دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
مطالعه آزمایشگاهی بهبود رفتار خمشی تیرهای بتن مسلح بازیافتی با استفاده از الیاف مجزا و هیبریدی فولادی و کورتا
1
19
FA
عباس
اسکندرس
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان
askandari71@gmail.com
فریدون
امیدی نسب
0000-0003-2510-4394
گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
omidinasab.f@lu.ac.ir
احمد
دالوند
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
dalvand.a@lu.ac.ir
10.22091/cer.2021.7119.1266
با توجه به اینکه در یکی دو دهه اخیر، تحقیقات در خصوص بتنهای الیافی گسترش خوبی داشته و در حال حاضر به عنوان یکی از محورهای تحقیقاتی مهم در تکنولوژی بتن به حساب میآید. همچنین استفاده از بتنهای با سنگدانه بازیافتی که تحقیقات در مورد آنها در حال افزایش است. بهدلیل استفاده از سنگدانه بازیافتی، برخی مشخصات مکانیکی آنها نسبت به بتن با سنگدانه طبیعی ضعیفتر بوده و بنابراین استفاده از الیاف در ساخت بتن باعث تقویت برخی مشخصات مکانیکی بتن شده و ضعفهای بتن در این مشخصات مکانیکی تا حدود زیادی مرتفع نموده است. در تحقیق حاضر با استفاده از الیاف مختلف از نظر جنس و مصالح و بهصورت مجزا و ترکیبی در بتنهای با سنگدانه بازیافتی مورد استفاده قرار گرفته و پارامترهای رفتار خمشی این تیرهای ساخته شده با آنها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. برای این منظور از دو نوع الیاف فولادی و کورتا بهصورت مجزا و ترکیبی در ساخت تیرهایی با ابعاد واقعی (سه نمونه تیر) مورد استفاده قرار گرفت. همچنین برای مقایسه نتایج، دو نمونه تیر بدون الیاف و با سنگدانه طبیعی و مصنوعی ساخته شده و نتایج تیرهای الیافی با سنگدانه بازیافتی با آنها مورد مقایسه قرار گرفت. آزمایش مقاومت خمشی چهار نقطهای بر روی نمونهها انجام شد. مود شکست و پارامترهای رفتار خمشی تیرهای با سنگدانههای بازیافتی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افزودن الیاف ترکیبی نسبت به الیاف مجزا تأثیر بسیار بهتری در بهبود رفتار خمشی تیرهای بتن مسلح داشته و ضعف استفاده از سنگدانههای بازیافتی را در رفتار خمشی تیر برطرف میکند.
الیاف مجزا,الیاف هیبریدی,رفتار خمشی,تیر بتن مسلح,سنگدانه بازیافتی
https://cer.qom.ac.ir/article_1939.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1939_cfd36f50378b3a4f71d17e4dec7e5e61.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
رفتار دینامیکی غیرخطی قابهای خمشی و دوگانه فولادی سهبعدی تحت اثر برخورد وسیله نقلیه
21
31
FA
فاطمه
صفری هنر
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
fatemesafarieng@yahoo.com
اسماعیل
محمدی دهچشمه
0000-0002-8092-9084
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
esmaeil_mohammadi@civileng.iust.ac.ir
وحید
بروجردیان
0000-0003-3454-4797
استادیار گروه سازه و زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
broujerdian@iust.ac.ir
مهران
ترابی
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
mehrantorabi.best@gmail.com
10.22091/cer.2021.7270.1287
خرابی پیشرونده شاخهای از تحقیقات است که در چند سال اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این تحقیق به بررسی پتانسیل تخریب پیشرونده سازه فولادی چهار طبقه تحت اثر برخورد کامیون دارای وزن 8 تننیرو با ستونهای طبقه همکف پرداخته شده است. سرعت وسیله نقلیه برابر با 20 متر بر ثانیه در نظر گرفته شد. این سازه فولادی چهار طبقه (در یکجهت دارای سیستم قاب خمشی فولادی متوسط و مهاربند همگرای ویژه فولادی و جهت دیگر دارای سیستم قاب خمشی فولادی متوسط) در نرمافزار ETABS مدلسازی و طراحی گردید. برای شبیهسازی سازه تحت سناریوهای برخورد از نرمافزار اجزای محدود ABAQUS استفاده شده است. مدلسازیها به صورت سهبعدی در نظر گرفته شد. در این تحقیق، شش سناریوی برخورد کامیون به ستونهای مجاور مختلف سازه با انجام تحلیلهای دینامیکی غیرخطی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که ستونهای گوشه نسبت به ستونهای پیرامونی در برابر برخورد آسیبپذیرتر هستند. همچنین وجود مهاربندها باعث کاهش خرابی و تغییرشکل در سناریوی موردنظر میشود. بهطوریکه جابهجایی افقی در ستون گوشه مورد ضربه در سناریوی چهار (در جهت قاب خمشی) حدود سه برابر سناریوی یک (در جهت سیستم دوگانه) است. این موضوع تأثیر مثبت مهاربند را در کاهش پاسخهای سازه در مقابل ضربه نشان میدهد.
