per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
1
20
10.22091/cer.2019.3982.1139
1437
Original Article
بررسی تحلیلی ظرفیت برشی پانچ دالهای تخت بتن مسلح با بازشو تقویتشده با صفحات فولادی و گلمیخ
Analytical Study of Punching Shear Capacity in Reinforced Concrete Flat Slabs with Opening Strengthened with Steel Plates and Shear Stud
سید محمد عبداللهی
sm.abdolahi71@gmail.com
1
امیر توانا املشی
amir.tavana.amlashi@gmail.com
2
ملک محمد رنجبر
ranjbar@guilan.ac.ir
3
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
دانشیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
استفاده از دالهای تخت بتن مسلح که بهطور مستقیم بر روی ستون قرار میگیرند، در سیستمهای سازهای بسیار رایج است. اتصال ستون- دال تخت، همواره در معرض ترکیب لنگر خمشی و تنش برشی قرار میگیرد که سوراخ شدگی (پانچ) و شکست برشی را به دنبال خواهد داشت. از آنجاکه در دالهای تخت، بار کف مستقیماً از دال به ستون منتقل میشود، تنشهای برشی قابلملاحظهای در دال بهوجود میآید و پدیده برش پانچ در محل اتصال دال به ستون رخ میدهد که در صورت وجود بازشو در دال، احتمال وقوع پدیده پانچ بیشتر میشود. این پژوهش، مطالعه عددی اثر تقویت دالهای تخت بتن مسلح دارای بازشو با صفحات فولادی خارجی و گلمیخ بر روی ظرفیت برشی پانچ آن میباشد. به این منظور، چند نمونه دال تخت بتن مسلح دارای بازشو تقویتشده با صفحات فولادی خارجی با ابعاد و ضخامت مختلف و همچنین قطر، طول، تعداد و آرایش متفاوت گلمیخها با استفاده از روش اجزای محدود تحلیل و نتایج حاصل از نمونههای مختلف با یکدیگر مقایسه گردید. ملاحظه میشود که تقویت دالهای مورد بررسی، باعث بهبود وضعیت سختی و افزایش ظرفیت برشی پانچ گردیده است. همچنین بررسیها نشان میدهد که میزان این بهبود وضعیت وابسته به ابعاد و ضخامت ورق و قطر، طول، تعداد و آرایش گلمیخها میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در صورت استفاده از مدلهای رفتاری مناسب در فرآیند شبیهسازی، روش اجزای محدود میتواند ابزار مناسبی جهت تحلیل و طراحی ایمن و بهینه دالهای بتن مسلح باشد. استفاده از دالهای تخت بتن مسلح که بهطور مستقیم بر روی ستون قرار میگیرند، در سیستمهای سازهای بسیار رایج است. اتصال ستون- دال تخت، همواره در معرض ترکیب لنگر خمشی و تنش برشی قرار میگیرد که سوراخ شدگی (پانچ) و شکست برشی را به دنبال خواهد داشت. از آنجاکه در دالهای تخت، بار کف مستقیماً از دال به ستون منتقل میشود، تنشهای برشی قابلملاحظهای در دال بهوجود میآید و پدیده برش پانچ در محل اتصال دال به ستون رخ میدهد که در صورت وجود بازشو در دال، احتمال وقوع پدیده پانچ بیشتر میشود. این پژوهش، مطالعه عددی اثر تقویت دالهای تخت بتن مسلح دارای بازشو با صفحات فولادی خارجی و گلمیخ بر روی ظرفیت برشی پانچ آن میباشد. به این منظور، چند نمونه دال تخت بتن مسلح دارای بازشو تقویتشده با صفحات فولادی خارجی با ابعاد و ضخامت مختلف و همچنین قطر، طول، تعداد و آرایش متفاوت گلمیخها با استفاده از روش اجزای محدود تحلیل و نتایج حاصل از نمونههای مختلف با یکدیگر مقایسه گردید. ملاحظه میشود که تقویت دالهای مورد بررسی، باعث بهبود وضعیت سختی و افزایش ظرفیت برشی پانچ گردیده است. همچنین بررسیها نشان میدهد که میزان این بهبود وضعیت وابسته به ابعاد و ضخامت ورق و قطر، طول، تعداد و آرایش گلمیخها میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در صورت استفاده از مدلهای رفتاری مناسب در فرآیند شبیهسازی، روش اجزای محدود میتواند ابزار مناسبی جهت تحلیل و طراحی ایمن و بهینه دالهای بتن مسلح باشد.
Reinforced concrete flat slabs are widely employed in structural systems. The location of the slab-column connection is the most sensitive part of the flat slab due to the existence of a high flexural anchor and shear force. On the other hand, the utilization of flat slabs directly resting on columns, in the case of punching shear failure, reveals their vulnerability that the presence of openings will increase the probability of punching shear failure. This study is the numerical study of the effect of strengthening the reinforced concrete flat slabs with opening and external steel plates on the punching shear capacity. Initially, verification of the numerical model by the experimental sample conducted. Then some reinforced concrete flat slabs with reinforced opening and external steel plates with various dimensions and thickness as well as diameter, length, number and order of the different shear studs under the load, by using the finite element method analysis and the results of the various samples were compared with each other. The strengthening of the reviewing slabs improved the condition of stiffness and increased the punching shear capacity. The reviews also indicated that this situation improve dependent on the dimensions and the thickness of the plate and the diameter, length, number, and order of the shear studs. The results of this research suggested that if you use the right behavioral model in the simulation process, the finite element method can be a useful tool for analysis and secure and optimum design of reinforced concrete slab.
https://cer.qom.ac.ir/article_1437_97f196ffa1f7d5f655dad656648500bf.pdf
دال تخت
برش پانچ
صفحه فولادی
بازشو
گلمیخ
Flat slab
Punching shear
Steel plates
Opening
Shear stud
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
21
33
10.22091/cer.2019.3946.1138
1436
Original Article
مدلسازی دیوارهای برشی کوتاه در دو مقیاس کوچک و بزرگ برای شبیهسازی رفتار چرخهای آنها
Large and small-scale modeling of squat shear walls to simulate cyclic behavior
پریسا سرتاجی
p_sartaji@yahoo.com
1
عبدالرضا سروقدمقدم
moghadam@iiees.as.ir
2
استادیار، گروه عمران، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
دانشیار، پژوهشکده مهندسی سازه، پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله.
