per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
1
13
10.22091/cer.2019.4721.1165
1447
Original Article
بررسی آزمایشگاهی سطوح عملکردی و خسارات قاب بتنی پایه پل دارای ضعفهایی در جزئیات لرزهای
Seismic behavior evaluation of performance and damage index in bridge pier concrete bent with seismic detail defection
نجمه کرمی
n.karami@stu.qom.ac.ir
1
امین نورعلی زاده
a.nooralizadeh@stu.qom.ac.ir
2
محمد کاظم بحرانی
mkbahrani@ut.ac.ir
3
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
پلها بهعنوان سازههای مهمی در شریانهای حیاتی مطرح هستند. در زلزلههای اخیر لزوم تقویت و بهسازی سازه انواع پلها بهعنوان حقیقت غیرقابل انکاری نمایان شده است. در ایران و در دهههای اخیر، جامعه مهندسی سعی کرده است خود را با آییننامههای روز دنیا انطباق دهد. در دهه 70 و اوایل دهه 80، رفتار پلها تحت بارهای ثقلی نسبت به رفتار لرزهای آنها در ایران بیشتر مورد توجه بوده است. بسیاری از پلهای موجود که تحت سرویسدهی هستند، فاقد استانداردهای اجرایی مناسب جهت حفظ عملکرد تحت زلزله میباشند. به همین جهت، در این مقاله، بهطور مشخص بر روی ارزیابی رفتار قاب بتنی پلهای متداول بزرگراهی در ایران توجه شده است. دو نوع قاب بتنی با جزئیات موجود براساس میانگین چند پل دارای شرایط زمانی طراحی و ساخت مشابه و دارای تعداد پایههای متفاوت تحت بارگذاری جانبی بررسی شده و در ادامه رفتار اتصالات زانویی و میانی بهطور گامبهگام مقایسه گردیده است. ارزیابی عملکرد این قابها لزوم بهسازی لرزهای را برای نزدیک شدن به مودهای خرابی مطلوب نشان داده و روند خسارات و سطوح عملکردی اجرا نشان از مکانیزم خرابی نامناسب داده است. همچنین مقادیر کمی شاخصهای خسارت بهصورت تفکیکی مورد بررسی قرار گرفته است که میتواند در مطالعات بعدی مورد استفاده قرارگیرد.
Bridges are considered as important structures in the essential arteries of life. In recent earthquakes, the necessity to retrofit the structure of bridges has become apparent as an undeniable truth. In Iran and in recent decades, the engineering community has been trying to adapt itself to the regulations of the world. In the 1990s and early 2000s in Iran, the behavior of bridges has been considered under gravity loads more than their seismic behavior. Most of the bridges being used lacked the appropriate standard administrations for preserving the earthquake functions. To this end, the current study has focused on the evaluation of concrete frames ‘behavior of high-ways' common bridges in Iran. Accordingly, two types of concrete frames with the existing details according to the average of several bridges having different pier numbers under the lateral loading, have been investigated. Moreover, the knee and mid joints' behavior have been compared step by step. The performance evaluation of these bents illustrated the need for seismic improvement for desirable Failure mode, and the process of damages and performance levels of components had shown an unsuitable failure mechanism. Also, the quantitative values of indices of damage have been studied separately, which can be used in future studies.
https://cer.qom.ac.ir/article_1447_2f26fd316d62503b37ff0937bb5f20e6.pdf
رفتار لرزهای
بارگذاری چرخهای
سطح عملکرد
سطح خسارت
اتصال زانویی
seismic behavior
cyclic loading
performance level
damage level
knee joint
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
15
29
10.22091/cer.2019.4781.1171
1457
Original Article
ارائه روشی موثر در تولید نمونه های تصادفی برای محاسبه احتمال خرابی سازه ها به روش مونت کارلو
Expression an Effective Method in Generation of Random Samples to Calculate the Failure Probability of Structures With MCS Method
مهدی نیکوئی ماهانی
civilman1390@gmail.com
1
امیر محمودزاده
cfdbook1394@gmail.com
2
منوچهر امامقلی بابادی
paperfinder1390@gmail.com
3
پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی ، اصفهان ، ایران.
استادیار، پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی، اصفهان، ایران
استاد ، پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی ، دانشگاه اصفهان ، ایران.
نظریه قابلیت اطمینان، شاخهای از تئوری عمومی احتمالات است که طی دهههای اخیر، به تدریج جایگاه ویژهای در علوم مهندسی کسب کرده است. بهطور کل، قابلیت اطمینان، مقیاسی است که میتوان احتمال خرابی و یا سلامت یک سیستم را توسط آن سنجید. تاکنون روشهای متنوعی در برآورد احتمال خرابی یک پدیده ارائه شده است که روش مونتکارلو یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشها در این زمینه است. در پژوهش حاضر با ارائه یک روش بسیار مؤثر و ساده، تعداد زیادی از گامهای مورد نیاز در تولید دادههای تصادفی حذف خواهند شد. تولید داده در این روش، برمبنای نمودار هیستوگرام بوده و هیچ نیازی به آزمونهای سازگار نمودن توابع مختلف با دادهها نمیباشد. این روش در مواردی بسیار پرکاربرد میباشد که دادههای مربوط به پدیده مورد بررسی به تعداد کافی در دسترس بوده تا نمودار هیستوگرام پیوستهای ایجاد شود. با گذراندن این نمودار از دادههای یکنواخت پراکنده شده در فضای سهبعدی، میتوان متغیرهایی با توزیع کاملا هماهنگ با دادهها بهدست آورد. همچنین چهار مثال عملی در مورد برآورد احتمال خرابی یک تیر بتن مسلح یک دهانه و تیر فولادی چند دهانه، احتمال خرابی لغزشی و واژگونی سد بتنی وزنی شفارود و احتمال خرابی قوسی پل بوروکریگ ارائه شده که نتایج آن بیانگر کارآیی و دقت روش پیشنهادی میباشد.
