شرایط خشک و اشباع با درنظر گرفتن ماده منفجره تیانتی به جرمهای 50 تا 300 کیلوگرم جهت اعمال بار انفجار در سطح و در عمق چهار متری از سطح خاک انجام شده است. برای این منظور از نرمافزار آباکوس و روش کوپل اویلری-لاگرانژی و تحلیل سه بعدی دینامیکی غیرخطی به روش اجزا محدود، استفاده گردید. در این خصوص برای یک مطالعه موردی ابتدا مقادیر تنشهای قائم خالص ایجاد شده در خاک تحت بار انفجار تعیین شده و سپس ضمن بدست آوردن محدوده تاثیر انفجار در هر یک از حالتهای فوق الذکر، درصد افزایش عمق گمانهها با درنظر گرفتن اثر بار انفجار محاسبه گردید. مقادیر محاسبه شده برای خاک ماسهای از 5 تا 92.5، برای خاک رسی از 7.5 تا 185، برای خاک ماسهای اشباع از 2.5 تا 179 و برای خاک رسی اشباع از 4.5 تا 113 درصد متغیر بودند.
انفجار,تنش قائم,عمق گمانه,روش کوپل اویلری-لاگرانژی
https://cer.qom.ac.ir/article_2085.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2085_d2aaf0e1c54cbde6c12b9a2cb634c3b0.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
اثر خوردگی آرماتورها بر رفتار چرخه ای پایه پل های بتن آرمه
77
95
FA
مسعود
احمدی
0000-0002-3694-0518
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آیت ا... بروجردی (ره)، بروجرد ایران.
masoud.ahmadi@abru.ac.ir
مهدی
عبادی جامخانه
0000-0001-9914-8280
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان
m.ebadi@du.ac.ir
مهدی
کماسی
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی (ره)، بروجرد، ایران.
komasi@abru.ac.ir
10.22091/cer.2022.7589.1327
پلها یکی از ارکان مهم در سیستم حمل و نقل بوده که میتوانند تحث اثر محیطهای مهاجم دچار زوال در عملکرد شوند. خوردگی آرماتورهای فولادی از جمله عوامل اصلی زوال عملکرد در پلهای بتن آرمه است. تغییرات آب و هوایی خوردگی آرماتورها را تشدید کرده و قابل انتظار است که خرابیهای بیشتری در یک بازه زمانی کوتاه ایجاد کنند. پلها با اثر خوردگی آرماتورها که در مناطق لرزهخیزی بالا واقع شده اند، احتمالاً آسیبپذیری بالاتری را در طول زمان بهرهبرداری خود خواهند داشت. از اینرو بایستی عملکرد لرزهای آنها به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مطالعه، یک تحلیل المان محدود غیرخطی سهبعدی کارآمد بر اساس روش دینامیکی صریح برای بررسی رفتار پایههای پل سالم (بدون خوردگی) و دارای خوردگی بکار گرفته شده است. در تحلیل های انجام شده، تأثیر سطوح 10%، 20% و 30% خوردگی بر رفتار چرخهای پایههای پل مورد بررسی قرار گرفته است. پارامترهای در نظر گرفته شده در این مدلهای عددی شامل کاهش تنش پیوستگی و خصوصیات مکانیکی اصلاح شده برای بتن و فولاد (کشش و فشار) تحت اثر بارگذاری چرخهای میباشد. مدل عددی استفاده شده از طریق مقایسه با نتایج آزمایشگاهی راستی آزمایی شده است. نتایج نشان داد که رویکرد مورد استفاده تخمین مناسبی از عملکرد پایه پلها تحت اثر بارهای چرخهای ارائه میکند. همچنین کمک میکند تا بتوان با بررسی پلهای موجود مواردی که اولویت بیشتری برای مقاوم سازی دارند را شناسایی کرد.
