دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
1
1 (ویژه نامه راه و ترابری)
2014
08
23
طراحی نرمافزار مبتنی بر مهندسی دانش جهت مدیریت تونل در شرایط برخط
1
12
FA
شادی
آب پیکر
دانشجوی دکتری، گروه علوم کامپیوتر،دانشکده ریاضی وعلوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
shadi.a@aut.ac.ir
مهدی
قطعی
استادیار گروه علوم کامپیوتر، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر و پزوهشکده حمل ونقل و سیستم های هوشمند، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
10.22091/cer.2014.570
استفاده بهینه از تجهیزات حملونقل در کشورهای پیشگام حملونقل هوشمند امری حائز اهمیت میباشد. تونلها یکی از ساختارهای حملونقل میباشند که شامل انواع مختلفی از سیستمهای هوشمند نظیر جتفنها، چراغهای ال-ای-دی دوربینهای نظارت تصویر و ... میباشند. وجود یک اتاق کنترل جهت مدیریت این سنسورها، تصمیمگیری در شرایط مختلف را تسریع میبخشد. در این مقاله به تشریح نحوه عملکرد این اتاق کنترل جهت مدیریت سیستمهای هوشمند درون تونل پرداخته شده است و بر اساس دیدگاه های مهندسی دانش، به استخراج تجربیات در مدیریت تونل اقدام شده است. این تجربیات به عنوان پایگاه دانش یک سیستم خبره تبدیل شده و از آن برای مدیریت تونل استفاده میشود. در بخش مهندسی دانش الگوریتمهای یادگیر به طور مداوم در حال اجرا هستند و ضمن استخراج تجربه، گزارشهایی را جهت تحویل به مدیریت تونل فراهم میآورند. در نهایت درخت نیوبیز در کمترین زمان ممکن و بیشترین دقت بهترین نتیجه را روی ارزیابی انجام شده روی تونل نیایش ارائه داده است.
سیستمهای حملونقل هوشمند,الگوریتمهای یادگیر,مهندسی دانش,مدیریت تونل
https://cer.qom.ac.ir/article_570.html
https://cer.qom.ac.ir/article_570_8b951669d6896ebd6002d4d9fee5f15f.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
1
1 (ویژه نامه راه و ترابری)
2014
08
23
تخمین بار آلودگی سیستم حملونقل شهری تهران بهمنظور ارزیابی راهکارهای کاهش آلودگی هوا
13
19
FA
احسان
بنی طالبی
کارشناس ارشد، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، هسته پژوهشی سوخت احتراق و آلایندگی
e_banitalebi@mech.sharif.edu
سعید
دهقانی
کارشناس ارشد، تهران، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه سامانه مانا
وحید
حسینی
استادیار، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی مکانیک
10.22091/cer.2014.571
سواریهای شخصی بهعنوان مهمترین عامل آلودگی هوا در مناطق شهری قلمداد میشوند. یکی از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار در آلایندگی خودروها، ترافیک شهری است که با سرعت متوسط، تعیین و دستهبندی میگردد. در این پژوهش، با استفاده از مدل تخمین آلایندگی که از دادههای آزمون همراه 30 خودرو، در مسیرهای شهری و بزرگراهی تهران تهیه شده، همچنین دادههای آنلاین سنسورهای ترافیکی بلوتوث، جرم لحظهای تولیدی هرکدام از آلایندههای مونواکسید کربن، هیدروکربنهای نسوخته و اکسیدهای نیتروژن در تعداد محدودی از بزرگراههای تهران، محاسبه شدهاست. ابزار فوق، امکان ارزیابی استراتژیهای کنترل آلودگی هوا همچون زوج و فرد، تعیین هدفمند محدودههای طرح ترافیک، پیشبینی روزانه آلودگی هوا و مناطق بسیار آلوده بهکمک نرمافزارهای WRF و CAMx و تعیین بیشینه سرعت بزرگراهها را فراهم میکند.