Reliability theory is a part of the general theory of probability that earned a special place in engineering science over recent decades. This theory has a logical framework. It provides the actual safety assessment possibility of a system by analyzing the uncertainties using mathematical methods. These uncertainties are caused by the statistical nature of engineering problems. Reliability is a scale that can measure the probability of failure or safety of a system. So far, various methods have been proposed to estimate the probability of failure of a phenomenon. MCS is one of the most important and most widely used approaches in this field. Many steps will be removed by providing a simple and effective method. The data generated in this method is based on the histogram. SGH, there is no need to curve fitting test. This method is very useful in case data on the studied phenomenon be available in sufficient number, and continuous histograms could be created. The general performance of SGH is passing the histogram of uniform data scattered in three-dimensional space and select samples in the diagram area. As well as, it provided three practical examples. The first one is estimating the failure probability of a concrete beam under moment load with four random variables. The second example expressed failure probability of a steel beam, and the third one is about sliding and overturning failure of SHAFAROUD concrete gravity dam. Results were compared with the usual method of sample generation and indicated the effectiveness and accuracy of the responses of the proposed method.
https://cer.qom.ac.ir/article_1457_7ddc0954d1e0692dbe9307895330f515.pdf
تولید نمونه
قابلیت اطمینان
هیستوگرام
مونت کارلو
احتمال خرابی
Sample generation
Reliability
Histogram
Monte Carlo
Probability of failure
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
31
49
10.22091/cer.2019.4500.1156
1456
Original Article
تشخیص آسیب لرزهای در پایهی بتنی پل بزرگراهی کردستان-خیابان ملاصدرا تهران بصورت عددی به کمک توابع توزیع تداخلی کاهشیافته(RID) و روش تانسوری
Seismic Damage Detection in Reinforced Concrete Piers of Kordestan- Mullasadra Bridges (Numerical Study) Using RID Functions and Tensor Method
بهزاد حاصلی
b.haseli@yahoo.com
1
امید خیری نمین
o.kheiri@gmail.com
2
پژوهشگر همکار گروه تخصصی شهید رجایی
پژوهشگر همکار گروه تخصصی شهید رجایی
هدف از این مطالعه، شناسایی آسیبپذیرترین پایه میانی در یک نمونه پل واقعی، با استفاده از روش تانسوری میباشد. به همین منظور، پس از مدلسازی پل کردستان- ملاصدرا بهعنوان یکی از حیاتیترین شریانهای سیستم حملونقل شهر تهران، در نرمافزار اپنسیس، سیگنالهای ثبتشده توسط حسگر فرضی جابهجایی در نقاط کنترلی پل، قبل و پس از رویداد زلزله، تحت اثر اعمال بار محرک سینوسی با فرکانس زاویهای π5، با استفاده از توابع زمان- فرکانس توزیع تداخلی کاهشیافته (RID)، در محیط نرمافزار متلب پردازش شده است. در ادامه، ماتریسهای دوبعدی زمان- فرکانس و پلانهای سهبعدی زمان- دامنه- فرکانس برای تمامی پایههای میانی بررسی و با محاسبه اختلاف ماتریسهای زمان- فرکانس قبل و بعد از وقوع آسیب و نرمالیزه کردن پاسخها، آسیبپذیرترین پایه میانی شناسایی شده است. بهمنظور حصول اطمینان از صحت نتایج خروجی، با ایجاد الگوی آسیب در پایه شماره 1 پل بزرگراهی FHW04، پایه آسیبدیده براساس روش بهکاررفته در این پژوهش، با دقت قابلقبولی، شناسایی شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد، آسیبپذیرترین پایه میانی پل کردستان- ملاصدرا براساس سیگنالهای ثبتشده توسط حسگر فرضی جابهجایی، پایه میانی شماره 8 با شاخص خرابی 1 میباشد. پایههای میانی شماره 7، 2 و 6 به ترتیب با شاخص خرابی 548/0، 433/0 و 255/0 در ردههای بعدی آسیبپذیرترین پایه میانی پل کردستان- ملاصدرا قرار دارند.
The purpose of this study is to identify the most vulnerable pier in a real bridge sample using the tensor method. Therefore, after modeling the Kordestan-Mullasadra Bridge as one of the most vital arteries of the transportation system in Tehran in OpenSees software, the signals recorded by displacement sensor at the control points of the bridge, before and after the earthquake event were subjected to the action of a sine wave load of 5π angular frequency, using RID functions in Matlab software were processed. Then, the 2d matrix of time-frequency and 3d plan of time-amplitude-frequency have been studied for all piers of the bridge. By calculating the difference of the time-frequency matrix before and after damage and normalizing the responses, the most vulnerable pier is identified. In order to ensure the accuracy of the output results, by creating the damage pattern at the pier1 of FHW04 bridge, the damaged pier is detected by acceptive accuracy according to the method used in this study. The results of this study indicate that the most vulnerable pier of Kordestan-Mullasadra Bridge is based on signals recorded by the displacement sensor, the pier number 8 with the failure index 1. Respectively the pier number 7 with the 0.548 failure index, the pier number 2 with the 0.433 failure index and the pier number 6 with the 0.255 failure index are ranked next to the most vulnerable middle pier of Kordestan-Mullasadra street bridge.
