per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2018-02-20
3
2
1
14
10.22091/cer.2017.509.1018
867
Original Article
بررسی جبههی پیشرونده و غلظت نهایی جریان جت سطحی در آبهای عمیق
The Investigation of Progressive front and Superficial Jet Final Concentration in Deep Water
سمیرا سلمان زاده
samira.salmanzade@yahoo.com
1
جواد احدیان
ja_ahadiyan@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز.
دانشیار، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز.
توانایی پیشبینی غلظت و پیشروی جبهه آلودگی در منابع آبی پذیرنده، به خصوص در حوالی و حواشی وارد شدن به منابع آبی از نظر زیستمحیطی حائز اهمیت میباشد. از اینرو در این پژوهش به بررسی جبهه پیشرونده آلودگی و میزان غلظت آن تحت اثر نازل تخلیهکننده با زوایای همگرایی متفاوت پرداخته میشود. برنامهریزی انجام آزمایشهای این تحقیق تحت اثر متغیرهای هندسی و هیدرولیکی پایهریزی گردید که بررسی اثر زاویهی همگرایی نازل تخلیه-کننده جریان هدف اصلی این پژوهش میباشد. بررسیهای حاصل از نتایج نشان میدهند که افزایش زاویهی همگرایی نازل تخلیهکننده جریان از 15 به 90 درجه، تأثیر معناداری در افزایش پیشروی جبهه آلودگی خواهد داشت. تحلیل دادهها نشان میدهد که با افزایش غلظت سیال چگال میزان غلظت در طول خط مرکزی منحنی پایینافتادگی نسبت به غلظت اولیه 52 درصد افزایش مییابد. در نهایت میزان غلظت خط مرکزی فلاکس جت با افزایش زاویهی همگرایی از 15 به 90 درجه، 46 درصد افزایش مییابد.
Abstract:The ability how to predict concentration and pollution front progressing in receiving water resources is environmentally essential, especially adjacency to the water resources entrance. Hence, this study analyses the pollution progressive front and its rate of concentration affected by discharging nozzle with various convergence angles. In this research, the conduct of experiments schedule is based on geometrical and hydraulic variable effect. The main purpose of this study is to analyze the convergence angle of flow discharging nozzle. The results obtained, showed that the convergence angle of flow discharging nozzle increase from 15̊ to 90̊ degree has a remarkable impact on pollution front progressing increase. Data analysis showed that increase in dense fluid leads to 52 percent increase in concentration rate through the trajectory center line in comparison with initial concentration. Eventually, the jet flux center line concentration rate rises by 46 percent as convergence angle increases. Keywords: Progressive front of pollution, Superficial jet, convergence angle nozzle, Deep water, Final concentration of center line
https://cer.qom.ac.ir/article_867_d36805cf4be25ae1b2be7fc25cee2a5f.pdf
جبهه پیشرونده آلودگی
جت سطحی
زاویهی همگرایی نازل
محیط پیرامون عمیق
غلظت نهایی خط مرکزی
Progressive front of pollution
Superficial jet
convergence angle nozzle
Deep water
Final concentration of center line
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2018-02-20
3
2
15
24
10.22091/cer.2017.1613.1066
871
Original Article
تعیین سهم دبی خروجی آبگیر تحتانی دارای شبکه آشغالگیر با کنترل میزان بازشدگی سطح آبگیر به روش دینامیک سیالات محاسباتی
Determination of the outflow proportion of bottom intake with trash rack by controlling the amount of opening between racks with computational fluid dynamics approach
سعید فرزین
saeed.farzin@semnan.ac.ir
1
حجت کرمی
hkarami@semnan.ac.ir
2
پرهام ثابتی
parham_sabetii@yahoo.com
3
شهاب نیر
sh.nayyer@semnan.ac.ir
4
استادیار، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
استادیار، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
آبگیر تحتانی دارای شبکه آشغالگیر سازهای هیدرولیکی است که برای آبگیری در مسیر رودخانه نصب میشود. در این پژوهش هیدرولیک جریان در این سازه بهصورت سهبعدی شبیهسازی و عملکرد این سازه با تغییر میزان بازشدگی شبکهی آشغالگیر مطالعه شده است. مدلسازی و تحلیل در نرمافزار Ansys CFX 16.0 انجام شد. درستی مدل عددی و نتایج بهدستآمده از تحلیل آن، با مقایسه پارامترهایی نظیر دبی خروجی آبگیر و طول خیس شده شبکه آشغالگیر با مدلها و نتایج آزمایشگاهی محققین پیشین تطابق داده شد. در ادامه با تغییر میزان بازشدگی شبکه آشغالگیر و ثابت نگهداشتن خصوصیات دیگر سهم آبگیری از بالادست رودخانه تعیین شد. بهمنظور تعمیم نتایج، آبگیر تحتانی با سه دبی ورودی متفاوت و نیز سه شیب متفاوت شبکه آشغالگیر نسبت به افق (0، 10 و 20%)، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان میدهد با افزایش دبی در یک شیب خاص سطح آبگیر، بخش کمتری از آبگیری بهصورت لغزش آب روی شبکه و فروریختن آن در آبگیر است.
