@article { author = {Zamani, Amir Arsallan and Ahmadi, Masoud and Dalvand, Ahmad}, title = {Material Properties of High-Strength Self-Compacting Concrete Made with Fully Recycled Aggregate: An Experimental Study}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {1-16}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.6955.1251}, abstract = {In this study, the effect of single and hybrid fibers on mechanical properties and impact behavior of high-strength self-compacting concrete containing fully recycled aggregate has been investigated in three parts: mechanical properties, impact behavior, and durability properties. The used fibers are steel and polyvinyl alcohol fibers, which were added to the plain mixture. The various mix compositions were made to consider the effect of different fiber combinations, contents, and types. The sustainable high-strength concrete used in this study was composed of fully recycled fine aggregate, different contents of steel and polyvinyl alcohol fibers, and constant content of fly ash as a partial cement replacement. The properties of prepared concrete were determined using the water absorption, the ultrasonic pulse velocity, the repeated drop weight impact, the splitting tensile strength, the compressive strength, and the flexural strength tests. The results show that by adding fibers to concrete made of fully recycled aggregate, the mechanical properties are improved, and this effect is significantly dependent on the type, the percentage, and the selected form (single or blended) of fibers. On the other hand, by adding fibers to the control mixture, the adsorption capacity and energy dissipation of the samples tested in the drop weight test have been significantly increased.}, keywords = {Waste granite,Self-compacting concrete,Mechanical properties,Steel fiber,PVA}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی خصوصیات بتن خودتراکم الیافی مقاومت بالا ساخته شده از سنگدانه کاملا بازیافتی}, abstract_fa = {در این مطالعه، اثر استفاده منفرد و ترکیبی الیاف‌های پلی وینیل الکل و فولادی بر خصوصیات بتن خودتراکم الیافی مقاومت بالا ساخته شده از سنگدانه کاملا بازیافتی در سه بخش خصوصیات مکانیکی، رفتار در برابر بارهای ضربه‌ای و خصویات دوام، مورد بررسی قرار گرفته است. برای ایجاد یک مطالعه جامع، از طرح‌های اختلاط متنوع استفاده شده است. بتن سازگار با محیط‌زیست مورد استفاده در این مطالعه، از ریزدانه بازیافتی گرانیتی، الیاف پلی-وینیل الکل و فولادی با درصدهای 5/0، 1، 5/1 و 2 درصد و نسبت ثابتی از خاکستر بادی کلاس F به عنوان جایگزینی از سیمان ساخته شده است. آزمایش‌های آلتراسونیک، ضربه (سقوط وزنه)، جذب آب، مقاومت کششی، مقاومت فشاری و رفتار خمشی برای ارزیابی خصوصیات بتن ساخته شده در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که با اضافه نمودن الیاف به بتن ساخته شده با مصالح ریزدانه کاملا بازیافتی، خصوصیات مکانیکی بهبود یافته و این اثر به میزان محسوسی وابسته به نوع الیاف، درصد مورد استفاده و منفرد یا ترکیبی بودن الیاف‌ها است. از سوی دیگر با اضافه نمودن الیاف به طرح اختلاط پایه، ظرفیت جذب و اتلاف انرژی نمونه های مورد آزمایش در تست سقوط وزنه افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.}, keywords_fa = {سنگدانه بازیافتی,بتن خودتراکم,خصوصیات مکانیکی,الیاف فولادی,الیاف پلی وینیل الکل}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1853.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1853_faaa480aa1ddabab31d80eb3e4a04e3a.pdf} } @article { author = {Mohammadi Dehcheshmeh, Esmaeil and Broujerdian, Vahid}, title = {Seismic Design Coefficients of Self-Centering Multiple Rocking Walls Subjected to Effect of Far and Near-Field Earthquakes}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {17-36}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7025.1257}, abstract = {Nowadays, new and innovative methods have been proposed based on damage avoidance design (DAD) philosophy systems as the alternative conventional lateral load-resistant systems. These systems reduce damage to buildings and post-earthquake reconstruction costs. The self-centering rocking walls are one of them. In this research, multiple rocking wall systems have been investigated and designed. The effect of the number of self-centering blocks and the ratio of tendon prestressing in a 12-story structure examined. The structures have examined subjected to 22 far-field records and 28 near-field records, half of which have pulse. The modeling is done in two dimensions via OpenSees software. The design coefficients of rocking sections in different prestressings for each type of ground motions are specified. The results shown that rocking wall structures under near‐field pulse‐like ground motions need more design capacity than other records to control drift and capacity section. Furthermore, The design of base-rocking and multiple rocking structures has been done for specific drift that have similar drift profiles in height. Then, for this case design, it is not possible to expect the desired energy absorption and also the reduction of the effects of higher modes from the multiple rocking the system compared to the base-rocking system.