@article { author = {Abpeykar, Shadi and Ghatee, Mehdi}, title = {KNOWLEDGE BASED SOFTWARE TO MANAGE TUNNEL FOR ONLINE CONDITIONS}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {1}, number = {1 (ویژه نامه راه و ترابری)}, pages = {1-12}, year = {2014}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2014.570}, abstract = {Optimal usage of transportation equipments are very important issue in many countries which use ITS. Tunnel is one of the transportation structures which has many transportation systems as Jet fans, LED, CCTV,... so there is a need to have a control room in tunnel, which helps using these sensors, and make decisions in different critical situations rapidly. In this paper operation of control room to manage tunnel intelligent transportation system, is mentioned and then based on knowledge engineering rule extractions are discussed.  These rules are used as a database for expert system. Then they used for tunnel management. In knowledge engineering, learnable algorithms are run, and near extracting of rules, they made a report for tunnel administrator. As a result Naive bayes decision tree with lower process time and higher accuracy made a best result for Niayesh tunnel in Tehran.}, keywords = {Intelligent Transportation Systems,Learnable Algorithm,Knowledge Engineering,Tunnel Management}, title_fa = {طراحی نرم‌افزار مبتنی بر مهندسی دانش جهت مدیریت تونل در شرایط برخط}, abstract_fa = {استفاده بهینه از تجهیزات حمل­و­نقل در کشورهای پیشگام حمل­ونقل هوشمند امری حائز اهمیت می­باشد. تونل­ها یکی از ساختارهای حمل­ونقل می­باشند که شامل انواع مختلفی از سیستم­های هوشمند نظیر جت­فن­ها، چراغ­های ال­-ای-دی دوربین­های نظارت تصویر و ... می­باشند. وجود یک اتاق کنترل جهت مدیریت این سنسورها، تصمیم­گیری در شرایط مختلف را تسریع می­بخشد. در این مقاله به تشریح نحوه عملکرد این اتاق کنترل جهت مدیریت سیستم­های هوشمند درون تونل پرداخته شده است و بر اساس دیدگاه های مهندسی دانش، به استخراج تجربیات در مدیریت تونل اقدام شده است. این تجربیات به عنوان پایگاه دانش یک سیستم خبره تبدیل شده و از آن برای مدیریت تونل استفاده می‌شود. در بخش مهندسی دانش الگوریتم­های یادگیر به طور مداوم در حال اجرا هستند و ضمن استخراج تجربه، گزارش­هایی را جهت تحویل به مدیریت تونل فراهم می­آورند. در نهایت درخت نیوبیز در کمترین زمان ممکن و بیشترین دقت بهترین نتیجه را روی ارزیابی انجام شده روی تونل نیایش ارائه داده است.}, keywords_fa = {سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند,الگوریتم‌های یادگیر,مهندسی دانش,مدیریت تونل}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_570.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_570_8b951669d6896ebd6002d4d9fee5f15f.pdf} } @article { author = {Banitalebi, Ehsan and Dehghani, Saeed and Hosseini, Vahid}, title = {TEHRAN TRANSPORTATION POLLUTION LOAD ESTIMATION FOR THE ASSESSMENT OF EMISSIONS REDUCTION SCENARIOS}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {1}, number = {1 (ویژه نامه راه و ترابری)}, pages = {13-19}, year = {2014}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2014.571}, abstract = {Personal cars have been considered as a main air pollution sources. The amount of vehicle emissions correlates with urban traffic, which is affect average trip speed. With the use of Tehran emissions model of personal cars, and the online data of speed and travel time, instantaneous NOx, HC and CO mass production were calculated. Emission model was developed based on thirty portable emission tests and speed data were obtained by traffic sensors installed in a few highways of Tehran. The important application of this system is to assessment of transportation emissions reduction scenarios.