2024-03-29T09:28:49Z
https://cer.qom.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=133
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1395
2
2
برآورد بیشینه شتاب زمین به روش ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی شعاع محور
مهدی
کماسی
سحر
آزادی چگنی
مهرداد
آزادی چگنی
یکی از روشهای مناسب جهت بررسی زلزلههای مختلف و تعیین میزان خطرپذیری در هر منطقه پیشبینی پارامترهای جنبش نیرومند زمین میباشد که نقش مهمی را در ارزیابی اثرات زلزله در طراحی پروژههای مهندسی ایفا میکند. در پژوهش حاضر از مدل ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی شعاع محور که از تکنیکهای هوش مصنوعی هستند برای برآورد بیشینه شتاب زمین استفاده شده است. بدین منظور از پارامترهای لرزهای شامل بزرگای زلزله، فاصله محل رخداد زلزله تا سایت، عمق کانونی زلزله و شدت زلزله به عنوان پارامترهای ورودی مدلهای ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی شعاع محور استفاده شده است. مقایسه نتایج برآورد بیشینه شتاب زمین با ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی شعاع محور با روابط کاهندگی تجربی و روشهای رگرسیون بیانگر آن است که روش ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی شعاع محور ارائه شده میتوانند ارتباط مناسبی را میان مقادیر مشاهداتی و محاسباتی برقرار نمایند. همچنین این روشها از دقت بالاتری نسبت به روشهای کلاسیک پیشین برخوردار هستند به طوری که ضریب تبیین برای روش ماشین بردار پشتیبان 996/0 و شبکه عصبی شعاع محور 997/0 و برای روشهای رگرسیونی خطی و رگرسیونی غیرخطی به ترتیب 790/0 و 153/0 می باشد.
مدلهای دادهکاوی
ماشین بردار پشتیبان
شبکه عصبی شعاع محور
حداکثر شتاب زمین
2017
03
08
1
12
https://cer.qom.ac.ir/article_829_739fecd74a304d363c8f174825503e1d.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1395
2
2
مطالعه پارامتریک اثر گسترش ترک بر روی دیوار برشی فولادی
وحید
بروجردیان
محسنعلی
شایانفر
علی
قمری
مطالعات عددی و آزمایشگاهی انجام شده بر روی دیوار برشی فولادی و همچنین عملکرد آن در زلزله های گذشته موید یک سیستم کارا در برابر بارهای جانبی است. این سیستم دارای شکل پذیری، سختی و مقاومت بالایی است. هر چند تاکنون مطالعات زیادی بر روی این سیستم انجام شده است اما همچنان ناشناخته های زیادی در خصوص آن وجود دارد. در میان این ناشناخته ها، تاثیر ترک بر رفتار سیستم با توجه به تحقیقات کم در این زمینه کاملا مشهود است که تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی رفتار این سیستم دارد. بنابراین در این مقاله، تاثیر ترک های میانی و کناری و گسترش آنها بر رفتار لرزه ای دیوار برشی فولادی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که ترکهای میانی ورق فولادی اثر مخرب تری نسبت به ترکهای کناری دارد. ترک های میانی با طول زیاد باعث می شود که سیستم در ناحیه الاستیک گسیخته شود همچنین گسترش ترک تاثیر کمی بر سختی الاستیک دارد. علاوه بر آن، ضرایب رفتار دیوار برشی فولادی با وجود ترک ارائه شده است. همچنین برای دست یابی به نمودار بار-تغییر مکان یک مدل پارامتریک ارائه شده که بدون استفاده از مدل سازی المان محدود به نمودار بار-تغییر مکان دست یافت. در این مدل، اثر ترک و همچنین گسترش آن لحاظ خواهد شد.