تخریب پیشرونده,ضربه,برخورد کامیون,تحلیل دینامیکی غیرخطی,ABAQUS
https://cer.qom.ac.ir/article_1968.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1968_b1cd9b0cace3a9217012bf419937ca10.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
ارتقای پایداری و کاهش آسیب در موجشکنهای توده سنـگی با بهکارگیری موانع در جلوی سازه
33
49
FA
محمد تقی
اعلمی
استاد، گروه مهندسی آب، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
mtaalami@tabrizu.ac.ir
رامین
وفایی پور سرخابی
گروه عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
raminvafaei@yahoo.com
علیرضا
ناصری
دانشجوی دکترا، پردیس ارس، دانشگاه تبریز
naseri@gmx.com
علیرضا
مجتهدی
دانشیار، گروه مهندسی آب، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
alireza242424@gmail.com
10.22091/cer.2021.7367.1297
تقویت موجشکنها میتواند میزان آسیبهای منجر به ناپایداری هیدرولیکی را کاهش دهد. در این تحقیق، با هدف ارتقای پایداری موجشکنهای شکلپذیر، مدلی برای کنترل و کاهش آسیبِ سازه در مواجهه با امواج، با الحاق یک مانع مستغرقِ متصل به پنجهی سازه و یک موجگیرِ شناور در فاصلهی معیّن، ارائه و بهصورت آزمایشگاهی بررسی شده است. در روند انجام آزمایشها، موجشکن در معرض تعداد 3000 موج تصادفی تحت طیف جانسواپ، قرار گرفته و با ساخت مدل رقومی و سه بُعدی یکپارچهی سازه بهوسیلهی فتوگرامتری بُرد کوتاه، تغییر مکان مصالح آرمور و تغییر شکل موجشکن در آزمایشهای مختلف، ثبت و پارامتر آسیب محاسبه شده است. در تحلیل اثر امواج بر سازه، مشاهده گردید که با افزایش ارتفاع نسبی موج و رشد پریود نسبی موج، پارامتر آسیب افزایش مییابد. همچنین مقایسهی نتایج آزمایشِ مدلهای تقویت شده نسبت به موجشکن ساده، نشان داد که پارامتر آسیب با الحاق مانع متصل، به میزان 19/37 درصد و با بهکارگیری موجگیر شناور، معادل 14/34 درصد کاهش مییابد که مویّد عملکرد خوب مدلهای پیشنهادی است. تقویت موجشکن بهوسیلهی مانع مستغرق و موجگیر شناور بهطور همزمان نیز، مقدار پارامتر آسیب را 79/51 درصد کاهش داده و بهترین عملکرد را در بین مدلها ثبت نموده است. همچنین بررسی رفتار شاخص پایداری و پارامتر آسیب، روند همسو و افزایشی تغییرات این دو پارامتر را نشان می-دهد و رصد عملکرد متقابل تیزی موج و پارامتر آسیب، نشاندهندهی کاهش عدد آسیب با افزایش مقادیر تیزی موج میباشد.