}, keywords = {Emissions Model,Emissions Estimation,Emissions Reduction Strategies,WRF,CAMx}, title_fa = {تخمین بار آلودگی سیستم حمل‌ونقل شهری تهران به‌منظور ارزیابی راه‌کارهای کاهش آلودگی هوا}, abstract_fa = {سواری‌های شخصی به‌عنوان مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در مناطق شهری قلمداد می‌شوند. یکی از مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار در آلایندگی خودروها، ترافیک شهری است که با سرعت متوسط، تعیین و دسته‌بندی می‌گردد. در این پژوهش، با استفاده از مدل تخمین آلایندگی که از داده‌های آزمون همراه 30 خودرو، در مسیرهای شهری و بزرگراهی تهران تهیه‌ شده، همچنین داده‌های آنلاین سنسورهای ترافیکی بلوتوث، جرم لحظه‌ای تولیدی هر‌کدام از آلاینده‌های مونواکسید کربن، هیدروکربن‌های نسوخته و اکسیدهای نیتروژن در تعداد محدودی از بزرگراه‌های تهران، محاسبه شده‌است. ابزار فوق، امکان ارزیابی استراتژی‌های کنترل آلودگی هوا همچون زوج و فرد، تعیین هدفمند محدوده‌های طرح ترافیک، پیش‌بینی روزانه آلودگی هوا و مناطق بسیار آلوده به‌کمک نرم‌افزارهای WRF و CAMx و تعیین بیشینه سرعت بزرگراه‌ها را فراهم می‌کند.}, keywords_fa = {مدل انتشار آلایندگی,سنسورهای ترافیکی بلوتوث,تخمین انتشار,استراتژی‌های کنترل آلودگی هوا,WRF,CAMx}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_571.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_571_4b0587be248fd0a1ed6557e57e84b00f.pdf} } @article { author = {Dehnad, Seyed Mohammad Hosein and Eskandari, Ali Akbar and Zand, Hosein}, title = {EVALUATION OF APPLIED ROAD TRAFFIC RESTRAINT (CASE STUDY: TEHRAN-QOM ROAD)}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {1}, number = {1 (ویژه نامه راه و ترابری)}, pages = {21-27}, year = {2014}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2014.572}, abstract = {Nowadays, with the increasing growth of vehicles and increasing of  trips and also financial constraints and roads development, transportation network managers eager to follow transportation demand management. Application of traffic restraint is one of the methods that reduce the supply and demand transportation. In this paper, to investigate the effects of trip restrictions for heavy vehicle, driven old road Qom - Tehran and its alternative paths during the traffic restraint for heavy vehicles, there have been studied. Traffic information in three different periods of time including restriction time, the same period in the weeks before and after the restriction of detectors mounted on each road were obtained. Based on the results observed during the restriction period in addition to reducing the number of heavy vehicles, passenger cars are too low. Also, Assumption was that the goal of banning heavy vehicles traffic on the old road and transfer to Tehran-Qom freeway has not been met. Based on the data recorded in road alternatives, it cannot be observed a significant change in traffic volume of heavy vehicles over the period of time.}, keywords = {Traffic Restraint,Transportation,Heavy Vehicle}, title_fa = {ارزیابی اعمال محدودیت ترافیک جاده‌ای با استفاده از نتایج ترددشمارهای هوشمند (مطالعه موردی: محور تهران- قم)}, abstract_fa = {امروزه با توجه به رشد روز­افزون خودرو و افزایش سفرها و همچنین محدودیتهای مالی جهت توسعه راه­ها، متولیان شبکه­های حمل و نقل بدنبال مدیریت تقاضای سفر هستند. اعمال محدودیت­های ترافیکی از جمله روش هایی است که با کاهش در عرضه و تقاضای سفر به مدیریت تقاضای سفر می­پردازد. در این مقاله بمنظور بررسی اثرات اعمال محدودیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین، محور جاده قدیم قم-تهران و محورهای جایگزین آن در ایامی که برای وسایل سنگین محدودیت تردد وجود داشت، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات تردد خودروها در سه بازه زمانی (الف) زمان اعمال محدودیت، (ب) بازه زمانی مشابه با آن در هفته قبل و (ج) بازه زمانی مشابه با آن پس از اعمال محدودیت، از ترددشمارهای نصب شده در هر یک از محورها استخراج گردید. بر اساس نتایج مشاهده گردید که طی زمان اعمال محدودیت علاوه بر کاهش تعداد وسایل نقلیه سنگین، تردد وسایل نقلیه سبک نیز کاهش قابل توجهی داشته­اند و هدفی که از پیش تصور شده بود مبنی بر ممنوعیت تردد برای وسایل نقلیه سنگین در جاده قدیم قم-تهران و انتقال بخشی از ترافیک وسایل نقلیه سبک از آزادراه به جاده قدیم محقق نشده است. همچنین بر اساس داده­های ثبت شده در محورهای جایگزین، تغییر چندانی در حجم تردد وسایل نقلیه سنگین نسبت به بازه­های زمانی دیگر مشاهده نمی­شود.