2024-03-29T13:01:33Z
https://cer.qom.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=220
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
بررسی آزمایشگاهی سطوح عملکردی و خسارات قاب بتنی پایه پل دارای ضعفهایی در جزئیات لرزهای
نجمه
کرمی
امین
نورعلی زاده
محمد کاظم
بحرانی
پلها بهعنوان سازههای مهمی در شریانهای حیاتی مطرح هستند. در زلزلههای اخیر لزوم تقویت و بهسازی سازه انواع پلها بهعنوان حقیقت غیرقابل انکاری نمایان شده است. در ایران و در دهههای اخیر، جامعه مهندسی سعی کرده است خود را با آییننامههای روز دنیا انطباق دهد. در دهه 70 و اوایل دهه 80، رفتار پلها تحت بارهای ثقلی نسبت به رفتار لرزهای آنها در ایران بیشتر مورد توجه بوده است. بسیاری از پلهای موجود که تحت سرویسدهی هستند، فاقد استانداردهای اجرایی مناسب جهت حفظ عملکرد تحت زلزله میباشند. به همین جهت، در این مقاله، بهطور مشخص بر روی ارزیابی رفتار قاب بتنی پلهای متداول بزرگراهی در ایران توجه شده است. دو نوع قاب بتنی با جزئیات موجود براساس میانگین چند پل دارای شرایط زمانی طراحی و ساخت مشابه و دارای تعداد پایههای متفاوت تحت بارگذاری جانبی بررسی شده و در ادامه رفتار اتصالات زانویی و میانی بهطور گامبهگام مقایسه گردیده است. ارزیابی عملکرد این قابها لزوم بهسازی لرزهای را برای نزدیک شدن به مودهای خرابی مطلوب نشان داده و روند خسارات و سطوح عملکردی اجرا نشان از مکانیزم خرابی نامناسب داده است. همچنین مقادیر کمی شاخصهای خسارت بهصورت تفکیکی مورد بررسی قرار گرفته است که میتواند در مطالعات بعدی مورد استفاده قرارگیرد.
رفتار لرزهای
بارگذاری چرخهای
سطح عملکرد
سطح خسارت
اتصال زانویی
2020
02
20
1
13
https://cer.qom.ac.ir/article_1447_2f26fd316d62503b37ff0937bb5f20e6.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
ارائه روشی موثر در تولید نمونه های تصادفی برای محاسبه احتمال خرابی سازه ها به روش مونت کارلو
مهدی
نیکوئی ماهانی
امیر
محمودزاده
منوچهر
امامقلی بابادی
نظریه قابلیت اطمینان، شاخهای از تئوری عمومی احتمالات است که طی دهههای اخیر، به تدریج جایگاه ویژهای در علوم مهندسی کسب کرده است. بهطور کل، قابلیت اطمینان، مقیاسی است که میتوان احتمال خرابی و یا سلامت یک سیستم را توسط آن سنجید. تاکنون روشهای متنوعی در برآورد احتمال خرابی یک پدیده ارائه شده است که روش مونتکارلو یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشها در این زمینه است. در پژوهش حاضر با ارائه یک روش بسیار مؤثر و ساده، تعداد زیادی از گامهای مورد نیاز در تولید دادههای تصادفی حذف خواهند شد. تولید داده در این روش، برمبنای نمودار هیستوگرام بوده و هیچ نیازی به آزمونهای سازگار نمودن توابع مختلف با دادهها نمیباشد. این روش در مواردی بسیار پرکاربرد میباشد که دادههای مربوط به پدیده مورد بررسی به تعداد کافی در دسترس بوده تا نمودار هیستوگرام پیوستهای ایجاد شود. با گذراندن این نمودار از دادههای یکنواخت پراکنده شده در فضای سهبعدی، میتوان متغیرهایی با توزیع کاملا هماهنگ با دادهها بهدست آورد. همچنین چهار مثال عملی در مورد برآورد احتمال خرابی یک تیر بتن مسلح یک دهانه و تیر فولادی چند دهانه، احتمال خرابی لغزشی و واژگونی سد بتنی وزنی شفارود و احتمال خرابی قوسی پل بوروکریگ ارائه شده که نتایج آن بیانگر کارآیی و دقت روش پیشنهادی میباشد.