امواج تصادفی,عدد آسیب,پایداری,موجشکن تودهسنگی,مانع مستغرق
https://cer.qom.ac.ir/article_1973.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1973_85ce216dc9a3b92785fdfae45d7e3e6a.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
اثر پی- دلتا در زلزلههای با مدت تداوم طولانی و کوتاه بر روی تغییرمکان پسماند و ظرفیت فروریزش سازههای یک درجه آزادی
51
60
FA
محمدحسین
حاجی محمدی
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
hajimohammadi.ce@gmail.com
حر
خسروی
0000-0002-8972-4894
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران/ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
khosravi@nit.ac.ir
رضا
دزواره رسنانی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
rdezvareh@nit.ac.ir
10.22091/cer.2021.7289.1290
در تحلیل سازه، اثر پی-دلتا به تغییرات نیروهای داخلی ناشی از لنگر حاصلضرب بار ثقلی (پی) در تغییرمکان جانبی سازه در اثر زلزله (دلتا) گفته میشود. اهمیت اثر پی-دلتا هنگامی که پاسخ سازه در ناحیه خطی است میتواند قابل چشمپوشی باشد، اما این اثر با ورود پاسخ سازه به ناحیه غیرخطی اهمیت بیشتری پیدا میکند. از طرف دیگر مدت دوام زمینلرزه زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که در تحلیلهای غیرخطی اثر پی-دلتا نیز لحاظ شود. در این تحقیق جهت بررسی میزان تاثیر مدت دوام زلزله و اثر پی-دلتا بهطور همزمان، الگوریتمی در نرمافزار متلب پیادهسازی شد که با بکارگیری نرمافزار اپنسیس، سیستمهای الاستوپلاستیک را تحت شرایط بار ثقلی مختلف مدلسازی نموده و سپس آنها را تحت تحلیلهای دینامیکی خطی و غیرخطی، تحت نگاشتهای با مدت دوام طولانی و کوتاه قرار میدهد. نتایج این مطالعه نشان داد که در تمام موارد تعداد فروریزشها تحت نگاشتهای با مدت دوام طولانی نسبت به جفت نگاشتهای با مدت دوام کوتاه، حدود 2 برابر است. همچنین تعداد فروریزشها با افزایش شکلپذیری و شاخص پایداری افزایش ولی با افزایش دوره تناوب سازه کاهش مییابد. علاوه بر این، افزایش مدت دوام زلزله تاثیر چندانی بر افزایش تغییرمکان پسماند سازه نداشته است ولی در اثر غیرخطی شدن سازه و اثر ثقل، فراوانی مقادیر تغییرمکانهای پسماند بزرگ، افزایش پیدا میکند.
اثر پی- دلتا,مدت تداوم زلزله,تغییر مکان پسماند,ظرفیت فروریزش,سیستم یک درجه آزاد الاستوپلاستیک
https://cer.qom.ac.ir/article_1997.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1997_0c5ada5b97b7d1b4a22f4291463ff535.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
تأثیر افزودنی پلیاتیلن با چگالی بالا بر پارامترهای طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی
61
75
FA
سجاد
عبدالهی
کارشناس ارشد عمران، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
sajadabdollahi6879@gmail.com
غلام حسین
حامدی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
hamedi@guilan.ac.ir
بابک
گلچین
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
b.golchin@uma.ac.ir
رامین
مشک آبادی
استادیار، دانشکده فناوری های نوین، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
r_meshkabadi@uma.ac.ir
10.22091/cer.2021.7292.1291
در تحقیقات گذشته، اثر پلیاتیلنهای مختلف، بر تعدادی از رفتارهای مخلوطهای آسفالتی مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی حاوی پلیاتیلن با چگالی بالا به روش متداول و نیز به روش سطح پاسخ برای مصالح سنگ آهک و گرانیت تحلیل و مدل سازی شده است. بدین منظور رفتار حجمی و مقاومتی نمونه های آزمایشگاهی اندازهگیری شده و مورد تحلیل آماری قرارگرفتهاند. در فرایند بهینه سازی، مقدار بهینه قیر و پلیاتیلن لازم مطابق با معیارهای آییننامه روسازی آسفالتی راههای ایران و با رویکرد تابع مطلوبیت استخراج شده است. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد، مخلوط آسفالتی بهینه برای مصالح آهکی با قیر 6.1 و پلیاتیلین 4 درصد و در مطلوبیت 0.909 تولید می شود، در حالیکه این مقدار برای مصالح گرانیتی با قیر 5.9 و پلیاتیلن 4 درصد و در مطلوبیت 0.962 تعیین میگردد. افزودنی پلیاتیلن استقامت مارشال و وزن مخصوص نمونهها را برای هر دو مصالح سنگی افزایش می دهد. درصد افزودنی بیشتر، اثر افزایشی بیشتری بر این پارامترها دارد. تحلیل واریانس نشان میدهد پلیاتیلن، اثر معنیدار بر روانی مارشال داشته و افزایش آن از صفر به چهار درصد، مقدار روانی مارشال را کاهش میدهد.