دیوارهای برشی بتنی مسلح کوتاه با نسبت ارتفاع به طول کوچکتر از 2، در ساختمانهای کوتاه یا در طبقات پایین ساختمانهای بلند یا در نیروگاههای هستهای رایجاند. دیوارها با این تناسب هندسی، تغییرشکل برشی زیادی در مقایسه با تغییرشکل خمشی دارند. لذا در طراحی این دیوارها معمولاً مقاومت برشی حاکم خواهد بود. بههمین ترتیب، پیشبینی پاسخ لرزهای و به دنبال آن، دستیابی به طراحی این سازه نیاز به یک مدلسازی صحیح، کارا و جامع دارد که بتواند رفتار مشابه با واقعیت را از خود نشان دهد. در این تحقیق، پارامترهای تأثیرگذار در مدلسازی دیوارهای برشی کوتاه تحت بارهای جانبی در دو مقیاس کوچک و بزرگ براساس نتایج آزمایشات، راستیآزمایی و معرفی شده است. ابتدا مدلسازی با استفاده از یک نرمافزار اجزای محدود غیرخطی در مقیاس کوچک (نرمافزار Vector2) و سپس مدلسازی با نرمافزار کاربردی دیگری با توانمندی مدلسازی با مقیاس بزرگ (اپنسیس) صورت گرفته است. در نهایت، نتایج حاصل از این دو نرمافزار با نتایج آزمایشگاهی راستیآزمایی شده است. نتایج حاصل از بررسیهای این مقاله نشان میدهد که نرمافزار اجزای محدود غیرخطی Vector2 دارای دقت بالایی در مدلسازی پاسخ دیوارهای برشی کوتاه میباشد؛ ولی در صورتیکه نیاز به مدلسازی دیوار برشی کوتاه در مقیاس بزرگ و در کنار یک سازه سهبعدی باشد، به شرط نسبت هندسی مناسب ارتفاع به طول دیوار، توصیه به استفاده از نرمافزار اپنسیس میشود.
Reinforced concrete squat walls with an aspect ratio less than 2 are prevalent in low-rise construction and at lower levels of tall buildings or nuclear power plants. They show a significant amount of shear deformation as compared to bending deformation. Shear strength governs the design of such walls. Prediction of seismic behavior, and followed by the design of these systems need an efficient modeling method. this study calibrates the effective modeling parameters of squat shear walls in small and large scales based on the test results. The modeling to be accomplished initially with non-linear finite element software on small scale (Vector2) and then with software by large scaleability (OpenSees), and the results were calibrated with test results. The study results show nonlinear finite element software has high accuracy in squat shear wall modeling. However, if a large-scale squat shear wall modeling along with a three-dimensional structure is required, on condition of a suitable aspect ratio, this paper is recommended to use OpenSees software.
https://cer.qom.ac.ir/article_1436_06e0ecbc2425e47fd2d9542d69df8c01.pdf
دیوارهای برشی کوتاه
مدلسازی با مقیاس کوچک
مدلسازی با مقیاس بزرگ
اجزای محدود غیرخطی
squat shear wall
modeling in small scale
modeling in large scale
nonlinear finite element
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
35
49
10.22091/cer.2019.4899.1180
1445
Original Article
بررسی اثر ارتفاع سازه در دقت روشهای تحلیل استاتیکی غیرخطی در سازههای فولادی همراه با جداسازهای لاستیکی با هسته سربی
The Effect of Height of Structure on the Accuracy of Nonlinear Static Analysis Methods in Steel Structures with Lead Rubber Bearing (LRB) Base Isolators
پدرام حسینی
p.hosseini@mahallat.ac.ir
1
محمود حسینی
hosseini@iiees.ac.ir
2
سید محمد عمرانیزاده
mohammad.omrani68@gmail.com
3
استادیار، دانشکده مهندسی،مرکز آموزش عالی محلات، محلات، ایران
پژوهشکده زلزله شناسی و مهندسی زلزله تهران
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران
در این تحقیق، بررسی مقایسهای بین روشهای استاتیکی غیرخطی با روش تاریخچه زمانی برای سازههای مهاربندی شده از نوع شورون (بههمراه جداساز لرزهای لاستیکی با هسته سربی در تراز پایه) انجام شده است. با توجه به تأثیر ارتفاع در پاسخهای لرزهای سازه جداسازی شده در این مقاله، 3 سازه ساختمانی جداسازی شده با جداساز لاستیکی با هسته سربی در 3 تراز ارتفاعی مختلف 4، 7 و 10 طبقه، در منطقهای با خطر لرزهخیزی خیلی زیاد با فرض نوع خاک C بهصورت سهبعدی مدلسازی شده است. روشهای تحلیل استاتیکی غیرخطی بار افزون، با تغییرمکان هدف آییننامه ASCE41-13 و با الگوهایی بار جانبی مود اول سازه، یکنواخت، مثلثی، دینامیکی طیفی و PSC بههمراه تحلیل تاریخچه زمانی برای رکورد زلزلههای حوزه دوره انتخابی، بر روی مدلهای مورد نظر اعمال گردیده است. نتایج نشان میدهد که برآورد جابهجایی حداکثر این جداساز و برش پایه در روشهای بار افزون ASCE41-13، دارای دقت بالایی در سازههای با تراز ارتفاعی مختلف بودهاند. در برآورد جابهجایی حداکثر طبقات، روشهای مود اول، یکنواخت، دینامیکی طیفی، PSC دارای دقت کافی در تمام ترازهای ارتفاعی مورد بحث بوده و با افزایش ارتفاع سازه، دقت الگوی بار مثلثی کاهش پیدا کرده است و در مقایسه با آن، روش PSC دارای دقت بالایی میباشد.
