دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
3
2
2018
02
20
بررسی جبههی پیشرونده و غلظت نهایی جریان جت سطحی در آبهای عمیق
1
14
FA
سمیرا
سلمان زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز.
samira.salmanzade@yahoo.com
جواد
احدیان
دانشیار، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ja_ahadiyan@yahoo.com
10.22091/cer.2017.509.1018
توانایی پیشبینی غلظت و پیشروی جبهه آلودگی در منابع آبی پذیرنده، به خصوص در حوالی و حواشی وارد شدن به منابع آبی از نظر زیستمحیطی حائز اهمیت میباشد. از اینرو در این پژوهش به بررسی جبهه پیشرونده آلودگی و میزان غلظت آن تحت اثر نازل تخلیهکننده با زوایای همگرایی متفاوت پرداخته میشود. برنامهریزی انجام آزمایشهای این تحقیق تحت اثر متغیرهای هندسی و هیدرولیکی پایهریزی گردید که بررسی اثر زاویهی همگرایی نازل تخلیه-کننده جریان هدف اصلی این پژوهش میباشد. بررسیهای حاصل از نتایج نشان میدهند که افزایش زاویهی همگرایی نازل تخلیهکننده جریان از 15 به 90 درجه، تأثیر معناداری در افزایش پیشروی جبهه آلودگی خواهد داشت. تحلیل دادهها نشان میدهد که با افزایش غلظت سیال چگال میزان غلظت در طول خط مرکزی منحنی پایینافتادگی نسبت به غلظت اولیه 52 درصد افزایش مییابد. در نهایت میزان غلظت خط مرکزی فلاکس جت با افزایش زاویهی همگرایی از 15 به 90 درجه، 46 درصد افزایش مییابد.
جبهه پیشرونده آلودگی,جت سطحی,زاویهی همگرایی نازل,محیط پیرامون عمیق,غلظت نهایی خط مرکزی
https://cer.qom.ac.ir/article_867.html
https://cer.qom.ac.ir/article_867_d36805cf4be25ae1b2be7fc25cee2a5f.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
3
2
2018
02
20
تعیین سهم دبی خروجی آبگیر تحتانی دارای شبکه آشغالگیر با کنترل میزان بازشدگی سطح آبگیر به روش دینامیک سیالات محاسباتی
15
24
FA
سعید
فرزین
استادیار، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
saeed.farzin@semnan.ac.ir
حجت
کرمی
استادیار، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
hkarami@semnan.ac.ir
پرهام
ثابتی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
parham_sabetii@yahoo.com
شهاب
نیر
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
sh.nayyer@semnan.ac.ir
10.22091/cer.2017.1613.1066
آبگیر تحتانی دارای شبکه آشغالگیر سازهای هیدرولیکی است که برای آبگیری در مسیر رودخانه نصب میشود. در این پژوهش هیدرولیک جریان در این سازه بهصورت سهبعدی شبیهسازی و عملکرد این سازه با تغییر میزان بازشدگی شبکهی آشغالگیر مطالعه شده است. مدلسازی و تحلیل در نرمافزار Ansys CFX 16.0 انجام شد. درستی مدل عددی و نتایج بهدستآمده از تحلیل آن، با مقایسه پارامترهایی نظیر دبی خروجی آبگیر و طول خیس شده شبکه آشغالگیر با مدلها و نتایج آزمایشگاهی محققین پیشین تطابق داده شد. در ادامه با تغییر میزان بازشدگی شبکه آشغالگیر و ثابت نگهداشتن خصوصیات دیگر سهم آبگیری از بالادست رودخانه تعیین شد. بهمنظور تعمیم نتایج، آبگیر تحتانی با سه دبی ورودی متفاوت و نیز سه شیب متفاوت شبکه آشغالگیر نسبت به افق (0، 10 و 20%)، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان میدهد با افزایش دبی در یک شیب خاص سطح آبگیر، بخش کمتری از آبگیری بهصورت لغزش آب روی شبکه و فروریختن آن در آبگیر است.
