دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
4
2
2019
02
20
بررسی مقایسه ای عملکرد روش المان محدود و مدل تکاملی در پیش بینی برآورد دبی نشت از بدنه یک سد خاکی
1
15
FA
حسن
ثانی
کارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی عمران، دانشگاه تبریز.
h.sani@tabriziau.ac.ir
کیومرث
روشنگر
دانشیار دانشکده عمران دانشگاه تبریز
kroshangar@yahoo.com
رقیه
قاسم پور
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز.
r.ghasempour93@ms.tabrizu.ac.ir
10.22091/cer.2018.2349.1094
یکی از موضوعات بسیار مهم در مورد سدهای خاکی تراوش آب از بدنه و پی سد می باشد که در صورت تجاوز از مقدار معینی منجر به خرابی و شکست سد خواهد شد. در تحقیق کنونی، کارایی روش تکاملی برنامه نویسی بیان ژن (GEP) و روش المان محدود (SEEP/W) در تعیین دبی نشت از بدنه سد خاکی زنوز واقع در استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا با استفاده از داده های سد خاکی زنوز (تراز آب در مخزن سد، سطح ایستائی پیزومترهای کار گذاشته شده در بدنه و پی سد و دبی نشت) مدل هایی در 3 حالت شامل؛ حالت منفرد دبی نشت وابسته به تراز مخزن، حالت منفرد دبی نشت وابسته به تراز پیزومتر و حالت ترکیبی دبی نشت وابسته به تراز مخزن و پیزومتر تعریف شده و نتایج حاصله مورد ارزیابی قرار گرفته است. سپس با استفاده از آنالیز حساسیت موثرترین پارامترها در هر حالت مشخص شده و بهترین حالت بدست آمده از روش GEP، با مدلسازی نرم افزاری با SEEP/W مقایسه گردید. نتایج نشان می دهد که تعیین دبی نشت در حالتی که تنها وابسته به تراز مخزن است منجر به جوابهای دقیقتری می گردد و در این راستا روش برنامه ریزی بیان ژن از روش المان محدود موفق تر می باشد. نتایج آنالیز حساسیت نشان داد که تراز آب مربوط به روز قبل در پیزومتر نصب شده در ارتفاع1850 متری (PL105(t-1)) و تراز آب در مخزن مربوط به دو روز قبل (RL(t-2)) تاثیرگذارترین پارامترها در مدل سازی می باشند.
سد خاکی,دبی نشت,تراز آب مخزن,GEP,.SEEP/W
https://cer.qom.ac.ir/article_1255.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1255_8216cf143d29576f87f5c1d0227c2cc1.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
4
2
2019
02
20
ارزیابی هیدرولیکی حرکت سیل و پهنهبندی آن توسط مدلسازی عددی معادله سنت ونانت در رودخانه بستانک
17
31
FA
محمد رضا
گودرزی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی (ره).
goodarzi6mr@gmail.com
امیر
حسینی
دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی (ره).
eca.hoseini@yahoo.com
10.22091/cer.2017.1611.1065
معادلات حرکت جریانهای غیردائمی در آبراهههای روباز معادلات پیوستگی و اندازهحرکت بوده و به معادلات سنتونانت معروف هستند. بر حسب سادهسازیهایی که در این معادلات صورت میگیرد دستهبندی مدلهای روندیابی عددی سیلاب صورت می پذیرد. از جمله روشهای روندیابی سیلاب، مدل های امواج دینامیکی، سینماتیکی و مدلهای هیدرولوژیکی کانوکس و ماسکینگام میباشند. در این تحقیق علاوه بر تشریح اصول معادلات سنتونانت و مدلهای عددی امواج دینامیکی، سینماتیکی و مدلهای کانوکس و ماسکینگام، نتایج مورد مقایسه قرار گرفته است. برای این مهم از بازه رودخانه بستانک بین ایستگاههای هیدرومتری بادامک تا خانیمن در استان فارس بهره برده شد و با ارائه یک رابطه ریاضی نوین با استفاده از خروجی MIKE11 و EXCEL به پیشبینی دبی سیلاب و پهنه سیلگیر رودخانه و بیشینه عرض جریان سیل اقدام گردید. نتایج نشان دادند که مدل موج دینامیکی MIKE11 با اختلاف دبی 044/0 مترمکعب بر ثانیه نسبت به دبی اوج مشاهداتی مقدار دبی حداکثر را با دقت بالایی تخمین زده است و نتایج بهتری نسبت به سایر مدلها دارد. همچنین روندیابی و پهنهبندی ریاضی سیل در میان روشهای هیدرولوژیکی حاکی از نزدیکی نتایج هیدرولوژیکی ماسکینگام به کمک الگوی حداقل مربعات به مقدار 7/14384 متر مربع و کمترین خطا با مقادیر عددی MIKE11 و سیل مشاهداتی بوده است.