In this study, a comparative study of non-linear static methods with time history method for Chevron braced structures (with LRB seismic base isolator at the base level) is performed. To find out the effect of the building's height on seismic responses of isolated structures, in this study 3 isolated building structures by LRB isolators with 3 different number of stories of 4, 7 and 10, located in a high seismicity area have been modeled in 3D by assuming the soil type C. Pushover non-linear static analysis procedures, with target displacements according to ASCE41-13 code and using three lateral load patterns, including structure's first mode, uniform and triangular have been analyzed using spectral dynamic, PSC and the results have been compared with those of non-linear dynamic analysis subjected to selected far-field earthquakes. The results show that in the estimation of maximum displacement of LRB isolators and also the amount of base shear, ASCE41-13 has a high degree of accuracy in structures with different heights. In estimating the displacement of maximum floors, first mode methods, uniform, spectral dynamic have had enough accuracy in all discussed heights. In estimating the relative displacement of structures' floors, by increasing the height of the structure, the accuracy of the triangular load's pattern reduces significantly. In contrast with it, the PSC method has high accuracy.
https://cer.qom.ac.ir/article_1445_6c389e2b0d8d67c972e5bfd49045e0eb.pdf
سازه جداسازی شده
جداساز لاستیکی با هسته سربی (LRB)
روشهای تحلیل غیرخطی
تاثیر ارتفاع در دقت تحلیل استاتیکی غیر خطی بار افزون
isolated structures
lead rubber bearing (LRB)
Nonlinear static and dynamic analysis procedures
effect of height in accuracy of nonlinear static analysis of pushover
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
51
60
10.22091/cer.2019.3804.1136
1435
Original Article
منحنی شکنندگی مخازن ذخیرهسازی فولادی اتمسفریک متکی بر شمع
The Seismic Fragility Curve of Atmospheric Steel Storage Tanks on a Pile
مهدی شریفی
m.sharifi@qom.ac.ir
1
ابولقاسم معزی
moezi@qom.ac.ir
2
نسیم ثباتی
sobati.nasim@yahoo.com
3
استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
مربی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه قم.
مخازن ذخیره سیال بهویژه مخازن روزمینی، ازجمله سازههای مهم و حیاتی در زیرساختهای انرژی بهشمار میآیند. این مخازن بیشتر برای ذخیره فرآوردههای سیالات نفتی و ذخیره آب آتشنشانی استفاده میشود و لذا بهرهبرداری از مخازن پس از وقوع زمینلرزه دارای اهمیت بسزایی است. منحنی شکنندگی یا آسیبپذیری یکی از ابزارهای مؤثر جهت تخمین خسارتهای وارده ناشی از رخداد زلزله است. در این تحقیق، هدف تهیه منحنی شکنندگی لرزهای مخازن روزمینی متکی بر شمع میباشد. این منحنی شکنندگی بدون در نظر گرفتن آسیبدیدگیهای بدنه مخزن و تنها با تمرکز بر رفتار سازهای فونداسیون بهدستآمده است. این تیپ مخازن عمدتا در زمینهای با ظرفیت باربری پایین ساخته میشوند. در این تحقیق، دو تیپ مخزن که مطابق با API650-13 در یک پروژه عملی طراحی شده است، بهعنوان مطالعه موردی تحت بررسی قرار گرفته است. به همین منظور، نخست با استفاده از روش تحلیل غیرخطی استاتیکی، منحنی ظرفیت سازهای مخازن استخراج شده است. سپس عملکرد لرزهای سازهای این مخازن برای 12 طیف از رکوردهای مختلف در شتابهای متفاوت بهدستآمده است. در ادامه با در نظر گرفتن شاخصهای خرابی سازه و انتخاب توزیع آماری مناسب برای معیارهای خرابی انتخاب شده، احتمال خرابی در سطوح مختلف محاسبه و منحنی شکنندگی سازهای برای مخازن موردنظر بهدستآمد. نتایج بهدست آمده با منحنی شکنندگی مخازن که با در نظر گرفتن آسیبدیدگیهای اجزای مکانیکی تهیه شده است، مقایسه گردیده است. این مقایسه نشان میدهد خرابیهای اجزای مکانیکی زودتر از خرابیهای سازهای حادث میشود و رفتار لرزهای مخازن عمدتا با این خرابیها کنترل میگردد.
Fluid storage tanks, especially above ground tanks, are categorized as important and essential in energy infrastructure. These storages, which are mostly used to store petroleum fluids and fire water supplies, are therefore of great importance to the exploitation of tanks after the earthquakes. Fragility or vulnerability curve is one of the most effective tools for estimating the damage caused by the earthquake. Preparing the seismic fragility curve of above ground tanks on a pile is the aim of this research. This fragility curve is achieved regardless of tank body damage and only by focusing on the structural behavior of the foundation. These tank types are primarily built on low load bearing areas. In this study, three tank types that have been designed in accordance with API650-13 have been investigated in a practical project. For this purpose, using the static nonlinear analysis method, the structural capacitance curve of tanks was first obtained. Then, the seismic performance of these tanks was obtained for 12 spectra from different records with different accelerations. After calculating the damage indexes on the structure, the appropriate statistical distribution for the failure criteria was chosen. Finally, the calculation of the probability of failure for the fracture curve of the required tanks was obtained Fluid storage tanks, especially above ground tanks, are categorized as important and essential in energy infrastructure. These storages, which are mostly used to store petroleum fluids and fire water supplies, are therefore of great importance to the exploitation of tanks after the earthquakes. Fragility or vulnerability curve is one of the most effective tools for estimating the damage caused by the earthquake. Preparing the seismic fragility curve of above ground tanks on a pile is the aim of this research. This fragility curve is achieved regardless of tank body damage and only by focusing on the structural behavior of the foundation. These tank types are primarily built on low load bearing areas. In this study, three tank types that have been designed in accordance with API650-13 have been investigated in a practical project. For this purpose, using the static nonlinear analysis method, the structural capacitance curve of tanks was first obtained. Then, the seismic performance of these tanks was obtained for 12 spectra from different records with different accelerations. After calculating the damage indexes on the structure, the appropriate statistical distribution for the failure criteria was chosen. Finally, the calculation of the probability of failure for the fracture curve of the required tanks was obtained.