}, keywords = {Self-centering system,Rocking wall,Residual displacement,Presressing ratio,Higher mode}, title_fa = {ارائه ضرایب طراحی لرزه‌ای دیوارهای مرکزگرای گهواره‌ای چندگانه تحت رکوردهای حوزه دور و نزدیک گسل}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر، روش‌های جدید و نوآورانه‌ای با فلسفه طراحی سیستم‌های آسیب‌گریز به‌جای سیستم‌های باربر جانبی متداول آیین‌نامه‌ای به‌منظور کاهش آسیب در ساختمان‌ها و کاهش هزینه‌های بازسازی بعد از زلزله، پیشنهاد شده است. سیستم‌های دیوارهای گهواره‌ای مرکزگرا از جمله سیستم‌های آسیب‌گریز نوین محسوب می‌گردند. این سیستم‌ها می‌توانند به‌عنوان جایگزین مناسب سیستم‌های باربر جانبی متداول آیین‌نامه‌ای انتخاب گردند. در این تحقیق، به بررسی و طراحی سیستم‌های گهواره‌ای چندگانه با بررسی تأثیر تعداد بلوک گهواره‌ای و مقدار پیش‌تنیدگی کابل‌ها در سازه‌ 12 طبقه، تحت 22 رکورد لرزه‌ای دور و 28 رکورد لرزه‌ای نزدیک گسل که نیمی از آن‌ها دارای پالس هستند، پرداخته‌ شده است. مدل‌سازی به‌صورت دو‌بعدی در نرم‌افزار OpenSees انجام‌گرفته است. ضرایب طراحی مقاطع گهواره‌ای در پیش‌تنیدگی‌های مختلف برای هر نوع زلزله مشخص ‌شده است. در این تحقیق نشان داده ‌شده است که سازه‌های گهواره‌ای تحت رکوردهای نزدیک گسل با پالس بحرانی بوده و نیاز ظرفیتی طراحی نسبت به سایر رکوردها بیشتر برای کنترل دریفت و مقاومت دارند. طراحی سازه‌های پایه- گهواره‌ای و گهواره‌ای چندگانه برای دریفت مشخصی که دارای پروفیل دریفت مشابه در ارتفاع هستند، انجام ‌شده است. برای این حالت نمی‌توان جذب انرژی مطلوب و هم‌چنین کاهش اثرات مودهای بالا را از سیستم گهواره‌ای چندگانه نسبت به سیستم پایه- گهواره‌ای انتظار داشت.}, keywords_fa = {سیستم مرکزگرا,دیوار گهواره‌ای,تغییر شکل پسماند,پیش تنیدگی,مودهای بالا}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1889.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1889_841fb9a57072f01d55268f987f1121df.pdf} } @article { author = {Farzaneh Movahed, Ali and Dehnad, Mohamad Hosein}, title = {Evaluating the Factors Associated with the Choice of Cycling in Home-Based Trips with a Distance of Less than Three Kilometers}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {37-51}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.6971.1252}, abstract = {The car-oriented approach of cities in Iran has caused to decrease in the share of active travel modes in recent years. In contrast, cycling as an active travel mode can play a crucial role in intra-city movements and reduce motorized travel modes' disadvantages. On the other hand, active modes are more practical for short distances and are less desirable in long distances. In this regard, this study intends to investigate the factors affecting the choice of cycling in home-based trips shorter than three kilometers in Qom. For this study, a sample of 887 residents of Qom city was used. Results showed that four categories of variables, including socio-economic characteristics, travel characteristics, environmental and theoretical factors at the significance level of 10%, affect the choice of cycling on trips shorter than three kilometers. The marginal effect values indicated that having access to a suitable bicycle could increase the probability of choosing cycling by 23.4%. Also, trips for leisure, sports, and meeting acquaintances have tremendous potential for cycling. Results also showed that people living outside the city center were more likely to ride bicycles in trips with a distance of less than three kilometers. Also, higher densities of residents and parks within a radius of 800 meters around the residence and having a bicycle accident experience with positive and negative marks, respectively, affect the likelihood of choosing a bicycle.}, keywords = {Sustainable transportation,Active travel modes,Cycling,Choice model}, title_fa = {ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب شیوۀ سفر دوچرخه‌سواری در سفرهای خانه- مبنای کوتاه‌تر از سه کیلومتر}, abstract_fa = {رویکرد خودرومحوری شهرها در ایران در سال‌های اخیر باعث شده تا سهم شیوه‌های فعال سفر روزبه‌روز کمتر شود؛ در حالی‌که دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک شیوه فعال سفر می‌تواند نقش مؤثری در جابه‌جایی‌های درون‌شهری ایفا کرده و از معایب شیوه‌های حمل‌ونقل موتوری بکاهد. از طرفی، شیوه‌های سفر فعال برای مسافت‌های کوتاه کاربردی‌تر بوده و در مسافت‌های طولانی از مطلوبیت کمتری برخوردار است. در این راستا، این مطالعه قصد دارد با استفاده از مدل انتخاب لوجیت دوگانه به بررسی عوامل مؤثر بر مطلوبیت و انتخاب شیوه سفر دوچرخه‌سواری در سفرهای خانه- مبنای کوتاه‌تر از سه کیلومتر در شهر قم بپردازد. برای انجام این مطالعه از یک نمونه، شامل 887 نفر از ساکنین شهر قم استفاده شده است. نتایج نشان داد که چهار دسته متغیر شامل ویژگی‌های اقتصادی- اجتماعی، ویژگی‌های سفر، عوامل محیطی و نظری در سطح معناداری 10 درصد بر انتخاب دوچرخه‌سواری در سفرهای کوتاه‌تر از سه کیلومتر اثرگذار است. مقادیر اثر حاشیه‌ای مشخص نمود که دسترسی‌ داشتن به دوچرخه مناسب می‌تواند تا 4/23 درصد احتمال انتخاب شیوه دوچرخه را افزایش دهد. همچنین، سفرها با اهداف تفریح و ورزش و دیدار آشنایان بیشترین پتانسیل برای دوچرخه‌سواری دارند. نتایج همچنین نشان داد افرادی که در خارج از محدوده مرکزی شهر زندگی می‌کنند به احتمال بیشتری در سفرهای زیر سه کیلومتر دوچرخه‌سواری می‌کنند. همچنین، تراکم بیشتر جمعیت ساکن و بوستان‌ها در شعاع 800 متری اطراف محل زندگی و داشتن تجربه تصادف با دوچرخه به ترتیب با علامت مثبت و منفی بر احتمال انتخاب دوچرخه‌سواری اثرگذار هستند.