پلیاتیلن با چگالی بالا,طرح اختلاط,بهینهسازی,تحلیل واریانس
https://cer.qom.ac.ir/article_1998.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1998_a665244676066b0e4d80b4fec7d4987e.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
تعیین درصد الیاف فولادی بهینه از نظر خواص مکانیکی در بتنهای معمولی و خودتراکم دارای الیاف فولادی
77
91
FA
ایرج
رحمنی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه
irajrahmani14@gmail.com
احمد
ملکی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه.
a.maleki@iau-maragheh.ac.ir
محمدعلی
لطف اللهی یقین
استاد، دانشکده عمران، دانشگاه تبریز.
lotfollahi@tabrizu.ac.ir
10.22091/cer.2021.7157.1270
بتن مسلح با الیاف فولادی به منظور بهبود بخشیدن به خواص بتن، کاربرد وسیعی را در سازههای بتنی و بتن مسلح پیدا کرده است. دلیل این کاربرد گسترده، مزایای بیشمار فنی و اقتصادی در استفاده از الیاف فولادی در جسم بتن میباشد. بتن مسلح با الیاف فولادی شامل یک کالبد بتنی مرکب از سیمان، مصالح سنگی، آب و همچنین درصدی از الیاف فولادی کوتاه میباشد که بهطور درهم و کاملا اتفاقی و در جهات مختلف در مخلوط پراکنده شده که وجود الیاف فولادی مشخصات بتن را نسبت به حالت خالص بهبود میبخشد. تعیین درصد بهینه الیاف یکی از فاکتورهای مهم از لحاظ اقتصادی و کارایی بتن است. در این پژوهش برای تعیین درصد الیاف بهینه در ردههای مقاومتی مختلف 24 طرح اختلاط تهیه و آزمایشگاه مکانیکی و بتن تازه انجام شد. مقاومت خمشی آزمونههای حاوی 0.9 درصد الیاف فولادی برای ردههای C40، C50 و C60 به ترتیب به مقدار 1.91، 3.86 و 5.14 برابر نسبت به آزمونه شاهد بیشتر شده است. از بین آزمونههای بتنی خودمتراکم مسلح به الیاف فولادی، بهینهترین طرح اختلاط متعلق به آزمونهای است که در آن از 9/0 درصد الیاف فولادی استفاده شده است؛ بهطوری که مقاومت فشاری متناظر با آن برابر 71.19 مگاپاسکال شده است. از بین آزمونههای بتنی معمولی مسلح به الیاف فولادی، بهینهترین طرح اختلاط متعلق به آزمونهای است که در آن از 0.9 درصد الیاف فولادی استفاده شده است؛ بهطوری که مقاومت فشاری متناظر با آن برابر 63.7 مگاپاسکال شده است.
