2024-03-29T04:20:49Z
https://cer.qom.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=177
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1397
4
1
مدلسازی رفتار هیدرولیکی مخزن ضربه گیر ساده با استفاده از روش تفاضل محدود: مقایسه چهار روش مختلف
رامتین
معینی
در این تحقیق مدلسازی رفتار هیدرولیکی مخزن ضربه گیر ساده مورد بررسی می شود که در آن مخزن ضربه گیر ساده با دو فرض لوله بدون اصطکاک و با اصطکاک و در دو حالت بستن تدریجی و ناگهانی شیر بررسی می شود. معادلات حاکم بر مساله با استفاده از چهار روش از دسته روش های تفاضل های محدود به نام های اولر صریح، اولر ضمنی، حدس و اصلاح اولر و رانگ کوتای مرتبه چهارم حل شده و نتایج حاصل از حل مساله نمونه با استفاده از تمامی روش ها در حالت های مختلف، تجزیه و تحلیل می شود. مقایسه نتایج نشان دهنده انست که در تمامی حالت ها دامنه تغییرات سطح سیال با استفاده از روش اولر ضمنی در مقایسه با سایر روش ها کمتر می باشد. به عبارت دیگر در حالت لوله بدون اصطکاک، دامنه نوسانات بدست آمده با استفاده از روش اولر ضمنی به طور متوسط حدود 3 درصد کمتر از روش رانگ کوتای مرتبه چهار بوده و در حالت لوله با اصطکاک دامنه نوسانات بدست آمده با استفاده از روش اولر ضمنی به ترتیب به طور متوسط حدود 4، 3 و 2 درصد کمتر از روشهای اولر صریح، حدس و اصلاح اولر و رانگ کوتای مرتبه چهار می باشد. علاوه بر این در حالت لوله بدون اصطکاک نتایج در روش اولر ضمنی در مقایسه با سایر روش ها سریعتر همگرا شده و در حالت لوله با اصطکاک نتایج در روش رانگ کوتای مرتبه چهارم در مقایسه با سایر روش ها سریعتر همگرا می شود.
ضربه قوچ
مخزن ضربه گیر ساده
روش تفاضل محدود
مدلسازی عددی
2018
08
23
1
13
https://cer.qom.ac.ir/article_907_b1447689f37e2a9b420e74d068610ebe.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1397
4
1
بررسی عددی مشخصات هیدرولیکی جریان اطراف سرریز لبه تیز قائم و مورب با شبیه سازی در نرم افزار Flow3D
سعید
فرزین
حجت
کرمی
فرزاد
یحیوی
شهاب
نیر
سرریزها یکی از سازههای مهم در رودخانه و از رایجترین وسایل اندازهگیری شدتجریان در مجاری روباز هستند. از انواع این سازهها، سرریزهای لبه تیز هستند که بر اساس شکل تاج به مثلثی، مستطیلی، دایروی، ذوزنقهای و سهموی تقسیمبندی میشوند. در این پژوهش، مشخصات جریان در اطراف سرریز لبه تیز با استفاده از نرم افزار Flow-3Dشبیهسازی گردید. مشخصههایی نظیر ارتفاع، عدد فرود و رینولدز در این سرریزها با سه زاویه مختلف ۵۰ ، ۷۰ و ۹۰ درجه نسبت به افق با ضریب تخلیه سرریز مستطیلی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بهترین مدل آشفتگی برای شبیهسازی، مدل k-ε با ضریب همبستگی 96/0 می-باشد. مشخص شد که عدد فرود کمتر از 1 و رینولدز بیش از 2000 میباشد و سرریز با زاویه 50 درجه بیشترین مقدار آبگذری با ضریب آبگذری 747/0 را دارا میباشد. همچنین تأثیرات زاویه بر آبشستگی اطراف سرریز با توجه به فشار و سرعت جریان مطالعه شد. رابطهای برای دبی آبگذری سرریز پیشنهاد گردید.