}, keywords_fa = {حمل‌ونقل پایدار,شیوه‌های فعال سفر,دوچرخه‌سواری,مدل انتخاب}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1911.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1911_562aaccbd1e06f6fd7410e1d40d4c259.pdf} } @article { author = {Hoseini, Zeinab and Mozafari, Morteza and Fijani, Elham}, title = {Impact of Land Use Changes and Expanding of Irrigation on Drying up of the Bakhtegan and Tashk Lakes}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {53-65}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7001.1255}, abstract = {The Bakhtegan and Tashk lakes (SW Iran) have been rapidly drying up during since 2007. In the absence of sufficient data, impacts of changes in land use on drying up of the lakes remain as yet undetermined. At this study, an attempt has been made to determine the effect of land use changes on shrinking of the lakes. The changes in the area of Bakhtegan and Tashk lakes together with the area of irrigated lands during the last three decades were determined by remote sensing analysis. By beginning of 1987 until 2007, the area of irrigated lands was increased from 1253.01 to 2506.11 km2 at all plains in the basin. Since 2007, two different behaviors have been detected in the area of irrigated lands at the upstream and downstream sectors of the basin. At downstream, all plains have experienced a significant reduction in the area of agricultural lands, but a considerable extension was detected in the upstream plains, where the lands were mainly cultivated with rice. Results show that the Bakhtegan and Tashk lakes had completely dried up as a result of the combined effects of meteorological drought and irrigation development (particularly at the upstream part of the basin).}, keywords = {Bakhtegan and Tashk lakes,Drought,Irrigated lands,Remote sensing,NDWI and NDVI indexes}, title_fa = {تأثیر تغییر کاربری زمین‌ و گسترش کشاورزی بر روی خشک شدن دریاچه‌های بختگان و طشک}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر دریاچه‌های بختگان و طشک با بحران کم‌آبی و خشکی مواجه شده‌اند. در نبود داده کافی، نقش گسترش کشاورزی در خشک شدن این دریاچه‌ها ناشناخته باقی مانده است. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر تغییرات کاربری زمین و گسترش کشاورزی بر کاهش مساحت دریاچه‌های یاد شده است. به این منظور، با استفاده از سنجش از دور، تغییرات سطح آب دریاچه‌ها و همچنین مساحت زمین‌های کشاورزی حوضه آبریز بختگان در سه دهه گذشته تعیین شد. نتایج نشان می‌داد که طی سال‌های 1366 تا 1386، وسعت زمین‌های کشاورزی در تمام دشت‌های حوضه افزایش یافته است. با شروع خشکسالی در سال 1386 و همزمان با آغاز کاهش چشمگیر سطح آب دریاچه‌ها، دشت‌های واقع در بخش‌های میانی و پایین‌دست حوضه با کاهش چشمگیر و دشت‌های بالاست با گسترش قابل توجه زمین‌های کشاورزی روبرو بوده‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که علاوه‌بر عوامل اقلیمی، گسترش کشاورزی در بالادست حوضه نیز در خشک شدن دریاچه‌های بختگان و طشک نقش داشته است.}, keywords_fa = {دریاچه بختگان و طشک,خشکسالی,کشاورزی,سنجش از دور,شاخص‌های NDVI و NDWI}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1912.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1912_c96625963932bb2cf3f237aa2c3bdd55.pdf} } @article { author = {Mazaheri, Ahmadreza and Tahmasebi, Babak and Komasi, Mehdi and Nasiri, Masoud}, title = {Investigation of the Effect of Crack Position and Strength Characteristics of Materials on the Stability of Homogeneous Soil Slopes}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {67-75}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.6917.1246}, abstract = {The complexity of the conditions and behavior of soil materials, the existence of various hypotheses in the formulation of stability analysis, and the mechanism of slip and failure of slopes are among the main factors influencing the methods of soil slope stabilization. The cracks are a common occurrence on earth slopes that require a method that includes the presence of cracks in the stability assessment based on the kinematic approach of finite element and finite-difference. While many cracks may be present on a slope, the failure mechanism typically involves a crack whose position has the greatest negative effect on stability. In the present study, the geometry of critical failure surfaces, including the most undesirable cracks for slopes with different transverse and slope constraints, has been analyzed. Based on the findings of numerical modeling, it can be concluded that the critical height of the slope decreases due to the presence of cracks. This decrease, however, decreases with the angle of slope inclination. The results showed that according to the finite difference method, the most critical crack position for homogeneous soil slopes will be at the slope toe because, in this range, crack formation creates the lowest factor of safety.