Tyrolean weir has a hydraulic trash rack that is installed through the river stream for water-intake. In this paper, hydraulic flow of this structure is simulated three-dimensionally, and its perfor-mance is studied through a change of the amount of the opening between trash racks. The modeling and analysis is done with AN-SYS CFX 16.0. The accuracy of numerical model and the results are confirmed by comparing the parameters such as discharge of the weir output and wetted trash rack length with models and re-sults of the prior researchers. To generalize the results, Tyrolean weir is investigated in cases of three different input discharge and three different inclinations of the trash rack from the horizon (0%, 10% and 20%). The results show that increasing the inflow in a given inclination of the weir surface, less part of the water-intake is as a slip of water over the network and pouring of that in the weir. For instance, 35% opening is required to water-intake of 50% of maximum input discharge of 12 lit/ (s.m).
https://cer.qom.ac.ir/article_871_7ddab7b0d9c0ec5f9ed664d2e659ebed.pdf
آبگیر تحتانی
دینامیک سیالات محاسباتی
روش احجام محدود
مدلسازی سهبعدی
Tyrolean weir
Bottom intake
computational fluid dynamics
finite volume method
Tyrolean weir
3D modeling
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2018-02-20
3
2
25
32
10.22091/cer.2017.1475.1059
1018
Original Article
مطالعه عددی نشست تونل خط 2 قطار شهری تبریز بهدلیل حفاریهای احتمالی در مجاورت مسیر مترو
Numerical Investigation on line 2 Tabriz Urban Railway Tunnel settlement due to possible excavations at the top of the Metro
میرهادی میرنقی زاده
mirnaghizadeh.mirhadi@stu.razi.ac.ir
1
محمد حاجی عزیزی
mhazizi@razi.ac.ir
2
دانشجوی دکتری خاک و پی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
دانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
امروزه حفاری برای ساخت فونداسیون ساختمان های بلند، زیرزمین ها، پارکینگ ها و غیره مورد نیاز است. از آنجا که فضای موجود در مناطق شهری محدود است. برخی از حفاری ها در مجاورت تونل مترو انجام می گیرد و ممکن است باعث جابجایی اضافی پیش بینی نشده در تونل که برای آنها طراحی نشده اند و در نتیجه عملکرد تونل را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال می باشد که تغییرشکل هایی که حفاری ها در خط 2 قطار شهری (مطالعه موردی) ایجاد می کند قابل توجه است یا قابل صرفنظر کردن. در این مقاله بررسی نشست های کف و تاج تونل موجود خط 2 قطار شهری تبریز ناشی از حفاری های جدید احتمالی با فواصل افقی مختلف از مترو و ابعاد مختلف حفاری با نرم افزار المان محدود انجام شده است. نتایج نشان داد نشست تاج تونل که رو به پایین است کاهش یافته ولی نشست کف تونل که رو به بالا است افزایش پیدا می کند. تغییر شکل کف تونل از 62 میلی متر تا 113 میلی متر و تغییرشکل تاج تونل از 16میلی متر تا 58 میلی متر با توجه به ابعاد حفاری و فاصله افقی از مترو متغییر می باشد.
Today, the foundation excavation for the construction of high-rise buildings, basements, parking lots, etc. is required. Because space is limited in urban areas. The aim of this study is to answer this question is that transformation that drilling in the Line 2 subway (Case Study) creates significant or negligible. Tunnel floor deformation and deformation from 62 mm to 113 mm from 16 mm to 58 mm Bore tunnel with the size of the underground drilling of the horizontal distance is variable.Today, the foundation excavation for the construction of high-rise buildings, basements, parking lots, etc. is required. Because space is limited in urban areas. The aim of this study is to answer this question is that transformation that drilling in the Line 2 subway (Case Study) creates significant or negligible. Tunnel floor deformation and deformation from 62 mm to 113 mm from 16 mm to 58 mm Bore tunnel with the size of the underground drilling of the horizontal distance is variable.