https://cer.qom.ac.ir/article_1456_473f303cd5f7a2859d6e4ae697a84213.pdf
آسیب لرزهای
پل بزرگراهی کردستان-خیابان ملاصدرا
توابع توزیع تداخلی کاهشیافته
حسگر جابجایی
روش تانسوری
Seismicdamage
kordestan-mullasadra bridge
Reduced interference distribution functions
displacement sensor
tensor method
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
51
67
10.22091/cer.2019.3907.1137
1495
Original Article
شبیهسازی رفتار خمشی بتنهای الیافی با استفاده از اجزای محدود – لنگر انحنای مقطع
New Method for Simulation the Flexural Behavior of Fiber Reinforced Concretes With Combining the Finite Element and Section Moment Curvature
بشری گیلک
gilak.boshra@yahoo.com
1
مهدی شریفی
m.sharifi@qom.ac.ir
2
احمد مبینی پور
mobinipour@qom.ac.ir
3
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
بتن مسلح الیافی، عمدتا به واسطه رفتار خود در ناحیه کششی ترک خورده، که به آن رفتار نرمشوندگی کششی گفته میشود، متمایز میگردد. محققان مطالعات بسیاری بر روی این رفتار صورت داده و مدلهای نرمشوندگی بسیاری ارائه کردهاند. با توجه به پیچیدگیهای انجام آزمایش مستقیم، مبنای ارائه نرمشوندگی، در بسیاری از تحقیقات تحلیل معکوس یک مقطع خمشی است. عمدتا این تحلیل با فرضیات سادهکننده انجام شده است. در این تحقیق، یک روش جدید ترکیبی از اجزای محدود و لنگر- انحنا ارائه شده است. در این مطالعه، رفتار مقطع تیر مستطیلی تحت آزمایش خمش سه نقطهای با استفاده از روش اجزای محدود و بهکارگیری روش طول کمان استوانهای مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش، اثرات غیرخطی در المان بحرانی، در هر مرحله با روابط لنگر– انحنا به روز شده و در تحلیل اجزای محدود اعمال میگردد. همچنین، این مطالعه، مقایسهای بین چهار مدل نرمشوندگی کششی شامل مدلهای ثابت، خطی، نمایی و دوخطی در رفتار خمشی مقطع مستطیلی را ارائه میدهد. این روش با برخی از نتایج آزمایشگاهی اعتبارسنجی شده است. نتایج نشان دهنده این است که این مدلها برای بتنهای با نرمشدگی تنشی کاهشی و کم الیاف نتیجه خوبی در بر دارد. همچنین با توجه به نتایج، توصیه میشود برای ارزیابی رفتار نمونههای الیافی که نرمشدگی در آنها قابلملاحظه نمیباشد، در توسعه روابط لنگر- انحنا از توزیع ترک بازشدگی با منحنیهای درجه 2 یا شبیه آن استفاده شود.
Fiber reinforced concrete in tension is categorized based on tension softening behavior. Wide researchers have been studied this behavior and presented many tension softening models. With regard to the difficulties in direct tension test, tension softening diagram will be obtained a base on reverse analysis of flexural or split wedge test. The result of the inverse analysis method is mainly affected by applied assumptions. In this research, a new method which combines the finite element and section moment-curvature relations is presented. This method is called FE-SMC. In this study, the three-point bending test has been stimulated by this method. In each step of loading, the nonlinearity of cracked section properties have been calculated with moment-curvature relationships and the parameters have been updated in FE. The arc length method has been used for iterations solution. Finally, this method is validated with some experimental test results. The results show that FE-SMC method show desirable result for low-fiber content with descending tension softening diagram. Also using this method in some experimental results with constant tension softening or hardening behavior, do not meet the required fitting criteria and show deficiency in applied assumption and need to modifications.
https://cer.qom.ac.ir/article_1495_5e2db4de8fbca74271159519453670d4.pdf
بتن مسلح الیافی
نرم شوندگی کششی
آزمایش سه نقطه/ چهار نقطه خمشی
روش اجزای محدود
تحلیل لنگر-انحنای مقطع
Fiber Reinforced Concrete
Tension Softening
Three-point/Four-point bending Test
Finite element method
sectional moment-curvature analyze
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
69
82
10.22091/cer.2020.5274.1196
1573
Original Article
واکاوی دلایل تاخیر از دیدگاه مدیریت ریسک در مرحله اجرای پروژههای راهسازی (مطالعه موردی: محور گرمسار-سیمین دشت)
Reviewing Causes of Delay From the Risk Management Perspective in Execution Stage in Road Construction Projects (Case Study: Garmsar-Simin Dasht Road)
رضا مهاجری برج قلعه
rmohajer2012@gmail.com
1
توحید پوررستم
t.pourrostam@iauctb.ac.ir
2
ناصر منصور شریفلو
naser.sharifloo@gmail.com
3
جواد مجروحی سردرود
j.majrouhi@iauctb.ac.ir
4
ابراهیم صفا
ebr36.safa@gmail.com
5
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
استادیار گروه عمران-مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
دانشیار گروه مکانیک-انرژی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ، تهران، ایران.
استادیار گروه عمران-مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
استادیار گروه عمران-راه و ترابری ، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
مسئله تأخیر در پروژههای راهسازی یکی از رایجترین مشکلات است. باتوجه به اهمیت تأخیر و عوامل افزایشدهنده زمان بیش از مقدار پیشبینی شده، بررسی و آنالیز عوامل آن امری لازم و ضروری است. در این مقاله شناسایی، اولویتبندی کیفی و کمّی تأخیرات مرحله ساخت پروژههای راهسازی از دیدگاه مدیریت ریسک در محور گرمسار- سیمین دشت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. شناسایی ریسکها با تکنیک مصاحبههای ساختاریافته، اولویتبندی کیفی ریسکها با نظرسنجی از خبرگان و اولویتبندی کمّی ریسکها با تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. خروجی آن، اولویتبندی کیفی ریسکهای تأخیر با نمودار علت و معلولی (ایشیکاوا) و رتبهبندی کمّی ریسکها با نرمافزار Expert Choice میباشد. براساس رتبهبندی کمی، در میان معیارهای اصلی به ترتیب، مشکلات مالی و اعتباری، تملک اراضی، مشکلات مدیریتی، مشکلات فنی و حوادث طبیعی دارای بیشترین ریسک میباشند. در میان زیر معیارهای ریسک تخصیص ناقص، قیمت زمین، باغات، مطالعات امکانسنجی ناقص، برنامه زمانبندی نادرست، اعتبارات استانی، عدم واریزی پولی، مناطق مسکونی، مناطق تجاری، توافق با منابع طبیعی، توافق با محیطزیست، سیل، تخمین اولیه کم، اعتبارات ملی، مناطق صنعتی، نامساعد بودن شرایط جوی، عملیات خاکی، مشکلات آسفالت، بیمه حوادث دارای اولویت میباشند. در نهایت، تحلیل معیارهای بحرانی انجام شده و راهکارهایی جهت کاهش یا رفع اثر این تأخیرات در پروژههای راهسازی ارائه شده است.