}, keywords = {Stability Analysis,Earth Slope,crack,Finite difference}, title_fa = {بررسی اثر موقعیت ترک و مشخصات مقاومتی مصالح بر پایداری شیب‌های خاکی همگن}, abstract_fa = {پیچیدگی شرایط و رفتار مصالح خاکی، وجود فرضیات متعدد در فرمول‌بندی تحلیل پایداری، مکانیسم لغزش، شکست شیب‌ها و ایجاد ترک در قسمت‌های مختلف شیب از جمله عوامل اصلیِ اثرگذار در پایداری شیب‌های خاکی است. در واقع، ترک‌ها یک رخداد شایع در شیب‌های خاکی بوده که نیازمند روشی هستند که شامل حضور ترک در ارزیابی پایداری براساس رویکرد سینماتیکی اجزای محدود و تفاضل محدود باشد. در حالی که بسیاری از ترک‌ها ممکن است در یک شیب وجود داشته باشند، به‌طور معمول مکانیسم شکست درگیر ترکی است که موقعیت آن دارای بیشترین اثر منفی بر پایداری است. در پژوهش حاضر، هندسه سطوح شکست بحرانی، از جمله نامطلوب‌ترین ترک‌ها، برای دامنه‌هایی با محدودیت‌های عرضی و شیبی مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافته‌های حاصل از مدل‌سازی‌های عددی می‌توان نتیجه‌گیری کرد ضریب اطمینان در برابر پایداری به دلیل وجود ترک کاهش می‌یابد. نتایج نشان داد که براساس روش تفاضل محدود، بحرانی‌ترین موقعیت ترک برای شیب‌های خاکی همگن در محل پنجه شیب خواهد بود، زیرا در این محدوده، تشکیل ترک باعث ایجاد کمترین ضریب اطمینان می‌گردد.}, keywords_fa = {تحلیل پایداری,شیب خاکی,ترک,روش تفاضل محدود}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1930.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1930_00672abca73eb93b4a7ad155488ba93b.pdf} } @article { author = {Heydari mal-amiri, Reza and Tavakoli, Davoud}, title = {Comparison of the Behavior of FRP Rebar with Steel Rebar in Reinforced Concrete Columns under Impact Loading}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {77-91}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7062.1260}, abstract = {The aim of this paper is to dynamic analyses of rectangular columns using different types of Fibre-reinforced plastic (FRP) rebars (CFRP-AFRP-GFRP) and compare them with steel rebars under impact loading. For this purpose, first, to evaluate the effect of FRP, the 25 cm column with 12mm rebars are placed under three types of impact loads in near the base, middle and the whole column. Then, to evaluate the reinforcement size effect, 12 mm rebars is replaced with 18 mm and the effect of the impact load on the whole column is evaluated. In the next step to evaluate the effect of cross sectional dimensions, the impact load across the column with the rectangular cross sectional with 35 cm dimensions will be examined. Finally, 20 models are prepared and examined by the finite element method and the results related to displacement, stress and energy are calculated. The results show that FRP reinforcements are more resistant to impact load than steel reinforcements and CFRP polymer reinforcement has performed better than other existing reinforcements. In general, it can be said that the use of Fibre-reinforced plastic reinforcement can be a measure to strengthen structures against impact load.}, keywords = {Concrete column,Impact load,Rebar,CFRP,AFRP,GFRP}, title_fa = {مقایسه رفتار آرماتورهای FRP با فولادی در ستون‌های بتن مسلح تحت بارگذاری انفجار}, abstract_fa = {در این مقاله، هدف تحلیل دینامیکی ستون‌های مربعی با استفاده از انواع میلگردهای پلیمری FRP (CFRP-AFRP-GFRP) و مقایسه آن‌ها با میلگرد فولادی تحت بار انفجار است. برای این منظور، ابتدا جهت ارزیابی اثر آرماتور‌های پلیمری، ستون با بعد ۲۵ سانتی‌متر و آرماتور‌های ۱۲ میلی‌متر، تحت سه نوع بارگذاری انفجار در قسمت‌های نزدیک پایه، میان و کل ستون قرار می‌گیرد. سپس جهت ارزیابی اثر سایز آرماتور، آرماتور با سایز ۱۸ میلی‌متر جایگزین آرماتورهای ۱۲ میلی‌متری شده و اثر بار انفجار بر کل ستون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در گام بعد، جهت ارزیابی تأثیرگذاری ابعاد ستون، بارگذاری انفجار در کل ستون با بعد ۳۵ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نهایتاً ۲۰ مدل آماده ‌شده و توسط روش اجزای محدود مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مربوط به جابه‌جایی، تنش و انرژی مستهلک‌شده محاسبه می‌گردد. نتایج نشان داده است که آرماتورهای FRP مقاومت بیشتری نسبت به آرماتور‌های فولادی در برابر بارگذاری انفجار دارند و آرماتور پلیمری CFRP نسبت به مابقی آرماتورهای موجود، عملکرد بهتری از خود نشان داده است. به‌طور کلی، می‌توان گفت استفاده از آرماتورهای پلیمری می‌تواند اقدامی در جهت مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر انفجار باشد.}, keywords_fa = {ستون بتنی,انفجار,CFRP,AFRP,GFRP}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1931.