https://cer.qom.ac.ir/article_1018_dfcc8db0f679352d21344b9b0c8000fc.pdf
کلمات کلیدی: حفاری
خط 2 متروی تبریز
نرم افزار المان محدود
نشست تاج تونل
کف تونل
Keywords: Excavation
line 2 subway Tabriz
application finite element
settlement the crown of the tunnel
the tunnel floor
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2018-02-20
3
2
33
50
10.22091/cer.2017.2258.1092
992
Original Article
الگوی بزرگنمایی سطح زمین در حضور ناهمگنی دایرهای زیرسطحی در برابر امواج مهاجمSH
Amplification pattern of the ground surface including underground circular inclusion subjected to incident SH-waves
مهدی پنجی
m.panji@iauz.ac.ir
1
فرشید یاسمی
farshidyasemi7330@gmail.com
2
استادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
در این مقاله الگوی بزرگنمایی و پاسخ لرزهای سطح زمین در حضور ناهمگنی دایرهای زیرسطحی در برابر امواج مهاجم مایل SH ارایه شده است. برای مدلسازی این عارضه از روش اجزای مرزی نیمصفحه در حوزهی زمان استفاده شده است. مبتنی بر روش مزبور تنها لازم است وجه میانی ناهمگنی با فضای پیرامون گسستهسازی شود. عدم گسستهسازی سطح صاف زمین و دوری از مرزهای حصاری دوردست در مدل، وجه تمایز مطالعهی حاضر با تحقیقات پیشین اجزای مرزی در حوزهی زمان محسوب میشود. پس از عددیسازی روش مزبور در یک الگوریتم جامع رایانهای، نتایج حاصل با برخی پاسخهای موجود در ادبیات فنی صحتسنجی شده است. در نهایت با در نظر گرفتن پارامترهای کلیدی از قبیل زاویه موج مهاجم، عمق استقرار ناهمگنی، موقعیت افقی و نسبت امپدانس دو محیط، به تحلیل حساسیت و حصول حداکثر بزرگنمایی سطح زمین به صورت نگاشتهای دوبعدی و سهبعدی اقدام شده است. نتایج نشان میدهد پاسخ لرزهای سطح زمین متأثر از کلیه پارامترهای مزبور میباشد. از نتایج این تحقیق میتوان پیرامون موضوع ساخت محیطهای امن، پدافند غیرعامل و همچنین در تکمیل و تدقیق آیین نامههای لرزهای موجود بهره جست.
In this paper, amplification pattern of the ground surface was presented in the presence of an underground circular inclusion by a half-plane time-domain boundary element method (BEM). Based on the mentioned method, it was required that only the interface was discretized to create the inclusion model. Avoiding from discretizing the smooth ground surface as well as enclosing boundaries were the distinguished advantages of the present study compared with traditional BEM studies. After implementing the method in a general computer algorithm, the results were verified compared to existing literature responses. Finally, with considering some intended parameters including incident wave angle, inclusion depth, horizontal location and impedance ratio, a sensitivity analysis was carried out to obtain the maximum amplification of the surface. The results showed that seismic ground response was affected from all these parameters. The results can be used about creating safe domains, passive defense topic and also validating seismic codes.
https://cer.qom.ac.ir/article_992_f61b04b8e67be6f2278f6021860f3f94.pdf
روش اجزای مرزی نیمصفحه
حوزه زمان
ناهمگنی دایرهای
موجSH
پاسخ سطح زمین
half-plane BEM
time-domain
circular inclusion
SH-wave
surface response
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2018-02-20
3
2
51
60
10.22091/cer.2017.2209.1091
970
Original Article
تشخیص خرابی سازه با استفاده از بسته موجک و الگوریتم جنگل تصادفی در سازه آزمایش شده در مرکز تحقیقات لرزه ای دانشگاه بریتیش کلمبیا
Damage Detection Using Wavelet Packet Decomposition and Random Forests Algorithm in Experimental Structure at the UBC (University of British Columbia)
امید حبیب زاده آذری
omidhabibzadeh@ymail.com
1
حسین غفارزاده
ghaffar@tabrizu.ac.ir
2
کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تبریز.
دانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تبریز.
امروزه روش شناسایی خرابی بر پایه سیگنال، روشی مهم و پرکاربرد است که بسته موجک یکی از جدید ترین شاخه های این روش هاست. از طرف دیگر، در علم مهندسی ابزار زیادی جهت ارزیابی مدل های تحلیل شده وجود دارد؛ که این ابزار به طبقه بندی و یا رگرسیون داده ها می پردازند. در سال های اخیر روش جدیدی به نام جنگل تصادفی توجه محققین را جلب کرده است. در این مقاله به مدلسازی یک سازه پرداخته شده که جابجایی سازه تحت بوسیله بسته موجک به مولفه های انرژی تجزیه شدند و در کلاس های سه گانه طبقه بندی شدند. در نهایت جنگل تصادفی با استفاده از پایگاه داده ها و خرابی های نزدیک، به حدس دیگر حالات خرابی و طبقه بندی آن ها در کلاس مربوطه پرداخت. دقت جنگل تصادفی در این مقاله 83% بدست آمد که مقداری قابل قبول است ومی تواند در کارهای بعدی مورد استفاده بیشتر قرار بگیرد.