https://cer.qom.ac.ir/article_1435_a3c30660ce5202a2d1f272575d21f2f8.pdf
مخازن فولادی اتمسفریک
منحنی شکنندگی
شمع
خرابی
Atmospheric Steel Storage Tank
Fragility Curve
Pile
Damage
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
61
75
10.22091/cer.2019.4760.1167
1448
Original Article
بررسی اثرات سازه زیر زمینی بر جابجایی های سطح زمین تحت بارگذاری یکنواخت و غیر یکنواخت
The Effects of Underground Structure on the Free Field Displacement Under Uniform and Non-Uniform Excitation
محسن ایثاری
isari.mohsen@tabrizu.ac.ir
1
رضا تاری نژاد
r_tarinejad@tabrizu.ac.ir
2
سید کاظم رضوی
skrazavi2010@gmail.com
3
دکتری مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، ایران.
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، ایران.
دانشجوی دکتری عمران، دانشگاه تبریز، ایران.
مطالعات محققین اثبات میکند که رکوردهای مربوط به یک زلزله که در نقاط مختلف زمین ثبت میشوند، بهدلیل عواملی چون محدود بودن سرعت انتشار امواج زلزله، تفرق امواج از نظر دامنه و فاز، تفاوتهایی دارند. این امر، لزوم کاربرد مفهوم تغییرات مکانی حرکت زمین در زمان زلزله را برای بهکارگیری در آنالیزهای دینامیکی سازهها نشان میدهد. در پژوهش حاضر، با استفاده از نرمافزار تفاضل محدود FLAC مدل ایستگاه مترو دایکای تهیه و در دو وضعیت بارگذاری لرزهای یکنواخت و غیریکنواخت مورد بررسی قرار گرفت. پدیده بزرگنمایی ناشی از تفرق امواج لرزهای با حضور سازه مترو و بدون آن، شتابهای حداکثر روی سطح زمین و بین لایههای تشکیل دهنده اطراف ایستگاه، تغییرمکان نسبی سازه و همچنین طیف ارتباط بین زوج نقاط در دو وضعیت بارگذاری ارزیابی شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بیشترین مقدار بزرگنمایی به مقدار 75/1 در نقطه نزدیک سازه و در وضعیت بارگذاری غیریکنواخت اتفاق افتاده است. همچنین برای افزایش دقت در تخمین شتابهای سطح زمین، علاوهبر وجود سازه، وضعیت بارگذاری غیریکنواخت نیز باید در نظر گرفته شود.
In this study, the effects of a subway station on the surface ground motion subjected to uniform and the non-uniform propagating seismic wave is investigated. Numerical analysis is carried out by finite difference method using FLAC soft-ware. Seismic wave scattering considering and ignoring the effects of the underground station in the case of uniform and non-uniform excitation is performed, and corresponding am-plification factors on the fee field displacement are discussed. The major results of this study indicated that the possible large amplification factor on seismic waves considering the underground station is obtained. Therefore, it should be paid more attention to seismic design for surface structures.
https://cer.qom.ac.ir/article_1448_71c973abfc64c9bd357e58ccf59538aa.pdf
تحریک یکنواخت
بزرگنمایی
سازه زیر زمینی
تفاضل محدود
تحریک غیر یکنواخت
Uniform Excitation
Amplification
Underground Structure
Finite difference
Non-Uniform Excitation
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
77
88
10.22091/cer.2019.4620.1160
1444
Original Article
تحلیل و بررسی پتانسیل زمین لغزش به کمک مدلسازی عددی (مطالعه موردی: محور قائن - افین در استان خراسان جنوبی)
Study and Analysis of Landslide Potential Us-ing Numerical Modeling (A Case Study: Ghaen-Afin Roadway in Southern Khorasan)
حسین نوفرستی
hnoferesty@birjand.ac.ir
1
علی ویسکرمی
veiskaramiali@yahoo.com
2
محمدجواد رحیم دل
rahimdel@birjand.ac.ir
3
گروه مهندسی معدن، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند
گروه مهندسی معدن، دانشگاه بیرجند
گروه مهندسی معدن، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند
زمینلغزش یکی از مخربترین حوادث طبیعی در زمینهای شیبدار بوده که هرساله منجر به خسارتهای جانی و مالی فراوانی میشود. دامنههای شیبدار که در زمینهای سست چه بهصورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد شدهاند، مستعد پدیده زمینلغزش هستند. در زمستان 1390 در حین فعالیتهای راهسازی برای توسعه و احداث جاده جدید قائن- افین در استان خراسان جنوبی و در مجاورت روستای روشک، رانش ناگهانی زمین منجر به تخریب پل سنگی جدیدالاحداثی در مسیر جاده گردید. در این مقاله، به بررسی این زمینلغزش و علت وقوع آن پرداخته شده است. برای این منظور، از تصاویر ماهوارهای، و تجربیات بهدست آمده در بازدیدهای محلی استفاده شد و تحلیل پایداری دامنه و بررسی نوع زمینلغزش با بهرهگیری از روشهای تعادل حدی ساده شده بیشاپ و روش عددی المانمحدود انجام گردید. با توجه به نتایج، عدم توجه به حرکات اولیه دامنه و ادامه کارهای ساختمانی در محدوده توده لغزشی از عوامل اصلی وقوع این زمینلغزش بوده و بارندگی نقش چندانی در بروز این پدیده نداشته است. ضریب ایمنی دامنه قبل از انجام خاکریزی جدید حدود 7/1 بهدست آمد که پس از خاکریزی به ضخامت 4 متر به 90/0 کاهش یافته است.