مدل انتشار آلایندگی,سنسورهای ترافیکی بلوتوث,تخمین انتشار,استراتژیهای کنترل آلودگی هوا,WRF,CAMx
https://cer.qom.ac.ir/article_571.html
https://cer.qom.ac.ir/article_571_4b0587be248fd0a1ed6557e57e84b00f.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
1
1 (ویژه نامه راه و ترابری)
2014
08
23
ارزیابی اعمال محدودیت ترافیک جادهای با استفاده از نتایج ترددشمارهای هوشمند (مطالعه موردی: محور تهران- قم)
21
27
FA
سید محمد حسین
دهناد
بورسیه هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم
e.dehnad@gmail.com
علی اکبر
اسکندری
کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه جامع علمی کاربردی، قم
حسین
زند
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
10.22091/cer.2014.572
امروزه با توجه به رشد روزافزون خودرو و افزایش سفرها و همچنین محدودیتهای مالی جهت توسعه راهها، متولیان شبکههای حمل و نقل بدنبال مدیریت تقاضای سفر هستند. اعمال محدودیتهای ترافیکی از جمله روش هایی است که با کاهش در عرضه و تقاضای سفر به مدیریت تقاضای سفر میپردازد. در این مقاله بمنظور بررسی اثرات اعمال محدودیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین، محور جاده قدیم قم-تهران و محورهای جایگزین آن در ایامی که برای وسایل سنگین محدودیت تردد وجود داشت، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات تردد خودروها در سه بازه زمانی (الف) زمان اعمال محدودیت، (ب) بازه زمانی مشابه با آن در هفته قبل و (ج) بازه زمانی مشابه با آن پس از اعمال محدودیت، از ترددشمارهای نصب شده در هر یک از محورها استخراج گردید. بر اساس نتایج مشاهده گردید که طی زمان اعمال محدودیت علاوه بر کاهش تعداد وسایل نقلیه سنگین، تردد وسایل نقلیه سبک نیز کاهش قابل توجهی داشتهاند و هدفی که از پیش تصور شده بود مبنی بر ممنوعیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین در جاده قدیم قم-تهران و انتقال بخشی از ترافیک وسایل نقلیه سبک از آزادراه به جاده قدیم محقق نشده است. همچنین بر اساس دادههای ثبت شده در محورهای جایگزین، تغییر چندانی در حجم تردد وسایل نقلیه سنگین نسبت به بازههای زمانی دیگر مشاهده نمیشود.
برنامه ریزی حمل و نقل,مدیریت تقاضا,اعمال محدودیت,ترددشماری هوشمند
https://cer.qom.ac.ir/article_572.html
https://cer.qom.ac.ir/article_572_b58e830d2a32d74265d44df8ad69ac43.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
1
1 (ویژه نامه راه و ترابری)
2014
08
23
پیشبینی سرعت جریان تردد در شبکه بزرگراهی کشور (مطالعه موردی: شبکه بزرگراهی استان مرکزی)
29
38
FA
محمد
محسنی
کارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
mmohseni83@yahoo.com
غلامعباس
بهرامی نیا
کارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده تحصیلات تکمیلی تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
حامد
عابدی
کارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران
10.22091/cer.2014.573
هدف این تحقیق ارائه مدل پیش بینی سرعت جریان تردد، در شبکه بزرگراهی کشور میباشد، که در آن با استفاده از شبکه عصبی رابطه بین سرعت جریان و پارامترهای ترافیکی شامل سرعت جریان آزاد، حجم جریان و سهم وسایل سنگین، برآورد شده است. وجه تمایز این تحقیق با مطالعات پیشین استفاده از روش شبکه عصبی و همچنین بررسی تاثیر هم زمان حجم جریان و سهم وسایل سنگین در برآورد سرعت جریان میباشد. اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق برگرفته از خروجی دستگاههای تردد شمار برخط موجود در شبکه بزرگراهی استان مرکزی میباشد. نتایج این مدلسازی نشان داد که با افزایش نسبت حجم به ظرفیت تا 6/0 تغییر محسوسی در سرعت جریان مشاهده نمیشود و در این شرایط و در حالتی که سهم وسایل سنگین کمتر از 10 درصد باشد سرعت جریان بیش از 90 درصد سرعت جریان آزاد میباشد. همچنین بررسی نتایج بیانگر این موضوع میباشد که در روزهای عادی سطح سرویس در سطح بزرگراههای کشور در سطح A و B میباشد.