الیاف فولادی,خواص مکانیکی,بتن خودتراکم,مقاومت فشاری,درصد بهینه
https://cer.qom.ac.ir/article_1996.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1996_1d701352c9ece751245c3f679426894d.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
نمودارهای طراحی برای تخمین پاسخ ساختمان بتنی مجاور گود عمیق پایدار شده به روش میخکوبی
93
105
FA
علی
قنبری
0000-0002-8264-0540
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
ghanbari@khu.ac.ir
سید علیرضا
موسوی معلم
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی
sar.mousavi.moallem@gmail.com
10.22091/cer.2021.7217.1278
با توجه به نیاز بیش از پیش به گودبرداری در مناطق شهری، حفظ پایداری و جلوگیری از آسیب به ساختمانها و تأسیسات مجاور، عملیات گودبرداری با استفاده از سیستمهای پایدارساز جداره گود ضروری است. یکی از روشهای محبوب جهت پایداری جدارههای گود، سیستم میخکوبی است. در این روش به منظور بسیج شدن نیروی کششی در المانهای فولادی، جابهجایی دیواره اجتنابناپذیر است. در این پژوهش از تحلیلهای عددی مبتنی بر روش المان محدود با استفاده از نرمافزار MIDAS GTS NX جهت بررسی پاسخ ساختمان بتنی مجاور گود سوده برده شده است. در ادامه، اثر شرایط مختلف ساختمان اسکلت بتنی از جمله تعداد طبقات و فاصله آن از عملیات گودبرداری و گود پایدارشده به روش میخکوبی با عمقهای مختلف بر وضعیت ساختمان مجاور گود مورد مطالعه قرار گرفته است. نمودارهای ارائه شده در این مقاله، بیانگر میزان نشست فونداسیون، چرخش ساختمان، اضافه تنش محوری بهوجود آمده در ستونهای بتنی و کرنش برشی ناشی از گودبرداری در دیوارهای میانقابی از جنس مصالح بنایی هستند. این مطالعه نشان داد که اضافه تنش محوری ستون ساختمان مجاور گود در اثر عملیات گودبرداری کمتر از 5 درصد مقاومت فشاری بتن بوده و قابل صرفنظر است. بیشترین تغییرمکان در ساختمانهای مجاور گود به ترتیب در شرایطی رخ میدهد که ساختمان در لبه گود و در فاصلهای به اندازه عمق گود قرار گرفته باشند. نشست در فاصلهای به اندازه دو برابر عمق گود از لبه آن کمتر از 10 درصد نشست حداکثر و در فاصله چهار برابر عمق گود از لبه آن ناچیز است.
گودبرداری,میخکوبی,ساختمان بتنی,مدلسازی عددی,میداس
https://cer.qom.ac.ir/article_2017.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2017_cae013d62a801c341348842bc40b1075.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
ارزیابی لرزه ای مبتنی بر سطوح عملکردی قابهای خمشی فولادی بهینه سازی شده با الگوریتم فراکاوشی
107
128
FA
رضا
اسدیان
کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
reza_asadian70@yahoo.com
کیارش
ناصراسدی
دانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
nasserasadi@znu.ac.ir
مهدی
اقبالی
استادیار، مهندسی سازه / زلزله، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان
eghbali@znu.ac.ir
10.22091/cer.2021.6938.1249
کاربرد بهینه مصالح در ساخت سازهها از اهداف اصلی در هر طراحی محسوب میگردد. از آنجاکه ساخت سازههای ساختمانی برای سازندگان آنها دارای هزینههای زیادی است؛ بنابراین، سازهها و ساختمانهایی که از نظر اقتصادی توجیهپذیر و مناسب بوده و الزامات آییننامهها را تأمین مینمایند، مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند. از طرف دیگر، حفظ عملکرد سازهها در زلزلهها نقش مهمی در تأمین ایمنی و کاهش خسارات ناشی از زلزله دارد. بهینهسازی قابها باعث کاهش مقاطع، سختی و مقاومت اجزا میگردد و در نتیجه، عملکرد این قابها در برابر زلزله مورد تردید محققان قرار گرفته است. در این پژوهش، سطح عملکرد قابهای خمشی بهینهسازی شده با الگوریتمهای فرا کاوشی مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این موضوع، عملکرد لرزهای قابهای خمشی فولادی پنج طبقه با مشخصات متفاوت هندسی با استفاده از الگوریتمهای ژنتیک، ازدحام ذرات، کلونی مورچگان و سیستم ذرات باردار بهینهسازی شده و مورد ارزیابی لرزهای قرار گرفته است. نتایج مطالعات نشان میدهد که قاب بهینه شده براساس الگوریتم سیستم ذرات باردار دارای وزن کمتر و مقاطع سبکتری بوده و پاسخهای رفتار لرزهای قابها سریعتر بهدست آمده است. از نظر سطوح عملکردی نیز، مجموع تعداد مفاصل آستانه فروریزش در الگوریتم ازدحام ذرات از سایر روشها بیشتر بوده است. بنابراین این الگوریتم نیز به عنوان پیشنهادی مناسب برای طراحی بهینه قابهای مشابه میتواند پیشنهاد گردد.