Damage Detection methods based on signal are principal and widely used methods that contain wavelet packet decomposition, which is one of new methods in this field. On the other hand there are lots of methods and implements for evaluate models which classify data and regression.Random Forests ,which is newly used method has attracted researchers attention. In this paper a experimental structure was designed and analyzed. drifts from time history response were decomposed to energy rate indexes by wavelet packet decomposition. energy rate indexes in each damage conditions were classified in 3 class of damage conditions and they made data base. finally by training the algorithm, R-F tested other conditions with comparing data base and other near damage conditions, and classified in one of 3 classes. Random Forests precision in this research was 83% which is admissible for classifying. this algorithm can be used on other researches in the future time.
https://cer.qom.ac.ir/article_970_927af25cbbca3ed03e9b8af1e8bcad20.pdf
جنگل تصادفی
بسته موجک
تشخیص خرابی
سیگنال
random forests
wavelet packet decomposition
damage detection
signal
per
دانشگاه قم
پژوهش های زیرساخت های عمرانی
2783-140X
2018-02-20
3
2
61
77
10.22091/cer.2017.2096.1083
972
Original Article
آسیبشناسی ساختمان های بتنی با رویکرد تأثیرات شرایط محیطی و اجرایی و ارائه راهکارهای بهسازی-مطالعه موردی ورزشگاه 5 مهر آبادان
Vulnerability assessment of RC structures by adopting an approach covering constructional and environmental impacts and presenting rehabilitation solutions-a case study of Abadan Panje Mehr Stadium
ایرج رسولان
i.rasoolan@scu.ac.ir
1
سید احمد موسوی
mosavi.ahmad@gmail.com
2
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سازههای بتن مسلح ممکن است در زمان ساخت براثر ضعفهای اجرایی دچار نقصهایی شده باشند. علاوه بر این، شرایط نامناسب محیطی باعث آسیب به این سازهها میشود. باگذشت زمان و پیشرفت علم و فنّاوری و درک بهتر رفتار سازهها در برابر بارهای وارده، اصلاحات و تغییراتی در آییننامهها ایجاد میشود، پس لازم است آسیبپذیری سازههایی که با آییننامههای قدیمی طراحیشدهاند با نگارشهای جدیدتر آییننامه کنترل شوند. با توجه به موارد اشارهشده سازههای بتن مسلح که آسیبپذیری آنها به اثبات رسیده است، نیاز به بهسازی دارند. در این پژوهش جهت مطالعه موردی، سازه بتنی ورزشگاه 5 مهرآبادان بررسی میشود و اثرات شرایط اجرایی و محیطی اشاره شده مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته و سازه مذکور با شرایط موجود بهصورت غیرخطی مدلسازی و اعضای آسیبپذیر مشخص میشوند. در ادامه برای بهسازی سازه ورزشگاه، روشهای مختلفی ارائه و با توجه به عوامل محیطی و نیروی اجرایی و هزینهی اجرا بهترین روش انتخابشده است.
The catastrophic consequences of recent earthquakes and the studies concerning the resultant damage to structures has indicate that some reinforced concrete structures may have poor performance once shaken by earthquakes despite their substantial resistance to gravity loads. Environmental factors may also prove detrimental through the lifespan of the structures. Therefore, the necessity for the strengthening and rehabilitation of the structures with reliable, convenient, and quick methods arises, especially with regard to resistance to lateral loads. Since most vulnerable structures have already been built, enhancing their seismic resistance would result in some constructional problems and architectural changes. The present study investigates various types of environmental and constructional damage suffered by RC structures and the respective rehabilitation methods. In this study, the effects of environmental and construction conditions on Abadan Panje Mehr Stadium are examined. No doubt poor construction quality, bad choice of material, and the water and soil in the vicinity of the structure have contributed to the development of many cracks, resulting in the failure of the structural elements. In this study, the damage to the building has been examined, the effects of each of the above-mentioned factors are analyzed, and eventually, some practical solutions for its rehabilitation are proposed.
https://cer.qom.ac.ir/article_972_05eaab15486a025f72bfbe634ba68662.pdf
سازه بتنی
بهسازی
شرایط محیطی
استادیوم
concrete structure
rehabilitation
environmental conditions
stadium