بستانک,سنتونانت,MIKE11,روندیابی,بیشینه عرض و پهنه بندی سیلاب
https://cer.qom.ac.ir/article_971.html
https://cer.qom.ac.ir/article_971_22fa6dcaea5b15e63954515667c0a46b.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
4
2
2019
02
20
مقایسه تحلیلی عملکرد لرزه ای قاب خمشی دسته شده و قاب خمشی ترکیبی میان مرتبه
33
46
FA
وحیده
شیروانی هرندی
کارشناسی ارشد مهندسی عمران- زلزله، دانشگاه خوارزمی.
vahideh.shirvani92@gmail.com
افشین
مشکوه الدینی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی.
meshkat@khu.ac.ir
علی
معصومی
استاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی.
massumi@khu.ac.ir
10.22091/cer.2018.3119.1116
دراین پژوهش به بررسی عملکرد لرزهای قابهای خمشی میان مرتبه تحت رکوردهای حوزه نزدیک مقیاس شده، با استفاده از تحلیلهای دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی (NTHA) و افزایشی (IDA) پرداخته شده است. همچنین تبیین مختصر این مفهوم نیز از دیدگاه تشکیل مفاصل غیرخطی بر اساس تحلیل پوش آور مودال (MPA) نیز آزموده شده است. ماهیت انتشار سه بعدی امواج لرزهای ناشی از رکوردهای زلزله در اسکلت مقاوم سازه، سبب ایجاد نیروهای دینامیکی با دامنه مختلف خواهد شد. وجود و اعمال رکوردهای نیرومند حوزه نزدیک می تواند سبب بزرگی و افزایش شدت تاثیرگذاری نیروهای یاد شده گردد. دو سازه مطالعاتی در این تحقیق، با اسکلت قاب خمشی دسته شده (Bundled Tube) و قاب خمشی ترکیبی (3D Frame) میباشند. پارامترهای پاسخ مورد بررسی عبارت از پوش بیشینه دریفت طبقات، بیشینه شتاب طبقات، تاریخچه زمانی دریفت و آرایش مفاصل غیرخطی میباشند. همچنین، منحنیهای IDA متناظر با پارامتر دریفت تحت چند رکورد حوزه نزدیک ترسیم شده است. عملکرد لرزه ای سازه-های مطالعاتی مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است.