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1931_fec6a8e140ff3f730e3d411f272e50fd.pdf} } @article { author = {Ghanizadeh, Ali Reza and Delaram, Ali}, title = {Development of Predicting Model for Clay Subgrade Soil Resilient Modulus based on the Results of Cone Penetration Test using Evolutionary Polynomial Regression Method}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {93-109}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7122.1267}, abstract = {Accurate determination of resilience modulus (Mr) of pavement subgrade soil is one of the important factors for successful design of pavement structure. This parameter is usually measured using a dynamic triaxial test, which is a complex and expensive experiment. In this study, the evolutionary polynomial regression (EPR) method has been used to develop a model for predicting the resilient modulus of clay subgrade soils based on the results of cone penetration test (CPT). By means of the developed model, the resilient modulus of subgrade soils can be estimated by having the parameters of cone tip resistance (qc), slave friction resistance (fs), moisture content (w) and dry density (γd). The results of this study show that the model developed by the exponential function is the best model constructed. Based on the developed model, the coefficient of determination (R2) for training set, testing set and total set was 0.9808, 0.9714 and 0.9785, respectively. The sensitivity analysis performed also showed the very good agreement of the developed model in predicting the resilient modulus of subgrade soil. The results of sensitivity analysis showed that the moisture content is the least important parameter for predicting the resilient modulus of fine-grained soils and the importance of other parameters is almost the same. In this study, the effect of different parameters on the resilient modulus of subgrade soil has also been evaluated using parametric analysis.}, keywords = {Resilient Modulus,Clay Subgrade Soil,Cone Penetration Test (CPT),Evolutionary Polynomial Regression (EPR)}, title_fa = {توسعه مدل پیش‌بینی مدول برجهندگی خاک بستر رسی براساس نتایج آزمایش نفوذ مخروط با استفاده از روش رگرسیون چندجمله‌ای تکاملی}, abstract_fa = {تعیین دقیق مدول برجهندگی (Mr) خاک بستر روسازی یکی از عوامل مهم برای طراحی موفق سیستم روسازی است. این پارامتر معمولاً با استفاده از آزمایش سه محوری تکراری اندازه‌گیری می‌شود که آزمایشی پیچیده و گران‌قیمت است. در این پژوهش از روش رگرسیون چندجمله‌ای تکاملی (EPR) به‌منظور ارائه مدلی جهت پیش‌بینی مدول برجهندگی خاک بستر رسی بر اساس نتایج آزمایش نفوذ مخروط استفاده‌شده است. با بهره‌گیری از مدل‌ نمایی توسعه داده‌شده می‌توان مدول برجهندگی خاک بستر رسی را با داشتن پارامترهای مقاومت نوک مخروط (qc)، مقاومت اصطکاکی جداره (fs)، درصد رطوبت (w) و چگالی خشک (γd) محاسبه کرد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که مدل توسعه داده‌شده توسط تابع نمایی بهترین مدل ساخته‌شده می‌باشد. بر اساس مدل توسعه داده‌شده، ضریب تعیین (R2) برای داده‌های آموزش، آزمون و کل داده‌ها به ترتیب برابر با 0.9808، 0.9714 و 0.9785 به دست آمد. تحلیل حساسیت انجام‌شده نیز نشان‌دهندۀ انطباق بسیار خوب مدل توسعه داده‌شده در پیش‌بینی مدول برجهندگی خاک بستر رسی می‌باشد. نتایج تحلیل حساسیت نشان داد که پارامتر w کم‌اهمیت‌ترین پارامتر برای پیش‌بینی مدول برجهندگی خاک‌های ریزدانه است و درجه اهمیت سایر پارامترها تقریباً یکسان است. در این تحقیق همچنین تأثیر پارامترهای مختلف بر مدول برجهندگی با استفاده از تحلیل پارامتریک ارزیابی‌شده است.}, keywords_fa = {مدول برجهندگی,خاک‌های رسی,آزمایش نفوذ مخروط,رگرسیون چندجمله‌ای تکاملی}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1940.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1940_40287c1eef13b45fdf1ff13d8514b1a6.pdf} } @article { author = {Adresi, Mostafa and Ghanbari, Mohammad Ali and Omidi, Alireza}, title = {Investigation of the Effect of Various Mixing Designs and Macro Textures on the Skid Resistance of Roller Compacted Concrete Pavement Surface}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {111-129}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7234.1281}, abstract = {The purpose of this study is to investigate strategies to improve the skid resistance of roller-compacted concrete. Since the main weakness of roller-compacted concrete is the lack of pavement macrotexture, in this study, three types of macro textures, 1- Seeding (in three aggregate sizes), stamping (in two sizes), and grooving (one-way and two-way) were considered. In this research, eight mixing designs were selected to make roller-compacted concrete samples. The skid resistance of treated samples for 28 days before and after abrasion was evaluated by a British pendulum test. The results showed that concrete surface abrasion reduces the skid resistance of concrete samples by about 10%. The results also showed that changing different mixing designs did not have a significant effect on skid resistance. While the skid resistance is completely dependent on the type of macrotexture so that the grooved macrotexture shows the highest and the seeding shows the lowest skid resistance before and after abrasion.}, keywords = {roller compacted concrete pavement,mixing design,skid resistance,Micro/Macro-texture,Abrasion}, title_fa = {بررسی تأثیر انواع طرح مخلوط و بافت درشت بر مقاومت لغزشی رویه بتن غلتکی}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق، بررسی راهکارهای ارتقای مقاومت لغزندگی رویه بتن غلتکی است. با توجه به اینکه عمده ضعف رویه‌های بتن غلتکی نداشتن بافت درشت روسازی است، در این تحقیق سه نوع بافت دانه‌نشانی (در سه اندازه)، نقش‌اندازی(در دو اندازه) و شیارکشی (یک جهته و دو جهته) مورد توجه قرار گرفت. بنابراین هشت طرح مخلوط برای ساخت نمونه‌های بتن غلتکی انتخاب شد. مقاومت لغزندگی نمونه‌های عمل‌آوری شده به مدت 28 روز قبل و بعد از سایش توسط آزمون پاندول انگلیسی ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که سایش سطح بتن، مقاومت لغزندگی نمونه‌های ساخته شده را حدود 10 درصد کاهش می‌دهد. همچنین نتایج نشان داد تغییر طرح‌های مختلف مخلوط، تأثیر محسوسی بر مقاومت لغزندگی ندارد. از طرفی، مقاومت لغزندگی به نوع بافت، کاملا وابسته است به‌گونه‌ای که بافت شیارکشی، بیشترین و دانه‌نشانی، کمترین مقاومت لغزندگی را قبل و بعد از سایش نشان می‌دهند.