ارزیابی لرزه ای,سطوح عملکردی,قاب خمشی فولادی,بهینهسازی,الگوریتمهای فراکاوشی
https://cer.qom.ac.ir/article_1995.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1995_c60cf2ff358e3214916f2b0baae4f8d3.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
چالشهای پیادهسازی دفتر مدیریت پروژه در شرکتها و پروژههای صنایع نفت و گاز (مطالعه موردی: شرکت مهندسی و توسعه نفت)
129
143
FA
علی
قربانی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران
ghorbani@pnu.ac.ir
10.22091/cer.2021.7409.1315
امروزه لزوم بهکارگیری دانش مدیریت پروژه به عنوان عامل اصلی موفقیت در سازمانهای پروژه محور آشکار است. به منظور افزایش اثربخشی در مدیریت پروژهها و نیز افزایش سطح بلوغ مدیریت پروژه و نهایتاً افزایش نرخ موفقیت سازمان، استقرار واحدی با کارکرد مرکزیت بخشی و هماهنگسازی پروژهها ضروری است که این وظیفه در قالب دفتر مدیریت پروژه نقش میبندد. اتخاذ این رویکرد یکی از اقداماتی است که در متمرکز نمودن و یکپارچهسازی فرآیندهای مدیریت پروژه سازمان مؤثر است. با عنایت به این موارد، امروزه سازمانها به منظور غلبه بر مشکلات و نیز بالا بردن اثربخشی مدیریت پروژهها، ضرورت و اهمیت پیادهسازی دفاتر مدیریت پروژه را دریافتهاند. در این راستا در مقاله پژوهشی حاضر، چالشهای پیادهسازی دفتر مدیریت پروژه در شرکتها و پروژههای صنایع نفت و گاز به همراه بررسی موردی که در شرکت مهندسی و توسعه نفت صورت گرفته، شناسایی و اولویتبندی شده است. برای این منظور در مرحله اول جهت شناسایی چالشها، مصاحبههایی با خبرگان این حوزه صورت گرفت که منجر به شناسایی 36 چالش گردید و به سه دسته چالشهای سازمانی، مدیریتی و منابع انسانی تقسیم گردیدند. نهایتاً در مرحله دوم، این چالشها با استفاده از توزیع پرسشنامه میان متخصصان و تحلیل سلسله مراتبی صورت گرفته، اولویتبندی شدند که در این راستا عدم ثبات مدیریتی، عدم حمایت مدیران و شناخت کافی و مناسب آنها، نگرانیها از دخالتهای اجرایی و واگذاری اختیارات و وجود مدیران با تفکرات سنتی، برخی از موارد اصلی و چالش برانگیز در پیادهسازی دفتر مدیریت پروژه در شرکتها و پروژههای اجرایی صنایع نفت و گاز میباشند.