"تحلیل IDA "," تحلیل دینامیکی غیر خطی تاریخچه زمانی "," قاب خمشی دسته شده "," قاب خمشی ترکیبی "," زلزله حوزه نزدیک "
https://cer.qom.ac.ir/article_1266.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1266_d3ab8359cddc330676cf748c908c81e7.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
4
2
2019
02
20
مدلسازی رفتار تیر پیوند به منظور ارزیابی عملکرد آن مطابق FEMA 356 و محاسبه تغییرمکان هدف سطوح عملکرد
47
60
FA
محمد علی
فتحعلی
0000-0002-4897-4010
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم
malifathali@gmail.com
سید روح الله
حسینی واعظ
0000-0002-5574-8345
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم
hoseinivaez@qom.ac.ir
احسان
دهقانی
0000-0002-7030-5948
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم
eng_dehghani@yahoo.com
10.22091/cer.2018.3193.1118
وجود تیر پیوند در قابهای مهاربندی واگرا مهمترین عامل تفاوت رفتاری این قاب با سایر سیستمهای سازهای، است. به همین دلیل، مدلسازی رفتار تیر پیوند اهمیت بسیاری دارد. مطابق آییننامه FEMA 356 برای ارزیابی عملکرد تیر پیوند در تمام محدودههای رفتاری آن، نیاز به چرخش خمیری مفاصل خمیری است. در بسیاری از مطالعات، برای مدلسازی تیر پیوند، در محل تشکیل مفصل خمیری، دو مفصل خمشی و برشی متمرکز را به صورت همزمان مدل میکنند. در این روش، در صورت حاکم شدن رفتار برشی در تیر پیوند، دورانی در دو طرف مفصل خمیری به وجود نمیآید. به همین دلیل، نمیتوان به مدلسازی رفتار تعمیمیافته تیر پیوند و ارزیابی عملکردی آن مطابق آییننامه FEMA 356، پرداخت. در این مقاله روش جدیدی برای مدلسازی رفتار تیر پیوند ارائه شده است. طبق این روش، در محل تشکیل مفصل خمیری، تنها یک مفصل خمیری خمشی مدل میشود و رفتار آن به گونهای تعیین میگردد که معادل رفتار تیر پیوند باشد. علاوه بر ارائه روش جدید مدلسازی تیر پیوند، فرآیند محاسبه تغییرمکان هدف هر سطح عملکرد نیز در این مقاله شرح داده میشود. به منظور مدلسازی و تحلیل استاتیکی غیرخطی از نرمافزار OpenSees استفاده شده است. در انتها، برای صحتسنجی فرآیند محاسبه تغییرمکان هدف هر سطح عملکرد و روش مدلسازی ارائه شده، نتایج حاصل از تحلیل استاتیکی غیرخطی یک قاب مهاربندی واگرای فولادی دوبعدی ارائه گردیده و با نتایج نرمافزار SAP2000 مقایسه شده است. مقایسه نتایج، صحت مدلسازی و فرآیند محاسبه تغییرمکان هدف را تأیید میکند.
تیر پیوند,تحلیل استاتیکی غیرخطی,مدلسازی,ارزیابی عملکرد سازه
https://cer.qom.ac.ir/article_1101.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1101_b063c1e78611b8594835b1956875f442.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
4
2
2019
02
20
تحلیل رفتار حرارتی و شیمیایی قیر اصلاح شده با استفاده از مواد ضایعاتی
61
69
FA
حسین
زنجیرانی فراهانی
دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران.
farahani1404@ut.ac.ir
مسعود
پلاسی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران.
mpalas@ut.ac.ir
جواد
نعمتی
CER-1709-1101(RI)
کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران و مدیریت، دانشگاه صنعتی پویش.
omidnemati103@gmail.com
10.22091/cer.2018.2480.1101
در این مقاله، به تحلیل رفتار حرارتی قیر اصلاح شده با استفاده از پلاستیکهای بازیافتی و پودر لاستیک ضایعاتی پرداخته شده است. در ابتدا بهکمک تحلیل حرارتی، رفتار مواد با افزایش دما بررسی شده که مهمترین آنها تحلیل حرارتی (TGA) وگرماسنجی افتراقی (DSC) بر روی پلاستیکهای بازیافتی، قیر اصلاح شده و پایه میباشد. قیر اصلاح شده با پلاستیکهای بازیافتی عملکرد بهتری به لحاظ خصوصیات حرارتی دارد. در انتها آزمایش FTIR جهت تعیین ساختار ترکیبات بر روی قیر پایه، قیراصلاح شده و پلاستیکهای بازیافتی انجام شد و مشاهده گردید که اصلاح قیر با پلاستیکهای بازیافتی از نوع فیزیکی میباشد و واکنش شیمیایی رخ نمیدهد.