دانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X11 (ویژه نامه راه و ترابری)20140823KNOWLEDGE BASED SOFTWARE TO MANAGE TUNNEL FOR ONLINE CONDITIONSطراحی نرمافزار مبتنی بر مهندسی دانش جهت مدیریت تونل در شرایط برخط11257010.22091/cer.2014.570FAشادیآب پیکردانشجوی دکتری، گروه علوم کامپیوتر،دانشکده ریاضی وعلوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهرانمهدیقطعیاستادیار گروه علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر و پزوهشکده حمل ونقل و سیستم های هوشمند، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهرانJournal Article20140329Optimal usage of transportation equipments are very important issue in many countries which use ITS. Tunnel is one of the transportation structures which has many transportation systems as Jet fans, LED, CCTV,... so there is a need to have a control room in tunnel, which helps using these sensors, and make decisions in different critical situations rapidly. In this paper operation of control room to manage tunnel intelligent transportation system, is mentioned and then based on knowledge engineering rule extractions are discussed. These rules are used as a database for expert system. Then they used for tunnel management. In knowledge engineering, learnable algorithms are run, and near extracting of rules, they made a report for tunnel administrator. As a result Naive bayes decision tree with lower process time and higher accuracy made a best result for Niayesh tunnel in Tehran.استفاده بهینه از تجهیزات حملونقل در کشورهای پیشگام حملونقل هوشمند امری حائز اهمیت میباشد. تونلها یکی از ساختارهای حملونقل میباشند که شامل انواع مختلفی از سیستمهای هوشمند نظیر جتفنها، چراغهای ال-ای-دی دوربینهای نظارت تصویر و ... میباشند. وجود یک اتاق کنترل جهت مدیریت این سنسورها، تصمیمگیری در شرایط مختلف را تسریع میبخشد. در این مقاله به تشریح نحوه عملکرد این اتاق کنترل جهت مدیریت سیستمهای هوشمند درون تونل پرداخته شده است و بر اساس دیدگاه های مهندسی دانش، به استخراج تجربیات در مدیریت تونل اقدام شده است. این تجربیات به عنوان پایگاه دانش یک سیستم خبره تبدیل شده و از آن برای مدیریت تونل استفاده میشود. در بخش مهندسی دانش الگوریتمهای یادگیر به طور مداوم در حال اجرا هستند و ضمن استخراج تجربه، گزارشهایی را جهت تحویل به مدیریت تونل فراهم میآورند. در نهایت درخت نیوبیز در کمترین زمان ممکن و بیشترین دقت بهترین نتیجه را روی ارزیابی انجام شده روی تونل نیایش ارائه داده است.دانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X11 (ویژه نامه راه و ترابری)20140823TEHRAN TRANSPORTATION POLLUTION LOAD ESTIMATION FOR THE ASSESSMENT OF EMISSIONS REDUCTION SCENARIOSتخمین بار آلودگی سیستم حملونقل شهری تهران بهمنظور ارزیابی راهکارهای کاهش آلودگی هوا131957110.22091/cer.2014.571FAاحسانبنی طالبیکارشناس ارشد، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، هسته پژوهشی سوخت احتراق و آلایندگیسعیددهقانیکارشناس ارشد، تهران، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه سامانه ماناوحیدحسینیاستادیار، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی مکانیکJournal Article20140329Personal cars have been considered as a main air pollution sources. The amount of vehicle emissions correlates with urban traffic, which is affect average trip speed. With the use of Tehran emissions model of personal cars, and the online data of speed and travel time, instantaneous NOx, HC and CO mass production were calculated. Emission model was developed based on thirty portable emission tests and speed data were obtained by traffic sensors installed in a few highways of Tehran. The important application of this system is to assessment of transportation emissions reduction scenarios.سواریهای شخصی بهعنوان مهمترین عامل آلودگی هوا در مناطق شهری قلمداد میشوند. یکی از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار در آلایندگی خودروها، ترافیک شهری است که با سرعت متوسط، تعیین و دستهبندی میگردد. در این پژوهش، با استفاده از مدل تخمین آلایندگی که از دادههای آزمون همراه 30 خودرو، در مسیرهای شهری و بزرگراهی تهران تهیه شده، همچنین دادههای آنلاین سنسورهای ترافیکی بلوتوث، جرم لحظهای تولیدی هرکدام از آلایندههای مونواکسید کربن، هیدروکربنهای نسوخته و اکسیدهای نیتروژن در تعداد محدودی از بزرگراههای تهران، محاسبه شدهاست. ابزار فوق، امکان ارزیابی استراتژیهای کنترل آلودگی هوا همچون زوج و فرد، تعیین هدفمند محدودههای طرح ترافیک، پیشبینی روزانه آلودگی هوا و مناطق بسیار آلوده بهکمک نرمافزارهای WRF و CAMx و تعیین بیشینه سرعت بزرگراهها را فراهم میکند.دانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X11 (ویژه نامه راه و ترابری)20140823EVALUATION OF APPLIED ROAD TRAFFIC RESTRAINT (CASE STUDY: TEHRAN-QOM ROAD)ارزیابی اعمال محدودیت ترافیک جادهای با استفاده از نتایج ترددشمارهای هوشمند (مطالعه موردی: محور تهران- قم)212757210.22091/cer.2014.572FAسید محمد حسیندهنادبورسیه هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قمعلی اکبراسکندریکارشناس برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه جامع علمی کاربردی، قمحسینزنددانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانJournal Article20140329Nowadays, with the increasing growth of vehicles and increasing of trips and also financial constraints and roads development, transportation network managers eager to follow transportation demand management. Application of traffic restraint is one of the methods that reduce the supply and demand transportation. In this paper, to investigate the effects of trip restrictions for heavy vehicle, driven old road Qom - Tehran and its alternative paths during the traffic restraint for heavy vehicles, there have been studied. Traffic information in three different periods of time including restriction time, the same period in the weeks before and after the restriction of detectors mounted on each road were obtained. Based on the results observed during the restriction period in addition to reducing the number of heavy vehicles, passenger cars are too low. Also, Assumption was that the goal of banning heavy vehicles traffic on the old road and transfer to Tehran-Qom freeway has not been met. Based on the data recorded in road alternatives, it cannot be observed a significant change in traffic volume of heavy vehicles over the period of time.امروزه با توجه به رشد روزافزون خودرو و افزایش سفرها و همچنین محدودیتهای مالی جهت توسعه راهها، متولیان شبکههای حمل و نقل بدنبال مدیریت تقاضای سفر هستند. اعمال محدودیتهای ترافیکی از جمله روش هایی است که با کاهش در عرضه و تقاضای سفر به مدیریت تقاضای سفر میپردازد. در این مقاله بمنظور بررسی اثرات اعمال محدودیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین، محور جاده قدیم قم-تهران و محورهای جایگزین آن در ایامی که برای وسایل سنگین محدودیت تردد وجود داشت، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات تردد خودروها در سه بازه زمانی (الف) زمان اعمال محدودیت، (ب) بازه زمانی مشابه با آن در هفته قبل و (ج) بازه زمانی مشابه با آن پس از اعمال محدودیت، از ترددشمارهای نصب شده در هر یک از محورها استخراج گردید. بر اساس نتایج مشاهده گردید که طی زمان اعمال محدودیت علاوه بر کاهش تعداد وسایل نقلیه سنگین، تردد وسایل نقلیه سبک نیز کاهش قابل توجهی داشتهاند و هدفی که از پیش تصور شده بود مبنی بر ممنوعیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین در جاده قدیم قم-تهران و انتقال بخشی از ترافیک وسایل نقلیه سبک از آزادراه به جاده قدیم محقق نشده است. همچنین بر اساس دادههای ثبت شده در محورهای جایگزین، تغییر چندانی در حجم تردد وسایل نقلیه سنگین نسبت به بازههای زمانی دیگر مشاهده نمیشود.دانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X11 (ویژه نامه راه و ترابری)20140823PREDICTION OF SPEED FLOW IN THE ROAD NETWORKپیشبینی سرعت جریان تردد در شبکه بزرگراهی کشور (مطالعه موردی: شبکه بزرگراهی استان مرکزی)293857310.22091/cer.2014.573FAمحمدمحسنیکارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهرانغلامعباسبهرامی نیاکارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده تحصیلات تکمیلی تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانحامدعابدیکارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهرانJournal Article20140329The purpose of this study is to provide a model to predict the speed of the traffic flow, in the road network. Using a neural network in which estimated relationship between the flow and traffic parameters including flow rate, volume flow percentage of heavy vehicles. The distinctive feature of this study with previous studies is using neural network model and the efficacy of both volume and percentage of heavy vehicles in estimating the flow rate. The data used in this study is derived from the output of loops in the road networks of Markazi province. The results of the modeling showed that by increasing the volume to capacity of up to 0.6, It is not seen a noticeable change in speed. And in these conditions and in the case of percentage of heavy vehicles is less than 10% of the flow rate, speed flow is more than 90% of the free flow speed. The results also showed that in the common day in the road network , the level of speed is on the A and B.