خوردگی,پایه پل,بارگذاری چرخهای,شکلپذیری,اتلاف انرژی
https://cer.qom.ac.ir/article_2088.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2088_5bb3ebf0fa1ad5e0090ca021ada96f3a.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
مطالعه عددی میراگر اصطکاکی افقی ساخته شده با فولاد و لنت ترمز در قاب مهاربندی با آرایش هشتی تحت بارهای چرخهای
97
114
FA
سعید
کیادربندسری
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
st_s_kiadarbandsari@azad.ac.ir
مریم
فیروزی نظام آبادی
گروه مهندسی عمران و مرکز تحقیقات مدلسازی و بهینه سازی در علوم مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
firrozi@azad.ac.ir
حسن
عباسی
0000-0002-8289-9675
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
h_abbasi@azad.ac.ir
فریبرز
یعقوبی وایقان
گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پردیس، شهر جدید پردیس، ایران.
yaghoobi@pardisiau.ac.ir
10.22091/cer.2022.7565.1325
مشاهده آسیبهای وارد شده به ساختمانها در زلزلههای اخیر این موضوع را نشان دادندکه برخی خرابیها در ناحیه اتصالات جوشی بوده است. به دلیل ضعف در اتصالات، ایده استفاده از میراگر اصطکاکی افقی با بهرهگیری از لنت ترمز در دهانههای مهاربندی به خصوص قاب با آرایش هشتی در سازههای فولادی مطرح شده است که پس از زلزله به راحتی قابل تعویض باشد. هدف از این تحقیق، معرفی یک میراگر اصطکاکی جدید با هزینه ساخت و نصب کم و کارایی بالا میباشد. این وسیله اصطکاکی، انرژی ارتعاشی را به کمک اصطکاک ناشی از لغزش لنتهای ترمز روی سطوح فولادی مستهلک میکند. در این پژوهش به مطالعه عددی میراگر اصطکاکی لنت ترمز و همچنین مطالعه آزمایشگاهی مصالح مورد استفاده در این میراگر پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا یک صحتسنجی بر مبنای یک مدل آزمایشگاهی در نرمافزار ABAQUS انجام شده است. در ادامه 9 مدل مورد بررسی عددی در نرمافزار ABAQUS قرار گرفته و در انتها مدل بهینه انتخابی میراگر بر روی یک قاب مهاربندی مورد تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج نشان میدهند که تمرکز تنش بسیار بالایی در ناحیه میراگر لنت ترمز پس از اعمال بار به قاب رخ میدهد و به دلیل وجود میراگر در سایر المانها از جمله تیر و ستون تنش کمتری نسبت به حالت بدون میراگر ایجاد میگردد. همچنین میان مدلهای مورد بررسی مدل 10 پیچ، دارای بیشترین میزان جذب انرژی میباشد.
میراگر,میراگر اصطکاکی,مهاربند با آرایش هشتی,لنت ترمز,بارگذاری چرخه ای
https://cer.qom.ac.ir/article_2095.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2095_1d63f08cd273393cae74ad332e086b59.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
شبیهسازی المان محدود مشخصات ناپیوستگی سطحی در عملکرد روسازی انعطافپذیر ترکخورده در اثر بارگذاری دینامیکی
115
130
FA
میلادحسین
عطایی
پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد.
miladh.ataei@stu.yazd.ac.ir
محمدمهدی
خبیری
0000-0003-3434-7603
پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد.
mkhabiri@yazd.ac.ir
زهره
غفوری فرد
0000-0002-9084-982X
پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد.