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="FA">در این مقاله، به </span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">تحلیل رفتار <span style="color: black; mso-themecolor: text1;">حرارتی قیر اصلاح شده با استفاده از پلاستیکهای بازیافتی و پودر لاستیک ضایعاتی پرداخته شده است. در ابتدا بهکمک </span>تحلیل<span style="color: black; mso-themecolor: text1;"> حرارتی، رفتار مواد با افزایش دما بررسی شده </span>که<span style="color: black; mso-themecolor: text1;"> مهمترین </span>آنها تحلیل <span style="color: black; mso-themecolor: text1;">حرارتی (</span></span><span style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">TGA</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="FA">) وگرماسنجی افتراقی (</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">DSC</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-themecolor: text1;" lang="FA">) بر روی پلاستیکهای بازیافتی، قیر اصلاح شده و پایه</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"> میباشد<span style="color: black; mso-themecolor: text1;">. قیر اصلاح شده با پلاستیکهای بازیافتی عملکرد بهتری به لحاظ خصوصیات حرارتی دارد. در انتها </span>آزمایش</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">FTIR</span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-themecolor: text1;"> <span lang="FA">جهت تعیین ساختار ترکیبات بر روی قیر پایه، قیراصلاح شده و پلاستیکهای بازیافتی انجام شد و مشاهده گردید که اصلاح قیر با پلاستیکهای بازیافتی از نوع فیزیکی میباشد و واکنش شیمیایی رخ نمیدهد.</span></span><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />
تحلیل حرارتی,پلاستیک بازیافتی,قیر,پودرلاستیک
https://cer.qom.ac.ir/article_1293.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1293_745947b2a92990197a43ae5e677221eb.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
4
2
2019
02
20
ارزیابی آسیبپذیری لرزهای اسکلههای شمع و عرشه فلزی در اثر سالخوردگی ناشی از خوردگی سازه
71
79
FA
روح اله
امیرآبادی
0000-0003-3953-7246
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
r.amirabadi@qom.ac.ir
حسین
اربابی
کارشناسی ارشد مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
arbabi.hossein@yahoo.com
ابوالفضل
آرزومند
مربی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
saleh.mahdi@outlook.com
مهدی
صالح
0000-0002-1287-2215
کارشناسی ارشد مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
m.saleh@stu.qom.ac.ir
10.22091/cer.2019.3738.1135
اسکلههای شمع و عرشهی فولادی در مقابل خوردگی و فرسایش بسیار آسیبپذیر نشان دادهاند، بخصوص در محیط مرطوب ساحلی خلیج فارس که دارای یون کلرید فراوانی میباشد. از طرفی با توجه به اینکه کشور ما در منطقه لرزهخیزی قرار دارد باید توجه ویژهای به ساخت سازههای با اهمیت بالا داشت تا در مقابل این پدیده طبیعی قابلیت سرویسدهی خود را از دست ندهند. پس با شناخت میزان آسیبپذیری این سازهها در مقابل خوردگی میتوان میزان آسیبهای وارده در مقابل زلزله را ارزیابی کرده و در پروسه طراحی و یا در روشهای نگهداری این تاثیرات را در نظر گرفته و گامهایی در این راستا برداشت تا میزان مقاومت سازه در مقابل بارهای دینامیکی و استاتیکی وارده از حمله بار زلزله در طول عمر بهرهبرداری سازه از حد مجاز تجاوز نکرده و سازه قابل سرویسدهی باشد. در این مقاله از یک نوع اسکله شمع و عرشه فولادی رایج در خلیجفارس برای مدلسازی سه بعدی در نرمافزار SAP2000 استفاده شده است. پنج مدل از اسکله در سنین 0، 5/12، 25، 5/37 و 50 سال پس از ساخت سازه مدلسازی شدند و برای بررسی پاسخ لرزهای مدلها از تحلیل دینامیکی فزاینده که شامل هشت رکورد زلزله در هفت مقیاس مختلف میباشد، استفاده شد. در نهایت با کمک معیارهای خرابیای که از تحلیل پوشآور استخراج گردید، منحنیهای شکنندگی اسکله در سه حالت سرویسدهی، تعمیرپذیری و نزدیک فروپاشی ارائه شدند. بعد از انجام تحلیلها و مشاهده نتایج این نتیجه بدست آمد که سالخوردگی موجب تغییر پاسخ لرزهای و منحنیهای IDA اسکله و افزایش آسیبپذیری سازه میشود.
اسکله شمع و عرشه,خوردگی,شمعهای فلزی,رفتار لرزهای,سالخوردگی
https://cer.qom.ac.ir/article_1311.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1311_c8aa9f6ffb6f616e6f2350e0340b1379.pdf