Steep slopes developed on the loose ground, either natural or artificial, are prone to landslide phenomena. During con-struction activities for the development of new Qaen-Afin road in South Khorasan and adjacent to Ravoshk village, a sudden landslide occurred in a shale slope, and newly-built stone bridge for the road destructed. In this paper, using geologic conditions, satellite images, the field evidence of landslide and SLIDE6 and Phase2 programs, the type, and cause of the landslide will be examined. The survey conducted with the help of satellite images and field visits showed that the land-slide occurred is a circular landslide with dimensions of ap-proximately 50×80 m. It had happened a few months ago, but unfortunately, no attention paid to it, and continued construc-tion activities in the rainy season stimulated the sliding mass and led to extreme conditions. The geometrical condition of the slope, just before the slope failure, was determined by us-ing GPS, surveying meter, and satellite images. Using this in-formation, the two-dimensional model of the natural slope, before any construction activity, created in SLIDE6. Slope stability analysis was performed using the simplified Bishop limit equilibrium method, and failure of the slope predicted successfully. Finite element analysis of the slope in Phase2 software arrived at similar results. This paper has shown that a lack of attention to first slope movements and continuing construction work was the primary cause of financial losses incurred.
https://cer.qom.ac.ir/article_1444_a5a1f17299ce620b5601f89434e86b68.pdf
زمینلغزش
روش تعادل حدی
روش المان محدود
روستای روشک
خراسان جنوبی
Landslide
Limit equilibrium method
Finite element method
Ravoshk village
Southern Khorasan
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
89
103
10.22091/cer.2019.4328.1150
1441
Original Article
تحلیل عددی حفر تونلهای بزرگمقطع و ارزیابی اثرات زیستمحیطی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی (مطالعه موردی: تونل راهآهن کوهین محور قزوین- رشت)
Evaluation of the Environmental Impacts of Groundwater Levels Drop Due to the Excava-tion of Large-Scale Tunnels (Case Study: Kouhin Rail-Way Tunnel)
رضا میکائیل
reza.mikaeil@gmail.com
1
محمد عطایی
ataei@shahroodut.ac.ir
2
فرهنگ سرشکی
f.sereshki@gmail.com
3
امیر جعفرپور
amir.jafarpour@stu.yazd.ac.ir
4
دانشیار، دانشکده مهندسی معدن و مواد، دانشگاه صنعتی ارومیه.
استاد، دانشکده مهندسی معدن، ژئوفیزیک و نفت، دانشگاه صنعتی شاهرود.
استاد، دانشکده مهندسی معدن، ژئوفیزیک و نفت، دانشگاه صنعتی شاهرود.
دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه یزد
امروزه یکی از چالشهای مدیریت ایمنی فضاهای زیرزمینی در حال ساخت، جریان یافتن آب به داخل این تونل است. این موضوع یکی از مهمترین مسائلی محسوب میشود که آثار مخربی بر روند عملیات حفر تونل و فعالیتهای جنبی بعد از آن (نصب سامانه نگهداری) دارد؛ بنابراین محاسبه میزان نرخ نفوذ آب به داخل تونل بهمنظور پیشبینی تمهیدات ایمنی، قبل از شروع عملیات تونلزنی اهمیت بسزایی دارد. علاوهبر اثرات نامطلوب زیستمحیطی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی، رخ دادن پدیده نشست در سطح بالای تونل و سطح ایستابی و تغییر روند جریان آب زیرزمینی در منطقه، از جمله مواردی است که در صورت عدم توجه به آنها، حوادث و سوانح غیرقابل جبرانی اتفاق میافتد. بنابراین باید تمهیدات لازم برای کاهش وقوع این حوادث در نظر گرفته شود. در این پژوهش، اثرات نامطلوب زیستمحیطی ایجاد شده در اثر حفر تونل راهآهن کوهین مورد بررسی قرار گرفته است که شامل نشست زمین در سطح ایستابی و تغییر در روند جریان آب زیرزمینی در منطقه میشود. راهکارهایی برای کاهش این اثرات ارائه شده است که میتوان به بازیابی سطح آب زیرزمینی با استفاده از پوشش بتنی آببند بدون انجام عملیات زهکشی و بهکارگیری همزمان روش فورپولینگ اشاره کرد. بهکارگیری این موارد، مستلزم استفاده از پوشش بتنی با خصوصیات مقاومتی بالا جهت تحمل فشار هیدرواستاتیکی آب جمع شده در پشت پوشش است.
Today, one of the challenges in safety management of under-ground excavations is the water inflow into them. The tunnels and underground constructions are causing to remove a pile of soil and rock area and significant changes in the state of tension it’s around environment. Invasion of groundwater in-to the excavation area is a major problem in excavation of tunnels that is located below the hydrostatic levels. The un-derground-water inflow into the tunnels is an important issue in the tunnel engineering. The subsidence of the ground in hydrostatic levels, reduce the aqueduct water resources and springs that are located in downstream of the tunnel, are en-vironmental problems of the tunnel excavation operations. In the present study, the groundwater inflow into the Kouhin tunnel railway is modeling with FLAC2D software. The effects of groundwater inflows in the tunnel that while excavation are studied by numerical model. In other hands, initially in-vestigated the adverse environmental effects caused by the Kouhin railway tunnel excavation (subsidence the ground water levels and changes in the groundwater inflow in the region) and then provide some strategies for reducing these effects. The strategies that can be used in prevention of groundwater flow into the underground tunnels are: Under-ground water level recovery with application of concrete sealing operations without drainage and simultaneous use of forepoling methods that to be presented as a solution to re-duce environmental impact. Doing this requires using of con-crete lining with high strength properties to withstand hydro-static pressure of water collected on the back cover.
https://cer.qom.ac.ir/article_1441_958230acd0d405346c3ace4b595e2352.pdf
مدیریت ایمنی
نشست زمین
سطح آب زیرزمینی
FLAC2D
Safety Management
Environmental Impact
Ground Subsidence
Groundwater Level
FLAC2D
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
105
119
10.22091/cer.2019.4355.1151
1442
Original Article
ارزیابی آزمایشگاهی وتحلیل عددی اثر استفاده از باطلههای معدنی سیلیمانیت به عنوان درشتدانه بر مقاومت لغزشی و سختی مخلوط آسفالتی
Laboratory Evaluation and Numerical Analy-sis Effect Use of Sillimanite Mineral Wastes as Course- Aggregate on Surface Sliding and Stiffness of Asphaltic Mixture
حسن محمدی انائی
hasanmohamadi@stu.yazd.ac.ir
1
محمدمهدی خبیری
mkhabiri@yazd.ac.ir
2
حامد خانی سانیج
khani@yazd.ac.ir
3
فاطمه متین قهفرخی
matin@stu.yazd.ac.ir
4
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه یزد.