Delay in construction projects is one of the most common problems. That will increase contract costs, increase construction time overestimated, increase project current costs and time lost due to lack of timely operation. Considering the importance of delay and time-increasing factors more than predicted, it is necessary to investigate and analyze its factors. In this paper, the identification, qualitative and quantitative prioritization of execution stage delays in road construction projects from the risk management perspective in the Garmsar-Simindasht road have been studied and evaluated. Identification of risks by structured interview technique, qualitative risk prioritization by expert opinion survey, and quantitative risk prioritization by analytical hierarchy process technique. Its outputs are qualitative delayed risk prioritization with cause and effect (Ishikawa) charts and quantitative risk ratings with Expert choice software. According to quantitative ranking, financial and credit problems, lands’ appropriation, management problems, technical problems and natural disasters have the highest risk among the main criteria. Among the sub-criteria of the risk, incomplete allocation, land price, gardens, incomplete feasibility studies, incorrect timing schedule, provincial credits, no money deposit, residential areas, commercial areas, agreement with the natural resources, agreement with the environment, flood, low initial estimate, national credits, industrial areas, unfavorable weather conditions, ground operations, asphalt problems, accident insurance have priority. Finally, Critical criteria analysis performed and solutions have been proposed to reduce or eliminate the effect of these delays in road construction projects.
https://cer.qom.ac.ir/article_1573_0a7d36a344a7cac0cb682925b3ba1618.pdf
پروژههای راهسازی
تأخیر
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
مدیریت ریسک
Analytical Hierarchy Process
Delay
Risk Assessment
Rroad Construction Projects
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
83
98
10.22091/cer.2020.2289.1192
1537
Original Article
مدلسازی مدول برجهندگی مخلوط آسفالتی مسلح شده با الیاف کورتا با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM)
Modeling of Resilient Modulus of Korta Reinforced Asphalt Mixtures Using Response Surface Methodology (RSM)
علیرضا غنی زاده
ghanizadeh@sirjantech.ac.ir
1
نسرین حیدرآبادی زاده
n.heidarabadi1992@gmail.com
2
سعید دادکانی
saeeddadkani@gmail.com
3
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
کارشناس ارشد آزمایشگاه پیشرفته قیر و مخلوط های آسفالتی، دانشگاه صنعتی سیرجان
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان
در این مقاله، دو مدل بهمنظور پیشبینی مدول برجهندگی مخلوطهای آسفالتی مسلح شده با الیاف کورتا تحت اثر بارگذاری مربعی و نیمسینوسی براساس روش سطح پاسخ، توسعه داده شده است. برای این منظور، نمونههای مخلوط آسفالتی با سه درصد مختلف قیر و چهار درصد مختلف الیاف نمونههای مخلوط آسفالتی ساخته شدند و سپس در پنج دما، پنج فرکانس بارگذاری و دو شکل بارگذاری مربعی و نیمسینوسی، مدول برجهندگی با استفاده از دستگاه UTM 30 اندازهگیری شد. در مدلهای توسعه داده شده، دما، زمان بارگذاری، درصد قیر و درصد الیاف بهعنوان متغیرهای ورودی و مدول برجهندگی تحت اثر بارگذاری نیمسینوسی و مربعی بهعنوان متغیر خروجی در نظر گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که روش سطح پاسخ، قادر به پیشبینی مدول برجهندگی نمونههای آسفالتی مسلح شده با الیاف با دقت بالا است، بهگونهای که ضریب رگرسیون مربوط به معادلات توسعه دادهشده برای دو شکل موج بارگذاری نیمسینوسی و مربعی بهترتیب برابر 9795/0 و 9777/0 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل حساسیت نشان میدهد که افزایش درصد الیاف تا مقدار مشخصی باعث افزایش مدول برجهندگی میشود و پس از آن با افزایش درصد الیاف، مقدار مدول برجهندگی کاهش مییابد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که درصد بهینه الیاف تابعی از درصد قیر در مخلوط آسفالتی است؛ بهگونهای که در مخلوطهای آسفالتی با درصد قیر بیشتر، درصد الیاف بهینه کمتر (حدود 1 کیلوگرم در هر تن) و در مخلوطهای با درصد قیر کمتر، درصد الیاف بهینه بیشتر (حدود 5/1 کیلوگرم در هر تن) است.
In this paper, two models have been developed to predict the resilient modulus of asphalt mixtures reinforced with Korta fiber subjected to square and haversine waveform, based on the response surface methodology. To this end, the asphalt mix samples were fabricated with three different percentages of bitumen and four different percentages of Korta fiber and then the resilient modulus was measured at five temperatures, five loading frequencies and two loading waveforms (squared and haversine), using UTM 30 apparatus. In this study, temperature, loading time, bitumen percentage and fiber percentage were considered as inputs variables and the resilient modulus under haversine and square loading waveforms was considered as output variable. The results of this study show that the response surface methodology is able to predict the resilient modulus of fiber reinforced asphalt samples with high accuracy, so that the regression coefficient of the developed equations for the haversine and square loading waveforms is 0.9795 and 0.9777, respectively. Also, the results of the sensitivity analysis show that increasing fiber percentage to a certain amount increases the resilience modulus and increasing the fiber content to more than this percentage, decreases the resilient modulus. This study also shows that the optimum percentage of Korta fiber depends on the bitumen content in the asphalt mix. So that in asphalt mixtures with higher bitumen percentages, the optimum fiber percentage was less (about 1 kg/ton) and in mixtures with lower bitumen percentage, the optimum fiber percentage was higher (about 1.5 kg/ton).
