استفاده بهینه از تجهیزات حملونقل در کشورهای پیشگام حملونقل هوشمند امری حائز اهمیت میباشد. تونلها یکی از ساختارهای حملونقل میباشند که شامل انواع مختلفی از سیستمهای هوشمند نظیر جتفنها، چراغهای ال-ای-دی دوربینهای نظارت تصویر و ... میباشند. وجود یک اتاق کنترل جهت مدیریت این سنسورها، تصمیمگیری در شرایط مختلف را تسریع میبخشد. در این مقاله به تشریح نحوه عملکرد این اتاق کنترل جهت مدیریت سیستمهای هوشمند درون تونل پرداخته شده است و بر اساس دیدگاه های مهندسی دانش، به استخراج تجربیات در مدیریت تونل اقدام شده است. این تجربیات به عنوان پایگاه دانش یک سیستم خبره تبدیل شده و از آن برای مدیریت تونل استفاده میشود. در بخش مهندسی دانش الگوریتمهای یادگیر به طور مداوم در حال اجرا هستند و ضمن استخراج تجربه، گزارشهایی را جهت تحویل به مدیریت تونل فراهم میآورند. در نهایت درخت نیوبیز در کمترین زمان ممکن و بیشترین دقت بهترین نتیجه را روی ارزیابی انجام شده روی تونل نیایش ارائه داده است.
Optimal usage of transportation equipments are very important issue in many countries which use ITS. Tunnel is one of the transportation structures which has many transportation systems as Jet fans, LED, CCTV,... so there is a need to have a control room in tunnel, which helps using these sensors, and make decisions in different critical situations rapidly. In this paper operation of control room to manage tunnel intelligent transportation system, is mentioned and then based on knowledge engineering rule extractions are discussed. These rules are used as a database for expert system. Then they used for tunnel management. In knowledge engineering, learnable algorithms are run, and near extracting of rules, they made a report for tunnel administrator. As a result Naive bayes decision tree with lower process time and higher accuracy made a best result for Niayesh tunnel in Tehran.