دفتر مدیریت پروژه,چالشهای پیادهسازی,صنایع نفت و گاز,تحلیل سلسله مراتبی
https://cer.qom.ac.ir/article_2018.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2018_3ed6a7e21a3b686730d139a2e00ee16d.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
ارزیابی روش آییننامه ASCE7 برای تعیین جابهجایی بیشینه سازه با جداگرهای آونگی اصطکاکی تحت زلزلههای حوزه نزدیک
145
156
FA
محمدجواد
حمیدیا
استادیار و عضو هیات علمی گروه سازه و زلزله دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m_hamidia@sbu.ac.ir
فاطمه
توزندهجانی
گروه سازه و زلزله دانشکده مهندسی عمران، آّب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی
f.toozandejani@mail.sbu.ac.ir
عباس
مهدویان
دانشیار و عضو هیات علمی گروه سازه و زلزله دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
a_mahdavian@sbu.ac.ir
10.22091/cer.2021.7377.1300
امروزه سازههای زیادی در نزدیکی گسل با استفاده از جداساز لرزهای احداث میگردند. در این مقاله، تخمین روش سادهسازی شده آییننامه ASCE7-16 برای جابهجایی حداکثر سازههای جداسازی شده توسط جداساز آونگی اصطکاکی مورد بررسی قرار گرفته و با نتایج حاصل از تحلیل دینامیکی تاریخچهزمانی غیرخطی برای زلزلههای حوزهنزدیک پالسگونه و غیرپالسگونه مقایسه گردیده است. این بررسی برای خاک نوع دو و در منطقه با خطر نسبی خیلی زیاد شهر تهران صورت گرفته است. برای بررسی این موضوع، در ابتدا طبق روابط سادهسازی شده آییننامه، ظرفیت جابهجایی 16 جداساز آونگی اصطکاکی با چهار شعاع موثر و چهار ضریب اصطکاک مختلف محاسبه شدهاست. سپس با انتخاب هفت شتابنگاشت زلزله حوزه نزدیک پالسگونه و هفت شتابنگاشت زلزله حوزه نزدیک غیر پالسگونه با استفاده از تحلیل دینامیکی تاریخچهزمانی غیرخطی، ظرفیت جابهجایی برای جداسازهای آونگی اصطکاکی تعیین شدهاست. در نرم افزار OpenSees جداساز مدل شده است و سپس هر شتابنگاشت به سازه اعمال میشود و جابهجایی حاصل از هر شتابنگاشت ثبت میگردد. نتایج نشان میدهند که روابط سادهسازی شده آییننامه برای تعیین ظرفیت حداکثر جداساز آونگی اصطکاکی در زلزلههای حوزهنزدیک نسبت به نتایج حاصل از تحلیل دینامیکی تاریخچهزمانی غیر خطی، مقدار کمتری را نشان میدهند. در نتیجه نیاز به طراحی مجدد جهت کاهش جابهجایی حداکثر به میزان مجاز آیین نامهای میباشد. نسبت جابهجایی حداکثر حاصل از روشهای سادهسازی شده آییننامهای برای زلزلههای حوزهنزدیک پالسگونه برابر 2.2 و این نسبت برای زلزلههای حوزه نزدیک غیرپالسگونه مقدار 2 دارد و به صورت محافظهکارانه برای تمام زلزلههای حوزه نزدیک میتوان 2.2 در نظر گرفت.
جداسازی لرزهای,جداساز آونگی اصطکاکی,حوزهنزدیک,پالسگونه,روشهای سادهسازی شده آییننامهای
https://cer.qom.ac.ir/article_2019.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2019_beb811e141f934d0ac70844b0f9f6da6.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
مدلسازی عددی بهسازی خاکهای نرم با ستون های سنگی تحت عبور قطار پرسرعت
157
168
FA
میکائیل
کاظم زاده
گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
michaelkzemzadeh1@gmail.com
امیرعلی
زاد
گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
amirali.zad@gmail.com
مریم
یزدی
0000-0002-2665-5238
گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
yazdi_ma@yahoo.com
10.22091/cer.2021.7397.1304