hafori@stu.yazd.ac.ir
10.22091/cer.2022.7706.1341
وجود ترک روی آسفالت یکی از متداولترین عوامل خرابی در روسازیهای آسفالتی است. از اینرو، مدلسازی عوامل مؤثر بر آن و همچنین بررسی تأثیر درزگیری بر بهبود عملکرد آسفالت میتواند در مدیریت منابع مالی و بهرهوری هرچه بیشتر مؤثر باشد. این پژوهش با هدف بررسی عددی مشخصات ناپیوستگی سطحی در عملکرد روسازی آسفالتی ترکخورده در اثر بارگذاری دینامیکی انجام شد. در این تحقیق ابتدا نمونههای آسفالتی با ناپیوستگی تعمیرشده و تعمیرنشده در نرمافزار آباکوس مدلسازی و سپس آزمایش خزش دینامیکی و آزمایش خستگی در این نـرمافزار شبیهسازی شدند. برای اعتبارسنجی شبیهسازی انجامشده، آزمایش خزش دینامیکی و خستگی بر روی نمونههای آسفالتی ساختهشده، انجام گرفت. سپس نتایج آزمایشها با نتایج شبیهسازی نرمافزار مقایسه گردید. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شبیهسازی آزمایش خزش دینامیکی نتایج بزرگتری را به نسبت آزمایش در واقعیت به دست داده است. از طرفی، نتایج شبیهسازی نمونههای تعمیرنشده تفاوت بیشتری با نتایج آزمایش، نسبت به نمونههای تعمیرشده، داشته است. علاوه بر این در نتایج شبیهسازی آزمایش خستگی مشاهده میشود که جوابهای بهدست آمده از بارگذاری مستطیلی به اندازه %۳۵ بیشتر از شبیهسازی با بارگذاری نیمهسینوسی است. همچنین نتایج بیانگر این است که اثر درزگیری بر رفتار شیارشدگی و خستگی بتن آسفالتی، با توجه به ابعاد ترک و ترکیب دانهبندی میتواند مطلوب یا غیرمطلوب باشد. حسن مدلسازی، امکانپذیر شدن بررسی حالات و اثر عوامل مختلف بر عملکرد روسازی، بدون نیاز به ساخت نمونه و آزمایش در شرایط آزمایشگاهی است، زیرا به کمک آن میتوان به نتایج تقریبی دست یافت.
بارگذاری دینامیکی,روسازی انعطافپذیر,روسازی ترکخورده,مدلسازی عددی,ناپیوستگی سطحی
https://cer.qom.ac.ir/article_2101.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2101_1329b8aed53e4507a53344f249757309.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
بررسی اثر قطر و درصد حجمی الیاف فلزی قلابدار بر زمان ویبی و خصوصیات مکانیکی بتن غلتکی روسازی
131
144
FA
پیمان
پاریاد
گروه عمران، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
paryad.peyman@gmail.com
حسین
نادرپور
0000-0002-4179-7816
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
naderpour@semnan.ac.ir
محمد کاظم
شربتدار
0000-0001-6106-1235
مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
msharbatdar@semnan.ac.ir
10.22091/cer.2022.7777.1353
استفاده از بتن غلتکی روسازی در سراسر دنیا رو به افزایش است و همین موضوع اهمیت بررسی آزمایشگاهی دقیق این نوع از بتن را نشان میدهد. پژوهشهای محدودی به بررسی اثر قطر الیاف فلزی و درصد مناسب حجمی آن در بتن غلتکی روسازی پرداختند. بنابراین در این تحقیق به بررسی اثر قطر و درصد حجمی الیاف فلزی قلابدار بر RCCP پرداخته میشود. به منظور ارزیابی اثر قطر و درصد حجمی الیاف فلزی قلابدار بر زمان ویبی، مقاومت فشاری، مقاومت کششی دو نیم شدگی، مقاومت خمشی و طاقت بتن غلتکی روسازی، از 10 طرح مخلوط استفاده شد. یک مخلوط کنترل بدون الیاف و نه مخلوط حاوی درصد حجمی 0.25 تا 0.75 با قطر 0.38 تا 0.7 میلیمتر ساخته شد. نتایج نشان داد که افزایش درصد حجمی و کاهش قطر الیاف منجر به افزایش زمان ویبی .و بهبود مشخصات مکانیکی میگردد. با توجه به آزمایشهای انجام شده در این تحقیق، مولفه درصد حجمی الیاف اثر گذاری بیشتری نسبت به قطر الیاف نشان داده است. با افزودن الیاف فلزی قلابدار، نمودار نیرو-تغییر مکان خمشی و در نتیجه طاقت نیز بهبود چشمگیری نشان دادند. طرح مخلوط حاوی درصد حجمی 0.75 و قطر 0.38 میلیمتر بهترین نتایج آزمایشهای مقاومت مکانیکی و طاقت را ثبت کرد و نتایج مقاومت کششی دو نیم شدگی و خمشی آن تا 100 درصد افزایش نشان داد.