سرریز لبهتیز
مشخصات هیدرولیکی
شبیهسازی عددی
مدل آشفتگی k-ε
مدل Flow-3D
2018
08
23
15
24
https://cer.qom.ac.ir/article_870_1ffdb62b66ab9ea87d07da845bffd9e2.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1397
4
1
ارزیابی تاثیر تیرهای پیوند بر عملکرد و پارامترهای لرزهای ساختمانهای بتنآرمه با سیستم سازهای جعبهایشکل
وحید
محسنیان
علیرضا
مرتضایی
در بسیاری از مطالعات مربوط به ارزیابی رفتار لرزهای ساختمانهای بتنآرمه با سیستم جعبهای، به منظور کاهش زمان و حجم محاسبات، تیرهای پیوند در مدلهای رایانهای لحاظ نمیشوند. به علاوه، علیرغم خرابی زودهنگام تیرهای پیوند نسبت به دیوارهای برشی، متأسفانه محدودیتهای ابعادی، طراحی و اجرای جزئیاتبندیهای مناسب برای المانهای مذکور به عنوان فیوز لرزهای سیستم را با چالش روبرو میسازد. مطالعه حاضر ضمن ارائه طرح جایگزینی تیرپیوند بتنآرمه با نوع فولادی تعویضپذیر، در چارچوب بحثهای مربوط به ضریب رفتار، به بررسی تأثیر این المانها بر عملکرد لرزهای سیستم میپردازد. براساس مشاهدات، تیرهای پیوند تأثیر بسزایی در افزایش ظرفیت و سختی جانبی سیستم داشته و مدل با حذف آنها نتایج قابل استنادی بهدست نمیدهد. تیرهای فولادی تعویضپذیر، ضمن افزایش بازه قابلیت اعتماد سیستم، تحت سطوح خطر طراحی و بیشینه محتمل بر سطح عملکردی ساختمانها بیتأثیرند. نظر به تعویضپذیری این المانها، به منظور جبران ضعفهای موجود، استفاده از آنها پیشنهاد میگردد. در بسیاری از مطالعات مربوط به ارزیابی رفتار لرزهای ساختمانهای بتنآرمه با سیستم جعبهای، به منظور کاهش زمان و حجم محاسبات، تیرهای پیوند در مدلهای رایانهای لحاظ نمیشوند. به علاوه، علیرغم خرابی زودهنگام تیرهای پیوند نسبت به دیوارهای برشی، متأسفانه محدودیتهای ابعادی، طراحی و اجرای جزئیاتبندیهای مناسب برای المانهای مذکور به عنوان فیوز لرزهای سیستم را با چالش روبرو میسازد. مطالعه حاضر ضمن ارائه طرح جایگزینی تیرپیوند بتنآرمه با نوع فولادی تعویضپذیر، در چارچوب بحثهای مربوط به ضریب رفتار، به بررسی تأثیر این المانها بر عملکرد لرزهای سیستم میپردازد. براساس مشاهدات، تیرهای پیوند تأثیر بسزایی در افزایش ظرفیت و سختی جانبی سیستم داشته و مدل با حذف آنها نتایج قابل استنادی بهدست نمیدهد. تیرهای فولادی تعویضپذیر، ضمن افزایش بازه قابلیت اعتماد سیستم، تحت سطوح خطر طراحی و بیشینه محتمل بر سطح عملکردی ساختمانها بیتأثیرند. نظر به تعویضپذیری این المانها، به منظور جبران ضعفهای موجود، استفاده از آنها پیشنهاد میگردد.
سیستم سازهای جعبهای شکل
تیر پیوند تعویضپذیر
تحلیل بار افزون
ضریب رفتار
2018
08
23
25
39
https://cer.qom.ac.ir/article_1153_a9a538987b7c15aa2493f8fb9084e696.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1397
4
1
راستی آزمایی روابط مشخصات مکانیکی آیین نامه های معتبر موجود برای بتن سبک سازه ای
مسعود
سعادت خوش
مهدی
آرزومندی
سید هادی
پور حسینی
سبکسازی یکی از مباحث نوین در صنعت ساختمان است که روز به روز در حال گسترش میباشد. این فنآوری، منجر به کاهش وزن تمام شده ساختمان با استفاده از تکنیکهای نوین ساخت مصالح جدید و صرفهجویی در زمان میشود؛ همچنین با توجه با لرزهخیزی ایران و لزوم سبکسازی در سازهها، این بحث از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. این مقاله، مشخصات مکانیکی بتن سبک سازهای شامل مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی و مدول الاستیسته را مورد بررسی قرار داده است. افزون بر این، با جمعآوری دادههای مطالعات گذشته، با ایجاد بانک دادهها برای بتن سبک، نتایج آن را با روابط آییننامههای معتبر دنیا (آمریکا، اروپا، استرالیا، کانادا و ژاپن) و روابط پیشنهاد شده توسط محققین دیگر برای بتن معمولی مقایسه کرده است. نتایج این مقایسه نشان میدهد که بتن سبک در محدوده مقاومتهای فشاری رایج دارای مقاومت کششی، مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته کمتری نسبت به بتن معمولی میباشد. همچنین براساس تحلیلهای آماری و رگرسیون غیرخطی روابطی را برای مشخصات مکانیکی بتن سبک سازهای پیشنهاد داده است.