https://cer.qom.ac.ir/article_1537_e4ca9dac7c673ce43fbbfecfc46ea691.pdf
مدول برجهندگی
الیاف کورتا
روش سطح پاسخ
شکل موج
مخلوط آسفالتی
Resilient Modulus
Korta Fiber
Response Surface Methodology
Loading Waveform
Asphalt Mixes
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
99
109
10.22091/cer.2019.4664.1161
1494
Original Article
پهنه بندی تعیین قیر مناسب بر اساس شاخص عملکردی (PG) در استان همدان
Suitable Bitumen Zoning Based on Performance Grade in Hamadan Province
محمدرضا پیرمحمدی
mr.ce62@gmail.com
1
سجاد رضائی
rezaei@pooyesh.ac.ir
2
پرهام حیاتی
p.hayati@srbiau.ac.ir
3
دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
دانشکده مهندسی عمران، مؤسسه آموزش عالی پویش، قم.
دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
قیر از اجزای مهم و تأثیرگذار مخلوط آسفالتی میباشد که انتخاب نوع مناسب آن مطابق با شرایط آبوهوایی و ترافیکی هر منطقه جهت افزایش کیفیت و دوام آسفالتی اجرایی، امری ضروری میباشد. مطالعه براساس روش شارپ در طبقهبندی عملکردی قیر در سطح اطمینانهای متفاوت میتواند نتایج بهینهای را با لحاظ نمودن توأم شرایط فنی و اقتصادی ارائه نماید. در این تحقیق با استفاده از آمار ایستگاههای هواشناسی استان همدان، شاخص عملکردی بهصورت PGXXYY در چهار سطح اطمینان 50، 84، 98 و 9/99 درصد و با لحاظ نمودن شرایط ترافیکی در جادههای اصلی استان تعیین شده است. براساس نتایج حاصل شده از تحقیق، در سطوح اطمینان پایین، قیرهایی با ردهبندی پایینتر پوشش بیشتری خواهند داشت و با افزایش سطح اطمینان، نقش قیرهایی با رده بالاتر، پررنگتر خواهد شد و در یک سطح اطمینان مشخص اعمال شرایط ترافیکی رده قیرهای عملکردی مورد استفاده را در پهنهبندی افزایش خواهد داد. مطابق نتایج بهدست آمده در سطح اطمینان 50 درصد پنج نوع قیر PG58-16، PG58-22، PG64-10، PG64-16 و PG64-22 سطح استان همدان را پوشش میدهد. در سطح اطمینان 84 درصد استفاده از سه نوع قیر PG64-16، PG64-22 و PG64-28 توصیه و در سطح اطمینان 98 درصد سه نوع قیر PG64-16، PG64-22 و PG64-28 کاربرد دارد. همچنین بررسی نتایج در سطح اطمینان 9/99 درصد نشان داد که از چهار نوع قیر PG64-16، PG64-22، PG64-28 و PG64-34 در سطح این استان جهت تولید آسفالت باید استفاده نمود.
Due to the importance of maintenance and repair costs, the quality of the asphalt quality is of particular importance. Bitumen is one of the most important components of asphalt mixing. It is essential to select the appropriate type according to the weather and traffic conditions of each area in order to increase the quality and durability of the asphalt. A study based on the Sharp method in the bitumen classification on a different level of confidence can provide optimal results with the combination of technical and economic conditions. In this research, using the statistics of the meteorological stations of Hamedan province, the performance index is PGXXYY at four levels of confidence of 50, 84, 98, and 99.9 percent, and considering the traffic conditions in the main roads of the province. Based on the results of the research, at lower levels of confidence, more low-grade bitumen will be more covered, and with increasing confidence, the role of the bitumen will be higher in the higher category and at a certain level of certainty the applied traffic conditions of the category of functional bitumen used in increasing zoning Based on this research, it is necessary to zone the functional index of bitumen at the country level in terms of weather conditions and traffic at different levels of confidence level in order to determine and select according to the technical and economic principles of bitumen consumption.
https://cer.qom.ac.ir/article_1494_70b7765104b4d4f6ec0b84da6334a5b6.pdf
قیر
شاخص عملکردی
روسازی
روش شارپ
سطح اطمینان
Bitumen
functional index
pavement
Sharp method
confidence level
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
111
122
10.22091/cer.2020.5374.1198
1574
Original Article
کارایی آهک و سیمان پرتلند در تثبیت رس آلوده به آنتراسن و گلیسرول
Application of Lime and Portland Cement for Improvement of Clay Contaminated with Anthracene and Glycerol
امیر حمیدی
hamidi@khu.ac.ir
1
سعید عبدوس
saeid.abdoos@gmail.com
2
گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
یکی از روشهای بهبود خواص ژئوتکنیکی خاک آلوده، تثبیت آن بهوسیله تثبیتکنندههایی چون سیمان پرتلند و آهک است. در این تحقیق، تأثیر آلایندههای آلی آنتراسن و گلیسرول بر رس کائولینیت بررسی و تأثیر تثبیتکنندههای سیمان پرتلند و آهک بر خاک با انجام آزمایش CBR ارزیابیشده است. از گلیسرول 40% و آنتراسن بهعنوان آلاینده و سیمان پرتلند نوع یک و آهک زنده کممایه نیز بهعنوان تثبیتکننده استفاده شده است. در نمونههای آلوده به درصدهای مختلف آنتراسن، همواره کاهش وزن مخصوص حداکثر و افزایش در رطوبت بهینه مشاهده شد؛ درحالیکه در نمونههای آلوده به گلیسرول، این رفتار بهشدت تابع درصد آلاینده افزودهشده به خاک بود. بهطوریکه با ازدیاد درصد گلیسرول به 6، بیشینه وزن مخصوص حداکثر و کمترین رطوبت بهینه ایجاد گردید. براساس نتایج، نشان داده شد که آلایندهها مقاومت کائولینیت را کاهش و تثبیتکنندهها مقاومت آن را افزایش میدهند. همچنین مشخص گردید که افزایش مقاومت ناشی از افزودن 6% سیمان پرتلند نوع 1 در کائولینیت تمیز حدودا همارز 30% آهک است. هر دو عامل تثبیت کننده سیمان پرتلند و آهک در ازدیاد مقاومت خاک مؤثر بودند؛ اما تأثیر سیمان پرتلند در بهبود خواص مقاومتی نمونههای آلوده به آنتراسن بهتر از آهک تعیین شد. اگرچه تأثیر هر دو عامل در بهسازی نمونههای آلوده به گلیسرول قابل ملاحظه بود.