}, keywords_fa = {روسازی بتن غلتکی,طرح اختلاط,مقاومت لغزندگی,بافت ریز و درشت,سایش}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1966.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1966_1ddd80862e68241342fed8947e74c109.pdf} } @article { author = {Nematzadeh, Mahdi and Baharlo, Sina and Shayanfar, Javad and Hasani, Seyed Mohammad Reza}, title = {Simulating Effect of FRP Sheets on Nonlinear Behavior of Reinforced Concrete Beam- Column Connections}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {131-151}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7364.1296}, abstract = {The vulnerability and improper seismic behavior of beam-column connections in reinforced concrete structures designed based on past codes without seismic considerations has been established through data obtained from experiments and past earthquakes. In this research, the use of fiber-reinforced polymer (FRP) sheets attached to the surface of the member for strengthening connections was investigated. Here, an analytic model was presented for simulating the nonlinear behavior of connections strengthened with FRP sheets. In this model, the nonlinear behavior of the core zone of the connections was simulated with two diagonal linear springs. The corresponding load-displacement relationship in the linear springs is a function of the principal tensile stress-shear deformation in the core zone of the connection. Therefore, based on the behavioral mechanism of the connections and using the experimental results, the principal tensile stress-shear deformation relationships for reinforced concrete connections with different restraints for the longitudinal rebars of the beam were developed. Comparing the results of the numerical model with those obtained from the experiments verified the ability of the proposed model in predicting the nonlinear behavior of connections strengthened with FRP sheets.}, keywords = {Reinforced concrete connections,FRP sheets,nonlinear analysis,seismic strengthening,Simulation}, title_fa = {شبیه سازی اثرات ورق های FRP روی رفتار غیر خطی اتصالات تیر– ستون بتن مسلح}, abstract_fa = {آسیب‏‌پذیری و رفتار لرزه‌‏ای نامناسب اتصالات تیر- ستون در سازه‏های بتنی که براساس آیین‏نامه‏های گذشته و بدون ملاحظات لرزه‏ای طراحی شده‏اند، با توجه به نتایج حاصل از آزمایشگاه و زلزله‏های گذشته اثبات شده است. به منظور ارتقا و بهبود سطح عملکرد سازه‏های قدیمی به سطح عملکرد مورد انتظار آیین‌نامه‌های جدید، در وهله نخست، تعیین نقاط ضعف و رفتار لرزه‏ای سازه و در وهله دیگر، در صورت نیاز به مقاوم‏سازی نقاط ضعف، ارائه یک راه‌حل مقاوم‏سازی مقتضی ضروری می‏باشد. از ‌این‌رو در این تحقیق، تأثیر استفاده از الیاف تقویت‌شده پلیمری در مقاوم‌سازی اتصالات در سطح عضو مورد ارزیابی و بررسی قرار می‏گیرد. در این مقاله، مدلی تحلیلی به منظور شبیه‏سازی رفتار غیرخطی اتصالات مقاوم‌سازی شده با ورق‏های FRP ارائه شده است. در مدل مذکور، رفتار غیرخطی در هسته اتصالات با استفاده از دو فنر محوری مورب شبیه‌سازی می‏شود. خصوصیات بار- تغییرشکل نظیر در فنرهای محوری تابعی از رابطه تنش اصلی کششی- تغییرشکل برشی در هسته اتصال می‌باشد. از این‌رو، براساس مکانیسم رفتاری اتصالات و با استفاده از نتایج آزمایشگاهی، روابط تنش اصلی کششی- تغییرشکل برشی برای اتصالات بتن‌مسلح با مهارهای مختلف آرماتورهای طولی تیر ارائه شده است. مقایسه نتایج حاصل از مدل عددی و نتایج گزارش شده از آزمایشات، قابلیت مدل پیشنهادی در پیش‏بینی رفتار غیرخطی اتصالات مقاوم‏سازی شده با ورق‌های FRP را تأیید کرده است.}, keywords_fa = {اتصالات بتن مسلح,ورق های FRP,تحلیل غیرخطی,مقاوم‌سازی لرزه ای,شبیه‏سازی}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1971.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1971_e2a6f3cc1523437123525430174a18d7.pdf} } @article { author = {Ghalandarzadeh, Abbas and Abdi, Mahmood Reza and Shafiei Chafi, Leila}, title = {Construction of a New Hollow Cylinder Apparatus to Study the Tensile Behavior of Clay with Different Plasticity Indices}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {153-171}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7389.1303}, abstract = {Soil tensile strength is important in different geotechnical structures such as earth dams, roads, airports, landfills, and retaining walls. There are several experiments to study the tensile behavior of soils with different advantages and disadvantages. One of the methods used to investigate soil tensile behavior is tensile hollow cylinder apparatus, which has seldom been used. In this research, a hollow cylindrical device to measure the tensile properties of soil was built and operated. This device can apply tensile stress evenly to the entire soil sample so that stress concentration does not occur at any point in the sample.  