تولید نمونه
قابلیت اطمینان
هیستوگرام
مونت کارلو
احتمال خرابی
2020
02
20
15
29
https://cer.qom.ac.ir/article_1457_7ddc0954d1e0692dbe9307895330f515.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
تشخیص آسیب لرزهای در پایهی بتنی پل بزرگراهی کردستان-خیابان ملاصدرا تهران بصورت عددی به کمک توابع توزیع تداخلی کاهشیافته(RID) و روش تانسوری
بهزاد
حاصلی
امید
خیری نمین
هدف از این مطالعه، شناسایی آسیبپذیرترین پایه میانی در یک نمونه پل واقعی، با استفاده از روش تانسوری میباشد. به همین منظور، پس از مدلسازی پل کردستان- ملاصدرا بهعنوان یکی از حیاتیترین شریانهای سیستم حملونقل شهر تهران، در نرمافزار اپنسیس، سیگنالهای ثبتشده توسط حسگر فرضی جابهجایی در نقاط کنترلی پل، قبل و پس از رویداد زلزله، تحت اثر اعمال بار محرک سینوسی با فرکانس زاویهای π5، با استفاده از توابع زمان- فرکانس توزیع تداخلی کاهشیافته (RID)، در محیط نرمافزار متلب پردازش شده است. در ادامه، ماتریسهای دوبعدی زمان- فرکانس و پلانهای سهبعدی زمان- دامنه- فرکانس برای تمامی پایههای میانی بررسی و با محاسبه اختلاف ماتریسهای زمان- فرکانس قبل و بعد از وقوع آسیب و نرمالیزه کردن پاسخها، آسیبپذیرترین پایه میانی شناسایی شده است. بهمنظور حصول اطمینان از صحت نتایج خروجی، با ایجاد الگوی آسیب در پایه شماره 1 پل بزرگراهی FHW04، پایه آسیبدیده براساس روش بهکاررفته در این پژوهش، با دقت قابلقبولی، شناسایی شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد، آسیبپذیرترین پایه میانی پل کردستان- ملاصدرا براساس سیگنالهای ثبتشده توسط حسگر فرضی جابهجایی، پایه میانی شماره 8 با شاخص خرابی 1 میباشد. پایههای میانی شماره 7، 2 و 6 به ترتیب با شاخص خرابی 548/0، 433/0 و 255/0 در ردههای بعدی آسیبپذیرترین پایه میانی پل کردستان- ملاصدرا قرار دارند.
آسیب لرزهای
پل بزرگراهی کردستان-خیابان ملاصدرا
توابع توزیع تداخلی کاهشیافته
حسگر جابجایی
روش تانسوری
2020
02
20
31
49
https://cer.qom.ac.ir/article_1456_473f303cd5f7a2859d6e4ae697a84213.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
شبیهسازی رفتار خمشی بتنهای الیافی با استفاده از اجزای محدود – لنگر انحنای مقطع
بشری
گیلک
مهدی
شریفی
احمد
مبینی پور
بتن مسلح الیافی، عمدتا به واسطه رفتار خود در ناحیه کششی ترک خورده، که به آن رفتار نرمشوندگی کششی گفته میشود، متمایز میگردد. محققان مطالعات بسیاری بر روی این رفتار صورت داده و مدلهای نرمشوندگی بسیاری ارائه کردهاند. با توجه به پیچیدگیهای انجام آزمایش مستقیم، مبنای ارائه نرمشوندگی، در بسیاری از تحقیقات تحلیل معکوس یک مقطع خمشی است. عمدتا این تحلیل با فرضیات سادهکننده انجام شده است. در این تحقیق، یک روش جدید ترکیبی از اجزای محدود و لنگر- انحنا ارائه شده است. در این مطالعه، رفتار مقطع تیر مستطیلی تحت آزمایش خمش سه نقطهای با استفاده از روش اجزای محدود و بهکارگیری روش طول کمان استوانهای مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش، اثرات غیرخطی در المان بحرانی، در هر مرحله با روابط لنگر– انحنا به روز شده و در تحلیل اجزای محدود اعمال میگردد. همچنین، این مطالعه، مقایسهای بین چهار مدل نرمشوندگی کششی شامل مدلهای ثابت، خطی، نمایی و دوخطی در رفتار خمشی مقطع مستطیلی را ارائه میدهد. این روش با برخی از نتایج آزمایشگاهی اعتبارسنجی شده است. نتایج نشان دهنده این است که این مدلها برای بتنهای با نرمشدگی تنشی کاهشی و کم الیاف نتیجه خوبی در بر دارد. همچنین با توجه به نتایج، توصیه میشود برای ارزیابی رفتار نمونههای الیافی که نرمشدگی در آنها قابلملاحظه نمیباشد، در توسعه روابط لنگر- انحنا از توزیع ترک بازشدگی با منحنیهای درجه 2 یا شبیه آن استفاده شود.