Due to the limited soil resources and population increase, the use of contaminated or problematic soil is inevitable. There are different methods to improve the geotechnical properties of clay soils. One of the ways is to stabilize the soil with stabilizers such as Portland cement and lime. Investigation of the combined effect of organic pollutants under the influence of stabilizers (Portland cement (I) and lime) on Kaolinite clay using modified Proctor and CBR experiments constitutes the present research framework. The maximum unit weight decreased with an increase in Anthracene content while its variations were strongly dependent to the Glycerol content. The maximum of dry unit weight and a minimum of optimum water content occurred at a glycerol content of 6%. Based on test results, it was found that the increase in strength of clean Kaolinite using 6% of Portland cement is equivalent to that of 30% lime. It was also found that the contaminants decrease the strength of kaolinite; however, both stabilizers increase it. The effect of Portland cement on the strength of the specimens contaminated with Anthracene was better than that of lime and the effect of Portland cement and lime on the improvement of samples contaminated with Glycerol was considerable.
https://cer.qom.ac.ir/article_1574_47def4ece4ead742519c3f2975c08af7.pdf
کائولینیت
آنتراسن
گلیسرول
تثبیت
آهک و سیمان پرتلند
Kaolinite
Anthracene
Glycerol
Stabilization
Lime and Portland cement
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
123
136
10.22091/cer.2020.4950.1182
1518
Original Article
مدل سازی سه بعدی پایداری و تغییر شکل جبهه کار تسلیح شده و تسلیح نشده در تونلهای کم عمق
3D Modeling of Stability and Deformation of Reinforced and Unreinforced Face in the Shallow Tunnel
مجید طارمی
majid.taromi@yahoo.com
1
امیر حسین اقبالی
eghbali@iiau.ac.ir
2
نوید هادیانی
na.hadiani@gmail.com
3
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران جنوب، تهران.
گروه مهندسی ژئوتکنیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اسلامشهر، اسلامشهر.
گروه مهندسی ژئوتکنیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اسلامشهر، اسلامشهر.
اقدامات پیشتحکیمی در تونلزنی در شرایط کمعمق و مشکلدار یکی از راهکارهای موفق در عملیات حفاری و تحکیم تونلهاست. استفاده از نیل فایبرگلاس در جبهه کار تونل بهعنوان یکی از روشهای مؤثر و اقتصادی پیشتحکیمی برای افزایش پایداری و کنترل نشست در زمینهای نرم است. در این مطالعه، مدلسازی سهبعدی اثرات نیل فایبرگلاس در جبهه کار در کاهش پدیده شکمدادگی، نشست قائم و ضریب ایمنی با دو روش مدلسازی مستقیم نیل در مدل سهبعدی اجزای محدود و مصالح با مقطع معادل، بررسی شده است. مطالعه حاضر، اثرات دانسیته نیل، نسبت عمق به قطر تونل (C/D) و گام پیشروی را بررسی میکند. از روش کاهش مقاومت برای محاسبه ضریب ایمنی تونل استفاده شده است. نتایج تحلیل عددی با روشهای تعادل حدی برای تعیین ضریب ایمنی مقایسه گردیده است. مقایسه روش تعادل حدی با روش اجزای محدود نشان میدهد که استفاده از نیل فایبرگلاس، ضریب ایمنی تونل را بین 50 تا 75 درصد (به ازای 20 نیل فایبرگلاس) و 125 تا 200 درصد (به ازای 50 نیل فایبرگلاس) با توجه به نسبت عمق به قطرهای مختلف افزایش میدهد. این در حالی است که با افزایش گام پیشروی، مقدار جابهجایی قائم در هر دو روش، افزایش مییابد ولی تأثیری در مقدار جابهجایی افقی تونل در هر دو روش ندارد. همچنین استفاده از نیل در جبهه کار تونل، مقدار جابهجایی قائم را بین 20 تا 35 درصد و جابهجایی افقی را بین 50 تا 60 درصد کاهش میدهد.
Utilizing of fiberglass nail in the face of tunnel is one of the economical and effective pre-support methods for increasing stability and control of settlement in weak grounds and tunnels with extended level and increase of ground mechanical strength. In this study, by taking advantage of 3D modeling of fiberglass nail which is effective in reduction of deformation, settlement, the direct modeling of nail in the 3D finite element and material with equivalent section. This study has covered effects of nail density, the overburden to depth of tunnel ratio. The method of strength reduction for analyzing the safety factor of tunnel has been considered. The result of 3D numerical analysis with limit equilibrium methods (LEM) for determining safety factor has been compared. The comparison of LEM and finite element method revealed that using of nail fiberglass and increases the range of safety factor between 5% to 75% and 1.25 to 2 in terms of overburden to diameter ratio. This increase of nail is dependent on density and overburden. While, with increase to advance length, the amount of vertical displacement would rise in both method, although these measures have no effects in horizontal displacement. In addition to that, using of nail in the tunnel face has caused the amount of vertical displacement between 20 to 35 percent and in the horizontal displacement between 50 to 60 percent of decrease has happened.
https://cer.qom.ac.ir/article_1518_db2f00ec359ac13adead4822edb5bc3d.pdf
ضریب ایمنی
تغییر شکل
روش تعادل حدی
نیل فایبرگلاس
مدلسازی سه بعدی
Safety factor
Deformation
LEM
Fiberglass nail
3D modelling
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
137
151
10.22091/cer.2019.4270.1147
1493
Original Article
بررسی تاثیر تغییرات ژئوسل بر پایداری شیروانی در خاک غیراشباع
Investigating the Effect of Geocell Changes on Slope Stability in Unsaturated Soil
بهنام مهدی پور
zipaton@yahoo.com
1
بهرام نادی
nadi@pci.iaun.ac.ir
2
حمید هاشمالحسینی
hamidh@cc.iut.ac.ir
3
مسعود میرمحمدصادقی
m.sadeghi84@yahoo.com
4
گروه مهندسی عمران، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
گروه مهندسی عمران، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
گروه مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، ایران.