آبگیر تحتانی,دینامیک سیالات محاسباتی,روش احجام محدود,مدلسازی سهبعدی,Tyrolean weir
https://cer.qom.ac.ir/article_871.html
https://cer.qom.ac.ir/article_871_7ddab7b0d9c0ec5f9ed664d2e659ebed.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
3
2
2018
02
20
مطالعه عددی نشست تونل خط 2 قطار شهری تبریز بهدلیل حفاریهای احتمالی در مجاورت مسیر مترو
25
32
FA
میرهادی
میرنقی زاده
دانشجوی دکتری خاک و پی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
mirnaghizadeh.mirhadi@stu.razi.ac.ir
محمد
حاجی عزیزی
دانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
mhazizi@razi.ac.ir
10.22091/cer.2017.1475.1059
امروزه حفاری برای ساخت فونداسیون ساختمان های بلند، زیرزمین ها، پارکینگ ها و غیره مورد نیاز است. از آنجا که فضای موجود در مناطق شهری محدود است. برخی از حفاری ها در مجاورت تونل مترو انجام می گیرد و ممکن است باعث جابجایی اضافی پیش بینی نشده در تونل که برای آنها طراحی نشده اند و در نتیجه عملکرد تونل را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال می باشد که تغییرشکل هایی که حفاری ها در خط 2 قطار شهری (مطالعه موردی) ایجاد می کند قابل توجه است یا قابل صرفنظر کردن. در این مقاله بررسی نشست های کف و تاج تونل موجود خط 2 قطار شهری تبریز ناشی از حفاری های جدید احتمالی با فواصل افقی مختلف از مترو و ابعاد مختلف حفاری با نرم افزار المان محدود انجام شده است. نتایج نشان داد نشست تاج تونل که رو به پایین است کاهش یافته ولی نشست کف تونل که رو به بالا است افزایش پیدا می کند. تغییر شکل کف تونل از 62 میلی متر تا 113 میلی متر و تغییرشکل تاج تونل از 16میلی متر تا 58 میلی متر با توجه به ابعاد حفاری و فاصله افقی از مترو متغییر می باشد.
کلمات کلیدی: حفاری,خط 2 متروی تبریز,نرم افزار المان محدود,نشست تاج تونل,کف تونل
https://cer.qom.ac.ir/article_1018.html
https://cer.qom.ac.ir/article_1018_dfcc8db0f679352d21344b9b0c8000fc.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
3
2
2018
02
20
الگوی بزرگنمایی سطح زمین در حضور ناهمگنی دایرهای زیرسطحی در برابر امواج مهاجمSH
33
50
FA
مهدی
پنجی
0000-0002-3240-7775
استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
m.panji@iauz.ac.ir
فرشید
یاسمی
دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
farshidyasemi7330@gmail.com
10.22091/cer.2017.2258.1092
در این مقاله الگوی بزرگنمایی و پاسخ لرزهای سطح زمین در حضور ناهمگنی دایرهای زیرسطحی در برابر امواج مهاجم مایل SH ارایه شده است. برای مدلسازی این عارضه از روش اجزای مرزی نیمصفحه در حوزهی زمان استفاده شده است. مبتنی بر روش مزبور تنها لازم است وجه میانی ناهمگنی با فضای پیرامون گسستهسازی شود. عدم گسستهسازی سطح صاف زمین و دوری از مرزهای حصاری دوردست در مدل، وجه تمایز مطالعهی حاضر با تحقیقات پیشین اجزای مرزی در حوزهی زمان محسوب میشود. پس از عددیسازی روش مزبور در یک الگوریتم جامع رایانهای، نتایج حاصل با برخی پاسخهای موجود در ادبیات فنی صحتسنجی شده است. در نهایت با در نظر گرفتن پارامترهای کلیدی از قبیل زاویه موج مهاجم، عمق استقرار ناهمگنی، موقعیت افقی و نسبت امپدانس دو محیط، به تحلیل حساسیت و حصول حداکثر بزرگنمایی سطح زمین به صورت نگاشتهای دوبعدی و سهبعدی اقدام شده است. نتایج نشان میدهد پاسخ لرزهای سطح زمین متأثر از کلیه پارامترهای مزبور میباشد. از نتایج این تحقیق میتوان پیرامون موضوع ساخت محیطهای امن، پدافند غیرعامل و همچنین در تکمیل و تدقیق آیین نامههای لرزهای موجود بهره جست.
