@article { author = {Isari, Mohsen and Tarinejad, Reza and Razavi, Seyed Kazem}, title = {The Effects of Underground Structure on the Free Field Displacement Under Uniform and Non-Uniform Excitation}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {5}, number = {1}, pages = {61-75}, year = {2019}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2019.4760.1167}, abstract = {In this study, the effects of a subway station on the surface ground motion subjected to uniform and the non-uniform propagating seismic wave is investigated. Numerical analysis is carried out by finite difference method using FLAC soft-ware. Seismic wave scattering considering and ignoring the effects of the underground station in the case of uniform and non-uniform excitation is performed, and corresponding am-plification factors on the fee field displacement are discussed. The major results of this study indicated that the possible large amplification factor on seismic waves considering the underground station is obtained. Therefore, it should be paid more attention to seismic design for surface structures.}, keywords = {Uniform Excitation,Amplification,Underground Structure,Finite difference,Non-Uniform Excitation}, title_fa = {بررسی اثرات سازه زیر زمینی بر جابجایی های سطح زمین تحت بارگذاری یکنواخت و غیر یکنواخت}, abstract_fa = {مطالعات محققین اثبات می‌کند که رکوردهای مربوط به یک زلزله که در نقاط مختلف زمین ثبت می‌شوند، به‌دلیل عواملی چون محدود بودن سرعت انتشار امواج زلزله، تفرق امواج از نظر دامنه و فاز، تفاوت‌هایی دارند. این امر، لزوم کاربرد مفهوم تغییرات مکانی حرکت زمین در زمان زلزله را برای به‌کارگیری در آنالیزهای دینامیکی سازه‌ها نشان می‌دهد. در پژوهش حاضر، با استفاده از نرم‌افزار تفاضل محدود FLAC مدل ایستگاه مترو دایکای تهیه و در دو وضعیت بارگذاری لرزه‌ای یکنواخت و غیریکنواخت مورد بررسی قرار گرفت. پدیده بزرگنمایی ناشی از تفرق امواج لرزه‌ای با حضور سازه مترو و بدون آن، شتاب‌های حداکثر روی سطح زمین و بین لایه‌های تشکیل دهنده اطراف ایستگاه، تغییرمکان نسبی سازه و همچنین طیف ارتباط بین زوج نقاط در دو وضعیت بارگذاری ارزیابی شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بیشترین مقدار بزرگنمایی به مقدار 75/1 در نقطه نزدیک سازه و در وضعیت بارگذاری غیریکنواخت اتفاق افتاده است. همچنین برای افزایش دقت در تخمین شتاب‌های سطح زمین، علاوه‌بر وجود سازه، وضعیت بارگذاری غیریکنواخت نیز باید در نظر گرفته شود.}, keywords_fa = {تحریک یکنواخت,بزرگنمایی,سازه زیر زمینی,تفاضل محدود,تحریک غیر یکنواخت}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1448.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1448_71c973abfc64c9bd357e58ccf59538aa.pdf} }