بتن مسلح الیافی
نرم شوندگی کششی
آزمایش سه نقطه/ چهار نقطه خمشی
روش اجزای محدود
تحلیل لنگر-انحنای مقطع
2020
02
20
51
67
https://cer.qom.ac.ir/article_1495_5e2db4de8fbca74271159519453670d4.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
واکاوی دلایل تاخیر از دیدگاه مدیریت ریسک در مرحله اجرای پروژههای راهسازی (مطالعه موردی: محور گرمسار-سیمین دشت)
رضا
مهاجری برج قلعه
توحید
پوررستم
ناصر
منصور شریفلو
جواد
مجروحی سردرود
ابراهیم
صفا
مسئله تأخیر در پروژههای راهسازی یکی از رایجترین مشکلات است. باتوجه به اهمیت تأخیر و عوامل افزایشدهنده زمان بیش از مقدار پیشبینی شده، بررسی و آنالیز عوامل آن امری لازم و ضروری است. در این مقاله شناسایی، اولویتبندی کیفی و کمّی تأخیرات مرحله ساخت پروژههای راهسازی از دیدگاه مدیریت ریسک در محور گرمسار- سیمین دشت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. شناسایی ریسکها با تکنیک مصاحبههای ساختاریافته، اولویتبندی کیفی ریسکها با نظرسنجی از خبرگان و اولویتبندی کمّی ریسکها با تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. خروجی آن، اولویتبندی کیفی ریسکهای تأخیر با نمودار علت و معلولی (ایشیکاوا) و رتبهبندی کمّی ریسکها با نرمافزار Expert Choice میباشد. براساس رتبهبندی کمی، در میان معیارهای اصلی به ترتیب، مشکلات مالی و اعتباری، تملک اراضی، مشکلات مدیریتی، مشکلات فنی و حوادث طبیعی دارای بیشترین ریسک میباشند. در میان زیر معیارهای ریسک تخصیص ناقص، قیمت زمین، باغات، مطالعات امکانسنجی ناقص، برنامه زمانبندی نادرست، اعتبارات استانی، عدم واریزی پولی، مناطق مسکونی، مناطق تجاری، توافق با منابع طبیعی، توافق با محیطزیست، سیل، تخمین اولیه کم، اعتبارات ملی، مناطق صنعتی، نامساعد بودن شرایط جوی، عملیات خاکی، مشکلات آسفالت، بیمه حوادث دارای اولویت میباشند. در نهایت، تحلیل معیارهای بحرانی انجام شده و راهکارهایی جهت کاهش یا رفع اثر این تأخیرات در پروژههای راهسازی ارائه شده است.