گروه آب و محیطزیست، مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق اصفهان، وزارت نیرو، اصفهان، ایران.
این پژوهش به بررسی عملکرد و بازدهی مسلحکننده ژئوسل در پایداری شیروانی مسلح شده با لایه ژئوسل در شرایط خاک غیراشباع میپردازد. شیروانی مسلح شده با ژئوسل به دلیل اینکه مسلحکننده ژئوسل دارای ارتفاع (سه بعدی) بوده، همانند یک تیر در خاک عمل میکند و بهدلیل داشتن خصوصیات خمشی، دارای ممان اینرسی و در نتیجه مقاومت خمشی نیز میباشد. این امر، سبب کاهش جابهجایی شیروانی و افزایش ضریب اطمینان شیروانی خواهد شد. در نظر گرفتن شرایط غیراشباع برای خاک، کمک زیادی در ایجاد نتایج نزدیک به واقعیت میکند. یکی از مدلهای شناخته شده در میان مدلهای الاستوپلاستیک برای مدلسازی خاکهای غیراشباع، مدل بنیادی بارسلون میباشد که این مدل به نرمافزار FLAC2D توسط کدنویسی اضافه شده است. در این مطالعه، به بررسی تغییرات ضخامت، طول و تعداد لایه ژئوسل بر پایداری شیروانی پرداخته شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بازده مسلحکننده ژئوسل در افزایش ضریب اطمینان به تعداد لایه و عمق قرارگیری آن بستگی دارد. با افزایش عمق قرارگیری اولین لایه ژئوسل نسبت به ارتفاع شیروانی، مقدار جابهجایی جانبی و قائم خاک در قسمت بالای شیروانی افزایش خواهد یافت. همچنین ظرفیت باربری با افزایش طول لایه ژئوسل افزایش مییابد. با افزایش طول لایه ژئوسل، مقاومت سطح مشترک، مقاومت کششی بسیج شده و ممان خمشی افزایش مییابد.همچنین با افزایش ضخامت ژئوسل مقدار ممان اینرسی افزایش یافته و در نتیجه، مقدار لنگر خمشی مسلحکننده ژئوسل افزایش پیدا میکند.
The purpose of this research is to investigate the performance and efficiency of reinforced slope in the stability of geocell layers in unsaturated soil conditions. Slope reinforced with geocell, due to the fact that the geocell has a height (three-dimensional), acts as a beam in the soil, and because of its flexural properties, it has a moment of inertia as well as bending strength, which reduces the displacement and increases the coefficient reliability of the slope. Considering unsaturated conditions of soil contributes a lot to make results close to reality. One of the well-known models among elastoplastic mod-els for modeling unsaturated soils is Barcelona's basic model, which has been added to the FLAC2D software by codification. Changes in thickness, length, and the number of geocell layers are remarkably effective on slope stability. The results show that the geocell's reinforcing efficiency depends on the number of layers and the depth of its placement. As the depth of the geocell's first layer increases, the lateral and vertical side elevation of the upper part of the slope increases with respect to the elevation. Load capacity increases with increasing geocell length. By increasing the length of the geocell lay-er, the joint strength, the tensile strength of the mobilized, and the bending moment are increased. Also, by increasing the thickness of the geocell, the amount of moment of the inertia increases, and as a result, the amount of geocell reinforcement bending moment increases.
https://cer.qom.ac.ir/article_1493_6c9de07beb639351c5ab75d4c9e497b7.pdf
خاک غیر اشباع
مدل پایه ای بارسلون
شیروانی
ژئوسل
FLAC2D
Keywords: Barcelona Basic Model
FLAC2D
Geocell
Slope
unsaturated soil
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
153
164
10.22091/cer.2020.5223.1194
1576
Original Article
بررسی عددی رفتار سدخاکی و مقایسه آن با داده های ابزار دقیق; مطالعه موردی سد مروک لرستان
Study the Monitoring and Numerical Analyses of Rockfill Dam; Case Study of Marvak Dam in Lorestan, Iran
احمدرضا مظاهری
a.mazaheri@abru.ac.ir
1
رسول عالی پور
r.alipour@sku.ac.ir
2
بهزاد شکری دریکوند
shokridrk@gmail.com
3
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)
استادیار گروه عمران دانشگاه شهرکرد
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اراک
در این تحقیق رفتار سد خاکی مروک با هسته رسی که دارای ارتفاع 68 متر میباشد، با استفاده از مدلسازی عددی نرمافزار GeoStudio و ابزاردقیق بررسی گردیده است. ابتدا هندسه این سد خاکی در نرمافزار، مدلسازی شده و تنشهای قائم در هسته و مقدار نشست بیشینه در حین ساخت تعیین گردیده است. آنگاه نتایج با قرائتهای ابزاردقیق نصب شده در قسمتهای مختلف بدنه سد مقایسه شده است. مقایسه نتایج تحلیلهای عددی و قرائتهای ابزاردقیق نشان میدهد زمانی که تراز ساخت سد در ارتفاع 1590 متری از سطح دریا (31 متر پایینتر از تاج سد) باشد حداکثر نشست اندازهگیری شده در پایان ساخت سد با ابزار INC 10-1 که در ۴ متری بالادست محور سد نصب شده است، مقدار 81 سانتیمتر بوده و نتایج تحلیل عددی مقدار نشست در همان نقطه را برابر 80 سانتیمتر نشان میدهد. بیشترین میزان قوسزدگی و نشست قائم در درازمدت تقریبا در وسط سد رخ میدهد. مقدار ضریب قوسزدگی بین 73/0 تا 1 میباشد که بیانگر این است که سر مروک در وضعیت پایدار قرار دارد. دراینتحقیق رفتار سد خاکی مروک با هسته رسی که دارای ارتفاع 68 متر میباشد، با استفاده از مدلسازی عددینرمافزار GeoStudio و ابزاردقیق بررسی گردیده است. ابتدا هندسه این سد خاکی در نرمافزار، مدلسازی شده و تنشهای قائم در هسته و مقدار نشست بیشینه در حین ساخت تعیین گردیده است. آنگاه نتایج با قرائتهای ابزاردقیق نصب شده در قسمتهای مختلف بدنه سد مقایسه شده است.مقایسه نتایج تحلیلهای عددی و قرائتهای ابزاردقیق نشان میدهد زمانی که تراز ساخت سد در ارتفاع 1590 متری از سطح دریا (31 متر پایینتر از تاج سد) باشد حداکثر نشست اندازهگیری شده در پایان ساخت سد با ابزار INC10-1 که در ۴ متری بالادست محور سد نصب شده است، مقدار 81 سانتیمتر بوده و نتایج تحلیل عددی مقدار نشست در همان نقطه را برابر 80 سانتیمتر نشان میدهد. بیشترین میزان قوسزدگی و نشست قائم در درازمدت تقریبا در وسط سد رخ میدهد. مقدار ضریب قوسزدگی بین 73/0 تا 1 میباشد که بیانگر این است که سر مروک در وضعیت پایدار قرار دارد.