روش اجزای مرزی نیمصفحه,حوزه زمان,ناهمگنی دایرهای,موجSH,پاسخ سطح زمین
https://cer.qom.ac.ir/article_992.html
https://cer.qom.ac.ir/article_992_f61b04b8e67be6f2278f6021860f3f94.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
3
2
2018
02
20
تشخیص خرابی سازه با استفاده از بسته موجک و الگوریتم جنگل تصادفی در سازه آزمایش شده در مرکز تحقیقات لرزه ای دانشگاه بریتیش کلمبیا
51
60
FA
امید
حبیب زاده آذری
کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تبریز.
omidhabibzadeh@ymail.com
حسین
غفارزاده
دانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تبریز.
ghaffar@tabrizu.ac.ir
10.22091/cer.2017.2209.1091
امروزه روش شناسایی خرابی بر پایه سیگنال، روشی مهم و پرکاربرد است که بسته موجک یکی از جدید ترین شاخه های این روش هاست. از طرف دیگر، در علم مهندسی ابزار زیادی جهت ارزیابی مدل های تحلیل شده وجود دارد؛ که این ابزار به طبقه بندی و یا رگرسیون داده ها می پردازند. در سال های اخیر روش جدیدی به نام جنگل تصادفی توجه محققین را جلب کرده است. در این مقاله به مدلسازی یک سازه پرداخته شده که جابجایی سازه تحت بوسیله بسته موجک به مولفه های انرژی تجزیه شدند و در کلاس های سه گانه طبقه بندی شدند. در نهایت جنگل تصادفی با استفاده از پایگاه داده ها و خرابی های نزدیک، به حدس دیگر حالات خرابی و طبقه بندی آن ها در کلاس مربوطه پرداخت. دقت جنگل تصادفی در این مقاله 83% بدست آمد که مقداری قابل قبول است ومی تواند در کارهای بعدی مورد استفاده بیشتر قرار بگیرد.
جنگل تصادفی,بسته موجک,تشخیص خرابی,سیگنال
https://cer.qom.ac.ir/article_970.html
https://cer.qom.ac.ir/article_970_927af25cbbca3ed03e9b8af1e8bcad20.pdf
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
3
2
2018
02
20
آسیبشناسی ساختمان های بتنی با رویکرد تأثیرات شرایط محیطی و اجرایی و ارائه راهکارهای بهسازی-مطالعه موردی ورزشگاه 5 مهر آبادان
61
77
FA
ایرج
رسولان
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
i.rasoolan@scu.ac.ir
سید احمد
موسوی
دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
mosavi.ahmad@gmail.com
10.22091/cer.2017.2096.1083
سازههای بتن مسلح ممکن است در زمان ساخت براثر ضعفهای اجرایی دچار نقصهایی شده باشند. علاوه بر این، شرایط نامناسب محیطی باعث آسیب به این سازهها میشود. باگذشت زمان و پیشرفت علم و فنّاوری و درک بهتر رفتار سازهها در برابر بارهای وارده، اصلاحات و تغییراتی در آییننامهها ایجاد میشود، پس لازم است آسیبپذیری سازههایی که با آییننامههای قدیمی طراحیشدهاند با نگارشهای جدیدتر آییننامه کنترل شوند. با توجه به موارد اشارهشده سازههای بتن مسلح که آسیبپذیری آنها به اثبات رسیده است، نیاز به بهسازی دارند. در این پژوهش جهت مطالعه موردی، سازه بتنی ورزشگاه 5 مهرآبادان بررسی میشود و اثرات شرایط اجرایی و محیطی اشاره شده مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته و سازه مذکور با شرایط موجود بهصورت غیرخطی مدلسازی و اعضای آسیبپذیر مشخص میشوند. در ادامه برای بهسازی سازه ورزشگاه، روشهای مختلفی ارائه و با توجه به عوامل محیطی و نیروی اجرایی و هزینهی اجرا بهترین روش انتخابشده است.
سازه بتنی,بهسازی,شرایط محیطی,استادیوم
https://cer.qom.ac.ir/article_972.html
https://cer.qom.ac.ir/article_972_05eaab15486a025f72bfbe634ba68662.pdf