پروژههای راهسازی
تأخیر
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
مدیریت ریسک
2020
02
20
69
82
https://cer.qom.ac.ir/article_1573_0a7d36a344a7cac0cb682925b3ba1618.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
مدلسازی مدول برجهندگی مخلوط آسفالتی مسلح شده با الیاف کورتا با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM)
علیرضا
غنی زاده
نسرین
حیدرآبادی زاده
سعید
دادکانی
در این مقاله، دو مدل بهمنظور پیشبینی مدول برجهندگی مخلوطهای آسفالتی مسلح شده با الیاف کورتا تحت اثر بارگذاری مربعی و نیمسینوسی براساس روش سطح پاسخ، توسعه داده شده است. برای این منظور، نمونههای مخلوط آسفالتی با سه درصد مختلف قیر و چهار درصد مختلف الیاف نمونههای مخلوط آسفالتی ساخته شدند و سپس در پنج دما، پنج فرکانس بارگذاری و دو شکل بارگذاری مربعی و نیمسینوسی، مدول برجهندگی با استفاده از دستگاه UTM 30 اندازهگیری شد. در مدلهای توسعه داده شده، دما، زمان بارگذاری، درصد قیر و درصد الیاف بهعنوان متغیرهای ورودی و مدول برجهندگی تحت اثر بارگذاری نیمسینوسی و مربعی بهعنوان متغیر خروجی در نظر گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که روش سطح پاسخ، قادر به پیشبینی مدول برجهندگی نمونههای آسفالتی مسلح شده با الیاف با دقت بالا است، بهگونهای که ضریب رگرسیون مربوط به معادلات توسعه دادهشده برای دو شکل موج بارگذاری نیمسینوسی و مربعی بهترتیب برابر 9795/0 و 9777/0 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل حساسیت نشان میدهد که افزایش درصد الیاف تا مقدار مشخصی باعث افزایش مدول برجهندگی میشود و پس از آن با افزایش درصد الیاف، مقدار مدول برجهندگی کاهش مییابد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که درصد بهینه الیاف تابعی از درصد قیر در مخلوط آسفالتی است؛ بهگونهای که در مخلوطهای آسفالتی با درصد قیر بیشتر، درصد الیاف بهینه کمتر (حدود 1 کیلوگرم در هر تن) و در مخلوطهای با درصد قیر کمتر، درصد الیاف بهینه بیشتر (حدود 5/1 کیلوگرم در هر تن) است.
مدول برجهندگی
الیاف کورتا
روش سطح پاسخ
شکل موج
مخلوط آسفالتی
2020
02
20
83
98
https://cer.qom.ac.ir/article_1537_e4ca9dac7c673ce43fbbfecfc46ea691.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
پهنه بندی تعیین قیر مناسب بر اساس شاخص عملکردی (PG) در استان همدان
محمدرضا
پیرمحمدی
سجاد
رضائی
پرهام
حیاتی
قیر از اجزای مهم و تأثیرگذار مخلوط آسفالتی میباشد که انتخاب نوع مناسب آن مطابق با شرایط آبوهوایی و ترافیکی هر منطقه جهت افزایش کیفیت و دوام آسفالتی اجرایی، امری ضروری میباشد. مطالعه براساس روش شارپ در طبقهبندی عملکردی قیر در سطح اطمینانهای متفاوت میتواند نتایج بهینهای را با لحاظ نمودن توأم شرایط فنی و اقتصادی ارائه نماید. در این تحقیق با استفاده از آمار ایستگاههای هواشناسی استان همدان، شاخص عملکردی بهصورت PGXXYY در چهار سطح اطمینان 50، 84، 98 و 9/99 درصد و با لحاظ نمودن شرایط ترافیکی در جادههای اصلی استان تعیین شده است. براساس نتایج حاصل شده از تحقیق، در سطوح اطمینان پایین، قیرهایی با ردهبندی پایینتر پوشش بیشتری خواهند داشت و با افزایش سطح اطمینان، نقش قیرهایی با رده بالاتر، پررنگتر خواهد شد و در یک سطح اطمینان مشخص اعمال شرایط ترافیکی رده قیرهای عملکردی مورد استفاده را در پهنهبندی افزایش خواهد داد. مطابق نتایج بهدست آمده در سطح اطمینان 50 درصد پنج نوع قیر PG58-16، PG58-22، PG64-10، PG64-16 و PG64-22 سطح استان همدان را پوشش میدهد. در سطح اطمینان 84 درصد استفاده از سه نوع قیر PG64-16، PG64-22 و PG64-28 توصیه و در سطح اطمینان 98 درصد سه نوع قیر PG64-16، PG64-22 و PG64-28 کاربرد دارد. همچنین بررسی نتایج در سطح اطمینان 9/99 درصد نشان داد که از چهار نوع قیر PG64-16، PG64-22، PG64-28 و PG64-34 در سطح این استان جهت تولید آسفالت باید استفاده نمود.