بتن غلتکی روسازی,الیاف فلزی,مشخصات مکانیکی,زمان ویبی,طاقت
https://cer.qom.ac.ir/article_2102.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2102_439b649ff41d8646c1b25210fb5908a1.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
ارزیابی آزمایشگاهی استهلاک انرژی در سازه تلفیقی شیبشکن قائم با گابیون
145
157
FA
رسول
دانشفراز
0000-0003-1012-8342
استاد، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، آذربایجان شرقی، ایران
daneshfaraz@maragheh.ac.ir
مهدی
ماجدی اصل
0000-0002-9998-8017
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، آذربایجان شرقی، ایران
majedi@maragheh.ac.ir
سید علی
مرتضوی
0000-0003-4483-7980
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، آذربایجان شرقی، ایران.
mortazavi.seyyedali@yahoo.com
محمد
باقرزاده
0000-0002-5837-3331
گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی،
دانشگاه ارومیه، ارومیه، آذربایجان غربی، ایران
m.bagherzadeh@urmia.ac.ir
10.22091/cer.2022.7720.1344
امروزه استفاده از مصالح سنگی به خصوص گابیون به جهت دسترسی آسان و فراوانی برای ساخت سدهای پارهسنگی، فیلتراسیون و حوضچههای آرامش رو به افزایش است. در این تحقیق ابتدا هیدرولیک جریان عبوری با تلفیق نمودن سازه گابیونی با شیبشکن قائم و سپس تاثیر تخلخل و طول سازه گابیونی بر روی مقادیر استهلاک انرژی بررسی شد. برای دو حالت شیبشکن قائم ساده و گابیونی در مجموع 260 آزمایش شامل دو ارتفاع 15 و 20 سانتیمتری شیبشکن، سه تخلخل 40، 45 و 50 درصدی و 8 طول مختلف گابیون با دامنه دبی 150 الی 800 لیتر بر دقیقه انجام شد. نتایج نشان داد در تمامی مدلهای مورد بررسی، با افزایش پارامتر عمق بحرانی نسبی جریان، استهلاک انرژی جریان کاهش و عمق نسبی پاییندست افزایش مییابد. تلفیق سازه گابیونی سبب گردید که استهلاک انرژی جریان و عدد فرود پاییندست به ترتیب افزایش و کاهش یابند. به طور میانگین در تمامی مدلها استفاده از گابیون %57 استهلاک انرژی جریان را نسبت به شیبشکن قائم ساده افزایش و بازه عدد فرود را از 5.7 -3.8 به 2.5-0.52 کاهش داده است. رژیم جریان عبوری از مدلهای فیزیکی شیبشکن قائم گابیونی شامل جریان درونگذر، انتقالی و روگذر میباشد که رژیم جریان درونگذر سهم عمدهای در اتلاف انرژی دارد. برای یک طول نسبی ثابت، با افزایش تخلخل سازه گابیونی حجم آب عبوری از محیط متخلخل و استهلاک انرژی جریان افزایش مییابد در حالی که برای تخلخل ثابت، افزایش طول نسبی سازه گابیونی تاثیر چندانی بر میزان استهلاک انرژی ندارد.