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه یزد.
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه یزد.
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه یزد.
سیلیمانیت یک ماده معدنی ارزانقیمت با ترکیباتی شامل اکسید آهن، سیلیسیم اکسید و آلومینیوم اکسید میباشد. استفاده از آهن، سیلیس و آلومینیوم در صنعت روسازی بهعنوان مصالح سنگی درشتدانه تأثیر قابلملاحظهای بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی داشته است. در این تحقیق، اثر استفاده از مصالح سنگی سیلیمانیتی بهعنوان جایگزین مصالح آهکی درشتدانه بر روی پارامترهای مدول برجهندگی، مقاومت مارشال و مقاومت لغزندگی در دماهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، مدلسازی با تکیه بر رفتار ویسکوالاستیک لایهها و با استفاده از نرمافزار المان محدود انجام شد، تا تأثیر در تغییرات مدول الاستیسیته ناشی از تغییر جنس مصالح سنگی بر واکنش روسازی تعیین شود. نتایج نشان داد که استفاده از مصالح سنگی سیلیمانیتی در مخلوط آسفالتی، درصد قیر بهینه کمتری نسبت به مصالح آهکی دارد؛ و همچنین مقاومت مارشال مخلوط آسفالتی ساختهشده با مصالح سنگی سیلیمانیتی در درصد قیر بهینه 15% و مدول برجهندگی 25% نسبت به مخلوط آسفالتی ساخته شده با مصالح آهکی افزایش داشته است. استفاده از مصالح سیلیمانیتی در مخلوط آسفالتی بهدلیل سختی زیاد نسبت به مصالح آهکی میتواند باعث افزایش مقاومت اصطکاکی رویه آسفالتی در برابر سایش ناشی از عبور بارهای ترافیکی شود. نتایج تحلیل عددی نشان میدهد که استفاده از سنگدانه سیلیمانیتی بهعنوان درشتدانه تأثیر قابلملاحظهای بر کرنش کششی بحرانی زیر لایه رویه ندارد.
Overburdens are stones that lack the required properties of minerals to be extracted and are piled adjacent to mine, while they may be used as aggregates in the asphalt mixture. Set-tlement is a cheap mineral composed of iron oxide, silicone and aluminum oxide, application of iron, silica and aluminum as aggregates in pavement industry has great effect on per-formance of asphalt mixtures. In this study, we investigated the effect of using Sillimanite aggregate material as an alter-native for Limestone aggregates on resilient modulus, Mar-shall Strength and skid resistance parameters at various tem-peratures. The modeling was carried out by using finite ele-ment software based on the elastic behavior of the layers to determine the effect of elasticity modulus variations due to the change in aggregate type on the pavement response. The re-sults indicated that the use of Sillimanite aggregates in the asphalt mixture led to a lower optimum bitumen percent than Limestone material; and also, in the asphalt mixture made of Sillimanite aggregates with optimum bitumen percent, Mar-shall Strength was increased by 15% and the resilient modulus by 25% compared to the mixture with Limestone material. Application of Sillimanite material in the asphalt mixture could enhance the friction resistance of the mixture against the abrasion resulting from traffic loading due to its higher hardness compared to Limestone material. The results of nu-merical analysis showed that the aggregate’s type had the lowest effect on the critical tensile strain at the bottom of the asphalt layer, then came the percentage of bitumen in the mix-ture and, finally, the bonding of the layers had the highest ef-fect.
https://cer.qom.ac.ir/article_1442_49a6bbeb6eea820c8b0616ae5feaee60.pdf
مخلوط آسفالت گرم
مقاومت لغزندگی
مدول برجهندگی
تحلیلعددی
سیلیمانیت
Sillimanite Mineral Waste
skid resistance
Hot Asphalt Mixture
Resilient Modulus
Aggregate Materials
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
121
134
10.22091/cer.2019.4211.1143
1438
Original Article
شبیهسازی عددی جریان هوا و انتقال ذرات از سطح پشتههای انباشت مواد اولیه و مقایسة اثرات تغییرشکل و سرعت بر میزان بادبردگی
Numerical Simulation of Airflow and Particle Deposition from the Surface of Raw Materials Piles and Studying the Effects of Shape Variations and Free-Stream Velocity in Wind Erosion Reduction
محمدکاظم مؤیدی
moayyedi@qom.ac.ir
1
علی بشردوست
bashardoust69cr7@gmail.com
2
استادیار، آزمایشگاه پژوهشی توربولانس دینامیک سیالات محاسباتی و احتراق، بخش مهندسی مکانیک، دانشگاه قـم
دانشآموختة کارشناسی مهندسی مکانیک، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه قـم
ذخیرهسازی مواد مصرفی یا تولیدی در فضای آزاد و در معرض جریان هوا موضوع مهم و قابل بررسی از نظر مسائل زیستمحیطی است. همچنین بادبردگی مواد از پشتههای ذخیره مواد اولیه در صنایع، سبب مشکلات زیستمحیطی و تبعات اقتصادی میشود. مواد مورد نظر به شکلهای حجمی مختلف که معمولا هرمی و مخروطی میباشند، در محیط اتمسفر انباشته میشوند. موضوع مورد بررسی، میزان بادبردگی از سطح پشته و شدت بادبردگی ذرات موجود در سطح آن در اثر جریان هوای آزاد عبوری از روی پشته و نقاط مختلف سطح آن میباشد. در این پژوهش، موضوع بادبردگی یا بهعبارت دیگر، جابهجایی و پخش ذرات موجود از سطح مواد انباشته شده و مقایسه اثرات تغییرشکل پشته در کاهش بادبردگی مورد بررسی قرار گرفته است. برای حل این مسأله از شبیهسازی عددی سهبعدی بهکمک روش حجم محدود استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش، مقایسه میزان بادبردگی در قسمتهای مختلف پشته را به تفکیک در هر حالت مشخص میکند. بر مبنای نتایج حاصل، نقاط بحرانی از نظر بادبردگی برروی پشته در حالتهای مختلف شناسایی شده است.