قیر
شاخص عملکردی
روسازی
روش شارپ
سطح اطمینان
2020
02
20
99
109
https://cer.qom.ac.ir/article_1494_70b7765104b4d4f6ec0b84da6334a5b6.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
کارایی آهک و سیمان پرتلند در تثبیت رس آلوده به آنتراسن و گلیسرول
امیر
حمیدی
سعید
عبدوس
یکی از روشهای بهبود خواص ژئوتکنیکی خاک آلوده، تثبیت آن بهوسیله تثبیتکنندههایی چون سیمان پرتلند و آهک است. در این تحقیق، تأثیر آلایندههای آلی آنتراسن و گلیسرول بر رس کائولینیت بررسی و تأثیر تثبیتکنندههای سیمان پرتلند و آهک بر خاک با انجام آزمایش CBR ارزیابیشده است. از گلیسرول 40% و آنتراسن بهعنوان آلاینده و سیمان پرتلند نوع یک و آهک زنده کممایه نیز بهعنوان تثبیتکننده استفاده شده است. در نمونههای آلوده به درصدهای مختلف آنتراسن، همواره کاهش وزن مخصوص حداکثر و افزایش در رطوبت بهینه مشاهده شد؛ درحالیکه در نمونههای آلوده به گلیسرول، این رفتار بهشدت تابع درصد آلاینده افزودهشده به خاک بود. بهطوریکه با ازدیاد درصد گلیسرول به 6، بیشینه وزن مخصوص حداکثر و کمترین رطوبت بهینه ایجاد گردید. براساس نتایج، نشان داده شد که آلایندهها مقاومت کائولینیت را کاهش و تثبیتکنندهها مقاومت آن را افزایش میدهند. همچنین مشخص گردید که افزایش مقاومت ناشی از افزودن 6% سیمان پرتلند نوع 1 در کائولینیت تمیز حدودا همارز 30% آهک است. هر دو عامل تثبیت کننده سیمان پرتلند و آهک در ازدیاد مقاومت خاک مؤثر بودند؛ اما تأثیر سیمان پرتلند در بهبود خواص مقاومتی نمونههای آلوده به آنتراسن بهتر از آهک تعیین شد. اگرچه تأثیر هر دو عامل در بهسازی نمونههای آلوده به گلیسرول قابل ملاحظه بود.
کائولینیت
آنتراسن
گلیسرول
تثبیت
آهک و سیمان پرتلند
2020
02
20
111
122
https://cer.qom.ac.ir/article_1574_47def4ece4ead742519c3f2975c08af7.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
مدل سازی سه بعدی پایداری و تغییر شکل جبهه کار تسلیح شده و تسلیح نشده در تونلهای کم عمق
مجید
طارمی
امیر حسین
اقبالی
نوید
هادیانی
اقدامات پیشتحکیمی در تونلزنی در شرایط کمعمق و مشکلدار یکی از راهکارهای موفق در عملیات حفاری و تحکیم تونلهاست. استفاده از نیل فایبرگلاس در جبهه کار تونل بهعنوان یکی از روشهای مؤثر و اقتصادی پیشتحکیمی برای افزایش پایداری و کنترل نشست در زمینهای نرم است. در این مطالعه، مدلسازی سهبعدی اثرات نیل فایبرگلاس در جبهه کار در کاهش پدیده شکمدادگی، نشست قائم و ضریب ایمنی با دو روش مدلسازی مستقیم نیل در مدل سهبعدی اجزای محدود و مصالح با مقطع معادل، بررسی شده است. مطالعه حاضر، اثرات دانسیته نیل، نسبت عمق به قطر تونل (C/D) و گام پیشروی را بررسی میکند. از روش کاهش مقاومت برای محاسبه ضریب ایمنی تونل استفاده شده است. نتایج تحلیل عددی با روشهای تعادل حدی برای تعیین ضریب ایمنی مقایسه گردیده است. مقایسه روش تعادل حدی با روش اجزای محدود نشان میدهد که استفاده از نیل فایبرگلاس، ضریب ایمنی تونل را بین 50 تا 75 درصد (به ازای 20 نیل فایبرگلاس) و 125 تا 200 درصد (به ازای 50 نیل فایبرگلاس) با توجه به نسبت عمق به قطرهای مختلف افزایش میدهد. این در حالی است که با افزایش گام پیشروی، مقدار جابهجایی قائم در هر دو روش، افزایش مییابد ولی تأثیری در مقدار جابهجایی افقی تونل در هر دو روش ندارد. همچنین استفاده از نیل در جبهه کار تونل، مقدار جابهجایی قائم را بین 20 تا 35 درصد و جابهجایی افقی را بین 50 تا 60 درصد کاهش میدهد.