نسبت حجم به ظرفیت,سهم وسایل سنگین,سرعت آزاد جریان,شبکه عصبی
https://cer.qom.ac.ir/article_573.html
https://cer.qom.ac.ir/article_573_d97118de40c6fcab7da1297fc66aec5d.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
1
1 (ویژه نامه راه و ترابری)
2014
08
23
مدیریت بهینه تراکم ترافیک با اخذ هوشمند عوارض از معابر درونشهری (پل طبقاتی صدر)
39
48
FA
محمود
صفارزاده
دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
امیر
رسولی
پژوهشکده ایمنی و حمل و نقل هوشمند، پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه، تهران
a_rasouli_a@yahoo.com
10.22091/cer.2014.574
رشد جمعیت و افزایش تقاضای سفر منجر به تجاوز حجم ترافیک از ظرفیت، سطح سرویس نامطلوب و تراکم ترافیک در شبکههای آزادراهی و بزرگراهی شهری شده است. امروزه استراتژیهای مختلفی جهت مدیریت تقاضای سفرهای شهری تدوین شده است که میتواند جهت افزایش کارایی سیستم حمل و نقل نقش مهمی داشته باشد. در انواع مختلف استراتژیها، استراتژی قیمتگذاری یکی از مهمترین روشها میباشد که در مدیریت تراکم ترافیک نقش بسزائی داشته و به صورت گستردهای مورد استفاده واقع میشود. در این مطالعه به منظور تامین سطح سرویس مطلوب پل طبقاتی صدر، نرخ عوارض مناسب تعیین و اثرات اعمال این سناریو بر معبر مورد مطالعه بررسی گردید.
تقاضای سفر,تراکم ترافیک,قیمتگذاری,حمل و نقل
https://cer.qom.ac.ir/article_574.html
https://cer.qom.ac.ir/article_574_8a41e7dc104d893366ffb454e8bb1012.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
1
1 (ویژه نامه راه و ترابری)
2014
08
23
بهکارگیری شبکه حسگر بیسیم در سیستمهای حمل و نقل هوشمند
49
57
FA
جواد
شاکری
کارشناس ارشد مدیریت سیستمهای اطلاعاتی (MIS) ، دانشگاه تهران، تهران
میثم
دیرین
کارشناس ارشد عمران- راه و ترابری ، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران
meisam_dirin@yahoo.com
10.22091/cer.2014.575
در این مقاله ابتدا فرمت کلی شبکههای حسگر و اجزاء تشکیل دهنده آنها و چهارچوب ساختاری سیستم جمع آوری اطلاعات ترافیکی براساس شبکه سنسوری مطرح می شود و در مورد مشکلات بالقوه در اجرا و استراتژیهای تحلیلی مربوطه بحث میگردد. سپس انواع مختلف حسگرهای قابل استفاده در سیستمهای حمل و نقل هوشمند (حلقه القایی، مگنتومتر، حسگرهای مغناطیسی، رادارهای مایکروویو، اینفرارد فعال و ایتفرارد غیرفعال) معرفی میشود و از نظر قابلیتها، نقاط قوت، نقاط ضعف، شرایط مساعد و نامساعد کارگذاری، نحوه تشخیص مشخصات خودروها و نحوه کارگذاری آنها مورد بحث و تحلیل قرار میگیرد.
شبکه حسگر,بیسیم,سیستم حمل و نقل هوشمند,الفاگر,پردازش اطلاعات ترافیکی
https://cer.qom.ac.ir/article_575.html
https://cer.qom.ac.ir/article_575_2359d1b77e4bfc0c61e2022b1906ef1d.pdf