Accumulation of consumable or produced materials in out-door areas and exposed to the airflow is an important issue of environmental concern. Also, wind erosion of raw materials from the storage piles in some industries causes environmental problems and economic consequences. The materials are accumulated in various volumetric shapes in an outdoor environment, which is usually pyramidal and conical. The subject of this study is about the percentage of wind erosion from the surface of the pile and the intensity of the particle deposition due to the free-stream flow passing through the various points of the pile’s surface. In this research, the wind erosion or in other words, the movement and deposition of particles from the surface of the pile have been discussed. So, a comparison between the piles with different shapes has been performed according to the reduction of wind erosion. So, a comparison between the piles with different shapes has been performed according to the reduction of wind erosion.
https://cer.qom.ac.ir/article_1438_6f3d68005e7115a904dcb962fc78bba9.pdf
نرخ بادبردگی
پشته مخروطی
پشته هرمی
الگوی اویلری-لاگرانژی
دینامیک سیالات محیط زیستی
Wind erosion rate
cone pile
pyramid pile
Eulerian-Lagrangian Approach
Environmental fluid dynamics
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
135
145
10.22091/cer.2019.4259.1144
1439
Original Article
بررسی عددی جریان و ضریب دبی جریان بر روی سرریزهای نوک اردکی و مایل
Numerical Investigating of Flow and Discharge Coefficient Over the Duckbill and Oblique Weirs
سمیه امامی
somayehemami70@gmail.com
1
جواد پارسا
t.civil1992@gmail.com
2
دانشجوی دکتری سازههای آبی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز.
استادیار سازههای آبی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز.
در یک عرض مشخص سرریزهای نوکاردکی و مایل دارای طول مؤثر بیشتری میباشندکه این مسئله میتواند بر ضریب دبی و راندمان این نوع سرریزها تأثیرگذار باشد. در این تحقیق، تلاش شد تا نقش برخی از پارامترهای هیدرولیکی و هندسی سرریزهای ذکر شده و ارتفاع آنها بر روی ضریب دبی جریان در داخل کانال با استفاده از مدل عددی فلوئنت مورد بررسی قرار گیرد و نتایج حاصل از این مدل با نتایج مدل Flow-3D و اطلاعات آزمایشگاهی مقایسه شود. فشار، سرعت و سطح آزاد جریان با استفاده از مدل آشفتگی RNG ɛk- و مدل چند فازی (VOF) با حل عددی تعیین گردیدند. معیار نرمال میانگین مجذور مربعات خطا (RMSE) مدل فلوئنت در شبیهسازی ضریب دبی جریان 0565/0 بهدست آمد که نشاندهنده دقت بالای این مدل میباشد. بررسی نتایج حاصله نشان میدهد که در هر دو سرریز، ضریب دبی با افزایش انرژی بالادست سرریز (Hd)، کاهش مییابد. حداکثر مقدار ضریب دبی در محدوده 35/0≥ (Hd/P) در هر دو سرریز نوکاردکی و مایل مشاهده شد. نتایج حاکی از آن بود که سرریزهای مایل در مقایسه با سرریزهای نوکاردکی دارای ضریب دبی بیشتری بوده (5/0 برابر ضریب دبی سرریزهای نوکاردکی) و در نتیجه از ظرفیت دبی عبوری (افزایش 33 درصدی) بالاتری نسبت به سرریزهای نوکاردکی برخوردار میباشند.
For a given channel width, duckbill and oblique weirs have longer effective length, and this could be effective on their dis-charge coefficients and efficiency. In this study, we tried to examine the role of some of the hydraulic and geometric parameters of mentioned weirs and their height on the discharge coefficient into the channel using the Fluent numerical model and the results of this model compared with the Flow-3D model and experiments data. The pressure, velocity, turbulence, and the free surface of the flow were modeled by k-ε RNG and volume of fluid (VOF) algorithms, respectively. The NRMSE of the Flu-ent model in the simulation of the discharge coefficient was 0.0565, which indicates the high accuracy of the model. Results showed that in both weirs, the discharge coefficient decreases with increasing discharge or upstream head. The maximum dis-charge coefficient was found in the H/P≤ 0.35 in both weirs. The results indicated the oblique weirs had a higher discharge coefficient compared with duckbill weirs and thus had higher flow capacity.
https://cer.qom.ac.ir/article_1439_e529efde68224601c247e488c9e04667.pdf
ضریب دبی
سرریز نوک اردکی
سرریز مایل
جزء حجم سیال
مدل آشفتگی
Discharge Coefficient
Duckbill Weir
Oblique weir
Turbulence Model
Volume of Fluid
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
147
164
10.22091/cer.2019.4278.1149
1440
Original Article
شبیهسازی عددی تأثیر هندسه شمع و فونداسیون بر روی آبشستگی موضعی در اطراف گروهپایه کج
Numerical Simulation of the Effect of Pile Geometry and Foundation on Local Scour in Inclined Bridge Group Pier
رامتین صبح خیز
sobhkhizarman@yahoo.co.uk
1
علیرضا مردوخ پور
alireza.mardookhpour@liau.ac.ir
2
کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان.
استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان.