حمل ونقل ریلی دارای مزایای منحصر به فردی نسبت به سایر روش های حمل و نقل است که به عنوان مثال می توان به آسیب پذیری کمتر زیست محیطی،کاهش آلودگی و ایمنی بیشتر نسبت به سایر روش های حمل ونقل اشاره کرد. با توجه به کمبود زمین های دارای ظرفیت باربری مناسب قسمتهایی از مسیر راه آهن بر روی خاکهای نرم ساخته میشود که امکان ایجاد ناپایداری و نشست خطوط آهن دراین نوع خاکها از دغدغههای اصلی مهندسان میباشد. قطارهای با سرعت بالا این روزها در کشورهای پیشرفته در جهت کاهش زمان سفر مورد استفاده قرار می گیرند که میتوانند باعث افزایش قابلتوجه پاسخهای دینامیکی اجزا در خطوط راهآهن شوند به خصوص زمانی که قطار در سرعت بحرانی حرکت میکند. یکی از روش هایی که اخیرا به طور وسیعی برای بهسازی رسوبات نرم و خاک های ریزدانه سست مورد استفاده قرار میگیرد، روش ستون سنگی میباشد. هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی و کنترل میزان نشست و پایداری بستر رس نرم و خاکریز راه آهن تحت عبور قطار پرسرعت به عنوان دو فاکتور مهم در بهره برداری و استفاده از مجموعه راه آهن میباشد. در این مقاله نحوه عملکرد ستونهای سنگی در بستر حرکت قطار های پرسرعت به منظور کاهش نشست خاک و جلوگیری از وقوع نشستهای نامتقارن در شرایط مختلف و تحت تأثیر عوامل مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که با افزایش طول ستون سنگی و کاهش قطر آن، نشست و نشست نامتقارن ناشی از عبور قطار پرسرعت کاهش مییابد. همچنین افزایش سختی ژئوگرید موجب کاهش نشست میشود.
قطار پر سرعت,ستون سنگی,مدلسازی عددی,خاک نرم
https://cer.qom.ac.ir/article_2038.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2038_566197547e0e8cc6a3d3ed82978640e7.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
7
2
2022
02
20
پیش بینی میزان انرژی مصرفی در ساختمان های با زیرساخت آموزشی موجود با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و اثرات آن بر کاهش دی اکسیدکربن (مطالعه موردی مدارس مشهد)
169
183
FA
مسعود
شمقدری
دانشگاه سمنان
ma.shamaghdari@gmail.com
محمد کاظم
شربتدار
0000-0001-6106-1235
مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
msharbatdar@semnan.ac.ir
امید
رضایی فر
0000-0002-4753-7775
دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
orezayfar@semnan.ac.ir
10.22091/cer.2021.7445.1310
یکی از مصارف انرژی در بخش ساختمان های در حال بهره برداری و بخصوص ساختمان های با زیرساخت های آموزشی مانند مدارس می باشد. از جمله روش های موثرِ کاهش مصرف انرژی در این ساختمان ها، قبل از ساخت می باشد. لیکن بسیاری از ساختمان ها در حال حاضر ساخته شده و می بایست راهکاری برای کاهش مصرف انرژی در این ساختمان ها پیدانمود. از جمله راهکارهای مهم، پیش بینی میزان انرژی مصرفی در این ساختمان ها است. دراینصورت می توان انرژی مصرفی را قبل و بعداز بعضی تغییرات در ساختمان مورد ارزیابی قرارداد. در این مقاله، به موضوع پیش بینی انرژی در ساختمان های وضع موجود در مدارس که از زیرساختهای مهم کشور هستند پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا تعدادی از مشخصات مهم فیزیکیِ ساختمان و میزان مصرف انرژی آن براساس قبوض مصرفی، بصورت میدانی جمع آوری شده است. برداشت اطلاعات میدانی از ساختمان های وضع موجود مدارس جهت ارائه مدل پیش بین انرژی تجربه نو در این زمینه بوده و در پژوهش ها کمتر به آن پرداخته شده است. مدلسازی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی انجام شده و نتایج، یک ضریب همبستگی بسیار خوب 0.992 را برای اعتبار سنجی مدل نشان می دهد. در انتها نیز اثرات کاهش دی اکسیدکربن با توجه به میزان صرفه جویی در انرژی مصرفی مورد بحث قرارگرفته است.
"پیش بینی انرژی","شبکه عصبی مصنوعی","ساختمان مدارس","دی اکسیدکربن"
https://cer.qom.ac.ir/article_2039.html
https://cer.qom.ac.ir/article_2039_684beb22d37c1080a02129748aa2a8c8.pdf