@article { author = {Mazaheri, Arash and Rahimi, Amir Masoud}, title = {Evaluation of U-turn Manuvers on suburban signalized intersection’s Perfomances under suburban’s traffic condition}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {2}, number = {2}, pages = {67-78}, year = {2017}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2017.830}, abstract = {The study of the characteristics of traffic flows at intersections is one of the effective measures necessary to improve the street’s levels of services and properly understand the drivers’ traffic performance. SubUrban signalized intersections are among the spots with heavy traffic and flow. Therefore, optimization of traffic flow in such spots is an inevitable action. One of the most important rotational movements in intersection is U-turn maneuvers. The aim of the present study is to analyze the effect of U-turn maneuvers on suburban Signalized intersection’s performance. For this purpose, a network which located near Tehran was modeled and simulated with Synchro. Software’s parameters were calibrated to the extent possible under the circumstances of Tehran. The results show that if U-turn maneuver eliminated from suburabn signalized intersection, intersection’s Measure of effectiveness such as queue length, V/C ratio and delays will be reduced, also intersection’s level of service will be improved. Simulation results on the second suburabn signalized intersection also confirmed the accuracy of the work.}, keywords = {Signalized intersection,U-turn,Synchro,Simulation,SimTraffic}, title_fa = {ارزیابی میزان تأثیر مانور واگرد بر کارایی تقاطع‌های چراغ‌دار براساس شرایط ترافیکی شهرها (مطالعه موردی: شهر تهران)}, abstract_fa = {مطالعه خصوصیات جریان ترافیک در تقاطع‌ها، یکی از اقدامات مؤثر و ضروری در بالابردن سطح سرویس خیابان‌ها و شناخت مناسب عملکرد ترافیکی رانندگان می‌باشد. تقاطع‌های همسطح در شهرها، از جمله نقاطعی است که ترافیک سنگین و تأخیر در آن بیشتر جلوه می‌کند. از این‌رو، بهینه‌سازی جریان ترافیک در این تقاطع‌ها امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین حرکات گردشی در تقاطع‌ها، مانور واگرد (دوربرگردان) می‌باشد .در این تحقیق تلاش شده تا تأثیر مانور واگرد بر کارایی تقاطع چراغ‌دار بررسی شود. بدین منظور، یک شبکه در شهر تهران در نرم‌افزار سینکرو مدل گردید. برداشت‌های آماری خودروها و عابرین پیاده صورت گرفت و پارامترهای نرم‌افزار تا حدامکان براساس شرایط شهر تهران کالیبره شدند. نتایج تحلیل در نرم‌افزار سینکرو نشان داد که در صورت حذف مانور واگرد از تقاطع، طول صف و تأخیر و درجه اشباع تقاطع به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. همچنین سطح سرویس تقاطع ارتقاء می‌یابد. به‌منظور اعتبارسنجی، تقاطع دیگری در محدوده شهر تهران شبیه‌سازی شد و نتایج حاصل از آن، بر درستی نتایج مدل اول صحه گذاشت.  }, keywords_fa = {تقاطع چراغ‌دار,مانور واگرد,نرم‌‌افزار سینکرو,شبیه‌‌سازی}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_830.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_830_35e519841219113cea36caa1b0c26faf.pdf} }