هدف این تحقیق ارائه مدل پیش بینی سرعت جریان تردد، در شبکه بزرگراهی کشور میباشد، که در آن با استفاده از شبکه عصبی رابطه بین سرعت جریان و پارامترهای ترافیکی شامل سرعت جریان آزاد، حجم جریان و سهم وسایل سنگین، برآورد شده است. وجه تمایز این تحقیق با مطالعات پیشین استفاده از روش شبکه عصبی و همچنین بررسی تاثیر هم زمان حجم جریان و سهم وسایل سنگین در برآورد سرعت جریان میباشد. اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق برگرفته از خروجی دستگاههای تردد شمار برخط موجود در شبکه بزرگراهی استان مرکزی میباشد. نتایج این مدلسازی نشان داد که با افزایش نسبت حجم به ظرفیت تا 6/0 تغییر محسوسی در سرعت جریان مشاهده نمیشود و در این شرایط و در حالتی که سهم وسایل سنگین کمتر از 10 درصد باشد سرعت جریان بیش از 90 درصد سرعت جریان آزاد میباشد. همچنین بررسی نتایج بیانگر این موضوع میباشد که در روزهای عادی سطح سرویس در سطح بزرگراههای کشور در سطح A و B میباشد.دانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X11 (ویژه نامه راه و ترابری)20140823EFFECTIVE TRAFFIC CONGESTION MANAGEMENT USING AUTOMATIC TOLL COLLECTION ON URBAN HIGHWAYS (CASE STUDY: SADR MULTILEVEL HIGHWAY)مدیریت بهینه تراکم ترافیک با اخذ هوشمند عوارض از معابر درونشهری (پل طبقاتی صدر)394857410.22091/cer.2014.574FAمحمودصفارزادهدانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانامیررسولیپژوهشکده ایمنی و حمل و نقل هوشمند، پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه، تهرانJournal Article20140329Population and traffic demand growth have caused over-capacity traffic volume, unpleasant level of service, and traffic congestion in urban freeway/highway networks. Various demand management strategies are used these days which have significant role in network performance boosting. Pricing is one of these popular strategies which is effectively used world-wide. In this paper, a reasonable toll price is determined for Sadr multilevel highway and pricing effects on this highway is studied.رشد جمعیت و افزایش تقاضای سفر منجر به تجاوز حجم ترافیک از ظرفیت، سطح سرویس نامطلوب و تراکم ترافیک در شبکههای آزادراهی و بزرگراهی شهری شده است. امروزه استراتژیهای مختلفی جهت مدیریت تقاضای سفرهای شهری تدوین شده است که میتواند جهت افزایش کارایی سیستم حمل و نقل نقش مهمی داشته باشد. در انواع مختلف استراتژیها، استراتژی قیمتگذاری یکی از مهمترین روشها میباشد که در مدیریت تراکم ترافیک نقش بسزائی داشته و به صورت گستردهای مورد استفاده واقع میشود. در این مطالعه به منظور تامین سطح سرویس مطلوب پل طبقاتی صدر، نرخ عوارض مناسب تعیین و اثرات اعمال این سناریو بر معبر مورد مطالعه بررسی گردید.دانشگاه قمپژوهش های زیرساخت های عمرانی2783-140X11 (ویژه نامه راه و ترابری)20140823USING THE WIRELESS SENSOR NETWORK IN INTELLIGENT TRANSPORTATION SYSTEMSبهکارگیری شبکه حسگر بیسیم در سیستمهای حمل و نقل هوشمند495757510.22091/cer.2014.575FAجوادشاکریکارشناس ارشد مدیریت سیستمهای اطلاعاتی (MIS) ، دانشگاه تهران، تهرانمیثمدیرینکارشناس ارشد عمران- راه و ترابری ، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهرانJournal Article20140329In this paper, the general format sensor networks and components and structural framework of collecting traffic information systems based on sensor networks is discussed and the potential difficulties in implementation and strategies for the Analytical discussed. The different types of sensors can be used in intelligent transportation systems (induction loop, magnetometer, magnetic sensors, radars, microwave, infrared, active and passive Aytfrard) is introduced and the capabilities, strengths, weaknesses, and unfavorable planting conditions, how to assess the characteristics of cars and their placement is discussed and analyzed.در این مقاله ابتدا فرمت کلی شبکههای حسگر و اجزاء تشکیل دهنده آنها و چهارچوب ساختاری سیستم جمع آوری اطلاعات ترافیکی براساس شبکه سنسوری مطرح می شود و در مورد مشکلات بالقوه در اجرا و استراتژیهای تحلیلی مربوطه بحث میگردد. سپس انواع مختلف حسگرهای قابل استفاده در سیستمهای حمل و نقل هوشمند (حلقه القایی، مگنتومتر، حسگرهای مغناطیسی، رادارهای مایکروویو، اینفرارد فعال و ایتفرارد غیرفعال) معرفی میشود و از نظر قابلیتها، نقاط قوت، نقاط ضعف، شرایط مساعد و نامساعد کارگذاری، نحوه تشخیص مشخصات خودروها و نحوه کارگذاری آنها مورد بحث و تحلیل قرار میگیرد.