After designing, manufacturing, and assembling the apparatus, validation tests were performed to ensure the device was operating well. The results of the repeatability tests show the accurate performance of the device. Also, in this study, the effect of plasticity index (PI) on the tensile behavior of kaolinite clay was investigated. Clayey soils with plasticity indices of 10 and 24% were selected. The results show that for clays with a similar mineral, the tensile strength increases and the tensile failure strain decreases with increasing the plasticity index.}, keywords = {Tensile hollow cylinder test,Tensile Strength,clay,plasticity index}, title_fa = {ساخت دستگاه استوانه توخالی برای بررسی رفتار کششی خاک‌های رسی با نگاهی بر اثر شاخص خمیری}, abstract_fa = {مقاومت کششی خاک در سازه‌های مختلف ژئوتکنیکی از جمله سدهای خاکی، بستر راه‌ها، بستر فرودگاه‌ها، مکان‌های دفن زباله و خاکریز پشت دیوارهای حائل دارای اهمیت است. برای بررسی رفتار کششی خاک‌ها آزمایش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. یکی از روش‌هایی که می‌توان مقاومت کششی خاک را به صورت مستقیم و مشابه با شرایط واقعی خاک به‌دست آورد، دستگاه استوانه توخالی کششی است که به ندرت در زمینه بررسی مقاومت کششی مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق یک دستگاه استوانه توخالی با قابلیت اندازه‌گیری خصوصیات کششی خاک طراحی، ساخت و راه‌اندازی شد. این دستگاه قادر است تنش کششی را به طور یکنواخت به کل توده خاک اعمال نماید به طوری که تمرکز تنش در هیچ نقطه‌‌ای از نمونه رخ ندهد. پس از طراحی، ساخت قطعات و راه‌اندازی دستگاه، جهت بررسی نحوه عملکرد دستگاه آزمایش‌های صحت‌سنجی انجام پذیرفت. نتایج آزمایش تکرارپذیری نشان از عملکرد دقیق و مطلوب دستگاه دارد. همچنین در این تحقیق، اثر شاخص خمیری خاک رسی (کائولینیت) بر رفتار کششی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. شاخص خمیری خاک‌ها 10 و 24 درصد انتخاب گردید. نتایج نشان می‌دهد که برای خاک‌های رسی با یک منشاء مشخص، با افزایش شاخص خمیری، مقاومت کششی افزایش و کرنش گسیختگی کششی کاهش پیدا می‌کند.}, keywords_fa = {آزمایش استوانه توخالی کششی,مقاومت کششی,خاک رسی,شاخص خمیری}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1972.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1972_c757858aef02f2f9bd9052d97a9c2d53.pdf} } @article { author = {Masoumi-Zahandeh, Fereydoun and Hoseinzadeh, Mohamad and Rahimi, Sepideh and Ebadi-Jamkhaneh, Mehdi}, title = {Investigation of the Behavior of Buckling-Restrained Steel Plate Shear Wall under Fire Loading}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {173-188}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7372.1298}, abstract = {In this study, the seismic behavior of an all-steel buckling-restrained (AB) steel plate shear wall (SPSW) with incline slits under fire and cyclic loading was investigated. ABSPSW was composed of two thin steel infill plates with a narrow distance from each other, which were embedded with incline slits on each plate. These slits were in opposite directions to each other. The finite element (FE) numerical model was validated with three test specimens and after ensuring the modeling strategy, the parametric study was performed by considering variables such as wall plate thickness, slit width, strip width between two slits, and degree of temperature. A total of 256 FE numerical models were subjected to coupled temperature-displacement analysis. The results of the analysis showed that the high temperature reduced the seismic performance of the ABSPSW so that at 917oC, the load-bearing capacity was reduced by 92%. In addition, with the increase in the temperature, the yield point of the infill plate and frame occurred in a small displacement. The average decrease in shear strength at 458°C, 642°C, and 917°C was 18%, 46%, and 92%, respectively, compared to the shear strength at 20°C. Also, with increasing the temperature to 917°C, ductility increased by an average of 75%.}, keywords = {Fire engineering,Steel structures,Thermal effects,Seismic engineering}, title_fa = {بررسی رفتار دیوار برشی فولادی کمانش‌تاب تحت اثر حریق}, abstract_fa = {در این تحقیق، رفتار دیوار برشی فولادی کمانش‌تاب تحت بارگذاری حریق و چرخه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. دیوار فولادی نوین مورد نظر در این مطالعه از دو ورق فولادی نازک با فاصله کم از یکدیگر تشکیل شده است که بر روی هر ورق فولادی شیارهای مورب تعبیه شده است که این شیارها در خلاف جهت یکدیگر می‌باشند. مدل عددی المان محدود با سه نمونه آزمایشگاهی اعتبارسنجی شد و پس از اطمینان از نحوه مدل‌سازی، مطالعه پارامتریک با در نظر گرفتن متغیرهایی نظیر ضخامت ورق دیوار، عرض شیار، عرض نوار بین دو شیار و درجه حرارت انجام گرفت. در مجموع 256 مدل عددی المان محدود تحت تحلیل کوپل دما- تغییرمکان قرار گرفت. نتایج تحلیل‌ها نشان داد که دمای زیاد، موجب کاستن عملکرد لرزه‌ای دیوار فولادی می‌شود، به طوری که در دمای 917 درجه سلسیوس ظرفیت باربری، 92 درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این، با افزایش دما، نقطه تسلیم ورق و قاب در تغییرمکان کمتر اتفاق می‌افتد. میانگین کاهش مقاومت برشی در دماهای 458، 642 و 917 درجه سلسیوس به ترتیب 18، 46 و 92 درصد در مقایسه با مقاومت برشی در دمای 20 درجه سلسیوس می‌باشد. همچنین با افزایش درجه حرارت به 917 درجه سلسیوس، شکل‌پذیری به طور میانگین 75 درصد افزایش یافت.