با پیشرفت فناوری طراحی و ساخت سازهها، شاهد ساخت پلها با اشکال مدرنی میباشیم که از جمله آنها میتوان به پلهای با گروهپایههای کج اشاره کرد. با توجه به اهمیت شناخت مکانیزمهای مؤثر بر آبشستگی این نوع از پایههای پل، در پژوهش حاضر به بررسی و شبیهسازی عددی تأثیر هندسه شمع و فونداسیون بر روی آبشستگی موضعی در اطراف گروهپایه کج با استفاده از نرمافزار Flow-3D پرداخته شده است. از طریق بررسی الگوی جریان اطراف گروهپایهها مشخص گردید با تغییر تراز کارگذاری سرشمع در بستر رسوبی گردابههای تشکیل شده در بین پایه اول و دوم گروهپایه متفاوت بوده و هرچه تراز کارگذاری نزدیک به بستر و یا بالاتر از آن قرار گیرد، گردابههای تشکیل شده با قدرت بیشتری بر روی بستر اطراف گروهپایه کج تأثیر میگذارد. با بررسی پروفیل طولی آبشستگی اطراف گروهپایه کج مشاهده گردید که شمع دوکیشکل نسبت به سایر شکل شمعها اثر بهتری در کاهش آبشستگی از خود نشان میدهد. بهطوریکه، حداکثر عمق آبشستگی ایجاد شده در اطراف گروهپایه کج با حضور شکل دوکی شمع، مستطیلی و مستطیلی گردگوشه 61/19، 11/14 و 45/6 درصد نسبت به شکل استوانهای شمع کاهش پیدا میکند. نکته قابلتوجه اینکه، هرچه دماغه شمع آئرودینامیکی و تیز باشد، کنترل گردابهای نعلاسبی بهتر عمل میکند و این امر باعث کاهش عمق آبشستگی در اطراف گروهپایه کج میگردد.
In this research, due to the importance of identifying the mechanisms affecting the scouring on this types of bridge piers, the effect of the geometric shape of the piles installed under the inclined piers and also the effect of the pile cap leveling in the sedimentary bed have been investigated and the properties of the scouring around the inclined pier group was studied numerically using the FLOW-3D software. The study of total shear stress in the flow bed at different leveling of the pile caps shows that the highest shear stress is created when the pile cap position is at the same level as the river bed; by installing the pile cap at a lower level than the river bed, the maximum shear stress decreases. This may be due to the fact that in this case, the distance between the pier group increases and the presence of the second pier decreases the flow rate in the pier group and different pier in the one pier group acts as the two independent piers in the formation of the flow pattern. By comparing the final longitudinal sections of the scouring at different leveling of the pile cap, it is concluded that the largest reduction in scouring depth occurs in aerofoil-shaped pile caps and pile caps with the sharper nose and better aerodynamic shapes are good options to control the horseshoe vortices and will reduce the scouring depth around the inclined pier group.
https://cer.qom.ac.ir/article_1440_61e75e11fa86f5c6b2655a3254e1d136.pdf
پل ها
اثرات آبشستگی
شمع
نرم افزار Flow-3D
شبیه سازی عددی
scouring hole
FLOW-3D software
bridge
Pile
numerical simulation
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2019-08-23
5
1
165
176
10.22091/cer.2019.4691.1162
1446
Original Article
مدلسازی عددی اثر تغییر هندسه سازه راهماهی بر جریان عبوری از بازشدگی قائم آن
Numerical Modeling of the Effect of Changing the Geometry of Fishway Structure on the Flow-Through Its Vertical Slot
محمد شکرالهی
behnam1995@gmail.com
1
خسرو حسینی
khhoseini@semnan.ac.ir
2
سید فرهاد موسوی
mousavi_sf@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد سازههای هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان.
دانشجوی کارشناسی ارشد سازههای هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان.
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان.
در پژوهش حاضر، ویژگیهای جریان عبوری از بازشدگی قائم راهماهی با استفاده از مدل عددی Flow-3D شبیهسازی شده و نتایج آن با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی گردیده است. نتایج بررسی نشان داد که مدل آشفتگی k-ε، دقت خوبی در مدلسازی عددی ماهیرو نسبت به دیگر مدلهای آشفتگی دارد. در ادامه، الگوی سرعت، حجم محدوده استراحت ماهیان و تلاطم جریان در راهماهی تحلیل گردیده است تا بتوان عملکرد راهماهی را با هندسههای مختلف مورد ارزیابی قرار داد. در این رابطه، نسبت طول دیواره بزرگ به دیواره کوچک هر سلول، زاویه انتهایی دیواره و نسبت عرض خالص ورودی به عرض حوضچه، بهعنوان پارامترهای بیبعد تأثیرگذار در عملکرد حوضچه بررسی شدند. نتایج نشان داد که با کاهش نسبت طول دیواره بزرگ به دیواره کوچک، مؤلفه طولی سرعت جریان بهطور متوسط 11/25 درصد کاهش یافته است. با افزایش زاویه انتهایی دیواره بزرگ نسبت به دیواره حوضچه، حجم استراحت حدود 3% افزایش داشته است. همچنین، با افزایش پارامتر زاویه انتهایی دیواره بزرگ، انرژی آشفتگی بهطور متوسط 66/30 درصد افزایش یافته است. بهطور کلی، نسبت طول دیواره بزرگ به دیواره کوچک تأثیر بیشتری بر روند کاهش سرعت جریان برای عبور ماهیان از ماهیرو داشته و همچنین با افزایش زاویه انتهایی دیواره بزرگ نسبت به دیواره حوضچه، محیط استراحت ماهیان و انرژی آشفتگی افزایش یافته است.
In the present study, hydraulics of vertical slot is simulated, using Flow-3D. k-ε turbulence model had the most performance among different turbulence models. Next, the velocity pattern, volume of fish rest-area, and flow turbulence in the channel were analyzed in order to evaluate the performance of fishway with different geometries. In this regard, the influence of geometry on the performance of fishway is investigated. Results showed that by decreasing the ratio of the length of the large wall to the small wall, the longitudinal component of velocity was decreased by an average of 25.11%. By increasing the end of the large-wall angle with respect to the pool wall, the volume of the rest area was increased by 3%. By increasing the end of the large-wall angle with respect to the pool wall parameter, the turbulence energy was increased by an average of 30.66%. In general, the ratio of the length of the large wall to the small wall has a greater effect on reducing the flow velocity for the fish to cross the fishway and also by increasing the end of the large-wall angle with respect to the pool wall, the rest area of the fish and turbulence energy has increased.
https://cer.qom.ac.ir/article_1446_69891b03378e36fa95a2cbe04cfd1907.pdf
: راهماهی
پروفیل سرعت
آشفتگی
ناحیه استراحت
Flow-3D
Fishway
Velocity profile
Turbulence
Rest area
Flow-3D