بتن سبک سازه ای
بتن معمولی
مقاومت کششی
مقاومت خمشی
مدول الاستیسیته
2018
08
23
41
55
https://cer.qom.ac.ir/article_1156_6fd74dcd7a2abd4dbc9cb5a0be4e871e.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1397
4
1
رفتارنگاری گود پایدارسازی شده به روش ساخت از بالا با استفاده از مطالعات عددی و میدانی (مطالعه موردی)
احسان
قربانی
مهدی
خداپرست
ابوالقاسم
معزی
تغییرات تنش در اثر حفاری فضاهای زیرزمینی، باعث تغییرشکل زمین اطراف گود میشود. بنابراین، چنانچه گودبرداری در مجاورت بافت فرسوده و یا سازههای حساس مد نظر باشد، کنترل تغییرشکل زمین با بهرهگیری از ابزار پایش مناسب، ضروری است. پیشبینی روند تغییرشکلهای زمین نیازمند مدلسازی عددی و کالیبراسیون آن با مطالعات میدانی میباشد؛ از اینرو، شناخت دقیق ابزار مورد استفاده و تعیین دقت آن اهمیت زیادی دارد. در این مطالعه، رفتارنگاری و مدلسازی عددی یک گود پایدارسازی شده به شیوه ساخت از بالا مد نظر است که در یکی از مناطق پرتردد مرکزی شهر قم قرار دارد. برای این منظور، مراحل ساخت در روش ساخت از بالا به صورت مقطعی مورد پایش قرار گرفته و دادههای بهدست آمده از مطالعات میدانی مورد تحلیل قرار میگیرد. سپس براساس اطلاعات بهدست آمده، مدل عددی کالیبره شده و روند تغییرشکل با انجام مطالعات عددی پیشبینی میگردد. بر این اساس، در صورت لزوم طراحی سازه و مراحل اجرا به منظور بهینهسازی و یا اقتصادی نمودن طرح، مورد بازبینی قرار میگیرد. وجود بافت فرسوده و یک ساختمان پنج طبقه در مجاورت گود، بیانگر اهمیت این مطالعه میباشد. مطالعات میدانی با استفاده از دوربین توتال استیشن صورت گرفته است. براساس مطالعات آماری صورت گرفته در این تحقیق، دقت دوربین توتال استیشن در پایش گود مورد مطالعه مقدار مطلوبی جهت کنترل مراحل ساخت و در صورت لزوم اصلاح آن در حین رفتارنگاری میباشد؛ با این وجود بر استفاده از ابزار دقیقتر در مطالعه گودهای عمیق با خطر زیاد تأکید میگردد.
دوربین توتال استیشن
ساخت از بالا
رفتارنگاری
دقت پایش
مدل عددی
2018
08
23
57
70
https://cer.qom.ac.ir/article_1154_b04c66aabea5a719e5240e93e66424de.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1397
4
1
بررسی اثر عرض خط عبوری بر نرخ جریان اشباع تقاطعهای چراغدار
ایرج
برگ گل
وحید
نجفی مقدم گیلانی
سجاد
رضائی
مهدی
آزادی
نرخ جریان اشباع بهعنوان یکی از مشخصههای مهم جریان ترافیک، در تعیین ظرفیت و تأخیر تقاطعهای چراغدار نقش اساسی دارد. تاکنون تحقیقات بسیاری در زمینه ارزیابی نرخ جریان اشباع در شاخه ورودی تقاطعها متناسب با مشخصات هندسی، خصوصیات جریان ترافیک و رفتار رانندگان صورت گرفته است. در حالیکه با وجود تفاوت در مشخصات فوق، مطالعهای در زمینه میزان نرخ جریان اشباع در شاخهی خروجی صورت نگرفته است و با توجه به تفاوت میزان نرخ جریان اشباع شاخههای ورود و خروج، در صورت کاهش تعداد خط، کاهش عرض خط و سایر عوامل مؤثر، لزوم تعیین ظرفیت نرخ جریان اشباع در شاخه خروجی نیز اهمیت مییابد. در پژوهش حاضر، به کمک برداشت میدانی دادههای مرتبط در پنج تقاطع چراغدار شهر رشت، به تعیین و تحلیل مقادیر نرخ جریان اشباع به روش ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک با توجه به عرض خط موجود در شاخههای ورودی و خروجی تقاطعهای موردنظر پرداخته شده است. نتایج نشان میدهند که مقادیر نرخ جریان اشباع در شاخه خروجی به روش میکروسکوپیک، از مقادیر نظیر در شاخه ورودی بیشتر میباشد. همچنین بین عرض خط و نرخ جریان اشباع در شاخههای خروجی به روش ماکروسکوپیک ارتباط خطی درجه اول با ضریب همبستگی 957/0 وجود دارد. بین عرض خط و نرخ جریان اشباع به روش میکروسکوپیک در شاخههای خروجی یک رابطه غیرخطی توانی با ضریب همبستگی 859/0و در شاخههای ورودی، یک رابطه غیرخطی لگاریتمی با ضریب همبستگی 105/0 برقرار است. با توجه به ضریب همبستگی شاخه خروج، به نظر میرسد که عرض خط، معیار اصلی در تعیین نرخ جریان میباشد؛ در حالیکه در شاخه ورود، لازم است پارامترهای بیشتری برای تعیین مقادیر نرخ جریان استفاده شود.
تقاطع چراغدار
نرخ جریان اشباع
شاخه خروجی
شاخه ورودی
روش میکروسکوپیک و ماکروسکوپیک
2018
08
23
71
79
https://cer.qom.ac.ir/article_1155_b13899527d446a59512b3e467404c7cf.pdf