شیبشکن قائم,گابیون,سازههای الحاقی,مستهلککننده انرژی,عدد فرود
https://cer.qom.ac.ir/article_2107.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2107_90115c19624266fd99250bfe4b95622c.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
آبشستگی آب زلال در اطراف سرریز جانبی کلیدپیانویی تیپ A در زاویه 120 درجه یک کانال قوسی 180 درجه
159
170
FA
مهدی
جمشیدی
دانش آموخته، گروه مهندسی آب، دانشکدگان ابوریحان، دانشگاه تهران
mehdi.jamshidi@ut.ac.ir
جابر
سلطانی
0000-0002-7216-056X
گروه مهندسی آب، دانشکدگان ابوریحان، دانشگاه تهران
jsoltani@ut.ac.ir
محمد
رستمی
پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
mrostami2001@yahoo.com
مجتبی
صانعی
پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
drsaneie2001@gmail.com
10.22091/cer.2022.7627.1338
سرریز جانبی یک سازه کنترل هیدرولیکی است که در سیستمهای آبیاری و زهکشی و سیستمهای فاضلاب ترکیبی استفاده میشود. سرریزهای کلیدپیانویی نوع جدیدی از سرریزهای چند وجهی هستند که میتوانند با ایجاد طول بیشینه تاج سرریز در عرض محدود به عبور بهتر جریان کمک کنند. این سازهها دارای شکل جدیدی از تاج سرریز، با راندمان بالا سازههای اقتصادی هستند. به دلیل مزیتهای این سرریز لزوم مطالعه و تحقیق روی آبشستگی اطراف این سرریزها بعنوان سرریز جانبی الزامی می باشد. مطالعه حاضر بر روی آبشستگی اطراف سرریز جانبی کلید پیانویی تیپ A در شرایط آبزلال در یک کانال قوسی 180 درجه و در زاویه 120 درجه تمرکز دارد. نتایج حاکی از آن بود که در انتهای پاییندست سرریز جانبی حفرههایی بصورت متوالی در وسط کانال و چاله آبشستگی نزدیک به قوس بیرونی به دلیل تغییرات تنش برشی و سرعت تشکیل شد. عمق آبشستگی در شرایط آبزلال ابتدا به سرعت افزایش مییابد، سپس با گذشت 200 دقیقه به صورت تقریبی به شرایط تعادل میرسد و به شدت جریان وابسته است. عمق تعادل آبشستگی به پارامترهای بیبعد شدت جریان، ارتفاع آب بر روی سرریزجانبی، ارتفاع تاج سرریز و طول سرریز جانبی وابسته است و بیشترین مقدار عمق آبشستگی زمانی که نسبت بی بعد شدت جریان نزدیک به یک است بدست میآید. همچنین عمق تعادل آبشستگی در نسبت بیبعد L/rc=0.175 در مقایسه با L/rc=0.125 در شدت جریانهای متفاوت به ترتیب 12 تا 35 درصد، 10 تا 39 درصد و 18 تا 26 درصد افزایش یافته است.
آبشستگی,سرریز جانبی,سرریز کلیدپیانویی,آبزلال,کانال قوسی
https://cer.qom.ac.ir/article_2153.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2153_9ef6b14f605a2f4e9fe4f68b583ad991.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
مدل های جدید برای تعیین مدول الاستیسیته بتن با درنظرگیری تغییرات مقاومت فشاری
171
183
FA
سیما
آرامش
مربی، دپارتمان مهندسی عمران، دانشکده فنی و حرفه ای پسران سمنان، دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، سمنان، ایران
saramesh@tvu.ac.ir
پویان
فخاریان
0000-0003-4307-1944
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
pouyanfakharian@semnan.ac.ir
10.22091/cer.2022.7871.1357
مدول الاستیسیته بتن در مراحل آنالیز و طراحی سازه های بتنآرمه نقش کلیدی داشته است و اثرات تعیین کنندهای در تغییر شکل جانبی سازه دارد. در این مطالعه روابط جدیدی برای محاسبه مدول الاستیسیته بتن های با مقاومت معمولی و مقاومت بالا با استفاده از ترکیب شبکه عصبی چند جمله ای و الگوریتم بهینه سازی علف هرز مهاجم ارائه شده است. مشابه روابط آئین نامههای مرسوم، سعی شده است که مدلهای پیشنهادی به صورت ساده و براساس پارامتر مقاومت فشاری بتن تعیین شوند. برای بررسی صحت روابط پیشنهادی سعی شده است ارزیابی جامعی بین مقادیر آزمایشگاهی، نتایج مدل های ارائه شده در این مطالعه و روابط بیان شده توسط آئین نامهها، دستورالعملها و محققین مختلف انجام گیرد. برای ارزیابی جامع از سه شاخص آماری: ضریب تشخیص، معیار خطای جذر میانگین مربعات و معیار میانگین درصد قدرمطلق خطا استفاده شده است. قابل ذکر است که درصد خطای نسبی رابطههای پیشنهادی برای بتن معمولی 9.02 درصد و برای بتن مقاومت بالا 3.8 درصد می باشد. نتایج حاکی از آن است که مدلهای پیشنهادی عملکرد بسیار مناسبی داشته و می توانند به عنوان ابزاری مناسب برای تعیین مدول الاستیسیته بتن های با مقاومت معمولی و بالا مورد استفاده قرار گیرند.