}, keywords_fa = {برنامه ریزی حمل و نقل,مدیریت تقاضا,اعمال محدودیت,ترددشماری هوشمند}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_572.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_572_b58e830d2a32d74265d44df8ad69ac43.pdf} } @article { author = {Mohseni, Mohammad and Bahraminia, Gholamabbas and Abedi, Hamed}, title = {PREDICTION OF SPEED FLOW IN THE ROAD NETWORK}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {1}, number = {1 (ویژه نامه راه و ترابری)}, pages = {29-38}, year = {2014}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2014.573}, abstract = {The purpose of this study is to provide a model to predict the speed of the traffic flow, in the road network. Using a neural network in which estimated relationship between the flow and traffic parameters including flow rate, volume flow percentage of heavy vehicles. The distinctive feature of this study with previous studies is using neural network model and the efficacy of both volume and percentage of heavy vehicles in estimating the flow rate. The data used in this study is derived from the output of loops in the road networks of Markazi province. The results of the modeling showed that by increasing the volume to capacity of up to 0.6, It is not seen a noticeable change in speed. And in these conditions and in the case of percentage of heavy vehicles is less than 10% of the flow rate, speed flow is more than 90% of the free flow speed. The results also showed that in the common day in the road network , the level of speed is on the A and B.}, keywords = {Road Network,Traffic Flow,Heavy Vehicle}, title_fa = {پیش‌بینی سرعت جریان تردد در شبکه بزرگراهی کشور (مطالعه موردی: شبکه بزرگراهی استان مرکزی)}, abstract_fa = {هدف این تحقیق ارائه مدل پیش بینی سرعت جریان تردد، در شبکه بزرگراهی کشور می­باشد، که در آن با استفاده از شبکه عصبی رابطه بین سرعت جریان و پارامترهای ترافیکی شامل سرعت جریان آزاد، حجم جریان و سهم وسایل سنگین، برآورد شده است. وجه تمایز این تحقیق با مطالعات پیشین استفاده از روش شبکه عصبی و همچنین بررسی تاثیر هم زمان حجم جریان و سهم وسایل سنگین در برآورد سرعت جریان می­باشد. اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق برگرفته از خروجی دستگاه­های تردد شمار برخط موجود در شبکه بزرگراهی استان مرکزی می­باشد. نتایج این مدل­سازی نشان داد که با افزایش نسبت­ حجم به ظرفیت تا 6/0 تغییر محسوسی در سرعت جریان مشاهده نمی­شود و در این شرایط و در حالتی که سهم وسایل سنگین کمتر از 10 درصد باشد سرعت جریان بیش از 90 درصد سرعت جریان آزاد می­باشد. همچنین بررسی نتایج بیانگر این موضوع می­باشد که در روزهای عادی سطح سرویس در سطح بزرگراه­های کشور در سطح A و  B می­باشد.}, keywords_fa = {نسبت حجم به ظرفیت,سهم وسایل سنگین,سرعت آزاد جریان,شبکه عصبی}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_573.