ضریب ایمنی
تغییر شکل
روش تعادل حدی
نیل فایبرگلاس
مدلسازی سه بعدی
2020
02
20
123
136
https://cer.qom.ac.ir/article_1518_db2f00ec359ac13adead4822edb5bc3d.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
بررسی تاثیر تغییرات ژئوسل بر پایداری شیروانی در خاک غیراشباع
بهنام
مهدی پور
بهرام
نادی
حمید
هاشمالحسینی
مسعود
میرمحمدصادقی
این پژوهش به بررسی عملکرد و بازدهی مسلحکننده ژئوسل در پایداری شیروانی مسلح شده با لایه ژئوسل در شرایط خاک غیراشباع میپردازد. شیروانی مسلح شده با ژئوسل به دلیل اینکه مسلحکننده ژئوسل دارای ارتفاع (سه بعدی) بوده، همانند یک تیر در خاک عمل میکند و بهدلیل داشتن خصوصیات خمشی، دارای ممان اینرسی و در نتیجه مقاومت خمشی نیز میباشد. این امر، سبب کاهش جابهجایی شیروانی و افزایش ضریب اطمینان شیروانی خواهد شد. در نظر گرفتن شرایط غیراشباع برای خاک، کمک زیادی در ایجاد نتایج نزدیک به واقعیت میکند. یکی از مدلهای شناخته شده در میان مدلهای الاستوپلاستیک برای مدلسازی خاکهای غیراشباع، مدل بنیادی بارسلون میباشد که این مدل به نرمافزار FLAC2D توسط کدنویسی اضافه شده است. در این مطالعه، به بررسی تغییرات ضخامت، طول و تعداد لایه ژئوسل بر پایداری شیروانی پرداخته شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بازده مسلحکننده ژئوسل در افزایش ضریب اطمینان به تعداد لایه و عمق قرارگیری آن بستگی دارد. با افزایش عمق قرارگیری اولین لایه ژئوسل نسبت به ارتفاع شیروانی، مقدار جابهجایی جانبی و قائم خاک در قسمت بالای شیروانی افزایش خواهد یافت. همچنین ظرفیت باربری با افزایش طول لایه ژئوسل افزایش مییابد. با افزایش طول لایه ژئوسل، مقاومت سطح مشترک، مقاومت کششی بسیج شده و ممان خمشی افزایش مییابد.همچنین با افزایش ضخامت ژئوسل مقدار ممان اینرسی افزایش یافته و در نتیجه، مقدار لنگر خمشی مسلحکننده ژئوسل افزایش پیدا میکند.