بتن,مدول الاستیسیته,مقاومت فشاری,شبکه عصبی چند جمله ای,الگوریتم بهینه سازی علف هرز
https://cer.qom.ac.ir/article_2154.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2154_5fd61b23d5fd5e16ce83532370c12466.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
8
1
2022
08
23
بررسی عملکرد لرزه ای قاب های بتنآرمه بلندمرتبه با استفاده از میراگر فلزی تسلیمی TADAS
185
203
FA
علی
سیدکاظمی
0000-0001-8500-231X
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران.
a.seyedkazemi@iauamol.ac.ir
ابراهیم
اصغری کریمی
کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران.
i_asghari@yahoo.com
مجتبی
اسماعیل نیا امیری
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران.
m.e.amiri@iauamol.ac.ir
10.22091/cer.2022.7893.1359
تجربه زمین لرزههای گذشته نشان میدهد که بسیاری از ساختمانهای قاب خمشی بتنآرمه موجود با ارتفاع متوسط و بلند، نیاز به ارزیابی لرزهای و احتمالاً مقاومسازی دارند. در این مطالعه، از میراگرهای تسلیم شونده فلزی TADAS برای بهسازی لرزه ای قابهای خمشی بتنآرمه استفاده شد. برای انجام پژوهش، ابتدا سه قاب بلندمرتبه بتنآرمه 12، 15 و 20 طبقه، تحت آیین نامه های قدیمی زلزله و بتن ایران طراحی شدند. کنترل سازه ها، نیاز به بهسازی لرزه ای در این مدل ها را نشان می داد. لذا با دو هدف بهسازی مبنا و بهسازی مطلوب، میراگرهای فلزی به سازهها اضافه شدند و این میراگرها با روش طراحی پلاستیک مبتنی بر عملکرد طراحی گردیدند. سپس، با انتخاب یک مدل آزمایشگاهی معتبر و شبیه سازی آزمایش با یک مدل رفتاری دقیق از میراگر TADAS در نرم افزار OpenSees، راستی آزمایی انجام شد. در ادامه، با انجام تحلیل های دینامیکی و استاتیکی غیرخطی، رفتار لرزه ای سازههای بهسازی شده در دو سطح عملکرد ایمنی جانی و آستانه فروریزش ارزیابی گردید. نتایج نشان میدهد میراگر تسلیم شونده فلزی TADAS می تواند با کمترین تعداد دهانه های مهاربندی، مقاومت و سختی جانبی قاب های بتنی را در حد 30 تا 60 درصد افزایش دهد و ضمن یکنواخت نمودن توزیع بیشینه جابجایی نسبی طبقات در ارتفاع، باعث کاهش بیش از %60 آن شود. همچنین در اثر بهسازی، نسبت دوران (θ/θy) مفصل پلاستیک تشکیلشده در تیر و ستون بحرانی قاب ها به ازای سطوح خطر زلزله مختلف در حدود %70 کاهش مییابد.
قاب بتن آرمه,تحلیل غیرخطی,سطوح عملکرد,بهسازی لرزه ای,میراگرتسلیم شونده فلزی
https://cer.qom.ac.ir/article_2155.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2155_827f632d2c8a49d21145010737a63f04.pdf