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_573_d97118de40c6fcab7da1297fc66aec5d.pdf} } @article { author = {Safarzade, Mahmoud and Rasuli, Amir}, title = {EFFECTIVE TRAFFIC CONGESTION MANAGEMENT USING AUTOMATIC TOLL COLLECTION ON URBAN HIGHWAYS (CASE STUDY: SADR MULTILEVEL HIGHWAY)}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {1}, number = {1 (ویژه نامه راه و ترابری)}, pages = {39-48}, year = {2014}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2014.574}, abstract = {Population and traffic demand growth have caused over-capacity traffic volume, unpleasant level of service, and traffic congestion in urban freeway/highway networks. Various demand management strategies are used these days which have significant role in network performance boosting. Pricing is one of these popular strategies which is effectively used world-wide. In this paper, a reasonable toll price is determined for Sadr multilevel highway and pricing effects on this highway is studied.}, keywords = {Travel Demand,Traffic Congestion,Pricing,Transportation}, title_fa = {مدیریت بهینه تراکم ترافیک با اخذ هوشمند عوارض از معابر درون‌شهری (پل طبقاتی صدر)}, abstract_fa = {رشد جمعیت و افزایش تقاضای سفر منجر به تجاوز حجم ترافیک از ظرفیت، سطح سرویس نامطلوب و تراکم ترافیک در شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی شهری شده است. امروزه استراتژی­های مختلفی جهت مدیریت تقاضای سفرهای شهری تدوین شده است که می­تواند جهت افزایش کارایی سیستم حمل و نقل نقش مهمی داشته باشد. در انواع مختلف استراتژی­ها، استراتژی قیمت­گذاری یکی از مهم­ترین روش‌ها می­باشد که در مدیریت تراکم ترافیک نقش بسزائی داشته و به صورت گسترده­ای مورد استفاده واقع می‌شود. در این مطالعه به منظور تامین سطح سرویس مطلوب پل طبقاتی صدر، نرخ عوارض مناسب تعیین و اثرات اعمال این سناریو بر معبر مورد مطالعه بررسی گردید.}, keywords_fa = {تقاضای سفر,تراکم ترافیک,قیمت‌گذاری,حمل و نقل}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_574.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_574_8a41e7dc104d893366ffb454e8bb1012.pdf} } @article { author = {Shakeri, Javad and Dirin, Meysam}, title = {USING THE WIRELESS SENSOR NETWORK IN INTELLIGENT TRANSPORTATION SYSTEMS}, journal = {Civil Infrastructure Researches}, volume = {1}, number = {1 (ویژه نامه راه و ترابری)}, pages = {49-57}, year = {2014}, publisher = {University of Qom}, issn = {2783-140X}, eissn = {2783-140X}, doi = {10.22091/cer.2014.575}, abstract = {In this paper, the general format sensor networks and components and structural framework of collecting traffic information systems based on sensor networks is discussed and the potential difficulties in implementation and strategies for the Analytical discussed. The different types of sensors can be used in intelligent transportation systems (induction loop, magnetometer, magnetic sensors, radars, microwave, infrared, active and passive Aytfrard) is introduced and the capabilities, strengths, weaknesses, and unfavorable planting conditions, how to assess the characteristics of cars and their placement is discussed and analyzed.}, keywords = {Sensor Network,Wireless,Intelligent Transportation Systems,Alfagr,Processing Traffic Information}, title_fa = {به‌کار‌گیری شبکه حس‌گر بی‌سیم در سیستم‌های حمل و نقل هوشمند}, abstract_fa = {در این مقاله ابتدا فرمت کلی شبکه‌های حس‌گر و اجزاء تشکیل دهنده آن‌ها و چهارچوب ساختاری سیستم جمع آوری اطلاعات ترافیکی براساس شبکه سنسوری مطرح می شود و در مورد مشکلات بالقوه در اجرا و استراتژی‌های تحلیلی مربوطه بحث می‌گردد. سپس انواع مختلف حس‌گرهای قابل استفاده در سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (حلقه القایی، مگنتومتر، حس‌گرهای مغناطیسی، رادارهای مایکروویو، اینفرارد فعال و ایتفرارد غیرفعال) معرفی می‌شود و از نظر قابلیت‌ها، نقاط قوت، نقاط ضعف، شرایط مساعد و نامساعد کارگذاری، نحوه تشخیص مشخصات خودروها و نحوه کارگذاری آن‌ها مورد بحث و تحلیل قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {شبکه حس‌گر,بی‌سیم,سیستم حمل و نقل هوشمند,الفاگر,پردازش اطلاعات ترافیکی}, url = {https://cer.qom.ac.ir/article_575.html}, eprint = {https://cer.qom.ac.ir/article_575_2359d1b77e4bfc0c61e2022b1906ef1d.pdf} }