}, keywords_fa = {دیوار برشی فولادی کمانش‌تاب,بارگذاری حریق,شیار,مقاومت برشی,روش المان محدود}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1976.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1976_a8fd3bd4b906c9d7c840ff1a4b49dd00.pdf} } @article { author = {Pourafshar, Omid and Barmayehvar, Behnod and Esmaeilabadi, Reza and Asnaashari, Ehsan}, title = {Contract Risk Analysis in Transportation Infrastructure Projects Based on Public-Private Partnership (PPP) Method}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {7}, number = {1}, pages = {189-210}, year = {2021}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2021.7374.1299}, abstract = {The present paper aimed to assess a comprehensive risk analysis in public-private partnership (PPP) infrastructure projects using library studies and surveys in transportation infrastructure projects. By separating risks through Delphi technique based on expert opinions, 42 structural risks and 41 operational risks in 12 main areas including political, economic, laws (regulations), cultural (social), environmental (natural), preparation (development), investment, Design, construction (completion), operation, revenue (market), management (organizational) were identified. Then, using a questionnaire survey and data analysis in SPSS, screening and determining the preferred risks based on statistical tests including Kolmogorov-Smirnov (K-S) tests, Kendall ranking and factor analysis were performed. Based on the results, 36 risks with lower Kendall mean were eliminated and the remaining 47 risks were analyzed. Also, by factor analysis, the main components affecting the incidence of risk in these projects were identified according to the factor load of the main variables (12 areas of risk). The results of KMO index and Bartlett sphericity test showed that there is a significant relationship and strong correlation between the variables. The five latent factors, including government, financing, operational, social and organizational risks with specific values ​​greater than 1.0, were able to explain 69.817% of the variances. Critical risks were identified by developing an integrated assessment approach based on the Relative Significance Index (RII) and the occurrence-effect intensity (PI) matrix. According to the results, the risks of "interruption of payments by the government", "termination of the contract by the government and cancellation of the contract" and "corruption of the government system in the process of concluding the contract" with a PI of 0.2166, 0.2161 and 0.2003, respectively are among the critical risks were identified.}, keywords = {Contract Risk,Public-Private Partnership (PPP),Transportation Infrastructure Projects,Risk Analysis (Probability-Intensity)}, title_fa = {آنالیز ریسک‌های قراردادی در پروژه‌های زیربنایی حمل‌و‌نقل مبتنی بر روش مشارکت بخش عمومی- خصوصی (PPP)}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر، تحلیل جامع ریسک در پروژه‌های زیربنایی مبتنی بر مشارکت عمومی- خصوصی (PPP) براساس مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی در پروژه‌های حمل‌ونقلی می‌باشد. با تفکیک ریسک‌ها ازطریق تکنیک دلفی مبتنی بر نظرات خبرگان، 42 ریسک ساختاری و 41 ریسک عملکردی در 12 حوزه اصلی شامل ریسک‌های سیاسی، اقتصادی، قوانین (مقررات)، فرهنگی (اجتماعی)، محیطی (طبیعی)، آماده‌سازی (توسعه)، سرمایه‌گذاری، طراحی، ساخت (تکمیل)، بهره‌برداری، درآمد (بازار)، مدیریتی (سازمانی) شناسایی گردید. با ابزار پرسشنامه در یک نمونه آماری 80 نفری و تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS، به غربالگری و تعیین ریسک‌های ارجح‌تر براساس آزمون‌های آماری شامل آزمون‌های کولموگروف- اسمیرنوف (K-S)، رتبه‌بندی کندال و تحلیل عاملی پرداخته شد. براساس نتایج، 36 زیرمؤلفه ریسک با میانگین کندال کمتر، حذف و 47 ریسک باقیمانده تحلیل گردید. همچنین با تحلیل عاملی، مؤلفه‌های اصلی بروز ریسک در این پروژه‌ها با توجه به بار عاملی متغیرهای اصلی (حوزه‌های 12گانه ریسک) شناسایی شد. نتایج شاخص KMO و آزمون کرویت بارتلت نشان داد که میان متغیرها ارتباط معنادار و همبستگی قوی وجود دارد. به‌طوری‌که پنج عامل نهفته شامل ریسک‌های دولتی، تأمین مالی، عملیاتی، اجتماعی و سازمانی با مقادیر ویژه بیشتر از یک، قابلیت تبیین 69.817 درصد از واریانس‌ها را دارا بودند. با توسعه رویکرد ارزیابی تلفیقی مبتنی بر شاخص اهمیت نسبی (RII) و ماتریس احتمال وقوع- شدت اثر (PI)، ریسک‌های بحرانی تعیین شدند. براساس نتایج، ریسک‌های قطع پرداخت‌ها توسط دولت، خاتمه قرارداد توسط دولت و لغو امتیاز قرارداد و فساد نظام دولتی در فرآیند انعقاد قرارداد، به‌ترتیب با PI برابر 0.2166، 0.2161 و 0.2003 در زمره ریسک‌های بحرانی شناسایی شدند.}, keywords_fa = {ریسک قراردادی,مشارکت عمومی- خصوصی (PPP),پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل,آنالیز ریسک (احتمال- شدت)}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_1994.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_1994_94749405d0525e1b1a0ae96ae8d32842.pdf} }