دیوار برشی فولادی
ترک
رفتار لرزهای
سختی
مقاومت
2017
03
08
13
28
https://cer.qom.ac.ir/article_831_976c51f87b1370cc5e208fe147081343.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1395
2
2
بررسی خرابی پیشرونده در سازههای بتن مسلح با اختلاف تراز طبقه
علی
خیرالدین
علی
کارگران
محمد
حاجی
وجود پدیده ستون کوتاه یکی از عوامل مؤثر خرابی ساختمانهای دوبلکسی در زلزلههای گذشته بوده که در این سازهها کفهای طبقات با اختلاف ترازی نسبت به هم در دو یا چند تراز ارتفاعی مختلف ایجاد میشوند. در سازههای دوبلکسی عمده مشکلات ناشی از عدم پیوستگی دیافراگم کف میباشد که باعث تغییرات چشمگیری در دوره تناوب، سختی و پخش نیروی زلزله میگردد. در این مقاله با بررسی شاخص حساسیت، تغییر مکان، الگوی مفاصل پلاستیک در تیرها و ستونها و طیف ظرفیت و... به بررسی رفتار خطی و غیرخطی تخریب پیشرونده که در آن با گسیختگی یک عضو سازهای شکست در اعضای مجاور و فروریزش های متوالی رخ میدهد، در دو سازه دوبلکسی 4 و 8 طبقه پرداختهشده است. نتایج نشان میدهد سازههای دوبلکسی کوتاه سختی و ظرفیت باربری بیشتری داشته و هر چه اختلاف ارتفاع کمتر باشد، شاخص حساسیت بیشتر است.
واژه های کلیدی: خرابی پیشرونده
سازه با اختلاف تراز طبقه (دوبلکسی)
بتنآرمه
الگوی مفصل پلاستیک
شاخص حساسیت(SI)
2017
03
08
29
42
https://cer.qom.ac.ir/article_827_094f0c42bd124205090c79e684ad0f4f.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1395
2
2
بررسی رفتار مقاومتی خاک ماسهای مخلوط شده با ضایعات پلاستیکی و دوغاب سیمان
مهدی
خداپرست
علی محمد
رجبی
عادل
کعبی
امروزه توسعه جوامع صنعتی و شهرنشینی موجب انباشت روزافزون ضایعات پلاستیکی و پراکندگی آنها در طبیعت شده است. کاهش مشکلات زیست محیطی این پدیده به روشهای مختلفی امکان پذیر است. در این مطالعه امکان استفاده مجدد از مواد پلاستیکی در ساختار جدیدی از خاک مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، نمونه هایی از مخلوط خاک ماسه ای با وزن مخصوص خشک 1.7 گرم برسانتیمتر مکعب و خرده ضایعات پلاستیکی (از جنس بطری های آب معدنی) به مقدار وزنی 0.3 درصد در ابعاد 8×12 میلیمتر تهیه شده و بر روی آنها آزمایش های برش مستقیم کوچک و بزرگ مقیاس با سرعت های تند وکند به ترتیب 1 و 0.3 میلیمتر بر دقیقه در شرایط اشباع انجام شده است. در مرحله بعد ترکیب حاصل با 5 درصد وزنی از دوغاب سیمان مخلوط شده و آزمایش های مذکور تکرار شده اند. نتایج نشان می دهد که افزودن خرده پلاستیک ضایعاتی به خاک ماسه ای موجب افزایش زاویه اصطکاک داخلی و در مجموع افزایش مقاومت برشی می شود. همچنین در خاک مسلح به ضایعات پلاستیکی و دوغاب سیمان نسبت به خاک مسلح بدون دوغاب با وجود کاهش زاویه اصطکاک داخلی، به علت افزایش قابل توجه چسبندگی در مجموع مقاومت برشی بین 20 تا 30 درصد بیشتر می شود.