In this study, the behavior of Marvak Rockfill Dam with clay core by 68 m height by using numerical modeling by GeoStudio software and monitoring results have been evaluated. In the first step of this study, Marvak dam has been numerically modeled by GeoStudio software and vertical stresses in the core and maximum settlement during construction have been determined. At the next step, results have been compared with monitoring results in the various parts of the dam. Comparison of the numerical and monitoring results depicted that at the elevation 1590 m, 31 m lower than the crest, the maximum settlement in the instrument INC 10 in which located 4 m upstream of dam body is 810 mm and numerical results is equal to 800 mm. Maximum settlement in the long term and arching occurs in the middle of the dam approximately. The value of the arching ratio is between 0.73-1 which indicates that Marvak Dam is in stable condition.
https://cer.qom.ac.ir/article_1576_970063c60962cdb875e1b4fe1771c172.pdf
سد خاکی مروک
ابزار دقیق
قوس زدگی
GeoStudio
Marvak rockfill dam
Monitoring instrument
Arching
GeoStudio
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2020-02-20
5
2
165
177
10.22091/cer.2020.4890.1176
1497
Original Article
تعیین دبی در واحد عرض برای تفکیک جریان ریزشی و رویهای در سرریز پلکانی با استفاده از Flow 3D (مطالعه موردی: سد سیاه بیشه)
Determination of Discharge Flow in Unit Width for the Distinction of Nappe and Skimming Flow in Stepped Spillway Using Flow 3d (Case Study: Siah Bishe Dam)
آیدین شیشه گران
aydin_shishegaran@civileng.iust.ac.ir
1
محمدرضا محمدخانی
mkhanimr57n@chmail.ir
2
محمد امین توکلی
amintavakoli908@gmail.com
3
دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم وصنعت ایران، نارمک تهران
دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه علم و صنعت ایران.
یکی از چالشهای مهم در مهندسی سد، طراحی دبی جریان سرریزهای پلکانی است. میزان استهلاک انرژی در جریانهای ریزشی بیشتر از جریانهای رویهای میباشد. برای رسیدن به این نوع جریان، باید دبی و شیب سرریز کم باشد که ساختن چنین سرریزی صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل در طراحی سرریزهای پلکانی، دبی جریان رویهای لحاظ میگردد. در این پژوهش، پس از صحتسنجی با استفاده از نرمافزار Flow-3D جریان بر روی سرریز پلکانی سد سیاهبیشه شبیهسازی شد. جهت صحتسنجی، مقادیر منحنی دبی- اشل مورد ارزیابی قرار گرفته و خطای جذر میانگین مربعات برابر با 07/5 بهدست آمد. طبق نتایج حاصل از شبیهسازی عددی، به ازای دبی حداقل تا 17 مترمکعب بر ثانیه، جریان حتما ریزشی است. با افزایش مقدار دبی، جریان از حالت ریزشی خارج گشته و به سمت جریان انتقالی پیش خواهد رفت و این روند تا دبی 37 مترمکعب بر ثانیه ادامه دارد. در نهایت به ازای مقادیر بیش از 60 مترمکعب بر ثانیه جریان قطعا رویهای میشود.
One of the major challenges in dam engineering is the design of the discharge flow of the stepped spillway. The rate of energy dissipation in downstream currents is higher than that of skimming currents. To achieve this goal, the discharge and skimming slope of the spillway must be low, which makes it economically efficient and applicable. For this reason, in the design process of spillway discharge, flow is assumed to be skimming. In this study, after validation of the Flow-3D model, the discharge flow of the Siah Bishe spillway was simulated. For validation, the values of the flow-Ashle curve were evaluated, and the root means square error of 5.07 was obtained. According to the results of numerical simulation, the flow must be at least 17 m3/s for the discharge. As the flow rate increases, the flow will discharge and move into the state of transient flow, which will continue to flow with 37 cubic meters per second. Finally, for values of more than 60 cubic meters per second, the flow is definitely skimming.
https://cer.qom.ac.ir/article_1497_f21d4bfc599c10362e415a6ba43450cd.pdf
شبیهسازی عددی
سرریز پلکانی
جریان ریزشی
Flow-3D
numerical simulation
Stepped Spillway
Skimming Flow
Flow-3D