خاک غیر اشباع
مدل پایه ای بارسلون
شیروانی
ژئوسل
FLAC2D
2020
02
20
137
151
https://cer.qom.ac.ir/article_1493_6c9de07beb639351c5ab75d4c9e497b7.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
بررسی عددی رفتار سدخاکی و مقایسه آن با داده های ابزار دقیق; مطالعه موردی سد مروک لرستان
احمدرضا
مظاهری
رسول
عالی پور
بهزاد
شکری دریکوند
در این تحقیق رفتار سد خاکی مروک با هسته رسی که دارای ارتفاع 68 متر میباشد، با استفاده از مدلسازی عددی نرمافزار GeoStudio و ابزاردقیق بررسی گردیده است. ابتدا هندسه این سد خاکی در نرمافزار، مدلسازی شده و تنشهای قائم در هسته و مقدار نشست بیشینه در حین ساخت تعیین گردیده است. آنگاه نتایج با قرائتهای ابزاردقیق نصب شده در قسمتهای مختلف بدنه سد مقایسه شده است. مقایسه نتایج تحلیلهای عددی و قرائتهای ابزاردقیق نشان میدهد زمانی که تراز ساخت سد در ارتفاع 1590 متری از سطح دریا (31 متر پایینتر از تاج سد) باشد حداکثر نشست اندازهگیری شده در پایان ساخت سد با ابزار INC 10-1 که در ۴ متری بالادست محور سد نصب شده است، مقدار 81 سانتیمتر بوده و نتایج تحلیل عددی مقدار نشست در همان نقطه را برابر 80 سانتیمتر نشان میدهد. بیشترین میزان قوسزدگی و نشست قائم در درازمدت تقریبا در وسط سد رخ میدهد. مقدار ضریب قوسزدگی بین 73/0 تا 1 میباشد که بیانگر این است که سر مروک در وضعیت پایدار قرار دارد. دراینتحقیق رفتار سد خاکی مروک با هسته رسی که دارای ارتفاع 68 متر میباشد، با استفاده از مدلسازی عددینرمافزار GeoStudio و ابزاردقیق بررسی گردیده است. ابتدا هندسه این سد خاکی در نرمافزار، مدلسازی شده و تنشهای قائم در هسته و مقدار نشست بیشینه در حین ساخت تعیین گردیده است. آنگاه نتایج با قرائتهای ابزاردقیق نصب شده در قسمتهای مختلف بدنه سد مقایسه شده است.مقایسه نتایج تحلیلهای عددی و قرائتهای ابزاردقیق نشان میدهد زمانی که تراز ساخت سد در ارتفاع 1590 متری از سطح دریا (31 متر پایینتر از تاج سد) باشد حداکثر نشست اندازهگیری شده در پایان ساخت سد با ابزار INC10-1 که در ۴ متری بالادست محور سد نصب شده است، مقدار 81 سانتیمتر بوده و نتایج تحلیل عددی مقدار نشست در همان نقطه را برابر 80 سانتیمتر نشان میدهد. بیشترین میزان قوسزدگی و نشست قائم در درازمدت تقریبا در وسط سد رخ میدهد. مقدار ضریب قوسزدگی بین 73/0 تا 1 میباشد که بیانگر این است که سر مروک در وضعیت پایدار قرار دارد.
سد خاکی مروک
ابزار دقیق
قوس زدگی
GeoStudio
2020
02
20
153
164
https://cer.qom.ac.ir/article_1576_970063c60962cdb875e1b4fe1771c172.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1398
5
2
تعیین دبی در واحد عرض برای تفکیک جریان ریزشی و رویهای در سرریز پلکانی با استفاده از Flow 3D (مطالعه موردی: سد سیاه بیشه)
آیدین
شیشه گران
محمدرضا
محمدخانی
محمد امین
توکلی
یکی از چالشهای مهم در مهندسی سد، طراحی دبی جریان سرریزهای پلکانی است. میزان استهلاک انرژی در جریانهای ریزشی بیشتر از جریانهای رویهای میباشد. برای رسیدن به این نوع جریان، باید دبی و شیب سرریز کم باشد که ساختن چنین سرریزی صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل در طراحی سرریزهای پلکانی، دبی جریان رویهای لحاظ میگردد. در این پژوهش، پس از صحتسنجی با استفاده از نرمافزار Flow-3D جریان بر روی سرریز پلکانی سد سیاهبیشه شبیهسازی شد. جهت صحتسنجی، مقادیر منحنی دبی- اشل مورد ارزیابی قرار گرفته و خطای جذر میانگین مربعات برابر با 07/5 بهدست آمد. طبق نتایج حاصل از شبیهسازی عددی، به ازای دبی حداقل تا 17 مترمکعب بر ثانیه، جریان حتما ریزشی است. با افزایش مقدار دبی، جریان از حالت ریزشی خارج گشته و به سمت جریان انتقالی پیش خواهد رفت و این روند تا دبی 37 مترمکعب بر ثانیه ادامه دارد. در نهایت به ازای مقادیر بیش از 60 مترمکعب بر ثانیه جریان قطعا رویهای میشود.
شبیهسازی عددی
سرریز پلکانی
جریان ریزشی
Flow-3D
2020
02
20
165
177
https://cer.qom.ac.ir/article_1497_f21d4bfc599c10362e415a6ba43450cd.pdf