مقاومت برشی خاک
زاویه اصطکاک داخلی
ضایعات پلاستیکی
دوغاب سیمان
2017
03
08
43
49
https://cer.qom.ac.ir/article_828_a7de8858d4de5a73bdcde02f4bfe15e8.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1395
2
2
پایش خشکسالی با استفاده از مدل درختی چند مقیاسه WM5
مهدی
کماسی
سوده
قبادی خسرو
محمدرضا
هاشمی
خشکسالی یکی از پدیدههای محیطی است که سالانه موجب وارد آمدن خسارات زیادی به جوامع انسانی میگردد. برای بررسی تغییرات شرایط اقلیمی بهخصوص خشکسالیها، شاخصهای خشکسالی به عنوان یک ابزار مدیریتی و برنامهریزی قوی ارائه شدند. علاوه بر استفاده از شاخص خشکسالی، پیشبینی خشکسالی با استفاده از مدلهای مناسب، میتواند در کنترل و مدیریت خشکسالی مناسب باشد. در این پژوهش از دادههای بارش در دو حوضه واقع در استانهای همدان و لرستان جهت محاسبهی شاخصهای خشکسالی SPI و EDI که از جمله پرکاربردترین شاخصها در خشکسالی میباشند، مورد استفاده قرار گرفته است. پس از محاسبهی شاخصهای خشکسالی با استفاده از مدل درختی چند مقیاسه WM5 که یک مدل توسعه یافته از مدل درختی M5 میباشد، پایش خشکسالی صورت گرفته است. ضریب تبیین در مدل M5 برای شاخص EDI در بهترین حالت 95/0 و در مدل درختی چند مقیاسه WM5، 99/0بهدست آمده است. همچنین ضریب تبیین برای شاخص SPI در بهترین حالت در مدل M5، 90/0 و در مدل درختی چند مقیاسه WM5، 95/0 بهدست آمده است. این مهم بیانگر این نکته است که مدل درختی چند مقیاسه WM5 نسبت به مدل درختی M5 دارای برتری میباشد همچنین از مزایای مدل درختی چند مقیاسه WM5 نسبت به مدل درختی M5 میتوان به رصد نمودن نقاط حداکثری اشاره نمود.
خشکسالی
مدل درختی M5
موجک
شاخص SPI
شاخص EDI
2017
03
08
51
65
https://cer.qom.ac.ir/article_832_3c7862e23a709e689f603127202d8f29.pdf
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
CIR
1395
2
2
ارزیابی میزان تأثیر مانور واگرد بر کارایی تقاطعهای چراغدار براساس شرایط ترافیکی شهرها (مطالعه موردی: شهر تهران)
آرش
مظاهری
امیر مسعود
رحیمی
مطالعه خصوصیات جریان ترافیک در تقاطعها، یکی از اقدامات مؤثر و ضروری در بالابردن سطح سرویس خیابانها و شناخت مناسب عملکرد ترافیکی رانندگان میباشد. تقاطعهای همسطح در شهرها، از جمله نقاطعی است که ترافیک سنگین و تأخیر در آن بیشتر جلوه میکند. از اینرو، بهینهسازی جریان ترافیک در این تقاطعها امری اجتنابناپذیر به نظر میرسد. یکی از مهمترین حرکات گردشی در تقاطعها، مانور واگرد (دوربرگردان) میباشد .در این تحقیق تلاش شده تا تأثیر مانور واگرد بر کارایی تقاطع چراغدار بررسی شود. بدین منظور، یک شبکه در شهر تهران در نرمافزار سینکرو مدل گردید. برداشتهای آماری خودروها و عابرین پیاده صورت گرفت و پارامترهای نرمافزار تا حدامکان براساس شرایط شهر تهران کالیبره شدند. نتایج تحلیل در نرمافزار سینکرو نشان داد که در صورت حذف مانور واگرد از تقاطع، طول صف و تأخیر و درجه اشباع تقاطع بهطور چشمگیری کاهش پیدا میکند. همچنین سطح سرویس تقاطع ارتقاء مییابد. بهمنظور اعتبارسنجی، تقاطع دیگری در محدوده شهر تهران شبیهسازی شد و نتایج حاصل از آن، بر درستی نتایج مدل اول صحه گذاشت.
تقاطع چراغدار
مانور واگرد
نرمافزار سینکرو
شبیهسازی
2017
03
08
67
78
https://cer.qom.ac.ir/article_830_35e519841219113cea36caa1b0c26faf.pdf